Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Pierre Björk

Så får du relationen att hålla i coronatider

När vi är förälskade är det värsta vi kan tänka oss att vara ifrån vår partner. Men just nu känner många relationer av en helt annan typ av stress: Vi är aldrig ifrån varandra.
Så hur ser man till att ens förhållande klarar coronakrisen? Psykologen Anne Grefberg radar upp sina bästa tips.

Spridningen av det nya coronaviruset, har stora konsekvenser för individen, samhället och ekonomin. Parallellt med viruset sprider sig också en enorm stress i hela systemet som vi människor har skapat – vi är oroliga för företagen och jobben, för sjukvården, de som är sjuka och för våra äldre. Till detta känner många dessutom en stress i sina relationer.

LÄS OCKSÅ: Det här ökar risken för skilsmässa med 75 procent

Många har hemmakontor, somliga har blivit permitterade medan andra kanske rent av har förlorat sina jobb. Oavsett vad så är vi många som nu delar erfarenheten av att spendera betydligt mer tid tillsammans jämfört med vad vi är vana vid. Nu ska en person sitta i köket och en i vardagsrummet och försöka få hjulen att snurra – samtidigt som tonåringens gymnasium är stängt och har distansundervisning i pojkrummet.

 

Så hur ska vi hantera denna extrema närhet på ett funktionellt sätt, så att vi tar oss genom corona-tiden utan att utsätta våra relationer för påfrestningar som de inte kan hämta sig ifrån efter krisen? Här är mina bästa tips:

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med hemmakontoret

Skilj mellan arbete och privatliv
Behandla din partner inte enbart som en kollega som man träffar varje dag, men en kollega från en annan avdelning. Detta innebär inte bara att man bör respektera arbetstider och hålla en bra struktur, utan också att du under arbetstid bör försöka behandla din partner som en kollega – och inte ens en kollega som du träffar varje dag, utan en som jobbar på en annan avdelning. På jobbet respekterar vi andras utrymme, vi stör inte, och vi kastar inte ur oss saker hit och dit utan anledning.

Ta inte upp de sannolikt ovissa sommarplanerna, den kanske ansträngda privatekonomin eller att badrummet behöver renoveras under arbetstid. Det är inte ämnen du borde ta upp med en kollega från en annan avdelning, och därmed heller inte med din partner just nu. Det får vänta till efter jobbet, det vill säga när båda är överens om att nu ”går vi hem för dagen”.

LÄS OCKSÅ: Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Respektera din partner
Om en kollega har hörlurar på sig så betyder det i de flesta fall att kollegan inte vill bli störd. Kom överens med din partner om vilka signaler som betyder vad för er. Hörlurar, en stängd dörr, eller inte hörlurar och öppen dörr.

 

Utgå inte heller ifrån att eftersom vi båda är hemma ska vi äta lunch tillsammans varje dag, eller att du vet hur din partners situation är. I pressade tider kan det kanske vara skönt att gå en promenad ensam på lunchen, eller stänga in sig någonstans och bara koppla bort omgivningen en stund.

Sortera vad du kan kontrollera och vad du inte kan kontrollera
Du kan inte styra över hur länge denna situationen kommer pågå, men du kan styra hur du reagerar på den. Du kan inte kontrollera din partners situation, men du kan kontrollera dina beteenden i relationen.

Den oro vi alla känner just nu gör att vi kopplar på reptilhjärnans snabba, känslomässiga reaktioner, när vi egentligen behöver maximal tillgång till våra exekutiva funktioner. Det du bäst kan kontrollera är dig själv, och din inställning till det som händer just nu.

 

LÄS OCKSÅ: Så påverkar depression och oro kroppen

"This too shall pass"
Kom ihåg att det kommer en tid när allt detta är över. Kriser kommer och går, och på andra sidan av krisen kommer vi att kunna göra våra analyser om vad som var bra och dåligt.

För att hålla balansen när man cyklar måste man titta långt framför sig, inte rakt ner på framhjulet. Detta är en tid då vi behöver titta långt fram för att ha bra styrningsverktyg för hur vi ska agera i nuet. Och oavsett hur jobbigt det är så kommer det gå över. Glöm inte det.

Av Anne Grefberg, psykolog som i mer än tio år har arbetat inom ledarskap- och organisationsutveckling.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.