ägg avokado

Så kan hormonerna hjälpa dig att hålla vikten

Det finns sätt att få hormonet leptin att arbeta för dig och hjälpa dig att hålla vikten. Studier visar att kostval, vanor och livsstilsförändringar kan påverka leptinhalterna på ett sådant sett att de bidrar till att göra det lättare att hålla en hälsosam kroppsvikt.

Mättande livsmedel kan öka vår känslighet för fetthormonet leptin. Hur vi reagerar på maten vi äter styrs av vårt centrala nervsystem och beror bland annat på hur vi uppfattar smak, textur och njutning – hur vi uppfattar maten när vi äter den. CNS påverkar även leptin och ghrelin. Kaloririk och processed mat orsakar kemiska förändringar i hjärnan som får oss att vilja äta mer. Därför anses det extra viktigt att äta oprocessade och rena råvaror för den som vill hålla aptiten i schack.

Vad ska man undvika?
Mat som innehåller mycket raffinerade spannmål alltså finmalet mjöl, tillsatt socker, tillsatta fetter, konstgjorda smakämnen och andra syntetiska ingredienser särskilt sådana livsmedel som innehåller flera av dess ingredienser. Studier visar att exempel på livsmedel att undvika för att ha bättre kontroll på sin aptit och mättnadshormoner är sötsaker som kakor och bakverk, läsk, pizza, vitt bröd, godis och choklad, glass och snacks som chips, charkprodukter och friterad mat – det som allmänt går under begreppet skräpmat.

 

Välj mat som bidrar till mättnadskänsla
Välj istället mat med hög fiberhalt och högt vätskeinnehåll, som alla färska och tillagade grönsaker. Då de har flest näringsämnen och minst mängd kalorier. Utöver grönsaker är färsk frukt lämpligt, buljongbaserade soppor, bönor, linser och fullkorn. De hjälper till att ge en mättnadskänsla och en känsla av tillfredställelse och minskar därmed risken att äta för mycket.

LÄS OCKSÅ: Sötsakerna gör dig hungrigare

Hög proteinhalt
Mat med högt proteininnehåll är bra då den hjälper till att reglera aptiten och bibehålla muskelmassa. Att öka proteinintaget kan bidra till att man äter mindre generellt och hjälper att hålla igång matsmältningen. Man bör därför enligt inkludera protein som yoghurt, gräsbeteskött, fisk, ägg, fågel, linser och bönor i varje måltid.

LÄS OCKSÅ: Vad är det som styr vår aptit?

Nyttiga fetter
Fetter är mer kaloritäta men nödvändiga för att vi ska kunna tillgodogöra oss näring och för att ha kontroll på hormonerna. Att utesluta fett  gör inte bara maten mer smaklös, det gör även att vi snabbare blir hungriga igen då fett är viktigt för mättnadskänslan. Du bör därför äta åtminstone en liten mängd fett varje måltid. Bra källor till fett är avokado, nötter, fröer, kokosolja, olivolja eller fett från mejeriprodukter, kött och ägg.

LÄS OCKSÅ: Professor med mat på kornet

Periodisk fasta
Att bara  äta under en viss del av dygnets timmar eller fasta någon eller några dagar i veckan anses också kunna öka känsligheten för leptin och bidra till viktminskning.

Av redaktionen

Källa: Tipsen kommer från Dr Axe.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.