så får du barnen att äta mer grönt

Så får du barnen att äta mer grönt

Bara ett av fyra svenska barn äter tillräckligt med frukt och grönsaker. Det visar ny, svensk forskning. Kurera har samlat 7 knep som råder bot på små grönsaksvägrare.

Att äta mycket frukt och grönt minskar risken för hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och vissa former av cancer. The World Health Organisation, WHO, rekommenderar att vi äter minst 400 gram frukt och grönsaker varje dag. Livsmedelsverket i Sverige förordar minst 500 gram för tonåringar och vuxna och 400 gram för barn mellan fyra och tio år.

Svenska barn äter för lite grönt
I den nya studien har undersökt hur mycket frukt och grönsakerskolbarn från 10 europeiska länder äter.Resultaten visade at svenska barn äter i snitt 291 gram frukt och grönt om dagen. Det är för lite, menar forskarna.
– Inte ens hälften av våra svenska barn uppger att de äter frukt varje dag. Det ser något bättre ut när det gäller grönsaker. 60 procent äter grönsaker varje dag, säger Agneta Yngve, professor i måltidskunskap vid Örebro universitet, i ett pressmeddelande.

 

Det är dags att agera, skriver Agneta Yngve.
Alright! Här är sju bra tips för hur man får kidsen att äta mer grönt.

1. Göm grönsakerna i maten
Laga maträtter där grönsaker ingår. I grytor och gratänger märks dem knappt.  En näve spenat i plättsmeten smakar ingenting alls men ger bra extra näring.

2. Gör det roligt att äta
Broccoli kan verka lite läskigt på tallriken. Men om ditt barn får vara en dinosaurie som måste äta sina miniträd för att kunna slåss mot den stora Tyrannosaurus Rex kan buketterna bli betydligt mer intressanta. Mat ska vara lustfyllt och avslappnat. Lek kan vara en bra väg dit.

3. Låt barnen vara med i köket
Ju mer involverade barn är i maten, desto mer intresserade blit de generellt av att också smaka den. Låt barnen vara med vid enkla moment i köket. Kanske kan ditt barn följa med till affären, till den lokala bonden eller ut i trädgården för att plocka frukt och grönt? Att uppleva hur nyplockade morötter eller sockerärtor direkt från kvisten kan vara en bra och spännande sätt för ett barn att närma sig olika grönsaker.

4. Inför en-tugga-regeln
Forskning visar att barn som från början visat ovilja mot en typ av mat behöver smaka på det minst åtta till tio gånger till innan de eventuellt ändrar uppfattning. Därför kan en-tugga-regeln vara en effektiv väg att gå. Lär ditt barn att hen måste äta minst en tugga av alla sorters mat som serveras. Men en tugga räcker. Tvinga aldrig ditt barn att äta upp allt om hen inte tycker att det är gott. Då kan maten istället associeras med tvång och negativa känslor.

5. Bjud på grönsaker innan maten
Servera uppskurna grönskar innan lunch och middag när barnen är hungriga. Grönsaksstavar i olika sorter och färger brukar kunna bli en hit. Server dem gärna var för sig. Att sortera maten en sort för sig kan också fungera på mattallriken. Barn gillar en smak och en sak i taget.

 

6. Smaksätt!
Det är inget fel med att smaksätta grönsaker med smör, vitlök, ost eller bacon om ditt barn tycker om det. Det viktigaste att maten upplev som tilltalande och aptitlig, i synnerhet för barn som är lite kinkiga med maten. Lite extra ost är generellt inga problem för ett aktivt barn – särskilt inte om barnet samtidigt lär sig att äta spenat. Men tänk på att smaksätta grönsakerna med bra råvaror. Undvik processade hel- och halvfabrikat.

7. Föregå med gott exempel
Ät mycket grönsaker själv och visa att du faktiskt gillar det. Barn gör som bekant som du gör – inte som du säger. Prata hellre om hur god maten är än att den är nyttig.

 

Av: Maja Sönnerbo

Källor: forskning.se / Summer tomato


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.