Så hanterar du dina starka känslor

Är du ofta arg, uppretad eller förbannad?
Att ha problem med att kontrollera sin ilska kan ställa till det på många sätt.
Men det finns knep att ta till.

 Vi kan bli arga av flera olika skäl - om vi känner oss påhoppade eller attackerade, om vi behandlas orättvist eller om vi upplever oss vara i underläge.

Och de flesta har någon gång blivit så arga och uppjagade att man tappat fattningen. Vissa oftare än andra. Men hur tar vi kontroll över våra känslor?

Psykologen Liria Ortiz förklarar att ilska är en viktig känsla och inte något farligt eller dåligt i sig – utan det är de eventuella beteendena som medföljer som kan skapa problem, både på jobbet, i partnerrelationen och med vänner.

 

– Många gånger pratar man om ilska bara i negativ bemärkelse, men ilskan är en viktig och sund känsla, som kan vara en signal om att vi ska sätta gränser.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du bråk i din relation

När vi blir arga reagerar kroppen genom ökat adrenalinpåslag. Vi svettas, får högre puls, vi får ont i magen eller bröstet, blir stela och kroppen förbereder sig för attack.

Uttryck som ”jag såg rött” eller att någon har varit så arg att hen har ”rök som kommer ur öronen” är därför helt sanna – när vår ilska väl har triggats fungerar det lite som ett urspårat tåg och vi kan inte längre zooma ut och se den större bilden. I denna sinnesstämning kan vi inte ta in någon ny information och vi ser bara det som bekräftar våra känslor. Minnet av den utlösande känslan är förvrängd – vi kan helt enkelt inte tänka klart.

– Här finns dels en genetisk faktor, vissa har större problem än andra med impulskontroll, det handlar också om hur

Psykologen Liria Ortiz

Fotograf: Model House

mycket du har fått öva på det. Men många gånger är den känslomässiga delen av hjärnan starkare än den rationella, säger hon.

Nyckelordet är att skapa sig distans, enligt Liria Ortiz.

–  När du börjar känna dig irriterad - ta ett djupt andetag, titta åt ett annat håll eller gör något annat som ger dig tid att reglera den där impulsen.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Hejda dina utbrott”

Även om det ibland kan vara komplext att reda ut hur och varför vi blir arga är vårt känsloregister ganska ensidigt i sitt sätt att reagera – och det är vanligt att vi återupprepar samma känslo- och beteendemönster om och om igen.

 

Därför kan det vara en poäng att leka lite detektiv med sig själv.

– Observera själv varje gång du blir arg och gör en anteckning vilka tankar du har, då tankar förstärker känslor. De saker som utlöser vår ilska har ofta gemensamma nämnare.

6 tips hur du bättre hanterar dina starka känslor
Källa: Psykologen Liria Ortiz

• Öva på självkontroll
Hjälp dig själv att aktivera din logiska del av hjärnan. Fokusera på att sänka andningen och släppa onödig muskelspänning.

Använd ett stopptecken för dig själv, som att massera din panna, och konstatera att vissa känslor dyker upp och att det kan vara okej. Fundera på vad du vinner på att kunna hantera din ilska – och vad du förlorar om du inte gör det.

• Uttryck dina egna känslor på ett icke-konfronterande sätt
Öva på att uttrycka dig konkret, utan att attackera andra. Om du säger något i stil med: ”jag känner mig kränkt eller arg när du inte respekterar mina gränser, jag skulle önska att du istället signalerar vad jag gör för fel och kommer med ett alternativ”, så har du berättat vad du känner och kommit med ett alternativ vad den andra kan göra istället.

• Bli uppmärksam på dina triggers
Det kan vara svårt att faktiskt plocka ut vilka enskilda kommentarer eller händelser som har satt igång din ilska.

Samla därför in fakta från flera händelser, skriv ner datum, situationer och vad som utlöste din ilska och vad du tänkte i situationen. Skriv också ner vad du gjorde och hur du kan agera annorlunda nästa gång.

 

• Skapa distans
Innan ilskan når till en punkt då den är svår att kontrollera, gå ut och ta lite luft, ta en promenad, gå på toaletten några minuter och ta några djupa andetag för att komma i kontakt med den logiska delen av hjärnan och för att se situationen ur ett annat perspektiv.

•"Fake it until you make it"
Signalera till din kropp att göra tvärtemot vad du känner för tillfället. Exempelvis, tala lugnt och sansat med dina barn om att sätta på sig ytterkläder trots att du kokar inombords.

• Lägg fokus på dig själv
Det är lätt att hamna i att det är den andres fel. Och så kan det vara ibland. Du kan alltid be människor att ändra på sig, men tänk på att det aldrig finns garantier för att de faktiskt gör det.

Fokusera därför istället på dig själv. Fundera på vilka saker du kan stå ut med och acceptera, även om det inte är optimalt, och om du kan ändra ditt förhållningssätt. Men fundera också på när någon faktiskt går över din gräns.

Av Tina Harr

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

 

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.