Hudterapeut Marie Oddsson

Så bygger du en vacker hy inifrån och ut

Vi är bättre på att tanka bilen, tvätta kläderna och vattna blommorna än att ta hand om vår hud.
Men genom att sköta om oss själva kan vi få en strålande hy på köpet, enligt hudterapeuten Marie Oddsson.

Oavsett om det handlar om att motverka ålderstecken, torr hy, pigmentfläckar eller någonting annat, uppnås bäst effekt när man vårdar huden både inifrån och utifrån. Det menar Marie Oddsson, auktoriserad hudterapeut och utbildningsansvarig på Jabushe. Med rätt näring och hudvårdsrutin får man en mjuk och smidig hud som strålar – oavsett ålder.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Stressen påverkar hudens hälsa
Det finns många saker som påverkar huden. Vissa kan vi påverka själva, andra inte. En av våra största fiender i dagens samhälle är stress, det påverkar oss inte bara i hur vi mår utan även hudens hälsa.

 

När vi stressar går kroppen på högvarv och vi utsätts för någonting som kallas oxidativ stress, ett tillstånd där bland annat hudens åldrande påskyndas. Att huden åldras kommer vi inte ifrån, men i vilken takt den åldras kan vi påverka.

Läs också: Ingredienser att undvika i hud- och hårvårdsprodukter

Möjlighet att hålla huden frisk och fräsch
Förr sa man att hur huden mådde till 30 procent berodde på vad vi gjorde och till 70 procent på arv. Idag vet man att det är tvärtom och därmed kan man göra mycket för att hålla sin hud frisk och fräsch länge. En av de viktigaste sakerna är bland annat att ha ett sunt förhållande till solen.
– I det stora hela handlar det om hur vi sover, vad vi äter, om vi äter mediciner, stressar och hur vi sköter huden dagligen. När det handlar om att vistas i solen så har vi självklart olika förutsättningar, den som är ljushyad behöver vara mer försiktig i solen än den med mörk hud, säger Marie Oddsson.

När vi vistas i solen och huden utsätts för strålning skapas en stress i huden, det bildas fria radikaler som bland annat bryter ner hudens kollagen. Kollagennivåerna i huden minskar naturligt med stigande ålder och bidrar till att huden åldras.
– Kollagen finns i hela vår kropp, våra leder, skelettet, musklerna, håret och huden består till sjuttio procent av kollagen. Det gör huden hållfast och smidig, men det avtar med åren och det försvinner ännu fortare om man solar mycket. Solen är kollagenets värsta fiende, berättar hon.

Läs också: 24 frågor och svar om hudvård

Skydd mot solen
Att skydda huden mot solens strålning är därför A och O om man vill ha en frisk och fräsch hud länge. Skugga är att rekommendera, inte minst mitt på dagen då solen är som starkast. Grundläggande när man vistas i solen är att alltid använda solskyddsfaktor samt att bära keps eller solhatt, inte bara när man aktivt solar, utan även när man seglar, spelar golf, åker skidor eller påtar i trädgården.

Men det finns också näringsämnen som skyddar huden inifrån. Dessa fungerar som ett komplement till en solskyddskräm, där man inifrån kan bygga upp ett skydd i form av fler pigment i huden och i och med det, en brun, fräsch hudton.
– Betakaroten är ett ämne som finns i näringstillskottet Jabushe Sun och som stimulerar den egna pigmenteringen. Infärgningen sker i läderhuden och ger en lättare ”solbränna”. Har man lätt för att bränna sig i solen eller får soleksem så är det här kosttillskottet bra att äta under vår- och sommarperioden eller inför en solsemester. Men det går att äta året runt också, säger Marie Oddsson.

 

Läs också: Kureras skönhetspanel testar: Ansiktskrämer

Krämernas funktion – och den viktiga rengöringen
Grunden för en välmående hy läggs i den dagliga hudvårdsrutinen. Att rengöra huden med en rengöring som passar sin hudtyp är viktigare än många tror. Därtill behöver huden återfuktas och skyddas, och det kan man göra på olika sätt, beroende på vilken hudtyp man har.

Den som har torr hud kan inte ha samma rutin som den med fet hy och har man någon sorts problemhy som till exempel rosacea, eksem eller akne behöver man ta till ytterligare andra metoder.
– Är du riktigt torr är ett serum eller en olja ett bra komplement till din kräm. Formulan i ett serum består till exempel av mindre molekyler och kan därför gå djupare ner i huden för att behandla och återfukta den.

Det är inte helt ovanligt att man känner sig vilsen när man ska köpa hudvård. Det finns dag- och nattkrämer, fuktighetskrämer, ögonkrämer, serum och masker. Marie Oddsson är van att förklara de olika krämernas funktioner.
–  Har man en bra rengöring, dag- och nattkräm och en ögonkräm så kommer man långt. Vill man jobba aktivt för att uppnå mer än en dagligt vårdande effekt så kan serum och masker fylla en funktion.

Läs också: 10 frågor om hy och hudkräm

Fukt behövs varje dag
Att ta hand om sin hud är ett pågående projekt som man inte kan göra under en period och sedan sluta. Fukt behövs varje dag och ibland kan man också behöva lägga en mask eller göra en peeling.
– Jag träffade en man som använde ett serum mot mörka ringar under ögonen och han var så nöjd, men två månader senare var han tillbaka – eftersom ringarna hade kommit tillbaka då han hade slutat med krämen. Allt vi gör är en form av underhåll och vi är dåliga på att ta hand om oss själva. Vi är bättre på att tanka bilen, tvätta kläderna och vattna blommorna än att ta hand om oss själva.

Marie tycker att många, speciellt kvinnor, ska vara lite snällare mot sig själva. Lyssna inåt och försöka hitta tid för sig själva. Inte bara genom att vårda huden, håret och naglarna, men också kanske ta en massage någon gång eller en promenad för att rensa tankarna.

 

I dag stressar vi ofta igenom det som faktiskt är livet.
– Jag är inte så förtjust i att vi inte accepterar vårt åldrande. Det är klart att man vill vara fin och se bra ut och i det ingår åldrandet. Vi är inga evighetsmaskiner och vi behöver ta hand om oss, på flera sätt, både inifrån och utifrån. Jag tycker att man ska vara snäll mot sig själv och ta hand om sin hud. Det är roligare att möta sin spegelbild när man känner sig pigg och fräsch, avslutar Marie Oddsson.

Hudens tre lager

Överhuden, första lagret:  Det är viktigt att vi håller övre hudlagret helt och mjukt. Om hudens yttre barriär blir för torrHudens olika lager så kan det komma in bakterier vilket kan ge sår och infektioner. En torr överhud släpper ut för mycket fukt och därför behöver man tillsätta det.

Läderhuden, andra lagret: Det tjockaste av de tre lagren innehåller mycket kollagen så den bör hållas fuktig. Om man är väldigt torr kan ett serum nå toppen på läderhuden och återfukta inifrån. Läderhuden ser till att överhuden får näring genom sina många blodkärl.

Underhuden, tredje lagret: Består mest av stödjevävnad åt de andra hudlagren och fett som skyddar oss från kyla. Hit når inga krämer.

 

Av Jessica Devert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.