Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Man har sedan länge vetat att att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och att prognosen för olika sjukdomar, bland annat cancer förbättras när man motionerar. Däremot har man inte kunnat förklara kopplingen mellan motion och utvecklingen av cancer.

 

Men nu verkar forskare vid Karolinska Institutet ha kommit närmare en förklaring. Rörelse kan aktivera immunförsvaret vilket stärker kroppens förmåga att hämma cancern.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Dödligheten minskade
Randall Johnson är professor vid institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Karolinska Institutet och en av författarna till studien. Han säger i ett pressmeddelande att biologin bakom träningens positiva effekter kan ge ny insikt om hur kroppen upprätthåller hälsa och hjälpa forskarna att både förbättra och utforma behandlingar mot cancer.

Forskarna fann att metabolismen hos immunförsvarets cytotoxiska T-celler ändras vid fysisk aktivitet. Förändringen gör T-cellerna starkare och deras förmåga att angripa cancerceller blir bättre.

Resultatet kom de fram till genom att studera möss med cancer som delades in i två grupper, varav den ena gruppen tränade regelbundet och den andra gruppen var inaktiva. Bland de möss som tränade minskade dödligheten och cancern växte långsammare.

LÄS OCKSÅ: Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Samma resultat på människa
När forskarna injicerade antikroppar som tog bort T-cellerna i de tränade mössen såg man att antikropparna tog bort den positiva effekten av träningen. Man provade också att föra över cytotoxiska T-celler från de fysisk aktiva mössen till de inaktiva, då förbättrades deras cancerprognos.

 

Forskarna tittade också på hur vi människor påverkas av träning. Åtta friska män fick lämna blodprov efter 30 minuters intensiv cykling. Forskarna såg att samma metaboliter utsöndrats i blodbanan.

Helene Rundqvist som är forskare vid institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska sjukhuset och studiens förste författare säger:

– Vår forskning visar att träning påverkar utsöndringen av flertalet molekyler och metaboliter som stärker cancerbekämpande immunceller och därigenom hämmar cancertillväxt. Vi hoppas att dessa resultat kan leda till en djupare förståelse för hur vår livsstil påverkar immunförsvaret och informera om utvecklingen av nya immunterapier för cancer.

Av Inger Palm

Källa: Karolinska Institutet

Studien: Elif science


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.