Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

Coronapandemin har skakat om livet för de allra flesta och när ditt sätt att leva och arbeta är förändrat så är det viktigt att inte glömma att ta hand om din hälsa. Se därför till att skapa nya rutiner och vanor.

Fysisk aktivitet har inte bara positiva effekter på hjärtat, skelettet, muskler och leder. Det är också bra för din mentala hälsa.

Oavsett när du lägger in en promenad, en cykeltur eller ett joggingpass, se till att göra det till en rutin. Det allra flesta av oss mår bra av att ha rutiner. Tillhör du dom som cyklat till jobbet men arbetar hemma för tillfället, så ta fram din cykel och starta dagen med en runda, och varför inte avsluta dagen på samma sätt. Att göra så är ett sätt att tala om för kroppen när arbetsdagen börjar och slutar. Det blir också en tydlig signal mellan vad som är arbete och vad som är fritid.

 

LÄS OCKSÅ: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Mät din steg
Har du tidigare gått på olika pass på gymmet, men inte vill gå dit nu, så finns det massor du kan göra hemma i vardagsrummet. Skaffa en yogamatta och kör online-träning. Och är du en van gymmare så lär du kunna mycket utantill och en halvtimmas styrketräning försvinner lätt med bra musik i bakgrunden.

Har du ett utegym i närheten, ta cykeln eller promenera dit. Dock är det mer aktivitet än någonsin där just nu, så tänk på att det kan vara köbildning till redskapen.

Det kan var en kul motivationsfaktor att mäta hur långt du gått när du varit ute och promenerat. De flesta mobiltelefoner har en stegräknare, men de finns flera gratisappar du kan ladda ner. Annars finns stegräknare att köpa som armband eller som du kan fästa vid byxlinningen.

LÄS OCKSÅ: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Använd måttband
Hitta några olika promenad- eller cykelstråk att röra dig längs och låt dessa bli en del av dina nya vardagsrutiner. En morgon- och kvällsrunda eller varför inte ett lunchpass. Vill du spara lite eller få bättre kondition – lägg in några intervallpass i veckan.

Har du en backe eller trappor i närheten så gå eller spring i dessa några vändor. Då får du upp pulsen och då kommer arbetet att kännas lättare när kroppen fått en genomkörare.

 

Kanske har du lagt på dig några extra kilon under vintern, och vill göra något åt detta nu. Använd tiden du inte behöver åka till jobbet och planera in näringsrika och kalorisnåla måltider. Ett bra knep för att övervaka förändringarna är att strunta i vågen och använda måttbandet.

Ditt midjemått skvallrar snabbt vad som händer och när det minskar ökar motivationen.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för formen

Gör så här:

  1. Lägg måttbandet strax ovanför navelhöjd.
  2. Känn var din övre del på höftbenet är och var den nedre delen av revbenet sitter. Där ska måttbandet vara.
  3. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter.
  4. Och tänk på att mäta utan att dra åt måttbandet.

Har du ett midjemått över 94 centimeter och är man då ökar risken för sjukdomar. För kvinnor ligger gränsen vid 80 centimeter.  Men det är först över 102 centimeter för män och över 88 centimeter för kvinnor som risken för till exempel hjärt-kärlsjukdomar blir ännu större.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fluffig grå katt sitter och jamar mot en orange bakgrund.

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

Att din katt jamar kan betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet, helt enkelt. Men hur vet man vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

echinacea blommor

WHO lyfter fram studien på echinacea som skydd mot covid-19

Forskning

Kurera skrev nyligen om en studie på echinacea som visade att den röda solhatten skyddar mot covid-19. Nu har WHO, Världshälsoorganisationen lagt upp studien på hemsidan. – När WHO nu tar upp och länkar till den schweziska studie som visar att ett välrenommerat echinacea-preparat motverkar flera olika coronavirus, inklusive det senaste Sars-Cov-2, så är det ett välkommet erkännande av att även örtmediciner kan bidra med skydd mot coronasmittan, säger professorn i farmakognosi Jan G Bruhn.

 

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

 

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

 

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.