Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så hanterar du dina starka känslor

Är du ofta arg, uppretad eller förbannad?
Att ha problem med att kontrollera sin ilska kan ställa till det på många sätt.
Men det finns knep att ta till.

 Vi kan bli arga av flera olika skäl - om vi känner oss påhoppade eller attackerade, om vi behandlas orättvist eller om vi upplever oss vara i underläge.

Och de flesta har någon gång blivit så arga och uppjagade att man tappat fattningen. Vissa oftare än andra. Men hur tar vi kontroll över våra känslor?

Psykologen Liria Ortiz förklarar att ilska är en viktig känsla och inte något farligt eller dåligt i sig – utan det är de eventuella beteendena som medföljer som kan skapa problem, både på jobbet, i partnerrelationen och med vänner.

 

– Många gånger pratar man om ilska bara i negativ bemärkelse, men ilskan är en viktig och sund känsla, som kan vara en signal om att vi ska sätta gränser.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du bråk i din relation

När vi blir arga reagerar kroppen genom ökat adrenalinpåslag. Vi svettas, får högre puls, vi får ont i magen eller bröstet, blir stela och kroppen förbereder sig för attack.

Uttryck som ”jag såg rött” eller att någon har varit så arg att hen har ”rök som kommer ur öronen” är därför helt sanna – när vår ilska väl har triggats fungerar det lite som ett urspårat tåg och vi kan inte längre zooma ut och se den större bilden. I denna sinnesstämning kan vi inte ta in någon ny information och vi ser bara det som bekräftar våra känslor. Minnet av den utlösande känslan är förvrängd – vi kan helt enkelt inte tänka klart.

– Här finns dels en genetisk faktor, vissa har större problem än andra med impulskontroll, det handlar också om hur

Psykologen Liria Ortiz

Fotograf: Model House

mycket du har fått öva på det. Men många gånger är den känslomässiga delen av hjärnan starkare än den rationella, säger hon.

Nyckelordet är att skapa sig distans, enligt Liria Ortiz.

–  När du börjar känna dig irriterad - ta ett djupt andetag, titta åt ett annat håll eller gör något annat som ger dig tid att reglera den där impulsen.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Hejda dina utbrott”

Även om det ibland kan vara komplext att reda ut hur och varför vi blir arga är vårt känsloregister ganska ensidigt i sitt sätt att reagera – och det är vanligt att vi återupprepar samma känslo- och beteendemönster om och om igen.

 

Därför kan det vara en poäng att leka lite detektiv med sig själv.

– Observera själv varje gång du blir arg och gör en anteckning vilka tankar du har, då tankar förstärker känslor. De saker som utlöser vår ilska har ofta gemensamma nämnare.

6 tips hur du bättre hanterar dina starka känslor
Källa: Psykologen Liria Ortiz

• Öva på självkontroll
Hjälp dig själv att aktivera din logiska del av hjärnan. Fokusera på att sänka andningen och släppa onödig muskelspänning.

Använd ett stopptecken för dig själv, som att massera din panna, och konstatera att vissa känslor dyker upp och att det kan vara okej. Fundera på vad du vinner på att kunna hantera din ilska – och vad du förlorar om du inte gör det.

• Uttryck dina egna känslor på ett icke-konfronterande sätt
Öva på att uttrycka dig konkret, utan att attackera andra. Om du säger något i stil med: ”jag känner mig kränkt eller arg när du inte respekterar mina gränser, jag skulle önska att du istället signalerar vad jag gör för fel och kommer med ett alternativ”, så har du berättat vad du känner och kommit med ett alternativ vad den andra kan göra istället.

• Bli uppmärksam på dina triggers
Det kan vara svårt att faktiskt plocka ut vilka enskilda kommentarer eller händelser som har satt igång din ilska.

Samla därför in fakta från flera händelser, skriv ner datum, situationer och vad som utlöste din ilska och vad du tänkte i situationen. Skriv också ner vad du gjorde och hur du kan agera annorlunda nästa gång.

 

• Skapa distans
Innan ilskan når till en punkt då den är svår att kontrollera, gå ut och ta lite luft, ta en promenad, gå på toaletten några minuter och ta några djupa andetag för att komma i kontakt med den logiska delen av hjärnan och för att se situationen ur ett annat perspektiv.

•"Fake it until you make it"
Signalera till din kropp att göra tvärtemot vad du känner för tillfället. Exempelvis, tala lugnt och sansat med dina barn om att sätta på sig ytterkläder trots att du kokar inombords.

• Lägg fokus på dig själv
Det är lätt att hamna i att det är den andres fel. Och så kan det vara ibland. Du kan alltid be människor att ändra på sig, men tänk på att det aldrig finns garantier för att de faktiskt gör det.

Fokusera därför istället på dig själv. Fundera på vilka saker du kan stå ut med och acceptera, även om det inte är optimalt, och om du kan ändra ditt förhållningssätt. Men fundera också på när någon faktiskt går över din gräns.

Av Tina Harr

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.