Elin Liljero Eriksson

Foto: Rickard L Eriksson

Elin Liljero Eriksson: “Så detoxade jag från sociala medier”

Elin Liljero Eriksson

Gör: Journalist och författare
Ålder: 37
Bor: Stockholm
Familj: Maken Rickard, 39, döttrarna Alva, 7 och Norah, 4
Så mår jag bra: Av att vara nyfiken, löpträna i naturen, äta långa middagar med vänner och vara med min familj.

Först kändes det som att hela världen pågick och hon inte var med.
Men efter ett tag vände det för journalisten Elin Liljero Eriksson som pausade från sociala medier i 40 dagar.

Det var i mitten av mars jag bestämde mig. Jag skulle försvinna från sociala medier. Pausa i alla fall. Som ett slags digital fasta i 40 dagar skulle jag göra annat istället. Mest för att jag märkt hur lätt jag bara går in där och strosar runt, utan mening eller mål, för att följa mina vänners, kollegors och avlägsna bekantas liv. Och jag kan fastna i scrollandet länge, för det finns ju ingen ridå som faller ner på denna tids kulturella scen. Det är en ändlös loop.

LÄS OCKSÅ: “Våra nya digitala vanor får konsekvenser för vår hjärna”

Nu ville jag testa att logga ut för att jag märkt, även om det nu är första gången jag erkänner det, att jag nog påverkas i hur jag ser på mig själv och min egen duglighet. Jag hade börjat ifrågasätta vad detta beteende egentligen gör med mig.

 

Är jag verkligen så trygg i mig själv att jag inte speglar mitt liv mot de hundratals jag upplever digitalt? Och skulle jag se annorlunda på mig själv om jag inte fick någon bekräftelse på Instagramkompatibla IRL-ögonblick ur mitt liv? Skulle jag kunna slappna av om jag klev bort från första parkett där jag kan följa allt som pågår i den digitala sociala världen, dygnet runt? Och hur skulle relationen med vänner, bekanta och branschkollegor påverkas? Vilka skulle det kännas naturligt att ta och hålla kontakt med om det inte var på ett digitalt plan? Jag ville prova.

Första veckan kom jag ofta på mig själv med att gå in på de olika plattformarna av ren reflex. Det var som om att mina fingrar automatiskt drogs till att vilja klicka på Instagramsymbolen så snart en dödtidssituation uppkom. Efter ett tag började jag känna av utanförskapet. Som att hela världen pågick och jag inte var med. Jag ville ursäkta mig och skrika ut till alla vad jag genomgick som en förklaring till varför jag inte är närvarande online. Som om någon skulle undra. För det konstiga är att det är lätt att tro att man är i världens centrum på sociala medier. Som om alla nyfiket väntar på ens nästa drag.

Men när ytterligare en vecka hade gått försvann den där känslan av FOMO – fear of missing out, alltså rädsla för att gå miste om något. Istället fick jag det luftigare i huvudet och en klarare blick.

Foto: Rickard L Eriksson

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Jag började se min fysiska omgivning, ta tid för att prata med grannarna och uppleva barnen mer, höra deras små funderingar och följa hur de leker med varandra. Jag slutade flacka med blicken, tänkte mindre på mig själv och hur jag uppfattades och njöt av alla extra luckor av tid jag fick. Men framför allt, började jag längta efter att umgås med de där två, tre allra närmsta vännerna, mer än vad jag brukade göra. Kanske hade jag levt i en illusion av att jag umgås och vårdar mina relationer genom den skådnings- och uppvisningsverksamhet vi alla mer eller mindre är en del av på sociala medier?

Det kan låta banalt, men jag började uppskatta mina äkta och starka relationer. De andra runt omkring vars inlägg jag gillat, kommenterat och instastoriesklickat med, kändes inte så viktiga längre.

 

LÄS OCKSÅ: Ny dom: Italien måste informera om hälsoriskerna med mobiltelefoner

När 40 dagar hade gått drog jag mig för att logga in igen. Rädd för vad det skulle göra med mig. För det hade blivit väldigt skönt att vara ifrån allt. Men jag kände ändå att jag behövde ge mig in i det. För uppkopplad måste jag kunna vara. Vi kommer inte sluta leva i den sociala digitala världen, vi kommer leva med både och. Det är balansen vi måste hitta. När jag väl gick in igen upptäckte jag så klart att jag inte hade missat någonting, allt var som vanligt.

Men det jag hade vunnit var att få uppleva hur det är att vara utan detta dagliga beroende, och hur mitt sociala liv egentligen är. Det som är sant och riktigt, bortom den illusion som sociala medier stundtals erbjuder. Och nu vet jag vilka relationer jag verkligen vill vårda IRL, för det verkliga livet vinner långt före det i den digitala sfären. Även om jag kommer njuta av båda.

Av Elin Liljero Eriksson, journalist och författare aktuell med ”Låt oss prata om att ses IRL”

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Elin Liljero Eriksson

Gör: Journalist och författare
Ålder: 37
Bor: Stockholm
Familj: Maken Rickard, 39, döttrarna Alva, 7 och Norah, 4
Så mår jag bra: Av att vara nyfiken, löpträna i naturen, äta långa middagar med vänner och vara med min familj.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.