Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Guide: Så bör du äta dina grönsaker för att maximera näringen

Fakta

Ekologiska grönsaker innehåller enligt vissa studier mer fytokemikalier (nyttiga antioxidanter) än konventionellt odlade eftersom de växer i en tuffare miljö med mindre kvävegivor och utan kemiska bekämpningsmedel mot sjukdomare och skadeinsekter. De ekologiska grönsakerna producerar därför mer fytokemikalier för att skydda sig mot den stress som de utsätts för.
Källa: Sr.se

Ät skalet, välj svenskt, tänk färg (särskilt grönt och lila), bry dig om storleken - och handla eko.
Det är några av tipsen som SR-programmet Matens pris har komponerat ihop för att hjälpa sina lyssnare veta hur de ska maximera sitt näringsintag via kosten.
Här är fler.

Vi äter mer grönsaker i Sverige. Samtidigt blir våra grönsaker allt mer näringsfattiga.
I de kommersiella växtförädlarnas jakt på att ta fram snabbväxande grönsaker har nämligen många viktiga näringsämnen gått förlorade i processen.
Det visar en granskning gjord av Sveriges radios Ekot. Läs mer här.

Extra vitaminer och mineraler både hälso- och kostnadseffektivt
Samtidigt blir näringsbrist, särskilt på vissa vitaminer och mineraler, allt vanligare - och en ny genomgång av 19 internationella studier, publicerad i Clinical Nutrition, visar att kosttillskott är ett både hälso- och kostnadseffektivt sätt att ta hand om folkhälsan. Läs mer här.

► Läs också: Krönikan: Jag är emot och för kosttillskott

 

8 tips för mer näring via kosten
SR-programmet Matens pris har i sitt första program för året temat frukt och grönt. Närmare bestämt handlar det ingående om näringsämnen.
De har också komponerat en bra och lättläst guide till smartare val i grönsaksdisken. Den får du ta del av nedan.
(Och här kan du även lyssna på programmet).

Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Så bör du handla - och äta - för att maximera näringen via kosten:

 

1. Välj den rödaste och minsta tomaten - och ät dem varma
Lykopen är ett färgämne i familjen karotenoider som framför allt finns i tomater.
Åtskilliga studier indikerar att lykopen skyddar mot flera olika cancerformer. Små tomater och tomater med djupt röd färg innehåller i regel mer lykopen.
Lykopenhalten blir högre när tomaterna värms upp, så krossade eller passerade tomater och tomatjuice är en extra bra källa till lykopen.
Studier visar att vilda tomater innehöll mer lykopen än dagens kommersiella.
Små tomater har i regel högre halt av lykopen än stora. Extra röda tomater likaså.

► Läs också: Ekologiska tomater ÄR nyttigare 

2. Ät grönbladiga grönsaker så snabbt efter skörd som möjligt
Grönbladiga grönsaker som grönkål, rucola, blomkål, rädisor, broccoli och spenat innehåller svavelföreningar och så kallade glukosinolater och karotenoider som man tror har en positiv effekt på hälsan och som kan skydda mot många sjukdomar. Grönbladiga grönsaker innehåller kalcium (grönkål, rucola och spenat innehåller faktiskt mer kalcium än mjölk).
Grönbladiga grönsaker förlorar ofta sitt näringsinnehåll ganska snabbt efter skörden. Ju färskare desto bättre alltså.
Studier har visat att äldre grönkålssorter innehåller betydligt mer fytokemikalier än de som oftast säljs kommersiellt idag.

3. Välj den mindre löken
Risken för flera cancerformer minskar om man regelbundet äter lök och vitlök. Tydligast är bevisen för gul lök, så ju mer gul lök du äter desto lägre blir risken att få cancer. Det är oftast bättre att välja små gula lökar än stora vattniga och sötare. De små är i regel nyttigare.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

 

4. Leta efter gammal potatis - helst med lila skal och absolut eko
De moderna potatisarna är långt ifrån lika nyttiga som sina vilda släktingar. En lila ”urpotatis” från Peru hade 172 gånger så höga halter av fytokemikalier som de vanligaste kommersiella sorterna.
Leta efter ekologiska potatisar, gärna med rött eller lila skal och gulare kött. De är mycket nyttigare än andra. Tester visar att även äldre svenska sorter som mandelpotatis är nyttigare än den vanliga potatisen i livsmedelsaffären.

5. Ät skalet på äggplantan
Skalet innehåller ämnen som tros skydda mot cancer och åldrande. Tyvärr har växtförädlingen gjort att moderna sorter inte innehåller lika mycket som de gjorde förr. De är fortfarande nyttiga men tänk på att äta även skalet.

6. Välj de lila morötterna
Morötter innehåller flera fytokemikalier, som kan ha en skyddande effekt mot olika livshotande sjukdomar. Morötter har odlats länge men fram till för 400 år sedan var de i regel lila. De orangea morötterna skapades av växtförädlare i Holland för 400 år sedan av nationalistiska skäl.
Studier visar att alla lila sorter är mycket nyttigare än de orangea och de finns att få tag på i en del affärer och grönsakslådor. Precis som med ämnet lykopen i tomater tar kroppen lättare upp ämnena om morötterna värms och sedan äts med olja.

► Läs också – Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

7. Ät dina betor varma
Betor, särskilt de röda, innehåller ett ämne som heter bor. Ämnet anses vara ett afrodisiak som ökar såväl sexuell prestationsförmåga som sexlust. När man värmer betor och blandar dem med olja frigörs mer av det här ämnet.

8. Välj svenska blåbär
Bär av alla de slag är nyttiga. De är lätta att få tag på i färsk, fryst eller torkad form året om. Våra svenska blåbär hör till de allra nyttigaste. De innehåller en lång rad ämnen som kan leda till förbättrad syn, fördröjt åldrande, viktminskning och skydd mot flera sjukdomar.
Studier har också visat att vilda svenska blåbär är flera gånger nyttigare än de större odlade blåbären som är vanliga i USA.

 

9. Låt äppelskalet vara kvar
Behåll alltid skalet på. Det är oftast där många av de nyttiga fytkokemikalierna återfinns. Några av de nyttigaste frukterna är våra svenska äpplen. Varianter som inte är supersöta och aningens beska innehåller ofta mer nyttigheter än sina sötaste kusiner.

Läs också: Här är 10 skal du bör äta

Vill du veta mer? 

Här är utdrag ur några studier som visar hur moderna sorter innehåller lägre halter av fytokemikalier (antioxidanter) än äldre eller vilda sorter:

Hallon: Resultatet av den här studien visar att de vilda hallonen hade högre antioxidativ förmåga och innehåll av fytokemikalier än odlade varianter.
Grönkål: Det var framförallt de traditionella gamla sorterna som innehåll höga koncentrationer av flavonider, en annan fytokemikalie.
Tomater: Vilda tomater innehöll högre koncentrationer än odlade tomater.
Äggplanta: Växtförädlingen har resulterat i en minskning av innehållet av fenoler och vilda släktingar har högre innehåll än i de odlade äggplantorna

Skriv ut tipsen - och sätt på kylskåpet
Du hittar tipsen som pdf här. Skriv ut och sätt på kylskåpet - eller skriv ut i miniformat och förvara i plånboken.

Av Redaktionen

Källa: Sr.se

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Ekologiska grönsaker innehåller enligt vissa studier mer fytokemikalier (nyttiga antioxidanter) än konventionellt odlade eftersom de växer i en tuffare miljö med mindre kvävegivor och utan kemiska bekämpningsmedel mot sjukdomare och skadeinsekter. De ekologiska grönsakerna producerar därför mer fytokemikalier för att skydda sig mot den stress som de utsätts för.
Källa: Sr.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.