mage

Så byter du ut de värsta bovarna för magen

Vår bakterieflora är kanske det värdefullaste vi äger och att ta hand om den och se till att det råder balans i vår mag-tarmkanal är bland det viktigaste vi kan göra för vår hälsa.

Med förhållandevis enkla nedel kan vi få en betydligt gladare mage, nedan följer några exempel på sådant som kan ställa till det och vad du kan prova istället.

1. Gluten
Gluten finns i spannmål som råg, vete och korn. Gluten är det som ger textur åt och gör att bröd jäser. I magen kan det emellertid ställa till en rad besvär och vissa är mer känsliga än andra. Men även hos den som inte är känslig kan gluten ha en långsiktig negativ inverkan på tarmfloran vilket i förlängningen kan påverka det mesta i kroppen.
Prova istället naturligt glutenfria spannmål som teff, durra och bovete. I butikerna finns numera glutenfria alternativ till det mesta från pasta till korvbröd men var uppmärksam på innehållsförteckningen. I de traditionella glutenfria produkterna kan det gömma sig andra mindre lämpliga ingredienser som tvättad vetestärkelse och potatismjöl samt olika tillsatser och konsistensgivare.

 

2. Socker
Socker bör undvikas i alla former av den som är mån om att hålla en god balans i sin baketrieflora, även sötningsmedel och råsocker. Även om bakterier är våra vänner har ungefär 15 procent av bakterierna potential att ställa till besvär men så länge man en god balans och de goda har överhanden utgör de inget direkt hot. Om däremot balansen rubbas och de ogynnsamma bakterierna får mer inflytande kan det ha en negativ inverkan på hur vi mår. Vad vi äter styr vilka bakterier vi göder, vissa livsmedel gynnar de goda tarmbakterierna medan vissa som socker gynnar de där 15 procenten vi inte vill ska ta över. Prova istället honung som dessutom har probiotiska egenskaper, alltså det gynnar de goda bakterierna.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

3. Friterad mat
Samma sak gäller för friterad mat, den utgör också föda för de mindre gynnsamma bakterierna i vårt innanmäte, förutom att de är ohälsosamma av fler andra skäl. I ett försök där en person åt enbart så kallad skräpmat i en veckas tid uppmättes en minskning av bakteriefloran med en tredjedel, flera studier har visat på liknande resultat. En varierad kost göder en varierad bakterieflora och ensidig kost är länkad till en utarmning av bakteriefloran.
Nästa gång du får ett sug efter junk food, försök byta till hälsosammare varianter. Är det till exempel pommes du är sugen på, prova istället att göra klyftpotatis eller varför inte ännu hellre strips av sötpotatis. Det går också att byta olja och istället använda en mer värmebeständig olja som kokosolja när du friterar.

4 Mejerivaror
Hur väl vi tål mejerivaror varierar men forskning visar att det påverkar mag- och tarmbakterierna avsevärt att äta mycket mejeriprodukter.
Om du vill äta mejeriprodukter välj då ekologiskt, helst från gräsbetande djur. Många rekommenderar även opastöriserat, även om det råder delade meningar om det, dessutom är det inte helt lätt att få tag på. För dig som känner dig dragen åt det växtbaserade, finns det idag många vegetabiliska alternativ till mjölk.

LÄS OCKSÅ: Ökning av magsäckscancer kopplad till receptfritt läkemedel

5. Soja
Är väldigt vanligt särskilt i veganska produkter men hur hälsosamt det är deabatteras fortfarande flitigt. Ett argument mot är att mycket av sojan är genomodifierad, ett argument som kanske främst har bäring i länder som USA. Ett annat är att et är ett starkt processat livsmedel. Enligt studier kan en kost rik på sojaprodukter snabbt ha en negativ inverkan på tarmfloran, särskilt utsatta lär de viktiga stammarna Lactobacillus and Bifidobacteria vara.
Välj alltid ekologiska sojaprodukter och fermenterade som till exempel tempeh, natto och miso och vad du än gör undvik genmodifierad soja.

6. Kött
Att äta ekologiskt nötkött då och då lär knappast ställa till någon större skada men en köttbaserad diet kan vara väldigt tuff för kroppen. Studier visar att en kost rik på nötkött snabbt ökar mängden icke önskvärda bakterier i tarmen och minskar antalet gynnsamma. Rísken är också stor att få i sig antibiotikarester.
Välj istället ekologiskt kött från gräsbetande djur, man kan även med fördel byta ut köttet mot mer grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Magproblem vanligt hos unga kvinnor men hjälp finns att få

7. Kranvatten
Att få i sig tillräckligt med vätska är A och O för hälsan men det är viktigt att se till att vattnet vi dricker håller tillräckligt hög kvalitet och är rent. Även om vi i Sverige många gånger får höra och kanske med fog att vi har världens renaste dricksvatten finns det fortfarande ämnen som är mindre önskvärda som till exempel kan nämnas att man funnit spår av läkemedelsrester, dessutom tillsätts klor. Det är därför lämpligt att rena sitt vatten. Införskaffa en enkel vattenrenare att montera på kökskranen.

8. Ägg
Äggs vara eller icke vara i en hälsosam diet är ett annat ämne som diskuteras flitigt. Även här är det en fråga om vad hönsen äter och det man främst vill undvika när det kommer till just maghälsan är även här rester av antibiotika. Välj därför i möjligaste mån ekologiska ägg från frigående höns eller veganska alternativ.

9. Odlad fisk
Även här är risken stor att få i sig läkemedelsrester och då främst antibiotika men även andra mindre lämpliga ämnen som finns i fiskfodret som till exempel, genetiskt modifierad majs, tillväxthormoner och sådant som ska hindra att fodret ”exploderar” vid transport. Varav inget har något positivt att bidra med till tarmfloran, ät istället viltfångad fisk.

10. Genmodifierade grödor
Ett av huvudargumenten mot är att det bekämpningsmedel som används vid odling av genmodifierade grödor innehåller det omdebatterade ämnet glyfosat som anses ha negativ inverkan på tarmfloran. Det finns även de som påstår att de modifierade generna interagerar med bakterierna i tarmfloran.
Vill du slippa genmodifierad mat? Välj då ekologiskt och Kravmärkt så är du på den säkra sidan, den svenska kravmärkningen tillåter inte genmanipulation.

Av redaktionen

Källa: Hyperbiotics här finns hänvisning till samtliga studier som refereras till i texten ovan.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.