Så får du kvinnlig vänskap att hålla

Doris Dahlins tips för långvarig vänskap

1. Våga vara dig själv!
2. Välj dina vänner med omsorg.
3. Skaffa ett känslomässigt ”staket” med en grind där du själv väljer vem du släpper in - och vilka du släpper ut.

4. Vårda dina relationer, alla relationer behöver omsorg om de ska fungera.
5. Ställ upp när någon behöver dig. Var heller inte rädd att be om hjälp när du själv behöver den. Våga lita på att andra ställer upp för dig också.

Varför tappar vi vissa av våra vänner? Vänskap oss kvinnor emellan kan vara både underbar och systerlig, men samtidigt svår att förstå.
Författaren och beteendevetaren Doris Dahlin tar upp ämnet i sin nya bok "Himlen bar inga moln"– och hjälper oss även att se de bakomliggande orsakerna.

Vissa träffade vi redan i förskoleåldern, andra mötte vi kanske under tonåren eller på arbetsplatsen. Oavsett var man har träffats är väninnor ofta en stor del av livet. En del glider vi ifrån och andra har vi kvar. Men vad är det egentligen som avgör om vänskapen kommer att hålla eller inte?

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

 

Huvudpersoner med olika erfarenheter
I boken ”Himlen bar inga moln” tar författaren och beteendevetaren Doris Dahlin upp kvinnlig vänskap. I boken får vi möta vi huvudkaraktären Maria som har en kaxig yta, säger ifrån och tar för sig, men som också mår dåligt på grund av ett trauma. Hennes vän Britt-Inger lider av dålig självkänsla, vilket gör att hon har svårt att ta plats men samtidigt har hon självförtroende och kan säga ifrån.

► Läs också: Människor betyder mest för vår kollektiva lycka

Vikten av klarpråk
Boken tar upp flera exempel läsarna kan känna igen sig i. Vid ett tillfälle när kvinnorna är små, beskrivs till exempel att Britt-Inger har en vänskapsbok som Maria får skriva i. Maria vill efteråt ändra det hon skrivit och försöker sudda bort det texten men utan resultat eftersom delar av blyertsen blir kvar. Då hon istället tar en kulspetspenna för att försöka skriva över texten går pennan igenom pappret och förstör samtliga sidor i boken. Britt-Inger väljer att inte säga något om det inträffade, vilket gör att missförståndet inte reds ut. När hon sedan får en ny bok får alla skriva i den - utom Maria. Britt-Inger ger dock ingen förklaring och händelsen kommer sedan att hänga kvar hos Maria i många år - och hon svär på att aldrig bli vän med Britt-Inger igen.
– Många talar inte klarspråk, vilket ofta istället förvärrar situationen, säger Doris Dahlin till Kurera.

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör

Känslomässiga trauman prövar ofta vänskapen
Vid tillfälle när väninnorna är äldre och befinner sig på en resa i Paris blir Maria blir våldtagen. Britt-Inger vet inte om våldtäkten och tar illa vid sig när Maria drar sig undan. Hon tror att Maria inte längre vill vara vän med henne. Maria i sin tur begraver sig i sin skamkänsla och förmår sig inte att berätta för Britt-Inger vad som hänt.
Väninnorna har varit nära sedan tre års ålder, men glider ifrån varandra efter det Maria är med om.
– Efter ett trauma glider vissa människor ifrån varandra, det är inte alls ovanligt, berättar Doris Dahlin.
Åren går och väninnorna hittar tillbaka till varandra igen - dock med vissa outtalade händelser fortfarande mellan sig...

 

Författaren Doris Dahlin ger tips om vänskap. Foto: Helene Ringberg

Författaren Doris Dahlin ger tips om vänskap. Foto: Helene Ringberg

Vikten av att våga visa sig sårbar - för att behålla intimiteten
– I båda situationerna brister kommunikationen och de förlorar närheten i sin vänskap. Situationer som dessa uppstår lätt, ett missförstånd som inte reds ut kan ligga kvar lång tid efter. Det som är viktigt när sådana situationer uppstår är att ha mod att säga hur man känner, utan att för den sakens skull anklaga sin vän, menar Doris Dahlin och fortsätter.
Hon poängterar att det är viktigt att man talar om sig själv snarare än om andra. Alltså att lägga fokus på ordet "jag" snarare än "du". Då låter det mindre som att man kritiserar och risken för missförstånd minskar.
– Det är viktigt att hålla sig till sina egna känslor. Istället för att säga: ”Du fick mig att känna si och så...", säg: ”Jag kände så här...".

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

Undvik försvarsposition
Doris alltså att vi tjänar på att berätta vad vi själva känner snarare än att lägga fokus på den andra och då riskera att låta dömande.
– En person som känner sig påhoppad kommer att inta försvarsställning och då kommer det att vara svårt att fortsätta kommunicera. En del människor kan inte ta in andras reaktioner, de kan men vill inte. Om de gör det kommer de att behöva ta ansvar för sitt eget agerande. Det är faran idag, menar Doris Dahlin, att en del människor är oförmögna att se utanför ”sitt eget hus”.

 

Alla förhållanden har "skuggor"
Enligt Doris Dahlin skulle vi vinna på att förstå att vi är dem vi är på grund av våra erfarenheter - varken mer eller mindre.
– Generellt befinner sig många människor i en slags ”skuggvärld”, där gamla händelser i livet finns kvar som skuggor och den faktiska verkligheten ligger långt ifrån fasaderna vi visar upp, berättar hon och tar ett exempel:
– Ta till exempel Britt-Inger som hela sitt liv har blivit nedtryckt av sin pappa och inbillad att hon inte är värd något. Det i sin tur påverkar hennes kommunikation med Maria.

► Läs också: Påvens 10 bästa råd för lycka

Visa vem du är
För att få en långsiktig vänskap är det ett flertal faktorer som spelar in, menar Doris Dahlin.
– Att våga vara sig själv är av största vikt. Kanske utvecklas du och din vän åt olika håll, då kanske även vänskapen förändras. Då är det bra att man tar mod till sig och talar om förändringarna och orsaken till dem. På så vis reder man ut eventuella missförstånd och går vidare med en starkare vänskap.

Av Linda Sandberg


Doris Dahlins tips för långvarig vänskap

1. Våga vara dig själv!
2. Välj dina vänner med omsorg.
3. Skaffa ett känslomässigt ”staket” med en grind där du själv väljer vem du släpper in - och vilka du släpper ut.

4. Vårda dina relationer, alla relationer behöver omsorg om de ska fungera.
5. Ställ upp när någon behöver dig. Var heller inte rädd att be om hjälp när du själv behöver den. Våga lita på att andra ställer upp för dig också.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Insektshotell

Så bygger du ett eget insektshotell

Trädgård

Fjärilar, bin, nyckelpigor och humlor i trädgården hör till sommaren. Men ibland får man hjälpa dem på traven. Och att bygga ett tillhåll för insekter är både enkelt och billigt – och du får garanterat valuta för ansträngningen.

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

 

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.