Medelålders man i vit skjorta tar sig för pannan som han glömt något

Så får du bättre minne – 9 tips!

Upplever du att ditt minne allt oftare sviker dig? Stress, överstimulans, åldrande. Orsakerna kan vara många.
Men det finns hjälp att få – och det är mindre avancerat än du tror.
Här är nio knep som förbättrar ditt minne.

Styrketräna
Träning kan sätta punkt för växande magar, mildra begynnande ålderskrämpor och effektivt eliminera stresshormonet kortisol. Och, tro det eller ej, även motverka dåligt minne.
Och effekten blir tydlig efter ett enda styrketräningspass, visar en amerikansk studie.
Forskarna tror att det är hormonet noradrenalin som utsöndras i kroppen när vi styrketränar som ger minnet den extra kicken.
Så har minnet börjat att svikta? Då är det dags att börja lyfta vikter. Ett styrketräningspass på knappa 20 minuter kan nämligen boosta din hjärna och förbättra ditt minne med så mycket som tio procent.
Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Förbättra din kondition
Det saknas egentligen inte anledningar att nöta i löpspåret (okej, det skulle vara dåliga knän). För varje extra minut du orkar jogga blir nämligen ditt minne bättre, enligt en studie vid University of Minnesota där nära 3000 deltagare fick springa eller gå på löpband tills de inte orkade mer. 20 år senare fick de göra om testet och orkade då springa 2,9 minuter kortare, i snitt. Fem år senare visade sig det sig att för varje extra minut som deltagarnas hade sprungit på löpbandet hade de 0,12 fler rätt på minnestestet. Även demensrisken visade sig minska med 18 procent för varje extra ord som deltagarna kunde minnas.
Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

 

Promenera
Promenader kan förbättra minnet. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.
Läs också: 10 hälsosamma anledningar att ta en kvällspromenad

Ta en tupplur
Forskning visar att man genom att sova middag kan förbättra både minne och produktivitet. Enligt Natural Society förbättrar en tupplur på eftermiddagen både minnet och ökar inlärningsförmåga och medvetenhet. Och det räcker med 15-20 minuter. För de som inte sover tillräckligt på natten rekommenderas en tupplur på hela 90 minuter. Då reparerar man sin sömncykel och kan öka sin kreativitet.
Läs också: En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga

Ginkgo biloba
När vi blir äldre försvagas också många biologiska processer i kroppen. Här kan Bio-Biloba vara till god hjälp. Det är ett traditionellt växtbaserat läkemedel extrakt från Ginkgo biloba, för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger.
De karaktäristiska bladen på Ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.
Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Fettsyran lecitin (helst ihop med B-vitamin)
Har du problem med minnet, känner dig nervig och okoncentrerad? Då kan du ha brist på fettsyran lecitin, fettsyran som hamnade i skymundan då fiskoljan i mitten av 1990-talet fick sitt stora genombrott. Tillskott med fettsyran kan tillsammans med B-vitaminer få bukt på minnesproblem och ge ökat välmående på bara några veckor.
Fettsyran utgör huvuddelen av det fett som hjärnan består av och förekommer även i leverns fettvävnad, nerver, benmärg, njurar, könskörtlar samt är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran. Uppstår en hormonell obalans i hjärnan - vilket i sin tur gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen - märks detta genom att hjärtat klappar fortare. Acetylkolin, som är en viktig signalsubstans i hjärnan som behövs för bland annat minne och koncentration, bildas av lecithin och fungerar som en broms i denna process. Har du för lite lecithin kan inte acetylkolin bildas. Lecithin kan med fördel kombineras med ett B-vitaminer då de förstärker varandra och ger en bättre koncentration och får minnet att fungera normalt igen.
Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

Tillskottet Clear Brain
Ett kosttillskott med inriktning på minne och kognitiv förmåga. Innehåller granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark plus B-vitaminer och jod. Jod bidrar till normal kognitiv funktion. Vitamin B5 (pantotensyra) bidrar till normal mental prestationsförmåga.
Läs också: Förbättra minnet med 5 enkla knep

 

Upptäck grönt te
En kemikalie i grönt te har visat sig förbättra minne och flera vardagliga kognitiva förmågor hos personer med Downs syndrom. Det framgår av en årslång klinisk forskningsstudie, publicerad i den ansedda vetenskapliga tidskriften The Lancet Neurology. Behandling med grönt te visade sig ge bättre minne och förbättrade resultat vid olika beteendetester. Dessutom kvarstod den positiva effekten sex månader efter studien avslutades, rapporterar forskarna bakom studien som publiceras i The Lancet Neurology.
Det är inte första gången vetenskapen visar att grönt te är gynnsamt för denna typ av förmågor. Tidigare har man sett att aminosyran l-theanin som finns i grönt te ger ökat lugn och lättare att varva ner.
Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs syndrom

Stressa ner
Stress under längre perioder är direkt farligt. Det kan ge djupa skador såväl fysiskt, emotionellt som intellektuellt. Stress stänger till exempel ute hormonet noradrenalin från hjärnans känslocentrum och det kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.
Skadligast av allt anses överproduktion av stresshormonet kortisol vara. Detta förhindrar hjärnan från att fungera optimalt och påverkar minnet negativt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte längre kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår energibrist, vilken gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan alltså uppleva en händelse men inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede börjar hjärnceller att dö.
Läs också: För lite sömn kan ge försämrat minne

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.