Så ger du ditt barn självkänsla

Föräldrar ska inte lära barn att bli perfekta – de ska lära barn att de duger som de är.  Men det är lätt att känna sig otillräcklig som förälder när ett barn visar tecken på dålig självkänsla. Här är fallgroparna du lätt kan undvika när det gäller att skapa en ömsesidig relation med ditt barn.

Att veta att man är värdefull och duger – precis som man är och att veta att man är värd att bli älskad för den man är – oavsett vad man gör, det är det som brukar kallas för självkänsla. ”Med känsla för barns självkänsla” är en bok om hur vuxna kan förhålla sig till barn på sätt som hjälper barnen att få en stark självkänsla.
– På förstasidan i boken har jag ett citat av ett barn. Det lyder ”föräldrar ska inte lära barn att bli perfekta – föräldrar ska lära barn att de duger som de är”. Det sammanfattar precis det jag vill förmedla med boken, berättar Petra Krantz Lindgren.

petra-krantz-lindgren-2-foto-caroline-andersson

Petra Krantz Lindgren är beteendevetare och arbetar med vuxna som vill utveckla sina relationer med barn – vuxna som längtar efter ömsesidig respekt och samarbete. Hon är författare och föreläsare, har kurser samt bloggar och är aktiv på Facebook Foto: Caroline Andersson

 

”Vill att varje unge ska växa upp och veta att hon duger precis som hon är”
Det är lätt att känna sig otillräcklig som förälder när man vet vad man vill, men inte hur man ska uppnå det.
– Jag har skrivit den här boken för att jag vill att varje unge ska växa upp och veta att hon är värdefull och duger, precis som hon är. Och för att jag vet att det är så många föräldrar som delar den längtan med mig. Jag bestämde mig för att samla alla de tankar och idéer som jag under flera år utvecklat och delat med mig av på föreläsningar, kurser och i samtal med föräldrar.

Boken riktar sig till alla som är intresserade av att skapa ömsesidig respekt och samarbete i relationer med barn. Både föräldrar och pedagoger.
– Exemplen i boken är valda från familjesituationer med barn mellan tre och tolv år. Men egentligen menar jag att alla kan läsa boken med behållning. I grund och botten handlar den om vårt förhållningssätt till andra människor. Barn är människor. Barn är ingen egen art som behöver mötas på annat sätt än andra människor. De, precis som vi vuxna, mår bra av att bli mötta med intresse, respekt, likvärdighet, empati och ärlighet.

Självkänsla vs självförtroende
Vanligen definieras självkänsla utifrån två dimensioner. Den första dimensionen är kvantitativ och handlar om hur mycket man vet om sig själv, om sina förmågor, tankar, känslor, behov, lust och drömmar. Den andra dimensionen handlar om vilken acceptans man har för det man känner till om sig själv.
– En person med sund självkänsla tänker att hon duger, precis som hon är. Att hon är värdefull och värd att bli älskad, precis som hon är. ”Precis som hon är” är själva finessen med självkänsla. För självkänsla handlar inte om att vara perfekt och att älska sin egen perfektion. Självkänsla handlar om att gilla sig själv, med alla fel och brister. Att känna ömhet inför sig själv.

Man brukar skilja på självkänsla och självförtroende. Självkänslan handlar om sitt varande. Självförtroendet handlar om sitt görande. När man har gott självförtroende har man tillit till sin förmåga att prestera.
– Jag tycker att självkänsla är viktigt av två skäl. För det första är det viktigt att mina barn ska veta att de är värdefulla och duger – precis som de är. Punkt. Den andra anledningen är att självkänsla hör ihop med andra egenskaper som jag gärna vill se hos mina barn.

Hot, mutor och skäll i konflikter
Det är ofta städningen, att hålla ordning och att hjälpas åt med matlagning, tvätt och andra hushållsgöromål som gör att konflikter uppstår. Men hur gör man för att tillgodose både sitt eget behov och barnens?
– Istället för att fundera över frågan ”hur gör jag för att få mitt barn att göra som jag vill?” vilket ofta leder in på vägar som hot, straff och mutor, manipulation, så kan man fundera över frågorna ”vad har jag för behov i den här situationen?” och vilket behov har mitt barn?” samt ”hur kan jag agera så att både jag och barnet får våra behov tillgodosedda?

Hot, straff, mutor och klander väcker rädsla, skuld eller skam hos barnet. Rädsla, skuld och skam kan vara väldigt effektiva mekanismer för att förmå barn att förändra sitt beteende.
– Handen på hjärtat, vill du att ditt barn ska göra som du säger för att hon är rädd för dig, skäms eller upplever skuldkänslor?
De flesta föräldrar svarar nej på den frågan. De vill inte att rädsla, skuld eller skam ska motivera barnen. Istället vill de ofta att barnet ska förstå vad andra människor behöver och vilja bidra till det. Det brukar kallas för empati, respekt eller omtanke.

Och om barnet ändå säger nej och sätter sig på tvären?
– Ja då får du försöka förstå vad som är viktigt för barnet och hitta en lösning som gör så det blir bra för er båda! Är barnet på lekhumör? Lek följa John på väg till förskolan! Handlar det om att hon vill ha närhet? Ta henne i knät och hjälp henne med kläderna.

► Läs också: Därför är vissa barn mer känsliga

Ställ frågorna på rätt sätt
I vardagsprat med barnet är det inte alltid så lätt att uttrycka sitt intresse så att både den vuxna och barnet upplever kontakt och känner sig värdefulla.
– Det kan låta självklart att visa intresse för barnet och jag är övertygad om att många vuxna tror att det är vad de gör när de pratar med barn. Men i själva verket vågar jag påstå att det är betydligt vanligare att de gör bedömningar av barnet, barnets prestationer eller prylar. Den som tjuvlyssnar på en vuxen i samspel med barn hör den vuxne säga saker som: ”vilka fina pennor du har!” eller ”vad duktig du är på att rita”. Det är bedömningar. Betydligt mindre vanligt är att den vuxne ställer frågor till barnet – vilket faktiskt är det traditionella sättet att förmedla intresse! Exempel på sådana frågor skulle kunna vara: ”varifrån kommer de här ovanliga pennorna?” eller ”vad tycker du bäst om att rita?”.

Många glömmer ta hänsyn till barnens inre liv
Många vuxna glömmer ofta att ta hänsyn till barns inre liv – vilka tankar, känslor och behov som ligger bakom och motiverar dem att göra som de gör. Istället söker man lösningar för att förändra barnens handlingar och fastnar för knep och metoder som att muta, hota och ignorera barnet, avleda dess uppmärksamhet och diverse steg-för-steg-modeller för beteendeförändring.
– Det är visserligen fullt tänkbart att någon av dessa metoder kan förmå barnet att göra som de vuxna vill. Ett löfte om en guldstjärna eller ett hot om minskad datortid kanske resulterar i att barnet gör som den vuxna vill. Det som bekymrar mig är hur barnet upplever det att bli föremål för en sådan metod. Jag tvivlar på att hon känner sig förstådd, respekterad eller tagen på allvar. Inte heller hjälper det henne att få sitt behov tillgodosett – det där behovet som pockar på uppmärksamhet och är anledningen till att hon gör som hon gör.

Som vuxen kan man tänka om och istället försöka möta barnet med respekt och förståelse samtidigt som man ändå får till ett förändrat beteende.
– För det första, försök förstå vad barnet vill med sitt handlande, varför hon gör som hon gör. För det andra, hjälp barnet att uppnå det – på ett annat sätt. Ett sätt som också tar hänsyn till omgivningens behov och önskemål.

De vardagliga rutinerna
Om föräldrarna till ett barn som kommer upp efter nattningen tror att barnet inte är trött kan de se över de vardagliga rutinerna. Nattar de barnet för tidigt på kvällen? Sover barnet för länge på morgonen? Hur kan behovet av aktivitet bli tillgodosett på dagen för att göra barnet trött vid läggdags?
– Om föräldrarna antar att barnet kommer upp för att hon längtar efter närhet och gemenskap skulle det kanske hjälpa att planera in mer tid för samvaro under kvällarna. Om föräldrarna spekulerar kring att barnet känner sig rädd ligger lösningen kanske i att fråga henne vad hon behöver för att känna sig trygg. Om hon inte kan uttrycka det får de gissa och pröva sig fram. Tänd lampa? Musik på låg volym? Ett gosedjur som vaktar vid dörren? Somna i föräldrarnas säng? Sova i samma rum som ett syskon?

Misstro naggar på självkänslan
”Se dig för så du inte ramlar!”. ”Var försiktig så du inte spiller!”. Mycket av det som vi säger till barnen i all välmening, sänder samtidigt ut ett budskap om att du som vuxen inte litar på barnet och att man inte är säker på att barnet kan.
– När detta budskap upprepas gång på gång så naggar det på barnets självkänsla. Förhindrar dina ord verkligen barnet från att ramla? Hur mycket gör det egentligen om hon skulle spilla ut lite mjölk? Ta dig en funderare på vad dina ord signalerar och fundera på om det är värt det!

Ibland måste man bestämma!
Naturligtvis finns det tillfällen när man som förälder bör bestämma och inte låta barnen få sin vilja igenom. Det kan till exempel vara när man behöver skydda barnet eller när man är mån om att skydda andra människors behov.

När man läser boken och så är det lätt att få dåligt samvete över att man kanske har gjort på fel sätt – men Petra lugnar oss.
– Det du har gjort har med största säkerhet varit i allra största välmening. Det är aldrig för sent att få en bättre relation med ditt barn och dåligt samvete gör ingen människa lycklig. Du kan inte ändra det som är gjort, men du kan ändra hur du agerar från och med nu, avslutar Petra.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.