Så enkelt blir du lyckligare | Kurera.se
Glad mörkhårig tjej

Så enkelt blir du lyckligare

Vill du bli lyckligare och mer tillfredsställd med ditt liv? Det inte så svårt som vi(ssa) tror.
Här är 12 enkla tips som kommer att förändra ditt liv.
Förutsättningen är förstås att du faktiskt tillämpar dem...

…Det bästa är att tipsen varken är tråkiga eller tidskrävande.

12 tips för att bli lyckligare:

1. Gör saker för andra (och upplev saker)
Ett av de bästa råden att bli lyckligare och uppleva att man lever ett rikare liv är enligt forskningen att hjälpa andra.
Den tid forskare kommit fram till att vi borde ägna åt att hjälpa våra medmänniskor på ett eller annat sätt är 100 timmar per år, två timmar i veckan. Pengar och tid spenderat på upplevelser och andra människor bringar mycket mer lycka och tillfredsställelse än att shoppa materiella ting till oss själva.

2. Skratta!
Ingen kommer någonsin ångra att de skrattade för mycket i livet.
Och skratt och glädje är smittsamt så börjar du är chansen att du sätter igång en kedjereaktion i din omgivning. Och det lär du inte heller bli mindre lycklig av. Håll aldrig tillbaka ett skratt som vill ut. Skratta åt allt som gör livet roligt - och le mot alla (nå ja) du möter. Det finns massor av forskning som visar att skratt både håller oss friskare och blir positivare som människor, skriver Expressen.

 

3. Sluta kolla mobilen - var närvarande i nuet
Låt hjärna och sinne vila från din mobil - lev mer här och nu. När impulsen att kolla av den kommer, håll emot. Du kommer att ha abstinens först men snart kommer du att känna ett nytt lugn, mindre stress och en ny sorts frihet.

4. Andas djupare andetag - och ge dig själv positiva budskap
Sitt bekvämt och andas naturligt - men koncentrera dig på hur du andas. Vid varje in- och utandning repeterar du inombords orden ”in” och ”ut”. Vandrar tankarna i väg, låt det hända utan att döma dig själv, men gå sedan tillbaka till koncentrationen.
Repetera gärna frasen ”Jag kommer att bli lycklig, jag kommer att känna frid”. Affirmationer har en större inverkan än du tror.

5. Vakna i lugn och ro - utan digitalt brus eller ett autobahn av tankar 
Läs inte mejlen, kolla inte Facebook eller TVn eller radion så fort du vaknar. Det kan låta som det är lättare sagt än gjort - men tio minuter räcker. Sitt bara lugnt med en kopp te eller kaffe. Tänk, finurla - och samla energi för resten av dagen.

6. Lyssna inåt
I bland är vi så inne i att bara ”rusa fram” att vi glömmer ta oss tiden till att lyssna till vad vår kropp, sinne och själ säger till oss. Sitt bekvämt, blunda och andas djupt samtidigt som du frågar dig själv vad du egentligen vill. Fråga dig själv flera gånger utan att känna att du måste ha ett svar. Svaret kommer när du är redo. Glöm inte att lyssna.

 

7. Torrborsta dig - och bli mer avstressad
Torrborsta hela din kropp (utom känsliga ställen som hals, dekolletage och ansikte) för bättre cirkulation, lenare hud, mindre stress och ger ett större inre lugn. Innan nästa dusch kan du börja vid fötterna och arbeta dig uppåt. Borsta med långa raka drag i riktning mot hjärtat. Varje drag bör ta två sekunder.

8. Planera en resa eller ledighet - hemligheten är att längta
Bara genom att planera en ledighet eller resa kan hjälpa till att förbättra din lycka.
Den högsta peaken av lycka kom just under planerandet av ledighet, om så bara för en kväll. Det visade en studie publicerad i Applied Research in Quality of Life.
Allt handlar om förväntan och bara genom att sen titta på det planerade datumet i kalendern kan få dig glad en dålig dag.

9. Sov mörkt och svalt
Temperaturen i sovrummet bör ligga mellan 18 och 21 grader. Ett svalt sovrum minskar kroppstemperaturen vilket är nödvändigt för att framkalla en vilsam och oavbruten sömn. Se också till att hålla ssovrummet bläckmörkt eftersom det gör att du kan sova bättre och djupare hela natten. Du kan till och med använda en svart eltejp för att täcka över eventuell ljusavgivande elektronik.

 

10. Ha ett öppet sinne
Tillåt din hjärna att vara snäll och öppen för nya idéer. Uppmuntra din hunger för kunskap, och lär dig att det aldrig kommer att komma en dag där du inte kan lära dig mer. Och döm inte. Försök alltid att sätta dig in i den andres skor. Inse att ingen bär samma börda som någon annan och vi måste alla arbeta för att övervinna och lära oss av varje dag.

11. Visa kärlek
För att verkligen visa människor att du älskar dem, rör vid dem. Ge stora kramar. Kyss din älskade länge så att du går in med hela kroppen och glömmer allt annat. Känn och existera fysiskt med andra. Tillbringa mer tid med vänner och familj. Det kommer påverka din lycka. Även för introverta.

12.Träna din hjärna
Skriv ned tre saker som du är tacksam för varje kväll. De kan vara små, som en god kopp kaffe, eller stora, som att du fått stöd av din familj. Att påminna sig om bra saker varje kväll har ett stort inflytande på vårt välmående. Sök det positiva i livet och dela det med andra. Träna din hjärna precis som din kropp.

Källa: Expressen.se, Prevention.com, Huffington Post, Inc.com

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.