Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tjej gör styrketräningsövning med band

Så kommer du igång med träningen igen efter förkylning

Vad gäller egentligen vid sjukdom? Bör man träna eller avstå? När börjar man träna igen efter en förkylning - och hur snabbt bör upptrappningen ske? 
Kurera frågade Malin Duvstedt från träningsbloggen Get in shape.

Det kan kännas tungt att det den där förkylningen kommer, och kanske precis när man kommit igång som allra bäst. Träningstokiga Malin Duvstedt från bloggen Get in shape vet precis.
– Att komma tillbaka till träningen igen efter en rejäl förkylning är inte alltid så lätt. Man känner sig tung och trött och vissa kan nog uppleva att det känns lättare att ligga kvar i soffan och käka praliner, säger hon.
Men att avstå från träning är inte alltid nödvändigt, menar hon, och de där pralinerna smakar ju så mycket godare när man bränt lite energi vid ett svettigt träningspass.
Här följer hennes mer specifika råd.

 

Malins miniguide till träning efter förkylning:

 

1. Träna aldrig med ont i halsen
– De bakterier som ger ont i halsen kan sprida sig i kroppen och i värsta fall göra så du får en hjärtmuskelinflammation.

2. Träna inte när du har feber
– Sjukdomskänslan i kroppen ska ha försvunnit innan du sätter igång. Träna inte när du känner dig tung, trött och har ont i kroppen.

3. Träna helst inte med hosta
– Om du inte har feber, ont i halsen eller kroppen – men en envis hosta som hänger kvar, kan du kanske träna lite försiktigt. Börja lugnt men avbryt om du känner att du får mer hosta eller om du känner att det är tungt.

4. Möjligt att träna om du är snorig
– Du kan träna om du känner dig stark och frisk även trots att du nyser och näsan rinner lite. Men snorig näsa kan vara bihåleinflammation och då ska du inte träna. Om du har koll på vilopulsen så kan du oftast träna lätt om du vet att vilopulsen ligger normalt.

 

5. Att börja träna igen
– Vila minst tre dagar ytterligare efter du räknar dig som frisk – eller lägg till lika många dagar i vila som du haft feber. Om man tränar för tidigt kan förkylningen aktiveras igen.

6. Upptrappning av träningen till normala nivåer 
– Börja alltid med lättare pass och vila sedan en dag. Träna sedan ytterligare ett lätt pass innan du börjar träna som vanligt. Räkna med lika lång upptrappning av träning som tid du varit sjuk. Och välj hellre styrketräning än konditionsträning direkt efter sjukdom.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.