Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kortlek för naturterapi, ute i naturen

Så kan naturterapi hjälpa dig att läka

I en hektisk vardag är naturvistelser något av det mest välgörande för oss. Men det kan vara svårt att finna lugnet på egen hand. Med dessa enkla övningar får du hjälp att komma i kontakt med både dig själv och naturen. 

Att naturen är läkande för oss är ingen nyhet. Få saker är så avstressande och välgörande som att bege sig ut i skog och mark när livet rusar, och verkligen känna in naturen med alla sinnen skärpta.

Men kanske tillhör du dem som har svårt att varva ner och hitta ditt inre lugn för att stilla både skenande tankar och slående puls? Du som tycker att det är utmanande att knyta an till, och komma till ro i naturen kan ta hjälp av olika tekniker. Guidade meditationer i hörlurarna är ett exempel. Ett annat är en kortlek – ja du läste rätt!

LÄS OCKSÅ: Musik kan dämpa stress och inflammation

Fördjupad inre och yttre kontakt

Daniel Wihlby är naturterapeut och shaman som till vardags jobbar i en botanisk trädgård.

 

– Jag har arbetat med personlig och andlig utveckling sedan 2005 då jag läkte min alkoholism. Till en början låg hela mitt fokus på min egen läkeresa, men 2009 började människor ta kontakt med mig för vägledning. Jag tänker fortfarande på det som att jag i första hand arbetar med mig själv, men att jag hjälper andra som kommer min väg. Jag har då huvudsakligen arbetat med depression, trauma, utmattning och missbruk. Den andra sidan av det myntet är att se se sin potential, växa ur det som varit, skriva sin nya historia och formulera en plan för att nå sina nya mål, berättar Daniel.

Daniel Wihlby

Naturterapeuten Daniel Wihlby.


 

Tappade läs- och skrivförmågan

Nu har han utformat en vacker och inspirerande kortlek, "Naturterapikorten", med syftet att hjälpa oss att fördjupa kontakten med naturen och oss själv.

– 2018 blev jag med besked utbränd, så till den grad att jag det första halvåret varken kunde läsa eller skriva. Trots att jag hade många verktyg för att hantera situationen så glömde jag dem alla när jag var utmattad. Det var först ungefär ett år senare när jag pratade med en terapeut som jag mindes att jag hade verktyg för det vi då pratade om. I den vevan började skogsbad, shinrin-yoku, dyka upp lite här och var, så jag läste på lite om det och insåg snabbt att jag redan arbetade i den andan, men utan att använda den terminologin. När jag skulle börja arbetsträna så kastade jag vid något tillfälle fram tanken för den som då var min coach via Arbetsförmedlingen att jag kanske borde samla mina verktyg till en kortlek. Han var väldigt uppmuntrande till idén, så jag satte igång att göra det och fick också avsätta en del av min arbetsträning till att utveckla den.

Ville läka sin egen utmattning

Till en början var alltså kortleken ett verktyg för Daniel själv att arbeta med att läka sin utmattning, men för vart steg han tog framåt så öppnades nya dörrar, fram till den punkt då han fick möjligheten att göra den tillgänglig för andra.

– Alla övningarna i leken är sådana som jag funnit på min egen resa i livet. Det är inte ett klipp och klistra-arbete med sånt jag funnit på nätet, utan övningarna är alla mina i den mening att jag vid någon punkt själv aktivt arbetat med dem. En del av övningarna finner man i andra traditioner medan andra är mina unika skapelser eller sådant som kommit till mig.

 

Kortleken är en uppföljning, eller utveckling, av Daniels bok "Läka & växa - en shamans verktygslåda" (Lassbo förlag). Den har hämtat inspiration från såväl egenvård som barndomens lek. Tanken är att du ska ta med dig kortleken ut i skogen eller naturen och göra en eller ett par övningar som står på korten.

Kortlek i fyra delar

Kortleken är indelad i fyra delar: meditation, betraktande, lek och utforskande och innehåller utmaningar och övningar som både innebär vila och aktivitet, för både kropp och sinne.

Korten kan du använda på många olika sätt: själv eller ihop med andra. Som en del av ett skogsbad, eller som naturunderstödd rehabilitering.

– Hur man närmar sig kortleken är något av en smaksak och kan vara olika beroende på syfte och om man använder den själv eller i grupp. Jag har kallat leken för naturTERAPIkort eftersom syftet när jag utvecklade den var terapeutiskt, men den kan användas även utan en terapeutisk intention för att få nya perspektiv och ingångar till naturen och oss själva. Ett sätt att arbeta med den är att börja med att säga sin intention, exempelvis "jag vill läka min depression" eller något mer vagt som "ge mig vad jag behöver just nu". När jag kör skogsbad så brukar deltagarna sedan på måfå dra 1-4 kort och därefter ge sig iväg på sina egna små äventyr. Efteråt delar och reflekterar vi sedan tillsammans över upplevelserna vi haft och vilka tankar de väckt.

LÄS OCKSÅ: Så får gröna växter oss att må bra mentalt

Kortlek för naturterapi, ute i naturen

 

Läka själsligt och väcka lust

Övningarna  kan hjälpa dig att:

  • Väcka lust, nyfikenhet och lekfullhet.
  • Ge dig nya idéer, tankemönster och perspektiv med naturen som vägledare.
  • Läka psykisk ohälsa, som utmattning, depression och sorg.

Här bjuder vi på tre övningar ur kortleken att göra ute i naturen!

Övning 1: Jag är hemma

Stå still, slut ögonen och andas en stund. Öppna ögonen och fokusera på stigen framför dig.
Gå långsamt och var medvetet närvarande i dina steg och i din andning.
Upprepa följande när du går: Jag är här. Jag är hemma.

Övning 2: Din plats

Skapa din plats i naturen. Bygg en koja, en eld, ett altare eller vad helst du vill och behöver för att definiera din plats. Gör det till en plats som du gläds åt och gärna återvänder till.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

Övning 3: Omhållen

Hitta en bekväm och vilsam plats att ligga på.
Blunda, slappna av och föreställ dig att din kropp sjunker ner i marken så långt som känns behagligt. Så långt att du känner dig omhållen och älskad, kramad av naturen.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

 

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.