johanna bjurström

Foto: Amanda Asp

Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Jag får ofta frågor som: "Hur får jag mina barn att äta hälsosammare?"
Jag har lärt mig under åren med mina barn, som idag är tonåringar, att det är inte vad du säger utan vad du gör och det du faktiskt ställer fram på bordet som är avgörande.
Här vill jag dela med mig av mina tips om hur du kan påverka ditt/dina barn att äta bättre. 

När vardagen mest består av att vara upptagen med arbete, familj och liv så prioriterar man oftast inte sin egen hälsa. Det blir lätt så att andras behov går före de egna behoven eller så känns det helt enkelt tidskrävande eller alltför för komplicerat. Känns det igen?
Eller är det så att du känner att du är den enda som lever hälsosamt, men du får inte med dig resten av familjen? Du är inte ensam.
Här ska du få några tips om hur du kan göra för att få med dig hela din familj att äta bättre.

► Läs också: Hon får barn – och vuxna – att tycka bättre om att äta nyttigt

Det första ni bör göra – prata ihop er
Det första du bör göra är att prata med den du lever tillsammans med. Är ni eniga om att familjen ska äta mer hälsosamt är det så klart lättare. Ibland kan det vara så att man inte är överens och då är min rekommendation givetvis att ni försöker hitta en lösning på det - för att kunna vara enad som familj och goda förebilder för era barn.
Har ni inte samma åsikter om vad som är nyttigt behöver ni förhandla om vad ni gemensamt kan komma fram till. Vad ska ingå i er hälsa, i er familj? Detta är mycket viktigt om ni ska lyckas.

 

Skriv ner och gör en tydlig bild för er själva innan ni blandar in barnen:
• Vad gäller i vår familj?
• Vad är viktigt för oss?

När ni sedan är eniga är det viktigt att ni håller er till samma värderingar inför barnen och står eniga. Annars blir det lätt splittrat för dem.

► Läs också: Mästerkocken: ”Det här är bra barnmat och så enkelt gör du den”

Tips för hälsonybörjare
Är ni helt nybörjare på att äta hälsosamt så börja med att lägga ner fem minuter. Läs en hälsoblogg, ta fram ett nytt recept och avvara fem minuter, det är en bra start.
Jag brukar rekommendera detsamma om du inte brukar röra på dig. Börja då med att helt enkelt gå ut genom dörren och bara gå runt huset eller lite i området där du bor. Fem minuter räcker. Det sätter en bra grund rent mental.
Nästa dag gör du samma sak igen, men du lägger på ytterligare fem minuter och sedan fortsätter du så tills du når en tid du känner är bra och passar dig.
Du kan göra detsamma när det gäller kosten: skriva ner förslag på nyttiga "femminutare": Vad kan du/ni börja med för nytt i fem minuter? Låt partner/familj vara med och komma på.

Hur förklarar man barn vad som är bra och mindre bra att äta?
Jag har aldrig tjatat på mina barn om att de måste äta grönsaker. Jag har visat att jag tycker det är viktigt att äta grönsaker och förklarat varför. Jag har visat det genom att vara en bra förebild.
Men hur har jag gjort för att få mina barn på ett bra sätt ska förstå vad som är bäst för dem att äta?
Jag har lagt fokus på grönsaker, gjort roliga figurer eller delat upp grönsakerna i olika högar med färger. Utifrån det har de, medan de äter, lärt sig mer om färgerna, om vilken grönsak de äter och vad den gör i kroppen.
Genom att visa och ställa fram bra mat på bordet och prata med barnen om varför de behöver äta grönsaker så fokuserar du på det som är bra och på det sättet blir det mindre tjat om annan mat.

 

 Läs också: Svenska barn äter för lite frukt och grönt

johanna bjurström

Johanna Bjurström, coach och föreläsare Foto: Amanda Asp

Varje steg mot hälsa gör stor skillnad
Varje litet steg du tar mot en bättre hälsa gör en stor skillnad. Jag vet att det inte är så lätt alla gånger, att vara den där förebilden som man så gärna vill vara för sina barn.
Och även om du lär dina barn där hemma att det finns grönsaker och de älskar det är det en tuff miljö utanför hemmet. En miljö där det finns gott om godis, snabba kolhydrater, fast food och inte minst utmaningen i att de kanske känner sig annorlunda när de ser andra barn äta annat.

För mig kom den stora utmaningen när barnen blev större och mer medvetna om vad andra barn åt eller när de var på kalas. Idag är mina barn tonåringar och jag är inte lika orolig för vad de stoppar i sig. Jag vet att de har kunskapen om vad som är bra och mindre bra.
Visst äter de en pizza eller dricker en läsk ibland, men jag vet att de har fått med sig kunskapen om vad som är bäst för deras kroppar.

 Läs också: Ny studie: Samtal ger smalare barn

 

Kunskap ger förutsättningar för hälsa
Idag vet vi att vi kan påverka vårt DNA med hela 80 procent. Visst är det fantastiskt att veta att det aldrig är för sent att få en bättre hälsa? Det gjorde mig tryggare som förälder att veta det.
Ger du den kunskapen till ditt barn har de alla förutsättningar i livet för att göra hälsosamma val.

Jag tror att oro och ständigt tjat om att du tycker att de äter fel inte gör någon nytta. Snarare tvärtom. Det är kunskap, kommunikation, att det alltid står grönsaker på bordet och att du fokuserar på att du finns där när de behöver dig som är det viktiga.

► Läs också: Har du gjort ditt barn sockerberoende?

Av Johanna Bjurström, coach och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.