tjej hoppar högt i luften i vintermiljö

Så får du ett starkare immunförsvar

Mörker och kyla – och mängder av baciller.
Vintertid innebär kulmen för många förkylningsvirus och influensor och ska man klara sig undan är det ett starkt immunförsvar som gäller.

Här får du veta de effektiva, helt naturliga knepen för hur man får det. 

Att vaccinera sig hjälper inte alltid och dessutom kan man inte vaccinera sig mot allt. Däremot finns det mycket man kan göra för att stärka sitt immunförsvar på ett helt naturligt sätt. Bra och näringsrik kost och tillräckligt med sömn är två av de viktigaste knepen.
Nedan vidareutvecklar vi ämnet.

► Läs också: Dålig effekt av årets influensavaccin

Astaxantin
Karotenoiden astaxantin är en av naturens kraftigaste antioxidanter och den har en bevisad antiinflammatorisk förmåga. Astaxantin skyddar kroppens celler mot oxidativ stress och bidrar därmed till många positiva hälsoeffekter, som till exempel ett välfungerande immunsystem och god mag- och tarmhälsa. Dessutom kan det kan minska muskelinflammation och muskelskada som orsakats av hård träning, visar studier.
Astaxanthin tas från den algen Haematococcus pluvialis där den finns naturligt och vilken har anpassat sig för att överleva både näringsbrist och stark exponering av solljus. Fisk, som lax, äter algerna och får i och med det en fin röd färg på köttet. Ämnet är nödvändigt för att laxen ska bli könsmogen samt skyddar laxen mot sjukdomar.
Till skillnad mot många andra karotenoider konverterar inte kroppen astaxanthin till vitamin A.

 

Två populära produkter med astaxanthin är Astaxanthin från Great Earth Scandinavia och Astaxin från Medica Clinical Nord. I det sistnämnda finns uöver astaxanthin även antioxidanterna vitamin C och E som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Vitamin Vitamin C bidrar också till immunsystemets normala funktion.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

Zink
Zink hör till de mineraler som är svårast för kroppen att ta upp från födan och ett av de vanligaste symtomen på brist är just ett nedsatt immunförsvar.
Intag av mineralet zink stärker immunförsvaret och flera studier visar att brist gör att man både lättare blir förkyld och tar längre tid på sig att tillfriskna.
Då mineralet har viktiga virusdödande egenskaper är zinkbrist mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar som ofta orsakas av virus. Vid insjuknande och under sjukdomsperioden rekommenderas ett intag om 30-60 milligram zink medan ett intag om 20-50 milligram zink rekommenderas för att stärka ett nedsatt immunförsvar.
Finns även bra vitamintillskott även för barn, till exempel som tuggtabletter med bärsmak.

► Läs också: Därför behöver du zink

Goda bakterier (probiotika)
Barn som tillför kroppen probiotiska bakterier har färre och kortare sjukdomsperioder. Vilket inte är konstigt vi behöver nyttiga bakterier för att hålla vår tarmflora balanserad och eftersom mer än 75 procent av vårt immunförsvar styrs från just tarm- och magsystemet.
Förr visste man inte alls vilken stor, avgörande roll magen spelar för hälsan men det har på senare tid blivit allt mer vetenskapligt klargjort. Att hjälpa vår tarmflora genom att tillföra nyttiga bakterier kan därför göra mycket nytta för vårt immunförsvar och därmed hela vårt hälsotillstånd, det experter av alla de slag idag rörande överens om.
När det pratas om ”snälla”, "goda" eller "nyttiga" tarmbakterier syftar man till mjölksyrebakterier, så kallad probiotika.
Exempel på kvalitetsprodukter är Probifrisk, Lactovitalis Pro, Ultra Duo Dophilus eller Lactiplus.
För barn finns till exempel Lactovitalis Kids från Holistic (mjölksyrebakterier kombinerat med vitamin C och zink) eller Ultraflora Kids från Alpha Plus (mjölksyrabakterier och D-vitamin).

► Läs också: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

C-vitamin
C-vitaminet var superhett på 1980-talet men sedan dess har det varit förvånansvärt tyst om detta fantastiska vitamin. Nu börjar det dock så sakteligen komma på tal igen, vilket inte är en sekund för tidigt.
C-vitaminet gör mycket nytta i våra kroppen men inte minst är det immunförsvarsstärkande.
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.
Ät gärna C-vitamintillskott men undvik brustabletter. Här kan du läsa mer om varför.

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

 

D-vitamin
Detta enormt viktiga vitamin lider många svenskar brist på utan att veta om det. Brist som kan innebära väldigt negativa konsekvenser för allmänhälsan. D-vitamin gör mycket men inte minst reglerar det vårt immunförsvar och hjälper oss att upprätthålla ett stabilt nervsystem.
Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa. D-vitamin har även visat sig effektivt mot luftvägsinfektioner.
D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg är samma som 1000 IE.
Nordbors egna D-vitaminproduktion minskas med minst 80 procent under vinterhalvåret – men tillskott kan vara behövligt året om.

► Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

Betaglukaner (Immunosan och Immun Stark)
Betaglukaners verkningsmekanism fokuserar på att stärka immunceller och som enligt studier aktiverar immunsystemet att reagera snabbare. När man svalt dem tar immunceller i mag-tarmkanalen upp dem och transporterar dem till kroppens organ.
Genom ett dagligt intag av betaglukaner utvunna från jäst och medicinalsvamp kan barn kraftigt minska sin sjukdomsfrekvens, både när det gäller luftvägsinfektioner och andra vanliga infektionssjukdomar. Det visar en studie presenterad vid vid American Society for Parenteral och Enteral nutrition (ASPEN) Clinical Nutrition Week 2016.
I Sverige finns samma naturligt betaglukanextrakt från jäst (kallat Wellmune) som använts i studierna i produkten Immunosan från Biosan, vilken i flera kliniska tester visat sig stimulera makrofager, neutrofila granulocyter (neutrofiler) och mördarceller (kroppens immunceller), vilka tar hand om bakterier och virus.
Samma betaglukanextrakt finns även i produkten Immun Stark från Holistic. ImmunStark innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga bidrar till immunsystemets normala funktion.

Wellmune har i kliniska studier bevisats på ett säkert sätt stärka immunförsvaret. Betaglukanextraktet härstammar från en egen stam av jäst och hjälper till att mobilisera miljarder medfödda immunceller som är en del av kroppens naturliga försvar. Extraktet Wellmune skyddas av över 40 patent och har länge ansetts vara ett medicinsk genombrott waiting to come. Men än har den inte fått något stort genomslag i Sverige, vilket nu är på tiden.

► Läs också: Dagligt intag av betaglukaner ger immunförsvarsstarka barn

Bra kost
Ät bra och varierat. Mycket frukt och grönt och lite eller inget socker. Ät så näringsrikt du bara kan. Det innebär ekologisk och närodlad mat i säsong. Livsmedel är nämligen som mest näringsrika på toppen av sin mognad och direkt efter att de har skördats (och värt att veta är att importerad frukt och grönt har skördats innan de nått mognad).
Näringsinnehållet i frukt och grönt är betydligt lägre idag än det var förr, något som bland annat associeras med den ökade förekomsten av GMO. Läs mer här.
Ett tips för att maxa sitt näringsupptag från kost är: matsmältningsenzymer, som även gynnar matsmältning och tarmflora.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

 

Undvik näringsbrist
Hör väl egentligen ihop med ovan punkt men får ändå en egen. Näring är viktiga grejer.
Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av proteiner, fetter, vitaminer och mineraler och vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt eller inte alls.
Ett bra tips är att komplettera sin kost med vitamintillskott och inte lita blint på dem som säger att man får i sig tillräckligt via kosten.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Sömn
Sömnbrist försämrar kroppens chanser att orka kämpa – gällande det mesta! Sömn är egentligen alltid en självklar nummer ett på listan över vad som ger ett starkt immunförsvar. Sover du gott och tillräckligt blir kroppen även mer motståndskraftig stress (och det hälsonedbrytande stresshormonet kortisol), vilket annars snabbt kan bryta ner kroppen, både psykiskt och fysiskt.

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.