Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

En majoritet av svenskarna har stillasittande jobb. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger på sikt smärta i ryggen. Men det är också lätt hänt att drabbas av ont i nacken på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Åtta av tio svenskar lider av ryggont. Ofta värker det i ländryggen. Den allra vanligaste orsaken i dag är att många av oss har ett stillasittande arbete. Men det är också bli vanligt att vi får problem med värk i nacken på grund av vi använder smartphones och läsplattor.

Nyare kunskap visar att värk i ryggen inte går att vila bort. Vi ska göra tvärtom – se till att röra på oss, även om det gör ont, för då är chansen större att värken försvinner. När du beger dig ut på en promenad ökar kroppens endorfiner som har smärtstillande effekt. Ligger du stilla och försöker vila bort det onda så sjunker endorfinerna istället och det gör att du får mer ont.  Det finns en annan medvetenhet idag. Vi förstår att vi behöver ta tag i problemen. För kanske 15-20 år sedan var det vanligare att gå till doktorn och sedan var hemma och vila i en vecka.

LÄS OCKSÅ: Så förebygger du ryggproblem

Stillasittande yrken
Kontorsarbete ger snabbt spänningar och muskelkramper och våra ryggar klarar inte att sitta stilla åtta timmar om dagen. Lär dig att ta små rörelsepauser under dagen. Växla arbetsställning ofta och stå gärna upp och jobba då och då. Även stress är en bidragande faktor till ryggbesvär. Det gör våra muskler spända och stela. De yrkesgrupper som har ett fysiskt krävande arbete som byggarbetare och vårdpersonal drabbas istället av arbetsskador. Det är vanligt att man lyfter fel och samtidigt vrider ryggen.

 

Det är oftast inte något problem att träna bort ryggvärken. Hinner du inte till ett gym så kan du stärka ryggmusklerna hemma genom att göra enkla styrkeövningar, yoga och dansa om du föredrar det. Är det dessutom roligt så är chansen större att du rör på dig regelbundet.

Tänk också på att stärka musklerna i mage och rumpa – det förebygger ryggvärk. Är du stel i ryggen så ska du se till att stretcha ryggen varje dag men också övriga kroppen. Om du får värk efter ett lyft har du troligen fått en muskelsträckning. Då kan du ta det lite lugnt några dagar och försöka dig på några korta promenader. Om ryggvärken inte lättar efter en vecka så kan det vara dags att uppsöka en läkare eller kiropraktor. Har du kraftig ryggvärk och inte kan sitta, stå eller ligga då ska du självklart söka vård snabbt.

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Så blir du bra

Lindra ryggvärk så här:
1) Om du har ett stillasittande jobb, ställ dig upp två gånger i timmen och rör på dig i några minuter.
2) Ett höj- och sänkbart skrivbord underlättar om du har ryggvärk eller en ergonomisk stol.
3) Sitt med stöd för svanken, gärna med hjälp av en kudde. Sitt rak i ryggen. Det kan kännas jobbigt i en början men det är en bra ställning för din rygg.
4) Om du går mycket, investera i bra skor och sulor med svikt.
5) Gör styrkeövningar för rygg, mage och rumpa.
6) Lyft tunga saker rätt. Böj på benen och håll det som ska lyftas nära kroppen.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.