Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tjej gör styrketräningsövning med band

Så kommer du igång med träningen igen efter förkylning

Vad gäller egentligen vid sjukdom? Bör man träna eller avstå? När börjar man träna igen efter en förkylning - och hur snabbt bör upptrappningen ske? 
Kurera frågade Malin Duvstedt från träningsbloggen Get in shape.

Det kan kännas tungt att det den där förkylningen kommer, och kanske precis när man kommit igång som allra bäst. Träningstokiga Malin Duvstedt från bloggen Get in shape vet precis.
– Att komma tillbaka till träningen igen efter en rejäl förkylning är inte alltid så lätt. Man känner sig tung och trött och vissa kan nog uppleva att det känns lättare att ligga kvar i soffan och käka praliner, säger hon.
Men att avstå från träning är inte alltid nödvändigt, menar hon, och de där pralinerna smakar ju så mycket godare när man bränt lite energi vid ett svettigt träningspass.
Här följer hennes mer specifika råd.

 

Malins miniguide till träning efter förkylning:

 

1. Träna aldrig med ont i halsen
– De bakterier som ger ont i halsen kan sprida sig i kroppen och i värsta fall göra så du får en hjärtmuskelinflammation.

2. Träna inte när du har feber
– Sjukdomskänslan i kroppen ska ha försvunnit innan du sätter igång. Träna inte när du känner dig tung, trött och har ont i kroppen.

3. Träna helst inte med hosta
– Om du inte har feber, ont i halsen eller kroppen – men en envis hosta som hänger kvar, kan du kanske träna lite försiktigt. Börja lugnt men avbryt om du känner att du får mer hosta eller om du känner att det är tungt.

4. Möjligt att träna om du är snorig
– Du kan träna om du känner dig stark och frisk även trots att du nyser och näsan rinner lite. Men snorig näsa kan vara bihåleinflammation och då ska du inte träna. Om du har koll på vilopulsen så kan du oftast träna lätt om du vet att vilopulsen ligger normalt.

 

5. Att börja träna igen
– Vila minst tre dagar ytterligare efter du räknar dig som frisk – eller lägg till lika många dagar i vila som du haft feber. Om man tränar för tidigt kan förkylningen aktiveras igen.

6. Upptrappning av träningen till normala nivåer 
– Börja alltid med lättare pass och vila sedan en dag. Träna sedan ytterligare ett lätt pass innan du börjar träna som vanligt. Räkna med lika lång upptrappning av träning som tid du varit sjuk. Och välj hellre styrketräning än konditionsträning direkt efter sjukdom.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

 

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.