Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

En del äter en chokladbit eller två och känner sig nöjda. Men när andra tar den där chokladbiten så triggas deras sockerbegär igång och en choklad blir alltid fler.

Tillhör du kategori ett, du har du inga problem med sockersug som skenar, men tillhör du kategori två som efter en eller två bitar bara vill ha mer, då behöver lära dig att handskas med suget innan de skenar iväg och du tappar kontrollen över ditt ätande.

 

Fredrik Ölander.

– I december är det många av oss som vill unna oss något mer utöver det vanliga. Det är lätt hänt att det drar iväg och blir svårt att få stopp på. Har man då lätt att gå upp i vikt kan några kilon sätta sig runt magen ganska snabbt. Det tråkiga är att det oftast tar mer tid och framförallt kraft och viljestyrka att bli av med dessa kilon än vad det var att skaffa sig dom, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Socker en kortsiktig stötdämpare

Först ska du fråga dig själv varför du äter för mycket. Är det för att du har tråkigt, vill unna dig något, kan inte säga nej eller för att du är ledsen eller stressad. Alkohol, socker och alla härliga kolhydrater som är inbäddade all sköns läckra efterrätter ger en dopaminkick och får oss att må bra. Om än bara för en kort stund.

– Problemet är bara att vi måste öka sockerintaget successivt för att få samma reaktion från belöningscentrat i hjärnan. I december och under jul- och nyår är det helt klart skönare att krypa upp i soffan och fortsätta fika än att äta näringsrik mat och bege sig ut på en promenad, säger Fredrik Ölander.

December är också en månad som inbjuder till att vi dricker mer socker, som vin, öl och glögg. Socker i dryck stimulerar dessutom mer ätande, och det är en riktig kalorifälla. Om du lägger dryckeskalorierna på en tallrik med näringstät mat så blir det väldigt mycket mat.

– För personer där sockersuget snabbt triggas igång kan julen bli kämpig. Även om socker dämpar stress och får oss att må bra så är det bara tillfälligt. När man mår dåligt och konsumerar socker så skapar man små intervaller av lycka som i längden kan bytas ut till en depression och ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: ”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Så bryter du ett dåligt matbeteende

Året som gick med social distansering och andra förbud har gjort många mentalt trötta. Maten kan för många ha fått ersätta sällskap och umgänge. Fredagsmyset kan ha blivit till varje kväll myset. Om du inte mår bra av detta, så ska du försöka bryta ditt beteende.

Hur slutar man äta fel, Fredrik Ölander?

– Var snäll mot dig själv och tala om för dig själv att det är bara du som har makten över ditt ätande. Det här är en bra start:

  • Rensa kylskåpet på allt du vet inte är bra för dig. Det är dumt att kasta mat, men ät helst inte upp det du har som inte är så nyttig. Kanske kan du ge bort det söta till någon du vet inte har samma problem som du själv.
  • Planera in veckans måltider och skriv en inköpslista på bra mat. Handla bara det du skrivit ner. Gör inga spontanköp.
  • När sockret är borta från köket ställ in det nya du handlat och se till att ha kylskåpet fullt av det som är bra.
  • Välj krispiga grönsaker för dessa ger tuggmotstånd. Plocka rödbetor, spetskål och annat med mycket näring som gör dig mätt.
  • Ha mycket proteiner hemma och när du vänjer dig av med socker-maten kan du välja bort kolhydraterna och rikta in dig på grönsaker, fett och proteiner.
  • Drick mycket vatten och tugga måltiderna ordentligt. Var medveten om att de första dagarna är kämpiga. Det tar två veckor för kroppen och knoppen att fatta vad som pågår.
  • Städa hemma. Det förstärker ditt hälsosamma ätande. Byt tvättmedel, skaffa nytt schampo och nya tvålar. Får du in en friskare och fräschare doft hemma känns godis mer främmande. Gäller även om du vill sluta röka.
  • Ta flera promenader per dag. De behöver inte vara långa. Blir du svettig känns en varm dusch härlig. Eller ett uppfriskande vinterdopp.
  • Jobba på den mentala biten för att du ska känna dig nöjdare med dig själv. Det blir inte bättre av att tänka negativ och vara missnöjd. Skrid till handling istället.
  • Se det som är bra i ditt liv, och bli duktigare på att glädjas över det som är bra. Tyck om dig själv, Var snäll mot dig själv och fira dina framsteg med något nyttigt.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

 

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.