Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre och får en sämre balans. Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

Både kvinnor och mäns kroppar förändras runt 45-50 års åldern. Att träna blir extra viktigt. Här kommer nio bra punkter att förhålla sig.

 

1. Utmana dig själv efter förmåga
Lyft inte för tungt. Börja med lätta vikter. Det är lättare att skada sig när man blir äldre. Har du inte vikter, gummiband hemma eller går på gym så kan du låta din egen kropp bli din vikt. Det låter kanske enkelt, men det är jobbigare än vad man tror.

2. Låt veckorna se olika ut
Variera dig. Ta en promenad en dag, cykla lite en annan dag och gör lite gymnastik en tredje dag. Viktigt är att lägga in några styrkeövningar vid varje tillfälle. Går du, använd armarna i fem-tio minuter när du kommer hem. Cyklar du, gör rygg och magövningar och gympar du hemma så kör igenom hela kroppen.

3. Ha inte för bråttom
Det räcker med att röra på sig en halvtimma om dagen för hälsans skull. Tänk i vardagsmotion. Ta trapporna istället för hissen, gå till affären och handla. Bära tunga kassar hem är bra. Städning ingår i en halvtimmas aktivitet.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

4. Variera övningarna
Lägg upp ett eget träningsprogram. När du kört styrkeövningar i en månad, byt och hitta nya. Och träna de områden på kroppen du känner dig svagare i, även om det känns roligare att träna det du är bra på.

5. Prioritera stora muskelgrupper
Ben, mage, rygg och armar är stora muskelgrupper som vi behöver för att fungera i vardagen. Fokusera dig på att göra övningar som tränar så många muskelgrupper samtidigt.

 

6. Glöm inte återhämtningen
Känner du dig sliten och trött – vila. Men är du bara lat, så ta en rask promenad runt kvarteret på tio minuter om du suttit och jobbar hemma en hel dag. Det är bättre än ingenting.

7. Koncentrera dig
Sätt på lite trevlig musik, lägg undan mobilen och koncentrera dig när du gör dina övningar. Då tenderar man att göra dem mer effektivt. Du kanske har ett program på 15-20 minuter i en början och gör du det effektivt blir du svettig.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Närbild på händer som knäpper bh på ryggen

Därför ska du skippa bh

Hälsa

Att slänga bh:n, som på ”det glada sjuttiotalet”, eller i alla fall byta din bygel-bh mot en annan variant, kan vara en god idé för din hälsa. Det handlar om att inte stoppa upp kroppens lymfsystem. Här berättar vi mer!

 

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

 

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.