Så hittar du vägen bort från oron

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende.
Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

Psykisk ohälsa är ett begrepp för allt från nedstämdhet och oro till allvarliga depressioner och psykiska sjukdomar. Påfrestande livssituationer som skilsmässa eller vantrivsel på jobbet kan vara besvärliga att hantera, och orsaka symtom som oro, ångest, sömnsvårigheter – men också en rad fysiska problem som huvudvärk, tryck över bröstet och ont i magen. När man ventilerat oro, ilska, sorg och tankar runt en händelse så är det viktigt att anstränga sig för att inte fastna i en cirkel, sluta älta situationen och komma vidare.

Karin Isberg är författare, samtalsterapeut och coach i stresshantering. Hon menar att när vi bearbetat påfrestande händelser ett antal gånger så får vi möjlighet att förstå vad som hände, och varför, och i vissa fall, hur vi kan undvika att det upprepar sig.
– Men det är inte så enkelt, bland annat för att ältande kan påverka hjärnans belöningscentrum och ge en dopaminkick som känns bra. På så sätt kan ältande skapa en sorts beroende, precis som socker, alkohol eller nikotin gör, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Oro är ingen personlighet

Beror på utgångsläget
Det flesta har lätt att relatera till det arbete som krävs för att komma i fysisk form. Att kondition och muskler kräver regelbunden träning och att framstegen går upp och ned.
– Det förhåller sig på samma sätt med att träna sin hjärna och sina tankar. Det finns inget mirakelpiller som ger resultat över en natt, utan det tar tid. Dessutom beror det, precis som med den fysiska formen, väldigt mycket på utgångsläget och vad det är som har orsakat sorg eller besvikelser, säger Karin.

Det gäller att göra sig själv uppmärksam på vad man tänker och hur det påverkar välbefinnandet. Tröstetankar känns bra i stunden, men är bedrägliga. För att ta ett exempel: När du har blivit lämnad i en relation och minns, känner och tänker på den som lämnat dig kallas de tankarna för tröstetankar. De är i grunden en form av ältande, hur trösterika de än känns, och löser på sikt ingenting. Tröstetankar känns belönande, men hindrar oss från att komma vidare.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Vad ska jag äta för att minska oro och ångest ...

Återta kontrollen
Det finns också en annan form av belöning i ältande, som kommer av att känna sig drabbad.
– Ibland kan det vara skönt att få känna sig hjälplös och tycka att världen är orättvis. Att få bekräftelse och stöd av vänner känns bra, men om du stannar kvar i offerrollen och fortsätter att älta gamla oförrätter så behöver du kraftsamla för att inte fastna.

– När man till slut tröttnar på sitt ältande så brukar det vara lättare att att återta kontrollen över tankarna. Man vet med sig att man inte mår bra av att gräva ner sig i negativa tankar och vill skratta och må bra igen. Glöm bara inte att förändringar tar tid och ofta går några steg framåt – för att sedan gå ett eller två tillbaka, menar Karin Isberg.

Situationer som dålig ekonomi eller en svår sjukdomsdiagnos är oroande och hotfulla på riktigt, och då menar Karin Isberg att det är ett arrogant råd att säga att man bara ska byta tankar. Då behöver man tillåta sig att vara orolig och försöka få så mycket stöd som möjligt från sin omgivning.
Människor är olika. En del har en naturlig förmåga att kunna gå igenom jobbiga perioder och sedan snabbt kunna skaka av sig dem som om de inte hade inträffat. Andra har lättare att fastna i olika typer av oro och grubblande. Det har delvis med arv att göra, men också med den prägling du fick när du växte upp.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Kan drabba alla
Oro, ångest och lätt nedstämdhet drabbar alla någon gång. Det kan liknas vid en inbyggd funktion som finns till för vår överlevnad vid hotande fara. Det är naturligt och en del av livet att oroa sig. Oro hjälper dig att lösa problem och ta dig ur en besvärlig situation. Ibland går oron över av sig själv, men lika ofta kan den stanna kvar. När oron börjar påverka vardagen så att sömnen blir lidande, du har huvudvärk, yrsel och ont i magen, då är det dags att försöka hantera problemen innan du halkar djupare ner och får en depression.
Vissa fastnar lättare i grubblerier än andra. Blir oron långvarig, svårhanterlig och om du inte har ork att bryta negativa tankemönster så kan du ta hjälp. Kliniska studier visar att johannesört redan efter två veckor minskar oro och höjer sinnesstämningen.

 

LÄS OCKSÅ: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet

Johannesört – en väg bort från oro
Socialstyrelsens årliga rapporter rekommenderar naturliga former av behandlingar framför mediciner med starka negativa biverkningar. Till exempel anses KBT-behandling vid mildare former av depression vara det bästa alternativet. Trots dessa rekommendationer fortsätter förskrivningen av antidepressiv medicin att öka. Enligt en rapport nyligen går en miljon svenskar på antidepressiva mediciner, som många har svårt att sluta med.
Vissa produkter som innehåller johannesört interagerar med p-piller och blodförtunnande mediciner. Det beror på att johannesört kan påverka ämnesomsättningen i levern och därmed påskynda förbränningen av andra läkemedel. Det kan betyda att ett preventivmedel inte har full effekt 24 timmar om dygnet och vilket ökar risken att bli gravid. Risken är dock liten. Även vid problem med lös mage förbränner kroppen läkemedel snabbare.

I Schweiz bedrivs ekologisk odling av johannesört, och här skiljer man sig från många andra producenter genom att man tar tillvara hela växter och extraherar dem färska. Filosofin bygger på att hela växter är effektivare än enbart delar av dem. Andy Suter, forskningschef på schweiziska Bioforce säger:
– Vi följer självklart läkemedelsverkets rekommendationer, en tablett tre gånger
om dagen. Då menar läkare i här i Schweiz, och i Tyskland och Österrike, att man
inte sett några interaktioner. Är man osäker så ska man självklart använda extra skydd mot graviditet under tiden man tar Hypermin.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt 

Olika personlighetsdrag
Karin Isberg säger att det är lätt att beskriva sig som en ”orolig person” men att oro inte är ett personlighetsdrag utan ett beteende. Man kan ha vant sig vid att tänka orosfyllda tankar under så lång tid att man till slut tror att det är så man är, men genom att försöka se på oro som ett beteende snarare än ett personlighetsdrag kan göra det lättare att inse att beteenden kan ändras, även om de sitter djupt. Men man måste också kunna tillåta sig att vara orolig ibland.
– Något jag upplever som problematiskt i dag är att synen på människor är att vi ska vara glada, mysiga och positiva hela tiden. Livet ser inte ut så, det går upp och ner och alla har svackor och är sårbara ibland. Vi behöver acceptera att oro, ångest, sorg och besvikelser är en del av livet. De som alltid visar upp en glad fasad tillåter sig inte att känna svåra känslor, och det är ingen väg till att bli lycklig, säger hon.

Av Inger Palm


Johannesört vid oro

Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som innehåller ekologiskt odlad johannesört. En produktspecifik klinisk studie gjord i Schweiz 2007 visade att läkemedlet är en säker och effektiv behandling för patienter med oro och nedstämdhet, men även för mild eller måttlig depression. 200 personer från 18 till 65 år deltog i studien och merparten var kvinnor.
Under sex veckor fick deltagarna ta johannesört och sedan uppskatta sina symtom före och efter behandlingen. Försökspersonerna rapporterade om allt från tryck över bröstet till att de sov dåligt och hade huvudvärk. Efter sex veckorna hade alla de fysiska symtomen samt oro, ångest och nedstämdhet minskat med upp till 65 procent.

SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, redovisade i en rapport 2004 att johannesört kan spela en viktig roll i behandlingen av mild till måttlig depression. SBU skriver att eftersom effekten av johannesört är vetenskapligt bevisad vid kortvariga och lindriga depressioner samt att biverkningarna tycks vara mindre än för andra antidepressiva läkemedel rekommenderas behandling med johannesört som ett förstahandsalternativ.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.