Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

två personer på en bänk

Så har pandemin påverkat svenskarnas hälsa

Nästan halva befolkningen i Sverige uppger i en Sifo-undersökning att de upplevt en ökad oro för sitt hälsotillstånd under coronapandemin. Sämst mår unga kvinnor mellan 16 och 29 år.

För att förhindra coronavirusets spridning har vi varit tvungna att ända på flera rutiner. Framförallt har den sociala samvaron begränsats för vissa så pass mycket att det påverkat den psykiska hälsan. Men även den fysiska hälsan har fått sig en törn hos svenska folket på grund av coronapandemin.

 

En Sifo-undersökning visar att 44 procent av befolkningen upplever en ökad oro för sitt hälsotillstånd. Unga mår sämre än övriga åldersgrupper, både psykiskt och fysiskt.

Rapporten visar att fyra svenskar (26 procent) upplever att de mår sämre psykiskt till följd av pandemin. En av fem uppger att att den fysiska hälsan har påverkats. Unga människor mellan 16 och 29 år sticker ut som den åldersgrupp som påverkats mest negativt.

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

Fler har börjat träna
– Det kommer inte som en överraskning att en stor del av befolkningen mår sämre och känner oro under en pandemi. Anledningarna till varför är många, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

En av tre svenskar säger att de ägnat sig mindre åt fysisk aktivitet än innan pandemin. Däremot har en av fyra börjat träna mer.

– Motion har en betydande roll för hälsan och det finns ett starkt samband mellan fysisk aktivitet och psykiskt mående. Det är lätt att rutiner ruckas på när inget längre är som det brukar, men det är viktigt att försöka få in nya vanor – även om det bara handlar om att komma ut på en daglig promenad, säger Annika Svedberg.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Undersökningens i korthet:

  • 26 procent upplever att de mår sämre psykiskt till följd av pandemin, flest är unga kvinnor i åldern 16-29 år (42 procent).
  • 3 procent anser dock att deras psykiska hälsa påverkats till det bättre.
  • 20 procent upplever att deras fysiska hälsa har påverkats negativt under coronapandemin. Unga mellan 16 och 29 år mår sämst (26 procent).
  • 9 procent menar att den fysiska hälsan har påverkats positivt.
  • 33 procent har minskat sin fysiska aktivitet under coronapandemin.
  • 23 procent har ökat sin fysiska aktivitet.
  • 44 procent av svenskarna svarar att de upplevt en ökad oro för sitt hälsotillstånd under coronapandemin. Flest är de i åldersgruppen 65-79 år (52 procent). Kvinnor har oroat sig i större utsträckning (50 procent). Bland män är det något lägre, 40 procent har oroat sig mer.

Av Inger Palm

Om Sifo-undersökningen: Den bygger på 2 503 intervjuer bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen gjordes mellan 8-15 september 2020.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.