Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kortlek för naturterapi, ute i naturen

Så kan naturterapi hjälpa dig att läka

I en hektisk vardag är naturvistelser något av det mest välgörande för oss. Men det kan vara svårt att finna lugnet på egen hand. Med dessa enkla övningar får du hjälp att komma i kontakt med både dig själv och naturen. 

Att naturen är läkande för oss är ingen nyhet. Få saker är så avstressande och välgörande som att bege sig ut i skog och mark när livet rusar, och verkligen känna in naturen med alla sinnen skärpta.

Men kanske tillhör du dem som har svårt att varva ner och hitta ditt inre lugn för att stilla både skenande tankar och slående puls? Du som tycker att det är utmanande att knyta an till, och komma till ro i naturen kan ta hjälp av olika tekniker. Guidade meditationer i hörlurarna är ett exempel. Ett annat är en kortlek – ja du läste rätt!

LÄS OCKSÅ: Musik kan dämpa stress och inflammation

Fördjupad inre och yttre kontakt

Daniel Wihlby är naturterapeut och shaman som till vardags jobbar i en botanisk trädgård.

 

– Jag har arbetat med personlig och andlig utveckling sedan 2005 då jag läkte min alkoholism. Till en början låg hela mitt fokus på min egen läkeresa, men 2009 började människor ta kontakt med mig för vägledning. Jag tänker fortfarande på det som att jag i första hand arbetar med mig själv, men att jag hjälper andra som kommer min väg. Jag har då huvudsakligen arbetat med depression, trauma, utmattning och missbruk. Den andra sidan av det myntet är att se se sin potential, växa ur det som varit, skriva sin nya historia och formulera en plan för att nå sina nya mål, berättar Daniel.

Daniel Wihlby

Naturterapeuten Daniel Wihlby.

 

Tappade läs- och skrivförmågan

Nu har han utformat en vacker och inspirerande kortlek, "Naturterapikorten", med syftet att hjälpa oss att fördjupa kontakten med naturen och oss själv.

– 2018 blev jag med besked utbränd, så till den grad att jag det första halvåret varken kunde läsa eller skriva. Trots att jag hade många verktyg för att hantera situationen så glömde jag dem alla när jag var utmattad. Det var först ungefär ett år senare när jag pratade med en terapeut som jag mindes att jag hade verktyg för det vi då pratade om. I den vevan började skogsbad, shinrin-yoku, dyka upp lite här och var, så jag läste på lite om det och insåg snabbt att jag redan arbetade i den andan, men utan att använda den terminologin. När jag skulle börja arbetsträna så kastade jag vid något tillfälle fram tanken för den som då var min coach via Arbetsförmedlingen att jag kanske borde samla mina verktyg till en kortlek. Han var väldigt uppmuntrande till idén, så jag satte igång att göra det och fick också avsätta en del av min arbetsträning till att utveckla den.

Ville läka sin egen utmattning

Till en början var alltså kortleken ett verktyg för Daniel själv att arbeta med att läka sin utmattning, men för vart steg han tog framåt så öppnades nya dörrar, fram till den punkt då han fick möjligheten att göra den tillgänglig för andra.

– Alla övningarna i leken är sådana som jag funnit på min egen resa i livet. Det är inte ett klipp och klistra-arbete med sånt jag funnit på nätet, utan övningarna är alla mina i den mening att jag vid någon punkt själv aktivt arbetat med dem. En del av övningarna finner man i andra traditioner medan andra är mina unika skapelser eller sådant som kommit till mig.

 

Kortleken är en uppföljning, eller utveckling, av Daniels bok "Läka & växa - en shamans verktygslåda" (Lassbo förlag). Den har hämtat inspiration från såväl egenvård som barndomens lek. Tanken är att du ska ta med dig kortleken ut i skogen eller naturen och göra en eller ett par övningar som står på korten.

Kortlek i fyra delar

Kortleken är indelad i fyra delar: meditation, betraktande, lek och utforskande och innehåller utmaningar och övningar som både innebär vila och aktivitet, för både kropp och sinne.

Korten kan du använda på många olika sätt: själv eller ihop med andra. Som en del av ett skogsbad, eller som naturunderstödd rehabilitering.

– Hur man närmar sig kortleken är något av en smaksak och kan vara olika beroende på syfte och om man använder den själv eller i grupp. Jag har kallat leken för naturTERAPIkort eftersom syftet när jag utvecklade den var terapeutiskt, men den kan användas även utan en terapeutisk intention för att få nya perspektiv och ingångar till naturen och oss själva. Ett sätt att arbeta med den är att börja med att säga sin intention, exempelvis "jag vill läka min depression" eller något mer vagt som "ge mig vad jag behöver just nu". När jag kör skogsbad så brukar deltagarna sedan på måfå dra 1-4 kort och därefter ge sig iväg på sina egna små äventyr. Efteråt delar och reflekterar vi sedan tillsammans över upplevelserna vi haft och vilka tankar de väckt.

LÄS OCKSÅ: Så får gröna växter oss att må bra mentalt

Kortlek för naturterapi, ute i naturen

 

Läka själsligt och väcka lust

Övningarna  kan hjälpa dig att:

  • Väcka lust, nyfikenhet och lekfullhet.
  • Ge dig nya idéer, tankemönster och perspektiv med naturen som vägledare.
  • Läka psykisk ohälsa, som utmattning, depression och sorg.

Här bjuder vi på tre övningar ur kortleken att göra ute i naturen!

Övning 1: Jag är hemma

Stå still, slut ögonen och andas en stund. Öppna ögonen och fokusera på stigen framför dig.
Gå långsamt och var medvetet närvarande i dina steg och i din andning.
Upprepa följande när du går: Jag är här. Jag är hemma.

Övning 2: Din plats

Skapa din plats i naturen. Bygg en koja, en eld, ett altare eller vad helst du vill och behöver för att definiera din plats. Gör det till en plats som du gläds åt och gärna återvänder till.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

Övning 3: Omhållen

Hitta en bekväm och vilsam plats att ligga på.
Blunda, slappna av och föreställ dig att din kropp sjunker ner i marken så långt som känns behagligt. Så långt att du känner dig omhållen och älskad, kramad av naturen.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Gravid/barn

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Att baka utan både gluten, vitt socker och animalier medför utmaningar. Men en som lyckas med bravur är Anna Winér. Hon driver ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande och inspirerande recept på det ena kreativa bakverket efter det andra.

Äldre kvinna håller ser på och håller sin hund i famn

Hundars ögon kan tåras av glädje

Husdjur

Japanska forskare har upptäckt att hundar kan bli tårögda av glädje när de återförenas med sin ägare efter att ha varit åtskilda länge. Det är första gången man kunnat se känsloframkallade tårar hos en annan ras än människan.

Kvinna jämför två läskflaskor i butik

Sötningsmedel förändrar tarmfloran

Forskning

I takt med larm om att sockrade drycker som läsk ökar risken för fetma och  livsstilssjukdomar som diabetes 2, så har lightdrycker blivit allt mer populära. Men nu visar forskning att sötningsmedel kan förändra bland annat vår tarmflora.