Så kan du skydda ditt barn på nätet

Fakta

5 råd som ökar barns trygghet på nätet
• Begränsningar och filter genom inställningar eller program kan inte ersätta samtal. Om du använder dem, se dem som ett komplement eller stöd.
• Filtren är inte hundraprocentiga. Se till att barnet känner förtroende så att det kan komma till dig och berätta om de varit med om något som inte känns bra, även om det är på en ”förbjuden” sida.
• Om man du som förälder har tillgång till logg för barnens surf, tänk igenom hur du ska agera om du hittar något som du inte vill hitta där. Hur kommer barnets förtroende påverkas om du tjuvtittar på vad det gör på nätet?
• Ha klart för dig vad du vill begränsa och varför, och var öppen med det inför barnet.
• När det gäller sociala medier, förklara vad du är orolig för och kom överens om regler redan från början.
– Det kan till exempel vara: ”Om någon du inte känner vill adda dig, så vill jag kolla. Om det är någon som frågar efter saker du inte vill berätta: Hämta en vuxen.” Genom att sätta sådana regler eller överenskommelser så skapar man ett band av förtroende mellan vuxen och barn.
Källa: Johnny Lindqvist, Surfa Lugnt/Testfakta.se

Är du orolig för vad dina barn gör på nätet? Du är inte ensam. Mängden information är gigantisk och som förälder kan hanteringen av all information på internet kännas övermäktig. Hur tusan gör man? 
Här är några effektiva sätt att skaffa sig ökad kontroll.

Många föräldrar är oroliga över vilken information deras barn utsätts för på nätet. De har de anledning till. 
Idag riskerar barn och unga att ramla över material som för tjugo år sedan var betydligt mer unikt, då man på sin höjd kunde hitta en porrtidning i skogen. Såväl pornografi som bilder - och till och med filmer - av döda människor finns idag i överflöd på nätet. Tillsammans med information om en hel mängd annat så klart, som till exempel droger eller hur man bygger bomber.

Läs också: Förälder: Ditt barn vill att du lägger undan mobilen

 

Porr och våld lika tillgängligt som Bolibompa
Hur mycket kan, och bör, man kontrollera? Det är inte lätt att veta. Och många gör just ingenting. Men nätet är en självklar del av de flesta barns vardag och många lär sig tidigt hur man gör för att söka information. Men en oskyldig googling på ett spännande könsord räcker för att man som förälder ska inse att porr och våld kan vara lika lättillgängligt för ett barn som Bolibompa, skriver Testfakta.

Finns knep
Det finns knep och verktyg för att hjälpa din familj att skapa bra vanor och öka onlinesäkerheten.
Johnny  Lindqvist på företaget Surfa Lugnt är expert på unga och internet och föreläser bland annat för föräldrar om ämnet.
– En begränsning för sökresultaten på Google kan vara en bra idé, speciellt om man har mindre barn. Att ställa in ett surffilter i operativsystemet kan också vara bra, säger han i en intervju med Testfakta.
Men inget filter ersätter det viktigaste knepet för att hålla ditt barn trygg: en dialog.
– Förklara vad du är orolig för och kom överens om regler redan från början.

Läs också: Sämre nattsömn kopplas till sociala medier

Var går gränsen för föräldrakontroller?
För medan surffilter, program och inställningar kan vara en hjälp kan de också ge en falsk trygghet, poängterar Johnny Lindqvist som inte är någon stor anhängare av de många appar och program som finns för föräldrar som vill kontrollera vad barnen gör på sina skärmar. Med sådana program kan man blocka barnförbjudet innehåll på nätet, berättar han, men man kan även få detaljerade loggar över allting barnen gör och vilka de har kontakt med.
Var går gränsen för barnets personliga integritet?

Experten: "Dialog viktigare än program i datorn"
Johnny Lindqvist vet i alla fall vilken ståndpunkt han själv har i frågan.
– Jag tycker överlag inte att vuxna ska syssla med övervakning av sina barn på nätet, utan snarare vara en närvarande och nyfiken vuxen i barnets vardag, säger han och poängterar något allt för många kanske räds...
– Filter kan aldrig ersätta samtal. Att ha en bra dialog med sitt barn är mycket viktigare än ett program i datorn och poängterar att det ju kommer en tid då barnen lär sig att gå runt programmen, surfar från en annan dator eller på annat sätt kommer i kontakt med det man vill begränsa.
– Då måste man vara beredd att ta diskussionen. Så prata med barnen om att de alltid kan tala med dig som vuxen om de stöter på något som är läskigt eller känns konstigt eller som de blir ledsna över. Även om de ser innehållet på en sajt de inte ska vara på.

 

Läs också: Larmet: Smartphones kan göra små barn skelögda

5 sätt att skaffa sig föräldrakontroll

 

1. Sökfilter i Google
Med Googles filter SafeSearch kan du undvika olämpliga eller bilder av sexuell karaktär i Googles sökresultat. Filtret är inte hundraprocentigt säkert enligt Google, men ska hjälpa mot det värsta. Du kan också ställa in begränsningar i webbläsaren för vilka sidor en användare kan besöka.
Så gör du: Här hittas instruktioner för Google och Chrome: google.se/safetycenter

2. Webbfilter i mobilens/datorns/plattans operativsystem
Både i Apples operativsystem och Windows finns möjlighet att göra inställningar för att begränsa tillgång till webbsidor eller appar, filtrera sökträffar och logga surfaktiviteter (vilka webbsidor som besökts). Begränsningarna kan gälla alla webbläsare som används på enheten, men ibland omfattas bara vissa – kolla upp så att du vet.
Så gör du: Sök på ”föräldrakontroll” eller ”webbfilter” och namnet på ditt operativsystem/enhet eller besök support.apple.com/sv-se eller microsoft.com/sv-se.

3. Begränsa innehållet i Youtube
Allra längst ner på youtubesidan finns en knapp som heter "Begränsat läge", som är ställt på "av". Klickar du bara istället i ”på” filtreras det värsta/mest barnförbjudna innehållet (enligt Youtube) bort.
För utförligare instruktioner besök: google.se/safetycenter

4. Säkerhetsprogram med barnsäkerhetsfunktioner
I flera mer omfattande säkerhetsprogram med virusskydd ingår funktioner för föräldrakontroll som en del. Även här finns bland annat filter för surf. Programmen kan ofta användas på flera enheter – som mobiler, plattor och datorer. Finns från bland andra Norton, F-secure med flera.
Kostnad: Från cirka 500 kronor/år.

 

5. Appar för begränsat internetanvändande/skärmtid
Det finns många appar för olika typer av föräldrakontroll, både gratis och betalappar. En del utlovar surffilter och total loggning av aktiviteter medan andra mer är inriktade på skärmtid, det vill säga inställning av hur lång tid som får tillbringas med olika appar samt tider på dygnet då appanvändning och surfande är blockerat.
Kostnad: 0 – cirka 500 kronor per år beroende på omfattning.

► Läs också: Så enkelt förvandlar du din smartphone till en livräddare

Av Isabelle G Hedander

Källa: Testfakta.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

5 råd som ökar barns trygghet på nätet
• Begränsningar och filter genom inställningar eller program kan inte ersätta samtal. Om du använder dem, se dem som ett komplement eller stöd.
• Filtren är inte hundraprocentiga. Se till att barnet känner förtroende så att det kan komma till dig och berätta om de varit med om något som inte känns bra, även om det är på en ”förbjuden” sida.
• Om man du som förälder har tillgång till logg för barnens surf, tänk igenom hur du ska agera om du hittar något som du inte vill hitta där. Hur kommer barnets förtroende påverkas om du tjuvtittar på vad det gör på nätet?
• Ha klart för dig vad du vill begränsa och varför, och var öppen med det inför barnet.
• När det gäller sociala medier, förklara vad du är orolig för och kom överens om regler redan från början.
– Det kan till exempel vara: ”Om någon du inte känner vill adda dig, så vill jag kolla. Om det är någon som frågar efter saker du inte vill berätta: Hämta en vuxen.” Genom att sätta sådana regler eller överenskommelser så skapar man ett band av förtroende mellan vuxen och barn.
Källa: Johnny Lindqvist, Surfa Lugnt/Testfakta.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.