Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hudterapeut Marie Oddsson

Så bygger du en vacker hy inifrån och ut

Vi är bättre på att tanka bilen, tvätta kläderna och vattna blommorna än att ta hand om vår hud.
Men genom att sköta om oss själva kan vi få en strålande hy på köpet, enligt hudterapeuten Marie Oddsson.

Oavsett om det handlar om att motverka ålderstecken, torr hy, pigmentfläckar eller någonting annat, uppnås bäst effekt när man vårdar huden både inifrån och utifrån. Det menar Marie Oddsson, auktoriserad hudterapeut och utbildningsansvarig på Jabushe. Med rätt näring och hudvårdsrutin får man en mjuk och smidig hud som strålar – oavsett ålder.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Stressen påverkar hudens hälsa
Det finns många saker som påverkar huden. Vissa kan vi påverka själva, andra inte. En av våra största fiender i dagens samhälle är stress, det påverkar oss inte bara i hur vi mår utan även hudens hälsa.

 

När vi stressar går kroppen på högvarv och vi utsätts för någonting som kallas oxidativ stress, ett tillstånd där bland annat hudens åldrande påskyndas. Att huden åldras kommer vi inte ifrån, men i vilken takt den åldras kan vi påverka.

Läs också: Ingredienser att undvika i hud- och hårvårdsprodukter

Möjlighet att hålla huden frisk och fräsch
Förr sa man att hur huden mådde till 30 procent berodde på vad vi gjorde och till 70 procent på arv. Idag vet man att det är tvärtom och därmed kan man göra mycket för att hålla sin hud frisk och fräsch länge. En av de viktigaste sakerna är bland annat att ha ett sunt förhållande till solen.
– I det stora hela handlar det om hur vi sover, vad vi äter, om vi äter mediciner, stressar och hur vi sköter huden dagligen. När det handlar om att vistas i solen så har vi självklart olika förutsättningar, den som är ljushyad behöver vara mer försiktig i solen än den med mörk hud, säger Marie Oddsson.

När vi vistas i solen och huden utsätts för strålning skapas en stress i huden, det bildas fria radikaler som bland annat bryter ner hudens kollagen. Kollagennivåerna i huden minskar naturligt med stigande ålder och bidrar till att huden åldras.
– Kollagen finns i hela vår kropp, våra leder, skelettet, musklerna, håret och huden består till sjuttio procent av kollagen. Det gör huden hållfast och smidig, men det avtar med åren och det försvinner ännu fortare om man solar mycket. Solen är kollagenets värsta fiende, berättar hon.

Läs också: 24 frågor och svar om hudvård

Skydd mot solen
Att skydda huden mot solens strålning är därför A och O om man vill ha en frisk och fräsch hud länge. Skugga är att rekommendera, inte minst mitt på dagen då solen är som starkast. Grundläggande när man vistas i solen är att alltid använda solskyddsfaktor samt att bära keps eller solhatt, inte bara när man aktivt solar, utan även när man seglar, spelar golf, åker skidor eller påtar i trädgården.

Men det finns också näringsämnen som skyddar huden inifrån. Dessa fungerar som ett komplement till en solskyddskräm, där man inifrån kan bygga upp ett skydd i form av fler pigment i huden och i och med det, en brun, fräsch hudton.
– Betakaroten är ett ämne som finns i näringstillskottet Jabushe Sun och som stimulerar den egna pigmenteringen. Infärgningen sker i läderhuden och ger en lättare ”solbränna”. Har man lätt för att bränna sig i solen eller får soleksem så är det här kosttillskottet bra att äta under vår- och sommarperioden eller inför en solsemester. Men det går att äta året runt också, säger Marie Oddsson.

 

Läs också: Kureras skönhetspanel testar: Ansiktskrämer

Krämernas funktion – och den viktiga rengöringen
Grunden för en välmående hy läggs i den dagliga hudvårdsrutinen. Att rengöra huden med en rengöring som passar sin hudtyp är viktigare än många tror. Därtill behöver huden återfuktas och skyddas, och det kan man göra på olika sätt, beroende på vilken hudtyp man har.

Den som har torr hud kan inte ha samma rutin som den med fet hy och har man någon sorts problemhy som till exempel rosacea, eksem eller akne behöver man ta till ytterligare andra metoder.
– Är du riktigt torr är ett serum eller en olja ett bra komplement till din kräm. Formulan i ett serum består till exempel av mindre molekyler och kan därför gå djupare ner i huden för att behandla och återfukta den.

Det är inte helt ovanligt att man känner sig vilsen när man ska köpa hudvård. Det finns dag- och nattkrämer, fuktighetskrämer, ögonkrämer, serum och masker. Marie Oddsson är van att förklara de olika krämernas funktioner.
–  Har man en bra rengöring, dag- och nattkräm och en ögonkräm så kommer man långt. Vill man jobba aktivt för att uppnå mer än en dagligt vårdande effekt så kan serum och masker fylla en funktion.

Läs också: 10 frågor om hy och hudkräm

Fukt behövs varje dag
Att ta hand om sin hud är ett pågående projekt som man inte kan göra under en period och sedan sluta. Fukt behövs varje dag och ibland kan man också behöva lägga en mask eller göra en peeling.
– Jag träffade en man som använde ett serum mot mörka ringar under ögonen och han var så nöjd, men två månader senare var han tillbaka – eftersom ringarna hade kommit tillbaka då han hade slutat med krämen. Allt vi gör är en form av underhåll och vi är dåliga på att ta hand om oss själva. Vi är bättre på att tanka bilen, tvätta kläderna och vattna blommorna än att ta hand om oss själva.

Marie tycker att många, speciellt kvinnor, ska vara lite snällare mot sig själva. Lyssna inåt och försöka hitta tid för sig själva. Inte bara genom att vårda huden, håret och naglarna, men också kanske ta en massage någon gång eller en promenad för att rensa tankarna.

 

I dag stressar vi ofta igenom det som faktiskt är livet.
– Jag är inte så förtjust i att vi inte accepterar vårt åldrande. Det är klart att man vill vara fin och se bra ut och i det ingår åldrandet. Vi är inga evighetsmaskiner och vi behöver ta hand om oss, på flera sätt, både inifrån och utifrån. Jag tycker att man ska vara snäll mot sig själv och ta hand om sin hud. Det är roligare att möta sin spegelbild när man känner sig pigg och fräsch, avslutar Marie Oddsson.

Hudens tre lager

Överhuden, första lagret:  Det är viktigt att vi håller övre hudlagret helt och mjukt. Om hudens yttre barriär blir för torrHudens olika lager så kan det komma in bakterier vilket kan ge sår och infektioner. En torr överhud släpper ut för mycket fukt och därför behöver man tillsätta det.

Läderhuden, andra lagret: Det tjockaste av de tre lagren innehåller mycket kollagen så den bör hållas fuktig. Om man är väldigt torr kan ett serum nå toppen på läderhuden och återfukta inifrån. Läderhuden ser till att överhuden får näring genom sina många blodkärl.

Underhuden, tredje lagret: Består mest av stödjevävnad åt de andra hudlagren och fett som skyddar oss från kyla. Hit når inga krämer.

 

Av Jessica Devert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år som vi uppmanats att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men musik eller en film som assoccieras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.