Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så hittar du vägen bort från oron

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende.
Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

Psykisk ohälsa är ett begrepp för allt från nedstämdhet och oro till allvarliga depressioner och psykiska sjukdomar. Påfrestande livssituationer som skilsmässa eller vantrivsel på jobbet kan vara besvärliga att hantera, och orsaka symtom som oro, ångest, sömnsvårigheter – men också en rad fysiska problem som huvudvärk, tryck över bröstet och ont i magen. När man ventilerat oro, ilska, sorg och tankar runt en händelse så är det viktigt att anstränga sig för att inte fastna i en cirkel, sluta älta situationen och komma vidare.

Karin Isberg är författare, samtalsterapeut och coach i stresshantering. Hon menar att när vi bearbetat påfrestande händelser ett antal gånger så får vi möjlighet att förstå vad som hände, och varför, och i vissa fall, hur vi kan undvika att det upprepar sig.
– Men det är inte så enkelt, bland annat för att ältande kan påverka hjärnans belöningscentrum och ge en dopaminkick som känns bra. På så sätt kan ältande skapa en sorts beroende, precis som socker, alkohol eller nikotin gör, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Oro är ingen personlighet

Beror på utgångsläget
Det flesta har lätt att relatera till det arbete som krävs för att komma i fysisk form. Att kondition och muskler kräver regelbunden träning och att framstegen går upp och ned.
– Det förhåller sig på samma sätt med att träna sin hjärna och sina tankar. Det finns inget mirakelpiller som ger resultat över en natt, utan det tar tid. Dessutom beror det, precis som med den fysiska formen, väldigt mycket på utgångsläget och vad det är som har orsakat sorg eller besvikelser, säger Karin.

Det gäller att göra sig själv uppmärksam på vad man tänker och hur det påverkar välbefinnandet. Tröstetankar känns bra i stunden, men är bedrägliga. För att ta ett exempel: När du har blivit lämnad i en relation och minns, känner och tänker på den som lämnat dig kallas de tankarna för tröstetankar. De är i grunden en form av ältande, hur trösterika de än känns, och löser på sikt ingenting. Tröstetankar känns belönande, men hindrar oss från att komma vidare.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Vad ska jag äta för att minska oro och ångest ...

Återta kontrollen
Det finns också en annan form av belöning i ältande, som kommer av att känna sig drabbad.
– Ibland kan det vara skönt att få känna sig hjälplös och tycka att världen är orättvis. Att få bekräftelse och stöd av vänner känns bra, men om du stannar kvar i offerrollen och fortsätter att älta gamla oförrätter så behöver du kraftsamla för att inte fastna.

– När man till slut tröttnar på sitt ältande så brukar det vara lättare att att återta kontrollen över tankarna. Man vet med sig att man inte mår bra av att gräva ner sig i negativa tankar och vill skratta och må bra igen. Glöm bara inte att förändringar tar tid och ofta går några steg framåt – för att sedan gå ett eller två tillbaka, menar Karin Isberg.

Situationer som dålig ekonomi eller en svår sjukdomsdiagnos är oroande och hotfulla på riktigt, och då menar Karin Isberg att det är ett arrogant råd att säga att man bara ska byta tankar. Då behöver man tillåta sig att vara orolig och försöka få så mycket stöd som möjligt från sin omgivning.
Människor är olika. En del har en naturlig förmåga att kunna gå igenom jobbiga perioder och sedan snabbt kunna skaka av sig dem som om de inte hade inträffat. Andra har lättare att fastna i olika typer av oro och grubblande. Det har delvis med arv att göra, men också med den prägling du fick när du växte upp.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Kan drabba alla
Oro, ångest och lätt nedstämdhet drabbar alla någon gång. Det kan liknas vid en inbyggd funktion som finns till för vår överlevnad vid hotande fara. Det är naturligt och en del av livet att oroa sig. Oro hjälper dig att lösa problem och ta dig ur en besvärlig situation. Ibland går oron över av sig själv, men lika ofta kan den stanna kvar. När oron börjar påverka vardagen så att sömnen blir lidande, du har huvudvärk, yrsel och ont i magen, då är det dags att försöka hantera problemen innan du halkar djupare ner och får en depression.
Vissa fastnar lättare i grubblerier än andra. Blir oron långvarig, svårhanterlig och om du inte har ork att bryta negativa tankemönster så kan du ta hjälp. Kliniska studier visar att johannesört redan efter två veckor minskar oro och höjer sinnesstämningen.

 

LÄS OCKSÅ: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet

Johannesört – en väg bort från oro
Socialstyrelsens årliga rapporter rekommenderar naturliga former av behandlingar framför mediciner med starka negativa biverkningar. Till exempel anses KBT-behandling vid mildare former av depression vara det bästa alternativet. Trots dessa rekommendationer fortsätter förskrivningen av antidepressiv medicin att öka. Enligt en rapport nyligen går en miljon svenskar på antidepressiva mediciner, som många har svårt att sluta med.
Vissa produkter som innehåller johannesört interagerar med p-piller och blodförtunnande mediciner. Det beror på att johannesört kan påverka ämnesomsättningen i levern och därmed påskynda förbränningen av andra läkemedel. Det kan betyda att ett preventivmedel inte har full effekt 24 timmar om dygnet och vilket ökar risken att bli gravid. Risken är dock liten. Även vid problem med lös mage förbränner kroppen läkemedel snabbare.

I Schweiz bedrivs ekologisk odling av johannesört, och här skiljer man sig från många andra producenter genom att man tar tillvara hela växter och extraherar dem färska. Filosofin bygger på att hela växter är effektivare än enbart delar av dem. Andy Suter, forskningschef på schweiziska Bioforce säger:
– Vi följer självklart läkemedelsverkets rekommendationer, en tablett tre gånger
om dagen. Då menar läkare i här i Schweiz, och i Tyskland och Österrike, att man
inte sett några interaktioner. Är man osäker så ska man självklart använda extra skydd mot graviditet under tiden man tar Hypermin.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt 

Olika personlighetsdrag
Karin Isberg säger att det är lätt att beskriva sig som en ”orolig person” men att oro inte är ett personlighetsdrag utan ett beteende. Man kan ha vant sig vid att tänka orosfyllda tankar under så lång tid att man till slut tror att det är så man är, men genom att försöka se på oro som ett beteende snarare än ett personlighetsdrag kan göra det lättare att inse att beteenden kan ändras, även om de sitter djupt. Men man måste också kunna tillåta sig att vara orolig ibland.
– Något jag upplever som problematiskt i dag är att synen på människor är att vi ska vara glada, mysiga och positiva hela tiden. Livet ser inte ut så, det går upp och ner och alla har svackor och är sårbara ibland. Vi behöver acceptera att oro, ångest, sorg och besvikelser är en del av livet. De som alltid visar upp en glad fasad tillåter sig inte att känna svåra känslor, och det är ingen väg till att bli lycklig, säger hon.

Av Inger Palm


Johannesört vid oro

Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som innehåller ekologiskt odlad johannesört. En produktspecifik klinisk studie gjord i Schweiz 2007 visade att läkemedlet är en säker och effektiv behandling för patienter med oro och nedstämdhet, men även för mild eller måttlig depression. 200 personer från 18 till 65 år deltog i studien och merparten var kvinnor.
Under sex veckor fick deltagarna ta johannesört och sedan uppskatta sina symtom före och efter behandlingen. Försökspersonerna rapporterade om allt från tryck över bröstet till att de sov dåligt och hade huvudvärk. Efter sex veckorna hade alla de fysiska symtomen samt oro, ångest och nedstämdhet minskat med upp till 65 procent.

SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, redovisade i en rapport 2004 att johannesört kan spela en viktig roll i behandlingen av mild till måttlig depression. SBU skriver att eftersom effekten av johannesört är vetenskapligt bevisad vid kortvariga och lindriga depressioner samt att biverkningarna tycks vara mindre än för andra antidepressiva läkemedel rekommenderas behandling med johannesört som ett förstahandsalternativ.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.