Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt | Kurera.se
johanna bjurström

Foto: Amanda Asp

Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Jag får ofta frågor som: "Hur får jag mina barn att äta hälsosammare?"
Jag har lärt mig under åren med mina barn, som idag är tonåringar, att det är inte vad du säger utan vad du gör och det du faktiskt ställer fram på bordet som är avgörande.
Här vill jag dela med mig av mina tips om hur du kan påverka ditt/dina barn att äta bättre. 

När vardagen mest består av att vara upptagen med arbete, familj och liv så prioriterar man oftast inte sin egen hälsa. Det blir lätt så att andras behov går före de egna behoven eller så känns det helt enkelt tidskrävande eller alltför för komplicerat. Känns det igen?
Eller är det så att du känner att du är den enda som lever hälsosamt, men du får inte med dig resten av familjen? Du är inte ensam.
Här ska du få några tips om hur du kan göra för att få med dig hela din familj att äta bättre.

► Läs också: Hon får barn – och vuxna – att tycka bättre om att äta nyttigt

Det första ni bör göra – prata ihop er
Det första du bör göra är att prata med den du lever tillsammans med. Är ni eniga om att familjen ska äta mer hälsosamt är det så klart lättare. Ibland kan det vara så att man inte är överens och då är min rekommendation givetvis att ni försöker hitta en lösning på det - för att kunna vara enad som familj och goda förebilder för era barn.
Har ni inte samma åsikter om vad som är nyttigt behöver ni förhandla om vad ni gemensamt kan komma fram till. Vad ska ingå i er hälsa, i er familj? Detta är mycket viktigt om ni ska lyckas.

 

Skriv ner och gör en tydlig bild för er själva innan ni blandar in barnen:
• Vad gäller i vår familj?
• Vad är viktigt för oss?

När ni sedan är eniga är det viktigt att ni håller er till samma värderingar inför barnen och står eniga. Annars blir det lätt splittrat för dem.

► Läs också: Mästerkocken: ”Det här är bra barnmat och så enkelt gör du den”

Tips för hälsonybörjare
Är ni helt nybörjare på att äta hälsosamt så börja med att lägga ner fem minuter. Läs en hälsoblogg, ta fram ett nytt recept och avvara fem minuter, det är en bra start.
Jag brukar rekommendera detsamma om du inte brukar röra på dig. Börja då med att helt enkelt gå ut genom dörren och bara gå runt huset eller lite i området där du bor. Fem minuter räcker. Det sätter en bra grund rent mental.
Nästa dag gör du samma sak igen, men du lägger på ytterligare fem minuter och sedan fortsätter du så tills du når en tid du känner är bra och passar dig.
Du kan göra detsamma när det gäller kosten: skriva ner förslag på nyttiga "femminutare": Vad kan du/ni börja med för nytt i fem minuter? Låt partner/familj vara med och komma på.

Hur förklarar man barn vad som är bra och mindre bra att äta?
Jag har aldrig tjatat på mina barn om att de måste äta grönsaker. Jag har visat att jag tycker det är viktigt att äta grönsaker och förklarat varför. Jag har visat det genom att vara en bra förebild.
Men hur har jag gjort för att få mina barn på ett bra sätt ska förstå vad som är bäst för dem att äta?
Jag har lagt fokus på grönsaker, gjort roliga figurer eller delat upp grönsakerna i olika högar med färger. Utifrån det har de, medan de äter, lärt sig mer om färgerna, om vilken grönsak de äter och vad den gör i kroppen.
Genom att visa och ställa fram bra mat på bordet och prata med barnen om varför de behöver äta grönsaker så fokuserar du på det som är bra och på det sättet blir det mindre tjat om annan mat.

 

 Läs också: Svenska barn äter för lite frukt och grönt

johanna bjurström

Johanna Bjurström, coach och föreläsare Foto: Amanda Asp

Varje steg mot hälsa gör stor skillnad
Varje litet steg du tar mot en bättre hälsa gör en stor skillnad. Jag vet att det inte är så lätt alla gånger, att vara den där förebilden som man så gärna vill vara för sina barn.
Och även om du lär dina barn där hemma att det finns grönsaker och de älskar det är det en tuff miljö utanför hemmet. En miljö där det finns gott om godis, snabba kolhydrater, fast food och inte minst utmaningen i att de kanske känner sig annorlunda när de ser andra barn äta annat.

För mig kom den stora utmaningen när barnen blev större och mer medvetna om vad andra barn åt eller när de var på kalas. Idag är mina barn tonåringar och jag är inte lika orolig för vad de stoppar i sig. Jag vet att de har kunskapen om vad som är bra och mindre bra.
Visst äter de en pizza eller dricker en läsk ibland, men jag vet att de har fått med sig kunskapen om vad som är bäst för deras kroppar.

 Läs också: Ny studie: Samtal ger smalare barn

 

Kunskap ger förutsättningar för hälsa
Idag vet vi att vi kan påverka vårt DNA med hela 80 procent. Visst är det fantastiskt att veta att det aldrig är för sent att få en bättre hälsa? Det gjorde mig tryggare som förälder att veta det.
Ger du den kunskapen till ditt barn har de alla förutsättningar i livet för att göra hälsosamma val.

Jag tror att oro och ständigt tjat om att du tycker att de äter fel inte gör någon nytta. Snarare tvärtom. Det är kunskap, kommunikation, att det alltid står grönsaker på bordet och att du fokuserar på att du finns där när de behöver dig som är det viktiga.

► Läs också: Har du gjort ditt barn sockerberoende?

Av Johanna Bjurström, coach och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.