Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Är du blåögd?

Visste du att blå ögon är blå för att de har lägre nivåer melanin än bruna ögon? Alla blåögda härstammar från samma förfäder och den blåa färgen uppstod vid en genmutation som tros ha inträffat för mellan 6000 - 10.000 år sedan.

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

1. Syn som en stridspilot?
Under andra världskriget upptäckte man att engelska stridspiloter fick förbättrat mörkerseende när de åt blåbärsmarmelad. Intresset för blåbärets effekt på synen håller i sig och man forskar löpande på ämnet. Blåbär är, bland annat, rikt på antocyanin, en antioxidant som skyddar och stärker de tunna blodkärlen i ögat.

LÄS OCKSÅ: Blåbär skyddar ögonen

 

2. Synförändringar ökar med åldern
Risken att drabbas av gråstarr eller förändringar i gula fläcken ökar kraftigt efter 65-års ålder. Bland personer äldre än 75 år finns förändringar i gula fläcken, även kallat makulativ degeneration, hos var femte individ. När yngre drabbas beror det ofta på att ögat utsatts för starkt UV-ljus eller läkemedelsbehandling. Faktorer som alkoholkonsumtion, rökning och solljus ökar riskerna att drabbas.

LÄS OCKSÅ: Lutein kan ge synskärpan tillbaka

3. Tanka på gula fläcken
Lutein, som finns i gula fläcken, kan inte tillverkas av kroppen själv utan behöver tillföras via kosten. Låga nivåer av lutein kan leda till makulativ degeneration, förändringar i gula fläcken. Lutein finns i växter och bär till exempel grönkål och spenat men kan vara svårt att få i sig i tillräckliga mängder. En bra källa till lutein är ringblommor vilket finns i kosttillskott för synen.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Vanlig antioxidant verksam mot inflammation

4. Salvia och selen mot gråstarr
Salvia är naturligt rikt på betakaroten, den vattenlösliga formen av A-vitamin, K-vitamin och antioxidanter. Salvia har dessutom visat sig kunna lindra gråstarr. Selen är även det en kraftfull antioxidant. Grå starr kan bero på selenbrist, något som är vanligt i Sverige på grund av selenfattiga jordar.

5. Gör rutin och quercetin till en rutin
Bovete är mycket rikt på flavonoiderna Rutin och Quercetin. De främjar framför allt blodflödet och blodkärlens hälsa i ögat men kan även förebygga nervskador. Det gör den till ett vapen i kampen mot retinopati som uppstår när läckande blodkärl orsakar skador i näthinnan. Retinopati är vanligt vid diabetes eller högt blodtryck, obehandlat kan det leda till synskador. Regelbundet intag av rutin och quercetin bidrar till ett jämt blodflöde i ögats små blodkärl.

6. Näring för ögonen
Amerikanska studier visar att de som anses vara högriskpatienter för att utveckla besvär med gula fläcken kan förebygga problemen med rätt näring. Studien visade att risken att drabbas av förändringar på gula fläcken minskar med 25 procent vid förebyggande behandling med höga doser av zink, A-vitamin, C- och E-vitamin.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Är du blåögd?

Visste du att blå ögon är blå för att de har lägre nivåer melanin än bruna ögon? Alla blåögda härstammar från samma förfäder och den blåa färgen uppstod vid en genmutation som tros ha inträffat för mellan 6000 - 10.000 år sedan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.