Så kan du skydda ditt barn på nätet

Fakta

5 råd som ökar barns trygghet på nätet
• Begränsningar och filter genom inställningar eller program kan inte ersätta samtal. Om du använder dem, se dem som ett komplement eller stöd.
• Filtren är inte hundraprocentiga. Se till att barnet känner förtroende så att det kan komma till dig och berätta om de varit med om något som inte känns bra, även om det är på en ”förbjuden” sida.
• Om man du som förälder har tillgång till logg för barnens surf, tänk igenom hur du ska agera om du hittar något som du inte vill hitta där. Hur kommer barnets förtroende påverkas om du tjuvtittar på vad det gör på nätet?
• Ha klart för dig vad du vill begränsa och varför, och var öppen med det inför barnet.
• När det gäller sociala medier, förklara vad du är orolig för och kom överens om regler redan från början.
– Det kan till exempel vara: ”Om någon du inte känner vill adda dig, så vill jag kolla. Om det är någon som frågar efter saker du inte vill berätta: Hämta en vuxen.” Genom att sätta sådana regler eller överenskommelser så skapar man ett band av förtroende mellan vuxen och barn.
Källa: Johnny Lindqvist, Surfa Lugnt/Testfakta.se

Är du orolig för vad dina barn gör på nätet? Du är inte ensam. Mängden information är gigantisk och som förälder kan hanteringen av all information på internet kännas övermäktig. Hur tusan gör man? 
Här är några effektiva sätt att skaffa sig ökad kontroll.

Många föräldrar är oroliga över vilken information deras barn utsätts för på nätet. De har de anledning till. 
Idag riskerar barn och unga att ramla över material som för tjugo år sedan var betydligt mer unikt, då man på sin höjd kunde hitta en porrtidning i skogen. Såväl pornografi som bilder – och till och med filmer – av döda människor finns idag i överflöd på nätet. Tillsammans med information om en hel mängd annat så klart, som till exempel droger eller hur man bygger bomber.

Läs också: Förälder: Ditt barn vill att du lägger undan mobilen

 

Porr och våld lika tillgängligt som Bolibompa
Hur mycket kan, och bör, man kontrollera? Det är inte lätt att veta. Och många gör just ingenting. Men nätet är en självklar del av de flesta barns vardag och många lär sig tidigt hur man gör för att söka information. Men en oskyldig googling på ett spännande könsord räcker för att man som förälder ska inse att porr och våld kan vara lika lättillgängligt för ett barn som Bolibompa, skriver Testfakta.

Finns knep
Det finns knep och verktyg för att hjälpa din familj att skapa bra vanor och öka onlinesäkerheten.
Johnny  Lindqvist på företaget Surfa Lugnt är expert på unga och internet och föreläser bland annat för föräldrar om ämnet.
– En begränsning för sökresultaten på Google kan vara en bra idé, speciellt om man har mindre barn. Att ställa in ett surffilter i operativsystemet kan också vara bra, säger han i en intervju med Testfakta.
Men inget filter ersätter det viktigaste knepet för att hålla ditt barn trygg: en dialog.
– Förklara vad du är orolig för och kom överens om regler redan från början.

Läs också: Sämre nattsömn kopplas till sociala medier

Var går gränsen för föräldrakontroller?
För medan surffilter, program och inställningar kan vara en hjälp kan de också ge en falsk trygghet, poängterar Johnny Lindqvist som inte är någon stor anhängare av de många appar och program som finns för föräldrar som vill kontrollera vad barnen gör på sina skärmar. Med sådana program kan man blocka barnförbjudet innehåll på nätet, berättar han, men man kan även få detaljerade loggar över allting barnen gör och vilka de har kontakt med.
Var går gränsen för barnets personliga integritet?

Experten: ”Dialog viktigare än program i datorn”
Johnny Lindqvist vet i alla fall vilken ståndpunkt han själv har i frågan.
– Jag tycker överlag inte att vuxna ska syssla med övervakning av sina barn på nätet, utan snarare vara en närvarande och nyfiken vuxen i barnets vardag, säger han och poängterar något allt för många kanske räds…
– Filter kan aldrig ersätta samtal. Att ha en bra dialog med sitt barn är mycket viktigare än ett program i datorn och poängterar att det ju kommer en tid då barnen lär sig att gå runt programmen, surfar från en annan dator eller på annat sätt kommer i kontakt med det man vill begränsa.
– Då måste man vara beredd att ta diskussionen. Så prata med barnen om att de alltid kan tala med dig som vuxen om de stöter på något som är läskigt eller känns konstigt eller som de blir ledsna över. Även om de ser innehållet på en sajt de inte ska vara på.

Läs också: Larmet: Smartphones kan göra små barn skelögda

5 sätt att skaffa sig föräldrakontroll

 

1. Sökfilter i Google
Med Googles filter SafeSearch kan du undvika olämpliga eller bilder av sexuell karaktär i Googles sökresultat. Filtret är inte hundraprocentigt säkert enligt Google, men ska hjälpa mot det värsta. Du kan också ställa in begränsningar i webbläsaren för vilka sidor en användare kan besöka.
Så gör du: Här hittas instruktioner för Google och Chrome: google.se/safetycenter

2. Webbfilter i mobilens/datorns/plattans operativsystem
Både i Apples operativsystem och Windows finns möjlighet att göra inställningar för att begränsa tillgång till webbsidor eller appar, filtrera sökträffar och logga surfaktiviteter (vilka webbsidor som besökts). Begränsningarna kan gälla alla webbläsare som används på enheten, men ibland omfattas bara vissa – kolla upp så att du vet.
Så gör du: Sök på ”föräldrakontroll” eller ”webbfilter” och namnet på ditt operativsystem/enhet eller besök support.apple.com/sv-se eller microsoft.com/sv-se.

3. Begränsa innehållet i Youtube
Allra längst ner på youtubesidan finns en knapp som heter ”Begränsat läge”, som är ställt på ”av”. Klickar du bara istället i ”på” filtreras det värsta/mest barnförbjudna innehållet (enligt Youtube) bort.
För utförligare instruktioner besök: google.se/safetycenter

4. Säkerhetsprogram med barnsäkerhetsfunktioner
I flera mer omfattande säkerhetsprogram med virusskydd ingår funktioner för föräldrakontroll som en del. Även här finns bland annat filter för surf. Programmen kan ofta användas på flera enheter – som mobiler, plattor och datorer. Finns från bland andra Norton, F-secure med flera.
Kostnad: Från cirka 500 kronor/år.

5. Appar för begränsat internetanvändande/skärmtid
Det finns många appar för olika typer av föräldrakontroll, både gratis och betalappar. En del utlovar surffilter och total loggning av aktiviteter medan andra mer är inriktade på skärmtid, det vill säga inställning av hur lång tid som får tillbringas med olika appar samt tider på dygnet då appanvändning och surfande är blockerat.
Kostnad: 0 – cirka 500 kronor per år beroende på omfattning.

► Läs också: Så enkelt förvandlar du din smartphone till en livräddare

Av Isabelle G Hedander

Källa: Testfakta.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

5 råd som ökar barns trygghet på nätet
• Begränsningar och filter genom inställningar eller program kan inte ersätta samtal. Om du använder dem, se dem som ett komplement eller stöd.
• Filtren är inte hundraprocentiga. Se till att barnet känner förtroende så att det kan komma till dig och berätta om de varit med om något som inte känns bra, även om det är på en ”förbjuden” sida.
• Om man du som förälder har tillgång till logg för barnens surf, tänk igenom hur du ska agera om du hittar något som du inte vill hitta där. Hur kommer barnets förtroende påverkas om du tjuvtittar på vad det gör på nätet?
• Ha klart för dig vad du vill begränsa och varför, och var öppen med det inför barnet.
• När det gäller sociala medier, förklara vad du är orolig för och kom överens om regler redan från början.
– Det kan till exempel vara: ”Om någon du inte känner vill adda dig, så vill jag kolla. Om det är någon som frågar efter saker du inte vill berätta: Hämta en vuxen.” Genom att sätta sådana regler eller överenskommelser så skapar man ett band av förtroende mellan vuxen och barn.
Källa: Johnny Lindqvist, Surfa Lugnt/Testfakta.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.