Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Månader av hemmaarbete har blivit till drygt ett år. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

Coronapandemin har skakat om livet för de allra flesta och när ditt sätt att leva och arbeta är förändrat så är det viktigt att inte glömma att ta hand om din hälsa. Se därför till att skapa nya rutiner och vanor.

Fysisk aktivitet har inte bara positiva effekter på hjärtat, skelettet, muskler och leder. Det är också bra för din mentala hälsa.

Oavsett när du lägger in en promenad, en cykeltur eller ett joggingpass, se till att göra det till en rutin. Det allra flesta av oss mår bra av att ha rutiner. Tillhör du dom som cyklat till jobbet men arbetar hemma för tillfället, så ta fram din cykel och starta dagen med en runda, och varför inte avsluta dagen på samma sätt. Att göra så är ett sätt att tala om för kroppen när arbetsdagen börjar och slutar. Det blir också en tydlig signal mellan vad som är arbete och vad som är fritid.

 

LÄS OCKSÅ: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Mät din steg

Har du tidigare gått på olika pass på gymmet, men inte vill gå dit nu, så finns det massor du kan göra hemma i vardagsrummet. Skaffa en yogamatta och kör online-träning. Och är du en van gymmare så lär du kunna mycket utantill och en halvtimmas styrketräning försvinner lätt med bra musik i bakgrunden.

Har du ett utegym i närheten, ta cykeln eller promenera dit. Dock är det mer aktivitet än någonsin där just nu, så tänk på att det kan vara köbildning till redskapen.

Det kan var en kul motivationsfaktor att mäta hur långt du gått när du varit ute och promenerat. De flesta mobiltelefoner har en stegräknare, men de finns flera gratisappar du kan ladda ner. Annars finns stegräknare att köpa som armband eller som du kan fästa vid byxlinningen.

LÄS OCKSÅ: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Använd måttband och app

Hitta några olika promenad- eller cykelstråk att röra dig längs och låt dessa bli en del av dina nya vardagsrutiner. En morgon- och kvällsrunda eller varför inte ett lunchpass. Vill du spara lite eller få bättre kondition – lägg in några intervallpass i veckan.

Har du en backe eller trappor i närheten så gå eller spring i dessa några vändor. Då får du upp pulsen och då kommer arbetet att kännas lättare när kroppen fått en genomkörare.

 

Kanske har du lagt på dig några extra kilon under vintern, och vill göra något åt detta nu. Använd tiden du inte behöver åka till jobbet och planera in näringsrika och kalorisnåla måltider. Ett bra knep för att övervaka förändringarna är att strunta i vågen och använda måttbandet.

Det finns fler bra appar att ladda ner för att både mäta steg och puls men också för bra övningar.

Ditt midjemått skvallrar snabbt vad som händer och när det minskar ökar motivationen.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för formen

Gör så här:

  1. Lägg måttbandet strax ovanför navelhöjd.
  2. Känn var din övre del på höftbenet är och var den nedre delen av revbenet sitter. Där ska måttbandet vara.
  3. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter.
  4. Och tänk på att mäta utan att dra åt måttbandet.

Har du ett midjemått över 94 centimeter och är man då ökar risken för sjukdomar. För kvinnor ligger gränsen vid 80 centimeter.  Men det är först över 102 centimeter för män och över 88 centimeter för kvinnor som risken för till exempel hjärt-kärlsjukdomar blir ännu större.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.