Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

två personer på en bänk

Så har pandemin påverkat svenskarnas hälsa

Nästan halva befolkningen i Sverige uppger i en Sifo-undersökning att de upplevt en ökad oro för sitt hälsotillstånd under coronapandemin. Sämst mår unga kvinnor mellan 16 och 29 år.

För att förhindra coronavirusets spridning har vi varit tvungna att ända på flera rutiner. Framförallt har den sociala samvaron begränsats för vissa så pass mycket att det påverkat den psykiska hälsan. Men även den fysiska hälsan har fått sig en törn hos svenska folket på grund av coronapandemin.

 

En Sifo-undersökning visar att 44 procent av befolkningen upplever en ökad oro för sitt hälsotillstånd. Unga mår sämre än övriga åldersgrupper, både psykiskt och fysiskt.

Rapporten visar att fyra svenskar (26 procent) upplever att de mår sämre psykiskt till följd av pandemin. En av fem uppger att att den fysiska hälsan har påverkats. Unga människor mellan 16 och 29 år sticker ut som den åldersgrupp som påverkats mest negativt.

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

Fler har börjat träna
– Det kommer inte som en överraskning att en stor del av befolkningen mår sämre och känner oro under en pandemi. Anledningarna till varför är många, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

En av tre svenskar säger att de ägnat sig mindre åt fysisk aktivitet än innan pandemin. Däremot har en av fyra börjat träna mer.

– Motion har en betydande roll för hälsan och det finns ett starkt samband mellan fysisk aktivitet och psykiskt mående. Det är lätt att rutiner ruckas på när inget längre är som det brukar, men det är viktigt att försöka få in nya vanor – även om det bara handlar om att komma ut på en daglig promenad, säger Annika Svedberg.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Undersökningens i korthet:

  • 26 procent upplever att de mår sämre psykiskt till följd av pandemin, flest är unga kvinnor i åldern 16-29 år (42 procent).
  • 3 procent anser dock att deras psykiska hälsa påverkats till det bättre.
  • 20 procent upplever att deras fysiska hälsa har påverkats negativt under coronapandemin. Unga mellan 16 och 29 år mår sämst (26 procent).
  • 9 procent menar att den fysiska hälsan har påverkats positivt.
  • 33 procent har minskat sin fysiska aktivitet under coronapandemin.
  • 23 procent har ökat sin fysiska aktivitet.
  • 44 procent av svenskarna svarar att de upplevt en ökad oro för sitt hälsotillstånd under coronapandemin. Flest är de i åldersgruppen 65-79 år (52 procent). Kvinnor har oroat sig i större utsträckning (50 procent). Bland män är det något lägre, 40 procent har oroat sig mer.

Av Inger Palm

Om Sifo-undersökningen: Den bygger på 2 503 intervjuer bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen gjordes mellan 8-15 september 2020.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.