person ligger i sängen med febertermometer i handen

Så här förebygger du sjukdom – 11 tips

Fakta

Visste du att...
...forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist?
Kapaciteten att hålla blodet rent från virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen. Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. Sammantaget försvagar detta vår förmåga att stå emot influensa och förkylning.

...eller att det är normalt för ett barn att ha minst åtta förkylningar per år?
Små barn är särskilt benägna att bli hostiga och förkylda eftersom de inte hunnit bygga upp immunitet mot de många virus som ligger bakom infektionerna. En vuxen får i snitt två förkylningar per år och mellan två och femton procent av Sveriges befolkning får säsongsinfluensa.

Så här tvättar du händerna på rätt sätt
- Risken är stor att du gjort fel i hela ditt liv

1. Skölj händerna i ljummet vatten.
2. Ta tvål och löddra in hela händerna.
3. Gnugga händerna medan du räknar till 15 långsamt. Gärna ännu längre.
4. Glöm inte att ta av ringar och göra rent under naglarna.
5. Skölj av med ljummet vatten.
6. Torka händerna torra på engångshanddukar.

Fler tips?
• Så slipper du bli sjuk!
Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk
• Din tarmflora avgör din hälsa – så kan du förbättra den!

Mer förkylningsrelaterad läsning?
Nässpray skapar beroende – och gör dig bara mer täppt
Det säger ditt snor om din hälsa
• Naturlig lindring vid halsont
Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka - och blir friskare fortare
• Svår influensa – och dålig vaccineffekt – ökar risk för lunginflammation

Sjuka blir vi alla någon gång då och då men genom att boosta vårt immunförsvar på olika sätt kan vi, till rätt stor del, påverka hur ofta det sker.
Här är tipsen på hur du går till väga.

Det är inte kul att vara sjuk. Ta till vara dessa förhållandevis enkla tips så ska du se att du slipper undan oftare än många av dina vänner, grannar och kollegor. Se så, bara gör´t.

 

Läs också: Förkylning eller influensa? Så vet du

Elva grundläggande tips för att slippa bli sjuk

 

1. Sov ordentligt. Sömnen påverkar vårt immunförsvar.

2. Försök minska stressen. Stress bryter ner oss både psykiskt och fysiskt.

3. Ta en daglig immunförsvarssmoothie. Här får du ett gott receptförslag.

4. Vitaminboosta! Särskilt med extra vitamin C, D och zink.

5. Motionera! Träning stärker immunförsvaret. Men tänk på att alltför hård träning gör det motsatta.

6. Träna inte när du känner dig lite risig. Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över - åt fel håll.

7. Rengör näsan med nässköljning. Rekommenderas av många experter för att hålla bacillerna borta.

8. Ät mycket frukt och grönsaker för att boosta immunförsvaret med vitaminer och mineraler. Bra näringsrik mat stärker både kropp och sinne.

9. Tvätta händerna ofta, och gör det på rätt sätt! Se hur i faktarutan här intill. 

10. Håll händerna ifrån ansiktet. Peta dig inte i näsan, ögonen och munnen.

11. Är familjen sjuk? Använd inte samma handdukar och håll isär tandborstarna. Det är viktigare än du tror.

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Visste du att...
...forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist?
Kapaciteten att hålla blodet rent från virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen. Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. Sammantaget försvagar detta vår förmåga att stå emot influensa och förkylning.

...eller att det är normalt för ett barn att ha minst åtta förkylningar per år?
Små barn är särskilt benägna att bli hostiga och förkylda eftersom de inte hunnit bygga upp immunitet mot de många virus som ligger bakom infektionerna. En vuxen får i snitt två förkylningar per år och mellan två och femton procent av Sveriges befolkning får säsongsinfluensa.

Så här tvättar du händerna på rätt sätt
- Risken är stor att du gjort fel i hela ditt liv

1. Skölj händerna i ljummet vatten.
2. Ta tvål och löddra in hela händerna.
3. Gnugga händerna medan du räknar till 15 långsamt. Gärna ännu längre.
4. Glöm inte att ta av ringar och göra rent under naglarna.
5. Skölj av med ljummet vatten.
6. Torka händerna torra på engångshanddukar.

Fler tips?
• Så slipper du bli sjuk!
Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk
• Din tarmflora avgör din hälsa – så kan du förbättra den!

Mer förkylningsrelaterad läsning?
Nässpray skapar beroende – och gör dig bara mer täppt
Det säger ditt snor om din hälsa
• Naturlig lindring vid halsont
Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka - och blir friskare fortare
• Svår influensa – och dålig vaccineffekt – ökar risk för lunginflammation

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.