Så byter du ut de värsta bovarna för magen | Kurera.se
mage

Så byter du ut de värsta bovarna för magen

Vår bakterieflora är kanske det värdefullaste vi äger och att ta hand om den och se till att det råder balans i vår mag-tarmkanal är bland det viktigaste vi kan göra för vår hälsa.

Med förhållandevis enkla nedel kan vi få en betydligt gladare mage, nedan följer några exempel på sådant som kan ställa till det och vad du kan prova istället.

1. Gluten
Gluten finns i spannmål som råg, vete och korn. Gluten är det som ger textur åt och gör att bröd jäser. I magen kan det emellertid ställa till en rad besvär och vissa är mer känsliga än andra. Men även hos den som inte är känslig kan gluten ha en långsiktig negativ inverkan på tarmfloran vilket i förlängningen kan påverka det mesta i kroppen.
Prova istället naturligt glutenfria spannmål som teff, durra och bovete. I butikerna finns numera glutenfria alternativ till det mesta från pasta till korvbröd men var uppmärksam på innehållsförteckningen. I de traditionella glutenfria produkterna kan det gömma sig andra mindre lämpliga ingredienser som tvättad vetestärkelse och potatismjöl samt olika tillsatser och konsistensgivare.

 

2. Socker
Socker bör undvikas i alla former av den som är mån om att hålla en god balans i sin baketrieflora, även sötningsmedel och råsocker. Även om bakterier är våra vänner har ungefär 15 procent av bakterierna potential att ställa till besvär men så länge man en god balans och de goda har överhanden utgör de inget direkt hot. Om däremot balansen rubbas och de ogynnsamma bakterierna får mer inflytande kan det ha en negativ inverkan på hur vi mår. Vad vi äter styr vilka bakterier vi göder, vissa livsmedel gynnar de goda tarmbakterierna medan vissa som socker gynnar de där 15 procenten vi inte vill ska ta över. Prova istället honung som dessutom har probiotiska egenskaper, alltså det gynnar de goda bakterierna.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

3. Friterad mat
Samma sak gäller för friterad mat, den utgör också föda för de mindre gynnsamma bakterierna i vårt innanmäte, förutom att de är ohälsosamma av fler andra skäl. I ett försök där en person åt enbart så kallad skräpmat i en veckas tid uppmättes en minskning av bakteriefloran med en tredjedel, flera studier har visat på liknande resultat. En varierad kost göder en varierad bakterieflora och ensidig kost är länkad till en utarmning av bakteriefloran.
Nästa gång du får ett sug efter junk food, försök byta till hälsosammare varianter. Är det till exempel pommes du är sugen på, prova istället att göra klyftpotatis eller varför inte ännu hellre strips av sötpotatis. Det går också att byta olja och istället använda en mer värmebeständig olja som kokosolja när du friterar.

4 Mejerivaror
Hur väl vi tål mejerivaror varierar men forskning visar att det påverkar mag- och tarmbakterierna avsevärt att äta mycket mejeriprodukter.
Om du vill äta mejeriprodukter välj då ekologiskt, helst från gräsbetande djur. Många rekommenderar även opastöriserat, även om det råder delade meningar om det, dessutom är det inte helt lätt att få tag på. För dig som känner dig dragen åt det växtbaserade, finns det idag många vegetabiliska alternativ till mjölk.

LÄS OCKSÅ: Ökning av magsäckscancer kopplad till receptfritt läkemedel

5. Soja
Är väldigt vanligt särskilt i veganska produkter men hur hälsosamt det är deabatteras fortfarande flitigt. Ett argument mot är att mycket av sojan är genomodifierad, ett argument som kanske främst har bäring i länder som USA. Ett annat är att et är ett starkt processat livsmedel. Enligt studier kan en kost rik på sojaprodukter snabbt ha en negativ inverkan på tarmfloran, särskilt utsatta lär de viktiga stammarna Lactobacillus and Bifidobacteria vara.
Välj alltid ekologiska sojaprodukter och fermenterade som till exempel tempeh, natto och miso och vad du än gör undvik genmodifierad soja.

6. Kött
Att äta ekologiskt nötkött då och då lär knappast ställa till någon större skada men en köttbaserad diet kan vara väldigt tuff för kroppen. Studier visar att en kost rik på nötkött snabbt ökar mängden icke önskvärda bakterier i tarmen och minskar antalet gynnsamma. Rísken är också stor att få i sig antibiotikarester.
Välj istället ekologiskt kött från gräsbetande djur, man kan även med fördel byta ut köttet mot mer grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Magproblem vanligt hos unga kvinnor men hjälp finns att få

7. Kranvatten
Att få i sig tillräckligt med vätska är A och O för hälsan men det är viktigt att se till att vattnet vi dricker håller tillräckligt hög kvalitet och är rent. Även om vi i Sverige många gånger får höra och kanske med fog att vi har världens renaste dricksvatten finns det fortfarande ämnen som är mindre önskvärda som till exempel kan nämnas att man funnit spår av läkemedelsrester, dessutom tillsätts klor. Det är därför lämpligt att rena sitt vatten. Införskaffa en enkel vattenrenare att montera på kökskranen.

 

8. Ägg
Äggs vara eller icke vara i en hälsosam diet är ett annat ämne som diskuteras flitigt. Även här är det en fråga om vad hönsen äter och det man främst vill undvika när det kommer till just maghälsan är även här rester av antibiotika. Välj därför i möjligaste mån ekologiska ägg från frigående höns eller veganska alternativ.

9. Odlad fisk
Även här är risken stor att få i sig läkemedelsrester och då främst antibiotika men även andra mindre lämpliga ämnen som finns i fiskfodret som till exempel, genetiskt modifierad majs, tillväxthormoner och sådant som ska hindra att fodret ”exploderar” vid transport. Varav inget har något positivt att bidra med till tarmfloran, ät istället viltfångad fisk.

10. Genmodifierade grödor
Ett av huvudargumenten mot är att det bekämpningsmedel som används vid odling av genmodifierade grödor innehåller det omdebatterade ämnet glyfosat som anses ha negativ inverkan på tarmfloran. Det finns även de som påstår att de modifierade generna interagerar med bakterierna i tarmfloran.
Vill du slippa genmodifierad mat? Välj då ekologiskt och Kravmärkt så är du på den säkra sidan, den svenska kravmärkningen tillåter inte genmanipulation.

Av redaktionen

Källa: Hyperbiotics här finns hänvisning till samtliga studier som refereras till i texten ovan.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

 

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.

Experten: Så skyddar du huden mot föroreningar

Hud

Du är kanske noga med att skydda dig mot solens strålar för att undvika att bränna dig men vad gör du för att skydda huden från föroreningar? Visste du att avgaser och andra föroreningar kan bidra till att huden åldras i förtid? Här berättar Kureras hudvårdsexpert, hudterapeuten Johanna Bjurström om vad vi kan göra för att skydda huden om vi exponeras mycket för avgaser.