Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

Coronapandemin har skakat om livet för de allra flesta och när ditt sätt att leva och arbeta är förändrat så är det viktigt att inte glömma att ta hand om din hälsa. Se därför till att skapa nya rutiner och vanor.

Fysisk aktivitet har inte bara positiva effekter på hjärtat, skelettet, muskler och leder. Det är också bra för din mentala hälsa.

Oavsett när du lägger in en promenad, en cykeltur eller ett joggingpass, se till att göra det till en rutin. Det allra flesta av oss mår bra av att ha rutiner. Tillhör du dom som cyklat till jobbet men arbetar hemma för tillfället, så ta fram din cykel och starta dagen med en runda, och varför inte avsluta dagen på samma sätt. Att göra så är ett sätt att tala om för kroppen när arbetsdagen börjar och slutar. Det blir också en tydlig signal mellan vad som är arbete och vad som är fritid.

 

LÄS OCKSÅ: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Mät din steg
Har du tidigare gått på olika pass på gymmet, men inte vill gå dit nu, så finns det massor du kan göra hemma i vardagsrummet. Skaffa en yogamatta och kör online-träning. Och är du en van gymmare så lär du kunna mycket utantill och en halvtimmas styrketräning försvinner lätt med bra musik i bakgrunden.

Har du ett utegym i närheten, ta cykeln eller promenera dit. Dock är det mer aktivitet än någonsin där just nu, så tänk på att det kan vara köbildning till redskapen.

Det kan var en kul motivationsfaktor att mäta hur långt du gått när du varit ute och promenerat. De flesta mobiltelefoner har en stegräknare, men de finns flera gratisappar du kan ladda ner. Annars finns stegräknare att köpa som armband eller som du kan fästa vid byxlinningen.

LÄS OCKSÅ: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Använd måttband
Hitta några olika promenad- eller cykelstråk att röra dig längs och låt dessa bli en del av dina nya vardagsrutiner. En morgon- och kvällsrunda eller varför inte ett lunchpass. Vill du spara lite eller få bättre kondition – lägg in några intervallpass i veckan.

Har du en backe eller trappor i närheten så gå eller spring i dessa några vändor. Då får du upp pulsen och då kommer arbetet att kännas lättare när kroppen fått en genomkörare.

 

Kanske har du lagt på dig några extra kilon under vintern, och vill göra något åt detta nu. Använd tiden du inte behöver åka till jobbet och planera in näringsrika och kalorisnåla måltider. Ett bra knep för att övervaka förändringarna är att strunta i vågen och använda måttbandet.

Ditt midjemått skvallrar snabbt vad som händer och när det minskar ökar motivationen.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för formen

Gör så här:

  1. Lägg måttbandet strax ovanför navelhöjd.
  2. Känn var din övre del på höftbenet är och var den nedre delen av revbenet sitter. Där ska måttbandet vara.
  3. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter.
  4. Och tänk på att mäta utan att dra åt måttbandet.

Har du ett midjemått över 94 centimeter och är man då ökar risken för sjukdomar. För kvinnor ligger gränsen vid 80 centimeter.  Men det är först över 102 centimeter för män och över 88 centimeter för kvinnor som risken för till exempel hjärt-kärlsjukdomar blir ännu större.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?