Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

neck-and-shoulder-gestures-for-releasing-tension-picture-id477900860 (1)

Så hänger stress och smärta ihop – och så kan du lindra den

Omkring 1,5 miljoner svenskar lever med svår smärta – vilket både kostar mänskligt lidande och miljarder kronor.
Men det finns hjälp att få.

Smärta är inte bara av ondo - vi känner smärta för att överleva. Det är ett sätt att snabbt bli uppmärksam och undvika det som kan skada oss. Smärta är ett otroligt effektivt varningssystem som ingen kan klara sig utan någon längre tid.

Läs också: Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen

Stress och smärta ska hänga ihop
Problemen uppstår om smärtan blir kronisk. Och i ett alltmer stressat samhällsklimat där våra beredskapssystem i kroppen ständigt är påslagna, desto starkare kommer vi reagera på signaler i kroppen som hjärnan tolkar som smärta.

 

Björn Rudman, rehab- och träningsentreprenör
Foto: Patric Ullaeus

I den nya boken ”Boken om ont”, tar man ett större grepp vad som sker i kroppen vid smärta och stress. En av författarna, Björn

Rudman, rehab- och träningsentreprenör med många års erfarenhet som professionell tränare, berättar att det är meningen att stress och smärta ska hänga ihop.
– Men om vi som människor är väldigt stressade väldigt ofta för att vi har ont eller har mycket runt omkring oss i livet kan vi bli drabbade av till exempel ett utmattningssyndrom. Då har stressen också gjort oss sjuka.

Läs också: 6 smarta knep som minskar stress!

Ett komplicerat system
Hur och varför vi känner smärta är dock ett komplicerat system som till viss del beror på individuella förutsättningar.
När vi känner smärta tolkar hjärnan olika varningssignaler från kroppen. Hjärnan använder sig sedan av minnen, erfarenheter, förväntningar,  känslor och vår stressnivå för att göra en riskanalys och bestämmer sedan hur mycket smärta vi ska känna. Låg stress, en känsla av kontroll över situationen och bra förberedelser kan alltså göra att du känner mindre smärta än om du är stressad, orolig och oförberedd.

 

Läs också: 13 vanliga symtom på långvarig stress

Fysioterapeut Tobias Marmheden,
Foto: Patric Ullaeus

 

Ha tålamod
Vad finns det då för hjälp att få?
Enligt medförfattaren Tobias Marmheden, fysioterapeut med erfarenhet inom smärt- och stressrehabilitering, är ett av de bästa sätten att lindra sin smärta och kontrollera sin stress genom konditionsträning.
– Där gäller det att lägga sig på en nivå som håller i längden och att ha tålamod! Allt som höjer pulsen mycket för just dig, även om du är genomsvettig efter en kort promenad, räknas som konditionsträning. Även andningsövningar och kroppsscanning där man går igenom hela kroppen för att bli medveten, ger ofta bra effekt på både stress och smärta. Specifika styrketräningsövningar hjälper vid vissa diagnoser, men är minst viktiga när vi pratar om långvarig smärta och värk, säger han.

Läs också: Träning gör dig stresstålig

Risker med långvarig användning
Ett annat sätt att lindra smärta är genom läkemedel. En av medförfattarna, Sofia Göthe, specialistläkare inom allmänmedicin med

Sofia Göthe, specialistläkare inom allmänmedicin
Foto: Therese Hagstedt

intresse för idrottsmedicin, smärta och stress, berättar dock att det finns stora risker när man behandlar smärtan med läkemedel under en längre tid.
– Biverkningarna ökar i antal och i svårighetsgrad ju högre doser man använder och ofta även vid långvarig behandling. Beroendeframkallande läkemedel har en så kallad tillvänjningspotential, vilket betyder att

 

om du äter dessa mediciner under lång tid kommer kroppen att vänja sig och effekten kommer att avta. Det innebär att du kommer behöva en större mängd läkemedel med tiden för att få samma effekt som tidigare, vilket snabbt kan bli en ond cirkel.

Sofia Göthe tillägger också att man riskerar att hamna i ett beroende som gör att man mår dåligt om man försöker sluta med medicinen på fel sätt. I de allra flesta fall behövs nedtrappning för att undvika abstinens.
– Flera läkemedel, morfinpreparat i synnerhet, har dessutom den otrevliga egenskapen att själv kunna framkalla smärta hos den som tar medicinen. Du får alltså mer ont av din smärtstillande medicin, säger hon.

Läs också: Magnesium lindrar smärta enligt studier

Spär på oro och ökar stress
Att inte få hjälp med sin smärta är väldigt stressande på flera plan, menar Björn Rudman.
– Dels för att smärtan i sig är en stress för kroppen men också det faktum att man inte äger situationen. Hur ska det gå? Ska det alltid göra såhär ont? Varför blir det inte bättre av mediciner? Varför får jag inte raka svar ifrån vården? Allt detta spär på oron och ökar i sin tur stressen. Dessa personer är ofta utelämnade till sina egna insatser, säger han.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.