Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glad mörkhårig tjej

Så enkelt blir du lyckligare

Vill du bli lyckligare och mer tillfredsställd med ditt liv? Det inte så svårt som vi(ssa) tror.
Här är 12 enkla tips som kommer att förändra ditt liv.
Förutsättningen är förstås att du faktiskt tillämpar dem...

…Det bästa är att tipsen varken är tråkiga eller tidskrävande.

12 tips för att bli lyckligare:

1. Gör saker för andra (och upplev saker)
Ett av de bästa råden att bli lyckligare och uppleva att man lever ett rikare liv är enligt forskningen att hjälpa andra.
Den tid forskare kommit fram till att vi borde ägna åt att hjälpa våra medmänniskor på ett eller annat sätt är 100 timmar per år, två timmar i veckan. Pengar och tid spenderat på upplevelser och andra människor bringar mycket mer lycka och tillfredsställelse än att shoppa materiella ting till oss själva.

2. Skratta!
Ingen kommer någonsin ångra att de skrattade för mycket i livet.
Och skratt och glädje är smittsamt så börjar du är chansen att du sätter igång en kedjereaktion i din omgivning. Och det lär du inte heller bli mindre lycklig av. Håll aldrig tillbaka ett skratt som vill ut. Skratta åt allt som gör livet roligt - och le mot alla (nå ja) du möter. Det finns massor av forskning som visar att skratt både håller oss friskare och blir positivare som människor, skriver Expressen.

 

3. Sluta kolla mobilen - var närvarande i nuet
Låt hjärna och sinne vila från din mobil - lev mer här och nu. När impulsen att kolla av den kommer, håll emot. Du kommer att ha abstinens först men snart kommer du att känna ett nytt lugn, mindre stress och en ny sorts frihet.

4. Andas djupare andetag - och ge dig själv positiva budskap
Sitt bekvämt och andas naturligt - men koncentrera dig på hur du andas. Vid varje in- och utandning repeterar du inombords orden ”in” och ”ut”. Vandrar tankarna i väg, låt det hända utan att döma dig själv, men gå sedan tillbaka till koncentrationen.
Repetera gärna frasen ”Jag kommer att bli lycklig, jag kommer att känna frid”. Affirmationer har en större inverkan än du tror.

5. Vakna i lugn och ro - utan digitalt brus eller ett autobahn av tankar 
Läs inte mejlen, kolla inte Facebook eller TVn eller radion så fort du vaknar. Det kan låta som det är lättare sagt än gjort - men tio minuter räcker. Sitt bara lugnt med en kopp te eller kaffe. Tänk, finurla - och samla energi för resten av dagen.

6. Lyssna inåt
I bland är vi så inne i att bara ”rusa fram” att vi glömmer ta oss tiden till att lyssna till vad vår kropp, sinne och själ säger till oss. Sitt bekvämt, blunda och andas djupt samtidigt som du frågar dig själv vad du egentligen vill. Fråga dig själv flera gånger utan att känna att du måste ha ett svar. Svaret kommer när du är redo. Glöm inte att lyssna.

 

7. Torrborsta dig - och bli mer avstressad
Torrborsta hela din kropp (utom känsliga ställen som hals, dekolletage och ansikte) för bättre cirkulation, lenare hud, mindre stress och ger ett större inre lugn. Innan nästa dusch kan du börja vid fötterna och arbeta dig uppåt. Borsta med långa raka drag i riktning mot hjärtat. Varje drag bör ta två sekunder.

8. Planera en resa eller ledighet - hemligheten är att längta
Bara genom att planera en ledighet eller resa kan hjälpa till att förbättra din lycka.
Den högsta peaken av lycka kom just under planerandet av ledighet, om så bara för en kväll. Det visade en studie publicerad i Applied Research in Quality of Life.
Allt handlar om förväntan och bara genom att sen titta på det planerade datumet i kalendern kan få dig glad en dålig dag.

9. Sov mörkt och svalt
Temperaturen i sovrummet bör ligga mellan 18 och 21 grader. Ett svalt sovrum minskar kroppstemperaturen vilket är nödvändigt för att framkalla en vilsam och oavbruten sömn. Se också till att hålla ssovrummet bläckmörkt eftersom det gör att du kan sova bättre och djupare hela natten. Du kan till och med använda en svart eltejp för att täcka över eventuell ljusavgivande elektronik.

 

10. Ha ett öppet sinne
Tillåt din hjärna att vara snäll och öppen för nya idéer. Uppmuntra din hunger för kunskap, och lär dig att det aldrig kommer att komma en dag där du inte kan lära dig mer. Och döm inte. Försök alltid att sätta dig in i den andres skor. Inse att ingen bär samma börda som någon annan och vi måste alla arbeta för att övervinna och lära oss av varje dag.

11. Visa kärlek
För att verkligen visa människor att du älskar dem, rör vid dem. Ge stora kramar. Kyss din älskade länge så att du går in med hela kroppen och glömmer allt annat. Känn och existera fysiskt med andra. Tillbringa mer tid med vänner och familj. Det kommer påverka din lycka. Även för introverta.

12.Träna din hjärna
Skriv ned tre saker som du är tacksam för varje kväll. De kan vara små, som en god kopp kaffe, eller stora, som att du fått stöd av din familj. Att påminna sig om bra saker varje kväll har ett stort inflytande på vårt välmående. Sök det positiva i livet och dela det med andra. Träna din hjärna precis som din kropp.

Källa: Expressen.se, Prevention.com, Huffington Post, Inc.com

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

 

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.