Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

julbord

Så kan du slippa uppblåst mage och ändå äta av julens goda

Studie

En liten studie gjordes på åtta friska personer där forskarna ville se effekten av alfa-galaktosidas på tarmgas och gasrelaterade symtom. Deltagarna fick två olika doser av enzymet i samband med en testmåltid som bestod av kokta bönor. Alla deltagare minskade signifikant graden av alla gasrelaterade symtom.

Visst blir det så varje år – att vi äter alldeles för mycket under julhelgen. I alla fall de flesta av oss. Det brukar resultera i att magen bullrar och blir uppsvälld. Även den som inte normalt har känslig mage kan plötsligt bli uppblåst som en ballong. En lösning kan vara matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas som kan motverka gaser och uppblåsthet. En tablett som du kan ta precis innan du ska äta.

Gaser i tarmen har alla, och gaser består av luft som du sväljer eller som bildas i tjocktarmen när kroppen bryter ner den mat du äter. Gaser kan göra ont och ge svullnad. Men är oftast inte farligt och beror sällan på någon allvarlig sjukdom.

Gaser i tarmen kan även bero på att viss mat inte bryts ner helt och fullt. Det finns många livsmedel som magen kan reagera mot, men vi är olika, så vad den enas tarm lätt kan bryta ner tål inte den andra. Uppkördhet kan också bero på att du ätit något som gör att magen börjat bullra. Ett enkelt sätt att ta reda på vad magen klarar och inte, det är att testa sig fram.

 

Svullnad kan man få av bönor, fullkorn, broccoli, blomkål, kål, och sparris. Idag pratas det också en del om att mjölkprodukter kan orsaka gaser, och viss frukt som äpplen, päron och persikor samt kolsyrade drycker. Andra exempel på svårsmälta kolhydrater är fruktos och sorbitol, som är ett sötningsmedel och som används i lightprodukter.

LÄS OCKSÅ: FODMAP – En effektiv kostbehandling mot IBS

Problem med ökad ålder
För att vi ska kunna bryta ner maten på ett tillfredsställande sätt och kunna tillgodogöra oss näringen från kosten behövs enzymer. Det är proteiner som tillverkas av kroppens celler, och enzymerna gör att kemiska reaktioner kan ske i kroppen. Det finns många olika enzymer som verkar på olika sätt för att kroppen ska fungera normalt.

Vitaminer, mineraler och hormoner kan inte vara verksamma utan enzymer. När vi blir äldre avtar kroppens egen enzymproduktion något, och då kan problem med matsmältningen uppstå.

Vissa magar blir inte glada av bröd, pasta, potatis och ris medan andra klarar av allt detta, men däremot inte bönor och frukt. Det är då jäsningen i tarmen sätter igång som en reaktion på maten den inte tål.

 

LÄS OCKSÅ: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

En genväg
Alfa-galaktosidas är det enzym som hjälper till att spjälka mer svårsmälta kolhydrater. De som finns i bland annat grönsaker, frukt, spannmål och baljväxter. Och för den som har stora problem med magen kan en livslång strikt diet vara det enda som hjälper.

Har du lättare matsmältningsbesvär då bullrar det troligen i din mage när det blir för mycket av den mat som den reagerar mot. Det där enstaka tillfällen vid fester och storhelger när det är lätt att äta för mycket. Då kanske du ändå väljer att äta och låta magen svälla och bullra för att sedan återgå till en vardagskost som fungerar.

Men det finns faktiskt en genväg i form av ett enzym som kan eliminera besvären.

När maten spjälkas som den ska så sker upptaget redan i tunntarmen. Hinner maten ner i tjocktarmen så jäser den, vilket medför uppblåsthet och gasbildning. Men om du tillsätter matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas så motverkas jäsning och gasbildning, genom att enzymet spjälkar mat som inte brutits ned i tunntarmen.

 

LÄS OCKSÅ: 5 saker alla borde veta om magen

Tas innan måltiden
Ett exempel på ett tillskott som innehåller alfa-galaktosidas är Gazless. Det tar du innan du äter för att förebygga gaser och svullnad. Tillskottet verkar direkt och du behöver bara ta en tablett när du vet med dig att du ska äta något din mage reagerar på.

När tunntarmen inte spjälkar maten ordentligt så uppstår en vätgas i utandningen, vilket är en vanlig indikation på gasbildning. Försökspersonernas vätgas minskades också när de tog matsmältningsenzymet. Studien publicerades i januari 2007 i tidskriften Digestive Diseases and Sciences.

Även den som har IBS kan få hjälp av enzymet för att minska gaser och svullnad.

Av Inger Palm

Läs mer om enzymet: About the Enzyme Alpha Galactosidase och The effect of oral alpha-galactosidase on intestinal gas production and gas-related symptoms.


Studie

En liten studie gjordes på åtta friska personer där forskarna ville se effekten av alfa-galaktosidas på tarmgas och gasrelaterade symtom. Deltagarna fick två olika doser av enzymet i samband med en testmåltid som bestod av kokta bönor. Alla deltagare minskade signifikant graden av alla gasrelaterade symtom.

Så kan också du undvika gaser

Något du kan tänka på själv för att minska gasbildning är att låta bli att suga på hårda karameller, inte tugga tuggummi och fundera på om du sväljer mer luft när du är stressad. I genomsnitt sväljer vi 70 gånger per timma.

Var fysiskt aktiv, det kan minska gaser. Ät mindre fett – jo, för fett kan faktiskt göra att tarmen tömmer sig långsammare. Vissa läkemedel kan orsaka förstoppning och då har gaserna svårare att passera genom tarmen. Och sedan kan du låta matsmältningsenzymet vara din räddare i nöden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.