Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

person ligger i sängen med febertermometer i handen

Så här förebygger du sjukdom – 11 tips

Fakta

Visste du att...
...forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist?
Kapaciteten att hålla blodet rent från virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen. Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. Sammantaget försvagar detta vår förmåga att stå emot influensa och förkylning.

...eller att det är normalt för ett barn att ha minst åtta förkylningar per år?
Små barn är särskilt benägna att bli hostiga och förkylda eftersom de inte hunnit bygga upp immunitet mot de många virus som ligger bakom infektionerna. En vuxen får i snitt två förkylningar per år och mellan två och femton procent av Sveriges befolkning får säsongsinfluensa.

Så här tvättar du händerna på rätt sätt
- Risken är stor att du gjort fel i hela ditt liv

1. Skölj händerna i ljummet vatten.
2. Ta tvål och löddra in hela händerna.
3. Gnugga händerna medan du räknar till 15 långsamt. Gärna ännu längre.
4. Glöm inte att ta av ringar och göra rent under naglarna.
5. Skölj av med ljummet vatten.
6. Torka händerna torra på engångshanddukar.

Fler tips?
• Så slipper du bli sjuk!
Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk
• Din tarmflora avgör din hälsa – så kan du förbättra den!

Mer förkylningsrelaterad läsning?
Nässpray skapar beroende – och gör dig bara mer täppt
Det säger ditt snor om din hälsa
• Naturlig lindring vid halsont
Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka - och blir friskare fortare
• Svår influensa – och dålig vaccineffekt – ökar risk för lunginflammation

Sjuka blir vi alla någon gång då och då men genom att boosta vårt immunförsvar på olika sätt kan vi, till rätt stor del, påverka hur ofta det sker.
Här är tipsen på hur du går till väga.

Det är inte kul att vara sjuk. Ta till vara dessa förhållandevis enkla tips så ska du se att du slipper undan oftare än många av dina vänner, grannar och kollegor. Se så, bara gör´t.

 

Läs också: Förkylning eller influensa? Så vet du

Elva grundläggande tips för att slippa bli sjuk

 

1. Sov ordentligt. Sömnen påverkar vårt immunförsvar.

2. Försök minska stressen. Stress bryter ner oss både psykiskt och fysiskt.

3. Ta en daglig immunförsvarssmoothie. Här får du ett gott receptförslag.

4. Vitaminboosta! Särskilt med extra vitamin C, D och zink.

5. Motionera! Träning stärker immunförsvaret. Men tänk på att alltför hård träning gör det motsatta.

6. Träna inte när du känner dig lite risig. Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över - åt fel håll.

7. Rengör näsan med nässköljning. Rekommenderas av många experter för att hålla bacillerna borta.

8. Ät mycket frukt och grönsaker för att boosta immunförsvaret med vitaminer och mineraler. Bra näringsrik mat stärker både kropp och sinne.

9. Tvätta händerna ofta, och gör det på rätt sätt! Se hur i faktarutan här intill. 

10. Håll händerna ifrån ansiktet. Peta dig inte i näsan, ögonen och munnen.

11. Är familjen sjuk? Använd inte samma handdukar och håll isär tandborstarna. Det är viktigare än du tror.

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Visste du att...
...forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist?
Kapaciteten att hålla blodet rent från virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen. Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. Sammantaget försvagar detta vår förmåga att stå emot influensa och förkylning.

...eller att det är normalt för ett barn att ha minst åtta förkylningar per år?
Små barn är särskilt benägna att bli hostiga och förkylda eftersom de inte hunnit bygga upp immunitet mot de många virus som ligger bakom infektionerna. En vuxen får i snitt två förkylningar per år och mellan två och femton procent av Sveriges befolkning får säsongsinfluensa.

Så här tvättar du händerna på rätt sätt
- Risken är stor att du gjort fel i hela ditt liv

1. Skölj händerna i ljummet vatten.
2. Ta tvål och löddra in hela händerna.
3. Gnugga händerna medan du räknar till 15 långsamt. Gärna ännu längre.
4. Glöm inte att ta av ringar och göra rent under naglarna.
5. Skölj av med ljummet vatten.
6. Torka händerna torra på engångshanddukar.

Fler tips?
• Så slipper du bli sjuk!
Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk
• Din tarmflora avgör din hälsa – så kan du förbättra den!

Mer förkylningsrelaterad läsning?
Nässpray skapar beroende – och gör dig bara mer täppt
Det säger ditt snor om din hälsa
• Naturlig lindring vid halsont
Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka - och blir friskare fortare
• Svår influensa – och dålig vaccineffekt – ökar risk för lunginflammation

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.