Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

En majoritet av svenskarna har stillasittande jobb. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger på sikt smärta i ryggen. Men det är också lätt hänt att drabbas av ont i nacken på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Åtta av tio svenskar lider av ryggont. Ofta värker det i ländryggen. Den allra vanligaste orsaken i dag är att många av oss har ett stillasittande arbete. Men det är också bli vanligt att vi får problem med värk i nacken på grund av vi använder smartphones och läsplattor.

Nyare kunskap visar att värk i ryggen inte går att vila bort. Vi ska göra tvärtom – se till att röra på oss, även om det gör ont, för då är chansen större att värken försvinner. När du beger dig ut på en promenad ökar kroppens endorfiner som har smärtstillande effekt. Ligger du stilla och försöker vila bort det onda så sjunker endorfinerna istället och det gör att du får mer ont.  Det finns en annan medvetenhet idag. Vi förstår att vi behöver ta tag i problemen. För kanske 15-20 år sedan var det vanligare att gå till doktorn och sedan var hemma och vila i en vecka.

LÄS OCKSÅ: Så förebygger du ryggproblem

Stillasittande yrken
Kontorsarbete ger snabbt spänningar och muskelkramper och våra ryggar klarar inte att sitta stilla åtta timmar om dagen. Lär dig att ta små rörelsepauser under dagen. Växla arbetsställning ofta och stå gärna upp och jobba då och då. Även stress är en bidragande faktor till ryggbesvär. Det gör våra muskler spända och stela. De yrkesgrupper som har ett fysiskt krävande arbete som byggarbetare och vårdpersonal drabbas istället av arbetsskador. Det är vanligt att man lyfter fel och samtidigt vrider ryggen.

 

Det är oftast inte något problem att träna bort ryggvärken. Hinner du inte till ett gym så kan du stärka ryggmusklerna hemma genom att göra enkla styrkeövningar, yoga och dansa om du föredrar det. Är det dessutom roligt så är chansen större att du rör på dig regelbundet.

Tänk också på att stärka musklerna i mage och rumpa – det förebygger ryggvärk. Är du stel i ryggen så ska du se till att stretcha ryggen varje dag men också övriga kroppen. Om du får värk efter ett lyft har du troligen fått en muskelsträckning. Då kan du ta det lite lugnt några dagar och försöka dig på några korta promenader. Om ryggvärken inte lättar efter en vecka så kan det vara dags att uppsöka en läkare eller kiropraktor. Har du kraftig ryggvärk och inte kan sitta, stå eller ligga då ska du självklart söka vård snabbt.

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Så blir du bra

Lindra ryggvärk så här:
1) Om du har ett stillasittande jobb, ställ dig upp två gånger i timmen och rör på dig i några minuter.
2) Ett höj- och sänkbart skrivbord underlättar om du har ryggvärk eller en ergonomisk stol.
3) Sitt med stöd för svanken, gärna med hjälp av en kudde. Sitt rak i ryggen. Det kan kännas jobbigt i en början men det är en bra ställning för din rygg.
4) Om du går mycket, investera i bra skor och sulor med svikt.
5) Gör styrkeövningar för rygg, mage och rumpa.
6) Lyft tunga saker rätt. Böj på benen och håll det som ska lyftas nära kroppen.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.