Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

En del äter en chokladbit eller två och känner sig nöjda. Men när andra tar den där chokladbiten så triggas deras sockerbegär igång och en choklad blir alltid fler.

Tillhör du kategori ett, du har du inga problem med sockersug som skenar, men tillhör du kategori två som efter en eller två bitar bara vill ha mer, då behöver lära dig att handskas med suget innan de skenar iväg och du tappar kontrollen över ditt ätande.

 

Fredrik Ölander.


– I december är det många av oss som vill unna oss något mer utöver det vanliga. Det är lätt hänt att det drar iväg och blir svårt att få stopp på. Har man då lätt att gå upp i vikt kan några kilon sätta sig runt magen ganska snabbt. Det tråkiga är att det oftast tar mer tid och framförallt kraft och viljestyrka att bli av med dessa kilon än vad det var att skaffa sig dom, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Socker en kortsiktig stötdämpare

Först ska du fråga dig själv varför du äter för mycket. Är det för att du har tråkigt, vill unna dig något, kan inte säga nej eller för att du är ledsen eller stressad. Alkohol, socker och alla härliga kolhydrater som är inbäddade all sköns läckra efterrätter ger en dopaminkick och får oss att må bra. Om än bara för en kort stund.

– Problemet är bara att vi måste öka sockerintaget successivt för att få samma reaktion från belöningscentrat i hjärnan. I december och under jul- och nyår är det helt klart skönare att krypa upp i soffan och fortsätta fika än att äta näringsrik mat och bege sig ut på en promenad, säger Fredrik Ölander.

December är också en månad som inbjuder till att vi dricker mer socker, som vin, öl och glögg. Socker i dryck stimulerar dessutom mer ätande, och det är en riktig kalorifälla. Om du lägger dryckeskalorierna på en tallrik med näringstät mat så blir det väldigt mycket mat.

– För personer där sockersuget snabbt triggas igång kan julen bli kämpig. Även om socker dämpar stress och får oss att må bra så är det bara tillfälligt. När man mår dåligt och konsumerar socker så skapar man små intervaller av lycka som i längden kan bytas ut till en depression och ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: ”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Så bryter du ett dåligt matbeteende

Året som gick med social distansering och andra förbud har gjort många mentalt trötta. Maten kan för många ha fått ersätta sällskap och umgänge. Fredagsmyset kan ha blivit till varje kväll myset. Om du inte mår bra av detta, så ska du försöka bryta ditt beteende.

Hur slutar man äta fel, Fredrik Ölander?

– Var snäll mot dig själv och tala om för dig själv att det är bara du som har makten över ditt ätande. Det här är en bra start:

  • Rensa kylskåpet på allt du vet inte är bra för dig. Det är dumt att kasta mat, men ät helst inte upp det du har som inte är så nyttig. Kanske kan du ge bort det söta till någon du vet inte har samma problem som du själv.
  • Planera in veckans måltider och skriv en inköpslista på bra mat. Handla bara det du skrivit ner. Gör inga spontanköp.
  • När sockret är borta från köket ställ in det nya du handlat och se till att ha kylskåpet fullt av det som är bra.
  • Välj krispiga grönsaker för dessa ger tuggmotstånd. Plocka rödbetor, spetskål och annat med mycket näring som gör dig mätt.
  • Ha mycket proteiner hemma och när du vänjer dig av med socker-maten kan du välja bort kolhydraterna och rikta in dig på grönsaker, fett och proteiner.
  • Drick mycket vatten och tugga måltiderna ordentligt. Var medveten om att de första dagarna är kämpiga. Det tar två veckor för kroppen och knoppen att fatta vad som pågår.
  • Städa hemma. Det förstärker ditt hälsosamma ätande. Byt tvättmedel, skaffa nytt schampo och nya tvålar. Får du in en friskare och fräschare doft hemma känns godis mer främmande. Gäller även om du vill sluta röka.
  • Ta flera promenader per dag. De behöver inte vara långa. Blir du svettig känns en varm dusch härlig. Eller ett uppfriskande vinterdopp.
  • Jobba på den mentala biten för att du ska känna dig nöjdare med dig själv. Det blir inte bättre av att tänka negativ och vara missnöjd. Skrid till handling istället.
  • Se det som är bra i ditt liv, och bli duktigare på att glädjas över det som är bra. Tyck om dig själv, Var snäll mot dig själv och fira dina framsteg med något nyttigt.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.