Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Medelålders man i vit skjorta tar sig för pannan som han glömt något

Så får du bättre minne – 9 tips!

Upplever du att ditt minne allt oftare sviker dig? Stress, överstimulans, åldrande. Orsakerna kan vara många.
Men det finns hjälp att få – och det är mindre avancerat än du tror.
Här är nio knep som förbättrar ditt minne.

Styrketräna
Träning kan sätta punkt för växande magar, mildra begynnande ålderskrämpor och effektivt eliminera stresshormonet kortisol. Och, tro det eller ej, även motverka dåligt minne.
Och effekten blir tydlig efter ett enda styrketräningspass, visar en amerikansk studie.
Forskarna tror att det är hormonet noradrenalin som utsöndras i kroppen när vi styrketränar som ger minnet den extra kicken.
Så har minnet börjat att svikta? Då är det dags att börja lyfta vikter. Ett styrketräningspass på knappa 20 minuter kan nämligen boosta din hjärna och förbättra ditt minne med så mycket som tio procent.
Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Förbättra din kondition
Det saknas egentligen inte anledningar att nöta i löpspåret (okej, det skulle vara dåliga knän). För varje extra minut du orkar jogga blir nämligen ditt minne bättre, enligt en studie vid University of Minnesota där nära 3000 deltagare fick springa eller gå på löpband tills de inte orkade mer. 20 år senare fick de göra om testet och orkade då springa 2,9 minuter kortare, i snitt. Fem år senare visade sig det sig att för varje extra minut som deltagarnas hade sprungit på löpbandet hade de 0,12 fler rätt på minnestestet. Även demensrisken visade sig minska med 18 procent för varje extra ord som deltagarna kunde minnas.
Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

 

Promenera
Promenader kan förbättra minnet. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.
Läs också: 10 hälsosamma anledningar att ta en kvällspromenad

Ta en tupplur
Forskning visar att man genom att sova middag kan förbättra både minne och produktivitet. Enligt Natural Society förbättrar en tupplur på eftermiddagen både minnet och ökar inlärningsförmåga och medvetenhet. Och det räcker med 15-20 minuter. För de som inte sover tillräckligt på natten rekommenderas en tupplur på hela 90 minuter. Då reparerar man sin sömncykel och kan öka sin kreativitet.
Läs också: En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga

Ginkgo biloba
När vi blir äldre försvagas också många biologiska processer i kroppen. Här kan Bio-Biloba vara till god hjälp. Det är ett traditionellt växtbaserat läkemedel extrakt från Ginkgo biloba, för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger.
De karaktäristiska bladen på Ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.
Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Fettsyran lecitin (helst ihop med B-vitamin)
Har du problem med minnet, känner dig nervig och okoncentrerad? Då kan du ha brist på fettsyran lecitin, fettsyran som hamnade i skymundan då fiskoljan i mitten av 1990-talet fick sitt stora genombrott. Tillskott med fettsyran kan tillsammans med B-vitaminer få bukt på minnesproblem och ge ökat välmående på bara några veckor.
Fettsyran utgör huvuddelen av det fett som hjärnan består av och förekommer även i leverns fettvävnad, nerver, benmärg, njurar, könskörtlar samt är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran. Uppstår en hormonell obalans i hjärnan - vilket i sin tur gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen - märks detta genom att hjärtat klappar fortare. Acetylkolin, som är en viktig signalsubstans i hjärnan som behövs för bland annat minne och koncentration, bildas av lecithin och fungerar som en broms i denna process. Har du för lite lecithin kan inte acetylkolin bildas. Lecithin kan med fördel kombineras med ett B-vitaminer då de förstärker varandra och ger en bättre koncentration och får minnet att fungera normalt igen.
Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

Tillskottet Clear Brain
Ett kosttillskott med inriktning på minne och kognitiv förmåga. Innehåller granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark plus B-vitaminer och jod. Jod bidrar till normal kognitiv funktion. Vitamin B5 (pantotensyra) bidrar till normal mental prestationsförmåga.
Läs också: Förbättra minnet med 5 enkla knep

 

Upptäck grönt te
En kemikalie i grönt te har visat sig förbättra minne och flera vardagliga kognitiva förmågor hos personer med Downs syndrom. Det framgår av en årslång klinisk forskningsstudie, publicerad i den ansedda vetenskapliga tidskriften The Lancet Neurology. Behandling med grönt te visade sig ge bättre minne och förbättrade resultat vid olika beteendetester. Dessutom kvarstod den positiva effekten sex månader efter studien avslutades, rapporterar forskarna bakom studien som publiceras i The Lancet Neurology.
Det är inte första gången vetenskapen visar att grönt te är gynnsamt för denna typ av förmågor. Tidigare har man sett att aminosyran l-theanin som finns i grönt te ger ökat lugn och lättare att varva ner.
Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs syndrom

Stressa ner
Stress under längre perioder är direkt farligt. Det kan ge djupa skador såväl fysiskt, emotionellt som intellektuellt. Stress stänger till exempel ute hormonet noradrenalin från hjärnans känslocentrum och det kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.
Skadligast av allt anses överproduktion av stresshormonet kortisol vara. Detta förhindrar hjärnan från att fungera optimalt och påverkar minnet negativt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte längre kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår energibrist, vilken gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan alltså uppleva en händelse men inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede börjar hjärnceller att dö.
Läs också: För lite sömn kan ge försämrat minne

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

 

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!