Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

mage

Så byter du ut de värsta bovarna för magen

Vår bakterieflora är kanske det värdefullaste vi äger och att ta hand om den och se till att det råder balans i vår mag-tarmkanal är bland det viktigaste vi kan göra för vår hälsa.

Med förhållandevis enkla nedel kan vi få en betydligt gladare mage, nedan följer några exempel på sådant som kan ställa till det och vad du kan prova istället.

1. Gluten
Gluten finns i spannmål som råg, vete och korn. Gluten är det som ger textur åt och gör att bröd jäser. I magen kan det emellertid ställa till en rad besvär och vissa är mer känsliga än andra. Men även hos den som inte är känslig kan gluten ha en långsiktig negativ inverkan på tarmfloran vilket i förlängningen kan påverka det mesta i kroppen.
Prova istället naturligt glutenfria spannmål som teff, durra och bovete. I butikerna finns numera glutenfria alternativ till det mesta från pasta till korvbröd men var uppmärksam på innehållsförteckningen. I de traditionella glutenfria produkterna kan det gömma sig andra mindre lämpliga ingredienser som tvättad vetestärkelse och potatismjöl samt olika tillsatser och konsistensgivare.

 

2. Socker
Socker bör undvikas i alla former av den som är mån om att hålla en god balans i sin baketrieflora, även sötningsmedel och råsocker. Även om bakterier är våra vänner har ungefär 15 procent av bakterierna potential att ställa till besvär men så länge man en god balans och de goda har överhanden utgör de inget direkt hot. Om däremot balansen rubbas och de ogynnsamma bakterierna får mer inflytande kan det ha en negativ inverkan på hur vi mår. Vad vi äter styr vilka bakterier vi göder, vissa livsmedel gynnar de goda tarmbakterierna medan vissa som socker gynnar de där 15 procenten vi inte vill ska ta över. Prova istället honung som dessutom har probiotiska egenskaper, alltså det gynnar de goda bakterierna.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

3. Friterad mat
Samma sak gäller för friterad mat, den utgör också föda för de mindre gynnsamma bakterierna i vårt innanmäte, förutom att de är ohälsosamma av fler andra skäl. I ett försök där en person åt enbart så kallad skräpmat i en veckas tid uppmättes en minskning av bakteriefloran med en tredjedel, flera studier har visat på liknande resultat. En varierad kost göder en varierad bakterieflora och ensidig kost är länkad till en utarmning av bakteriefloran.
Nästa gång du får ett sug efter junk food, försök byta till hälsosammare varianter. Är det till exempel pommes du är sugen på, prova istället att göra klyftpotatis eller varför inte ännu hellre strips av sötpotatis. Det går också att byta olja och istället använda en mer värmebeständig olja som kokosolja när du friterar.

4 Mejerivaror
Hur väl vi tål mejerivaror varierar men forskning visar att det påverkar mag- och tarmbakterierna avsevärt att äta mycket mejeriprodukter.
Om du vill äta mejeriprodukter välj då ekologiskt, helst från gräsbetande djur. Många rekommenderar även opastöriserat, även om det råder delade meningar om det, dessutom är det inte helt lätt att få tag på. För dig som känner dig dragen åt det växtbaserade, finns det idag många vegetabiliska alternativ till mjölk.

LÄS OCKSÅ: Ökning av magsäckscancer kopplad till receptfritt läkemedel

5. Soja
Är väldigt vanligt särskilt i veganska produkter men hur hälsosamt det är deabatteras fortfarande flitigt. Ett argument mot är att mycket av sojan är genomodifierad, ett argument som kanske främst har bäring i länder som USA. Ett annat är att et är ett starkt processat livsmedel. Enligt studier kan en kost rik på sojaprodukter snabbt ha en negativ inverkan på tarmfloran, särskilt utsatta lär de viktiga stammarna Lactobacillus and Bifidobacteria vara.
Välj alltid ekologiska sojaprodukter och fermenterade som till exempel tempeh, natto och miso och vad du än gör undvik genmodifierad soja.

6. Kött
Att äta ekologiskt nötkött då och då lär knappast ställa till någon större skada men en köttbaserad diet kan vara väldigt tuff för kroppen. Studier visar att en kost rik på nötkött snabbt ökar mängden icke önskvärda bakterier i tarmen och minskar antalet gynnsamma. Rísken är också stor att få i sig antibiotikarester.
Välj istället ekologiskt kött från gräsbetande djur, man kan även med fördel byta ut köttet mot mer grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Magproblem vanligt hos unga kvinnor men hjälp finns att få

7. Kranvatten
Att få i sig tillräckligt med vätska är A och O för hälsan men det är viktigt att se till att vattnet vi dricker håller tillräckligt hög kvalitet och är rent. Även om vi i Sverige många gånger får höra och kanske med fog att vi har världens renaste dricksvatten finns det fortfarande ämnen som är mindre önskvärda som till exempel kan nämnas att man funnit spår av läkemedelsrester, dessutom tillsätts klor. Det är därför lämpligt att rena sitt vatten. Införskaffa en enkel vattenrenare att montera på kökskranen.

 

8. Ägg
Äggs vara eller icke vara i en hälsosam diet är ett annat ämne som diskuteras flitigt. Även här är det en fråga om vad hönsen äter och det man främst vill undvika när det kommer till just maghälsan är även här rester av antibiotika. Välj därför i möjligaste mån ekologiska ägg från frigående höns eller veganska alternativ.

9. Odlad fisk
Även här är risken stor att få i sig läkemedelsrester och då främst antibiotika men även andra mindre lämpliga ämnen som finns i fiskfodret som till exempel, genetiskt modifierad majs, tillväxthormoner och sådant som ska hindra att fodret ”exploderar” vid transport. Varav inget har något positivt att bidra med till tarmfloran, ät istället viltfångad fisk.

10. Genmodifierade grödor
Ett av huvudargumenten mot är att det bekämpningsmedel som används vid odling av genmodifierade grödor innehåller det omdebatterade ämnet glyfosat som anses ha negativ inverkan på tarmfloran. Det finns även de som påstår att de modifierade generna interagerar med bakterierna i tarmfloran.
Vill du slippa genmodifierad mat? Välj då ekologiskt och Kravmärkt så är du på den säkra sidan, den svenska kravmärkningen tillåter inte genmanipulation.

Av redaktionen

Källa: Hyperbiotics här finns hänvisning till samtliga studier som refereras till i texten ovan.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.