Så får du bättre syn – 6 tips! | Kurera.se
Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Är du blåögd?

Visste du att blå ögon är blå för att de har lägre nivåer melanin än bruna ögon? Alla blåögda härstammar från samma förfäder och den blåa färgen uppstod vid en genmutation som tros ha inträffat för mellan 6000 - 10.000 år sedan.

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

1. Syn som en stridspilot?
Under andra världskriget upptäckte man att engelska stridspiloter fick förbättrat mörkerseende när de åt blåbärsmarmelad. Intresset för blåbärets effekt på synen håller i sig och man forskar löpande på ämnet. Blåbär är, bland annat, rikt på antocyanin, en antioxidant som skyddar och stärker de tunna blodkärlen i ögat.

LÄS OCKSÅ: Blåbär skyddar ögonen

2. Synförändringar ökar med åldern
Risken att drabbas av gråstarr eller förändringar i gula fläcken ökar kraftigt efter 65-års ålder. Bland personer äldre än 75 år finns förändringar i gula fläcken, även kallat makulativ degeneration, hos var femte individ. När yngre drabbas beror det ofta på att ögat utsatts för starkt UV-ljus eller läkemedelsbehandling. Faktorer som alkoholkonsumtion, rökning och solljus ökar riskerna att drabbas.

LÄS OCKSÅ: Lutein kan ge synskärpan tillbaka

3. Tanka på gula fläcken
Lutein, som finns i gula fläcken, kan inte tillverkas av kroppen själv utan behöver tillföras via kosten. Låga nivåer av lutein kan leda till makulativ degeneration, förändringar i gula fläcken. Lutein finns i växter och bär till exempel grönkål och spenat men kan vara svårt att få i sig i tillräckliga mängder. En bra källa till lutein är ringblommor vilket finns i kosttillskott för synen.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Vanlig antioxidant verksam mot inflammation

4. Salvia och selen mot gråstarr
Salvia är naturligt rikt på betakaroten, den vattenlösliga formen av A-vitamin, K-vitamin och antioxidanter. Salvia har dessutom visat sig kunna lindra gråstarr. Selen är även det en kraftfull antioxidant. Grå starr kan bero på selenbrist, något som är vanligt i Sverige på grund av selenfattiga jordar.

5. Gör rutin och quercetin till en rutin
Bovete är mycket rikt på flavonoiderna rutin och quercetin. De främjar framför allt blodflödet och blodkärlens hälsa i ögat men kan även förebygga nervskador. Det gör den till ett vapen i kampen mot retinopati som uppstår när läckande blodkärl orsakar skador i näthinnan. Retinopati är vanligt vid diabetes eller högt blodtryck, obehandlat kan det leda till synskador. Regelbundet intag av rutin och quercetin bidrar till ett jämt blodflöde i ögats små blodkärl.

6. Näring för ögonen
Amerikanska studier visar att de som anses vara högriskpatienter för att utveckla besvär med gula fläcken kan förebygga problemen med rätt näring. Studien visade att risken att drabbas av förändringar på gula fläcken minskar med 25 procent vid förebyggande behandling med höga doser av zink, A-vitamin, C- och E-vitamin.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Är du blåögd?

Visste du att blå ögon är blå för att de har lägre nivåer melanin än bruna ögon? Alla blåögda härstammar från samma förfäder och den blåa färgen uppstod vid en genmutation som tros ha inträffat för mellan 6000 - 10.000 år sedan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.