mage

Så byter du ut de värsta bovarna för magen

Vår bakterieflora är kanske det värdefullaste vi äger och att ta hand om den och se till att det råder balans i vår mag-tarmkanal är bland det viktigaste vi kan göra för vår hälsa.

Med förhållandevis enkla nedel kan vi få en betydligt gladare mage, nedan följer några exempel på sådant som kan ställa till det och vad du kan prova istället.

1. Gluten
Gluten finns i spannmål som råg, vete och korn. Gluten är det som ger textur åt och gör att bröd jäser. I magen kan det emellertid ställa till en rad besvär och vissa är mer känsliga än andra. Men även hos den som inte är känslig kan gluten ha en långsiktig negativ inverkan på tarmfloran vilket i förlängningen kan påverka det mesta i kroppen.
Prova istället naturligt glutenfria spannmål som teff, durra och bovete. I butikerna finns numera glutenfria alternativ till det mesta från pasta till korvbröd men var uppmärksam på innehållsförteckningen. I de traditionella glutenfria produkterna kan det gömma sig andra mindre lämpliga ingredienser som tvättad vetestärkelse och potatismjöl samt olika tillsatser och konsistensgivare.

 

2. Socker
Socker bör undvikas i alla former av den som är mån om att hålla en god balans i sin baketrieflora, även sötningsmedel och råsocker. Även om bakterier är våra vänner har ungefär 15 procent av bakterierna potential att ställa till besvär men så länge man en god balans och de goda har överhanden utgör de inget direkt hot. Om däremot balansen rubbas och de ogynnsamma bakterierna får mer inflytande kan det ha en negativ inverkan på hur vi mår. Vad vi äter styr vilka bakterier vi göder, vissa livsmedel gynnar de goda tarmbakterierna medan vissa som socker gynnar de där 15 procenten vi inte vill ska ta över. Prova istället honung som dessutom har probiotiska egenskaper, alltså det gynnar de goda bakterierna.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

3. Friterad mat
Samma sak gäller för friterad mat, den utgör också föda för de mindre gynnsamma bakterierna i vårt innanmäte, förutom att de är ohälsosamma av fler andra skäl. I ett försök där en person åt enbart så kallad skräpmat i en veckas tid uppmättes en minskning av bakteriefloran med en tredjedel, flera studier har visat på liknande resultat. En varierad kost göder en varierad bakterieflora och ensidig kost är länkad till en utarmning av bakteriefloran.
Nästa gång du får ett sug efter junk food, försök byta till hälsosammare varianter. Är det till exempel pommes du är sugen på, prova istället att göra klyftpotatis eller varför inte ännu hellre strips av sötpotatis. Det går också att byta olja och istället använda en mer värmebeständig olja som kokosolja när du friterar.

4 Mejerivaror
Hur väl vi tål mejerivaror varierar men forskning visar att det påverkar mag- och tarmbakterierna avsevärt att äta mycket mejeriprodukter.
Om du vill äta mejeriprodukter välj då ekologiskt, helst från gräsbetande djur. Många rekommenderar även opastöriserat, även om det råder delade meningar om det, dessutom är det inte helt lätt att få tag på. För dig som känner dig dragen åt det växtbaserade, finns det idag många vegetabiliska alternativ till mjölk.

LÄS OCKSÅ: Ökning av magsäckscancer kopplad till receptfritt läkemedel

5. Soja
Är väldigt vanligt särskilt i veganska produkter men hur hälsosamt det är deabatteras fortfarande flitigt. Ett argument mot är att mycket av sojan är genomodifierad, ett argument som kanske främst har bäring i länder som USA. Ett annat är att et är ett starkt processat livsmedel. Enligt studier kan en kost rik på sojaprodukter snabbt ha en negativ inverkan på tarmfloran, särskilt utsatta lär de viktiga stammarna Lactobacillus and Bifidobacteria vara.
Välj alltid ekologiska sojaprodukter och fermenterade som till exempel tempeh, natto och miso och vad du än gör undvik genmodifierad soja.

6. Kött
Att äta ekologiskt nötkött då och då lär knappast ställa till någon större skada men en köttbaserad diet kan vara väldigt tuff för kroppen. Studier visar att en kost rik på nötkött snabbt ökar mängden icke önskvärda bakterier i tarmen och minskar antalet gynnsamma. Rísken är också stor att få i sig antibiotikarester.
Välj istället ekologiskt kött från gräsbetande djur, man kan även med fördel byta ut köttet mot mer grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Magproblem vanligt hos unga kvinnor men hjälp finns att få

7. Kranvatten
Att få i sig tillräckligt med vätska är A och O för hälsan men det är viktigt att se till att vattnet vi dricker håller tillräckligt hög kvalitet och är rent. Även om vi i Sverige många gånger får höra och kanske med fog att vi har världens renaste dricksvatten finns det fortfarande ämnen som är mindre önskvärda som till exempel kan nämnas att man funnit spår av läkemedelsrester, dessutom tillsätts klor. Det är därför lämpligt att rena sitt vatten. Införskaffa en enkel vattenrenare att montera på kökskranen.

8. Ägg
Äggs vara eller icke vara i en hälsosam diet är ett annat ämne som diskuteras flitigt. Även här är det en fråga om vad hönsen äter och det man främst vill undvika när det kommer till just maghälsan är även här rester av antibiotika. Välj därför i möjligaste mån ekologiska ägg från frigående höns eller veganska alternativ.

9. Odlad fisk
Även här är risken stor att få i sig läkemedelsrester och då främst antibiotika men även andra mindre lämpliga ämnen som finns i fiskfodret som till exempel, genetiskt modifierad majs, tillväxthormoner och sådant som ska hindra att fodret ”exploderar” vid transport. Varav inget har något positivt att bidra med till tarmfloran, ät istället viltfångad fisk.

10. Genmodifierade grödor
Ett av huvudargumenten mot är att det bekämpningsmedel som används vid odling av genmodifierade grödor innehåller det omdebatterade ämnet glyfosat som anses ha negativ inverkan på tarmfloran. Det finns även de som påstår att de modifierade generna interagerar med bakterierna i tarmfloran.
Vill du slippa genmodifierad mat? Välj då ekologiskt och Kravmärkt så är du på den säkra sidan, den svenska kravmärkningen tillåter inte genmanipulation.

Av redaktionen

Källa: Hyperbiotics här finns hänvisning till samtliga studier som refereras till i texten ovan.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.