par som har relationsproblem

Så förstör sociala medier ditt förhållande

Vi spenderar mer tid med telefoner och surfplattor än med vår partner. Såklart får det konsekvenser i förhållandet. Här får du veta hur din relation påverkas samt vad du kan tänka på om du vill få förhållandet att överleva. 

Vi tillbringar stora delar av vårt liv på sociala medier där vi visar upp vårt lyckliga liv. Många kan inte ens njuta av ett speciellt tillfälle före man har sett till att vänner och följare avundsjukt kan ta del av det i sociala medier. Och det är knapp att man kan kalla sig för ett par innan facebookstatusen har uppdaterats från singel till ”i en relation”, helst följt av gulliga foton av det lyckliga paret. Men för många är det mer spännande att kolla facebook än att ha sex, och relation blir lidande av att sociala medier gör dig osocial i verkliga livet.

Läs också: Därför slutar vi att vara kära

 

Här är 5 anledningarna till att sociala medier förstör din relation och vad du kan göra åt det:

 

1. Det känns som om din partner har roligare på nätet än med dig!
Idag är det normalt att man ständigt kollar sin telefon efter nya meddelanden. Sociala medier är lika beroendeframkallande som spel. Att alltid vara uppkopplad gör att du samtidigt stänger ute din partner. Det roliga som händer i mobilen är saker din partner inte får ta del av. Medan du sitter och skrattar och umgås med dina vänner på sociala medier sitter din partner kanske bredvid och har tråkigt eller är uppkopplad med sitt eget sociala liv på nätet.
Tänk på!
Det är viktigt att sätta gränser för hur mycket tid man får tillbringa på sociala medier, på samma sätt som för annan egentid som träning eller en hobby. Den tid ni tillbringar tillsammans bör vara kvalitetstid. Låt inte de sociala medier har företräde framför det verkliga livet.

2. Du kontrollerar din partners konton för säkerhets skull
”Tänk om han nyligen accepterade en vänförfrågan från en före detta partner?”, ”Har hon skaffat några nya vänner jag inte känner till?”, ”Vem är den vännen som kommenterar på min partners statusuppdateringar hela tiden?”, ”Varför har han inte tagit bort bilderna på sig och sitt ex?”
Tänk på!
Om du är orolig och känner dig hotad av din partners gamla ex eller nya vänner så mycket att du måste snoka runt på din partners sida så är det en fråga om tillit som man inte löser på detta sätt. Svartsjuka i alla former kväver en relation och man behöver ofta gå till botten med sig själv och sin egen osäkerhet – inte snoka eller ställa sin partner till svars.

Läs också: Så undviker du bråk i relationen

3. Din partner postar inte bilder av er tillsammans
Det är inte bara ditt engagemang på sociala medier som kan vara ett problem. Det kan även bli ett problem att din partner inte postar några bilder på er eller statusuppdateringar att ni gör saker ihop. Du börjar jämföra ditt liv med andras och tycker att alla andra skriver gulliga inlägg och postar selfies på sitt lyckliga förhållande. Du frågar dig varför din partner inte gör samma sak eller varför han inte ”erkänner” dig på sociala medier.
Tänk på!
Ta det lugnt! Bara för att din partner inte uppdatera med gulliga parbilder betyder det inte att han eller hon inte älskar dig. Och det innebär tvärtom inte heller att de som postar gulliga bilder och uppdateringar om sin partner har ett bättre förhållande än vad du har.

4. Din partner håller sina inloggningsuppgifter hemliga
Även om det är viktigt att respektera varandras gränser kan hemligheter leda till en helt annan nivå av osäkerhet och förtroendefrågor. En undersökning visar att en av tio vuxna döljer särskilda poster eller meddelanden för sin partner.
Tänk på!
Om du märker att din partner plötsligt stänger ner facebook eller vänder bort telefonen när du kommer i närheten så är det en fråga om förtroende och öppenhet. Träna på att vara öppna med era sociala medier för att skapa trygghet och förtroende.

Läs också: Sju vanor som lyckliga par har

5. Ni delar med er av era relationsproblem i sociala medier
”Vi bråkade, jag hoppas att hon inte skrev ett argt inlägg om mig!”, ”Min partner klagade på hur dåligt jag städar i en statusuppdatering.”, ”Han respekterade inte min vilja utan la ut ett foto där jag såg hemsk ut.”
Tänk på!
Ni måste arbeta tillsammans, och offline, som ett par för att ta itu med dessa problem. Det är inte en lösning att klaga på din partner på nätet. Publicera aldrig något i ilska. Och lägg inte ut något din partner inte vill ska publiceras. Respektera din partner lika mycket på sociala medier som i verkligheten.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.