Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Medelålders man i vit skjorta tar sig för pannan som han glömt något

Så får du bättre minne – 9 tips!

Upplever du att ditt minne allt oftare sviker dig? Stress, överstimulans, åldrande. Orsakerna kan vara många.
Men det finns hjälp att få – och det är mindre avancerat än du tror.
Här är nio knep som förbättrar ditt minne.

Styrketräna
Träning kan sätta punkt för växande magar, mildra begynnande ålderskrämpor och effektivt eliminera stresshormonet kortisol. Och, tro det eller ej, även motverka dåligt minne.
Och effekten blir tydlig efter ett enda styrketräningspass, visar en amerikansk studie.
Forskarna tror att det är hormonet noradrenalin som utsöndras i kroppen när vi styrketränar som ger minnet den extra kicken.
Så har minnet börjat att svikta? Då är det dags att börja lyfta vikter. Ett styrketräningspass på knappa 20 minuter kan nämligen boosta din hjärna och förbättra ditt minne med så mycket som tio procent.
Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Förbättra din kondition
Det saknas egentligen inte anledningar att nöta i löpspåret (okej, det skulle vara dåliga knän). För varje extra minut du orkar jogga blir nämligen ditt minne bättre, enligt en studie vid University of Minnesota där nära 3000 deltagare fick springa eller gå på löpband tills de inte orkade mer. 20 år senare fick de göra om testet och orkade då springa 2,9 minuter kortare, i snitt. Fem år senare visade sig det sig att för varje extra minut som deltagarnas hade sprungit på löpbandet hade de 0,12 fler rätt på minnestestet. Även demensrisken visade sig minska med 18 procent för varje extra ord som deltagarna kunde minnas.
Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

 

Promenera
Promenader kan förbättra minnet. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.
Läs också: 10 hälsosamma anledningar att ta en kvällspromenad

Ta en tupplur
Forskning visar att man genom att sova middag kan förbättra både minne och produktivitet. Enligt Natural Society förbättrar en tupplur på eftermiddagen både minnet och ökar inlärningsförmåga och medvetenhet. Och det räcker med 15-20 minuter. För de som inte sover tillräckligt på natten rekommenderas en tupplur på hela 90 minuter. Då reparerar man sin sömncykel och kan öka sin kreativitet.
Läs också: En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga

Ginkgo biloba
När vi blir äldre försvagas också många biologiska processer i kroppen. Här kan Bio-Biloba vara till god hjälp. Det är ett traditionellt växtbaserat läkemedel extrakt från Ginkgo biloba, för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger.
De karaktäristiska bladen på Ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.
Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Fettsyran lecitin (helst ihop med B-vitamin)
Har du problem med minnet, känner dig nervig och okoncentrerad? Då kan du ha brist på fettsyran lecitin, fettsyran som hamnade i skymundan då fiskoljan i mitten av 1990-talet fick sitt stora genombrott. Tillskott med fettsyran kan tillsammans med B-vitaminer få bukt på minnesproblem och ge ökat välmående på bara några veckor.
Fettsyran utgör huvuddelen av det fett som hjärnan består av och förekommer även i leverns fettvävnad, nerver, benmärg, njurar, könskörtlar samt är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran. Uppstår en hormonell obalans i hjärnan - vilket i sin tur gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen - märks detta genom att hjärtat klappar fortare. Acetylkolin, som är en viktig signalsubstans i hjärnan som behövs för bland annat minne och koncentration, bildas av lecithin och fungerar som en broms i denna process. Har du för lite lecithin kan inte acetylkolin bildas. Lecithin kan med fördel kombineras med ett B-vitaminer då de förstärker varandra och ger en bättre koncentration och får minnet att fungera normalt igen.
Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

Tillskottet Clear Brain
Ett kosttillskott med inriktning på minne och kognitiv förmåga. Innehåller granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark plus B-vitaminer och jod. Jod bidrar till normal kognitiv funktion. Vitamin B5 (pantotensyra) bidrar till normal mental prestationsförmåga.
Läs också: Förbättra minnet med 5 enkla knep

 

Upptäck grönt te
En kemikalie i grönt te har visat sig förbättra minne och flera vardagliga kognitiva förmågor hos personer med Downs syndrom. Det framgår av en årslång klinisk forskningsstudie, publicerad i den ansedda vetenskapliga tidskriften The Lancet Neurology. Behandling med grönt te visade sig ge bättre minne och förbättrade resultat vid olika beteendetester. Dessutom kvarstod den positiva effekten sex månader efter studien avslutades, rapporterar forskarna bakom studien som publiceras i The Lancet Neurology.
Det är inte första gången vetenskapen visar att grönt te är gynnsamt för denna typ av förmågor. Tidigare har man sett att aminosyran l-theanin som finns i grönt te ger ökat lugn och lättare att varva ner.
Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs syndrom

Stressa ner
Stress under längre perioder är direkt farligt. Det kan ge djupa skador såväl fysiskt, emotionellt som intellektuellt. Stress stänger till exempel ute hormonet noradrenalin från hjärnans känslocentrum och det kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.
Skadligast av allt anses överproduktion av stresshormonet kortisol vara. Detta förhindrar hjärnan från att fungera optimalt och påverkar minnet negativt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte längre kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår energibrist, vilken gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan alltså uppleva en händelse men inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede börjar hjärnceller att dö.
Läs också: För lite sömn kan ge försämrat minne

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?