tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat.
Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.

IBS, som står för irritable bowel syndrome, är väldigt individuellt och kommer ofta i skov, vilket gör att det kan vara svårt att upptäcka sjukdomen. Gemensamt för alla drabbade är dock att avföringen kommer väldigt oregelbundet och att man har smärta i magen som flyttar runt.
IBS delas in i olika klasser beroende på hur avföringsmönstret ser ut.

LÄS OCKSÅ: Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Ofta behöver gå på toa
Har du för det mesta diarré så kallas detta IBS-D, den som mestadels är förstoppad har IBS-C och den som har blandad avföring har IBS-M. Andra symtom vid IBS är uppblåsthet, gaser, kramper och många upplever att de ofta behöver gå på toa eftersom tarmtömningen är ofullständig.
Eftersom IBS kan påverkas av flera faktorer så är det viktigt att lyssna på den egna kroppen och vara beredd att göra en livsstilsförändring kring kost, motion och stress för att verkligen komma till rätta med eller lindra problemen. IBS är dessutom väldigt individuellt, så det bästa sättet är att själv prova sig fram till vad som fungerar bäst för just dig.

 

LÄS OCKSÅ: Magkatarren försvann med kisel 

Olika orsaker
Under lång tid har läkarna sagt att IBS är kopplad till stress. Numera tror både skolmedicin och näringsmedicin att de bakomliggande orsakerna till IBS kan komma från mage/tarm och dess flora av bakterier och hur balansen i tarmen ser ut. En obalans i tarmen kan leda till psykisk ohälsa som man tidigare enbart kopplat till stress.
År 2004 sökte cirka 2500 människor i en liten ort utanför Bergen i Norge läkare för oförklarliga akuta och smärtsamma magproblem. Långt ifrån alla som upplevde problem tog kontakt med läkare – det verkliga antalet människor med tydliga magproblem uppskattas till det dubbla, mellan 5000 och 6000 personer.

Orsaken till utbrottet var en rostig vattenledning som innehöll en parasit med namnet giardia. Nästan hälften, ungefär 40 procent, av de drabbade utvecklade den kroniska tarmsjukdomen IBS.
Det som ingen räknat med var att cirka 30 procent också drabbades av kroniskt trötthetssyndrom och psykisk ohälsa jämfört med bara en procent som inte hade mikroorganismerna giardia i tarmen.

LÄS OCKSÅ: 11 anledningar till att kroppen behöver kisel 

Trötthetssyndrom kvarstod
Tio år efter utbrottet testade man samma patienter igen. Fortfarande hade cirka 40 procent av de tidigare drabbade IBS – och trötthetssyndrom och relaterade psykiska problem kvarstod.
IBS och den psykiska ohälsan hade alltså inte försvunnit.
Forskare runt om i världen som följt detta anser att resultaten i Bergen också sannolikt gäller andra typer av tarminfektioner, och menar att detta inte enbart gäller för giardia utan för alla möjliga sorters skadliga mikroorganismer.
I juni i år kom ett liknande larm där 2000 personer i Askøy kommun utanför den Norska västkusten blivit sjuka av dricksvatten som förorenats av bland annat campylobacter.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Behandling vid IBS
Det går inte att förklara all IBS och all psykisk ohälsa med förekomsten av mikroorganismer, vare sig de kommer via vatten, mat eller luften vi andas. Men det finns all anledning att misstänka att magsjuka som ofta övergår till IBS kan orsaka problem också långt efter det att den akuta magsjukan gått över eller behandlats med symtomatisk medicin som på lång sikt kan göra mer skada än nytta.

 

Det finns inget botemedel eller någon medicin som tar bort IBS helt så det gäller att hitta det som just din mage mår bäst av.
Probiotika är goda tarmbakterier som finns naturligt i vår mage och tarm och som kan ge positiv inverkan på magbalansen. Även kiselgel från finfördelad kisel kan vara till hjälp, speciellt om du lider av uppblåst och gasig mage. Kisel hjälper till att binda gaserna, så att dessa minskar och har också en skyddande effekt på mage och tarm.

LÄS OCKSÅ: Kisel – bra för hud, hår, naglar och problemmagar 

Vissa fibrer kan underlätta
Att äta fibrer kan också vara ett problem eftersom att dessa är jobbigare för magen att ta hand om, även om vissa fibrer faktiskt kan hjälpa till och underlätta vid IBS. Exempel på sådana lättsmälta fibrer är havregryn och psylliumfröskal.

Fredrik Ölander, funktionsterapeut och verksam i Stockholm på egna kliniken Hälsomottagningen, rekommenderar en utredning hos en funktionsterapeut för att hitta de bakomliggande orsakerna till IBS, just för att dessa är så individuella.
– Jag brukar låta mina patienter skriva en matdagbok som vi sedan går igenom tillsammans och där tydligt ser vad som påverkar magens balans. Sedan kan vi sätta ihop en matsedel med råvaror som passar just din mage.  Jag rekommenderar alltid mina patienter att äta mycket mjölksyrade grönsaker och probiotika för att återställa en bra mag- och tarmbalans när det gäller de goda bakterierna, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: FODMAP – Sofia går på magkänslan

Medvetet ätande
En av de viktigaste sakerna att tänka på vid IBS är medvetet ätande. Det handlar om att tänka på vad man äter, men också på hur man äter, och varför.
Vårt ätbeteende påverkar nämligen hur maten tas emot i magen. Både storleken på portionen och äthastigheten är faktorer som har en stor inverkan på detta.

Koncentrera dig på måltiden så att din hjärna inte är distraherad av annat och drick gärna varm eller ljummen dryck till maten. Ät små portioner ofta istället för några få och stora – och se till att tugga maten långsamt så kan problemen minskas något.
Det centrala att komma till rätta med för att lindra symtomen vid IBS är dock att hitta den mat och kosthållning som fungerar bäst.

Välj gärna kokt och mild mat, och undvik stekt och grillad, feta såser och processad mat.
Pröva dig fram, genom att i små mängder tillföra goda mag- och tarmbakterier varje dag, i form av färsk surkål (inte konserverad) koreansk kimchi och fermenterat te i form av så kallad kombucha.

Av Cathrine Schück


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.