Så hanterar du dina starka känslor

Är du ofta arg, uppretad eller förbannad?
Att ha problem med att kontrollera sin ilska kan ställa till det på många sätt.
Men det finns knep att ta till.

 Vi kan bli arga av flera olika skäl – om vi känner oss påhoppade eller attackerade, om vi behandlas orättvist eller om vi upplever oss vara i underläge.

Och de flesta har någon gång blivit så arga och uppjagade att man tappat fattningen. Vissa oftare än andra. Men hur tar vi kontroll över våra känslor?

 

Psykologen Liria Ortiz förklarar att ilska är en viktig känsla och inte något farligt eller dåligt i sig – utan det är de eventuella beteendena som medföljer som kan skapa problem, både på jobbet, i partnerrelationen och med vänner.

– Många gånger pratar man om ilska bara i negativ bemärkelse, men ilskan är en viktig och sund känsla, som kan vara en signal om att vi ska sätta gränser.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du bråk i din relation

När vi blir arga reagerar kroppen genom ökat adrenalinpåslag. Vi svettas, får högre puls, vi får ont i magen eller bröstet, blir stela och kroppen förbereder sig för attack.

Uttryck som ”jag såg rött” eller att någon har varit så arg att hen har ”rök som kommer ur öronen” är därför helt sanna – när vår ilska väl har triggats fungerar det lite som ett urspårat tåg och vi kan inte längre zooma ut och se den större bilden. I denna sinnesstämning kan vi inte ta in någon ny information och vi ser bara det som bekräftar våra känslor. Minnet av den utlösande känslan är förvrängd – vi kan helt enkelt inte tänka klart.

– Här finns dels en genetisk faktor, vissa har större problem än andra med impulskontroll, det handlar också om hur

Psykologen Liria Ortiz

Fotograf: Model House

mycket du har fått öva på det. Men många gånger är den känslomässiga delen av hjärnan starkare än den rationella, säger hon.

Nyckelordet är att skapa sig distans, enligt Liria Ortiz.

–  När du börjar känna dig irriterad – ta ett djupt andetag, titta åt ett annat håll eller gör något annat som ger dig tid att reglera den där impulsen.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Hejda dina utbrott”

Även om det ibland kan vara komplext att reda ut hur och varför vi blir arga är vårt känsloregister ganska ensidigt i sitt sätt att reagera – och det är vanligt att vi återupprepar samma känslo- och beteendemönster om och om igen.

Därför kan det vara en poäng att leka lite detektiv med sig själv.

– Observera själv varje gång du blir arg och gör en anteckning vilka tankar du har, då tankar förstärker känslor. De saker som utlöser vår ilska har ofta gemensamma nämnare.

6 tips hur du bättre hanterar dina starka känslor
Källa: Psykologen Liria Ortiz

• Öva på självkontroll
Hjälp dig själv att aktivera din logiska del av hjärnan. Fokusera på att sänka andningen och släppa onödig muskelspänning.

Använd ett stopptecken för dig själv, som att massera din panna, och konstatera att vissa känslor dyker upp och att det kan vara okej. Fundera på vad du vinner på att kunna hantera din ilska – och vad du förlorar om du inte gör det.

• Uttryck dina egna känslor på ett icke-konfronterande sätt
Öva på att uttrycka dig konkret, utan att attackera andra. Om du säger något i stil med: ”jag känner mig kränkt eller arg när du inte respekterar mina gränser, jag skulle önska att du istället signalerar vad jag gör för fel och kommer med ett alternativ”, så har du berättat vad du känner och kommit med ett alternativ vad den andra kan göra istället.

• Bli uppmärksam på dina triggers
Det kan vara svårt att faktiskt plocka ut vilka enskilda kommentarer eller händelser som har satt igång din ilska.

Samla därför in fakta från flera händelser, skriv ner datum, situationer och vad som utlöste din ilska och vad du tänkte i situationen. Skriv också ner vad du gjorde och hur du kan agera annorlunda nästa gång.

• Skapa distans
Innan ilskan når till en punkt då den är svår att kontrollera, gå ut och ta lite luft, ta en promenad, gå på toaletten några minuter och ta några djupa andetag för att komma i kontakt med den logiska delen av hjärnan och för att se situationen ur ett annat perspektiv.

•”Fake it until you make it”
Signalera till din kropp att göra tvärtemot vad du känner för tillfället. Exempelvis, tala lugnt och sansat med dina barn om att sätta på sig ytterkläder trots att du kokar inombords.

• Lägg fokus på dig själv
Det är lätt att hamna i att det är den andres fel. Och så kan det vara ibland. Du kan alltid be människor att ändra på sig, men tänk på att det aldrig finns garantier för att de faktiskt gör det.

Fokusera därför istället på dig själv. Fundera på vilka saker du kan stå ut med och acceptera, även om det inte är optimalt, och om du kan ändra ditt förhållningssätt. Men fundera också på när någon faktiskt går över din gräns.

Av Tina Harr

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.