Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

En del äter en chokladbit eller två och känner sig nöjda. Men när andra tar den där chokladbiten så triggas deras sockerbegär igång och en choklad blir alltid fler.

Tillhör du kategori ett, du har du inga problem med sockersug som skenar, men tillhör du kategori två som efter en eller två bitar bara vill ha mer, då behöver lära dig att handskas med suget innan de skenar iväg och du tappar kontrollen över ditt ätande.

 

Fredrik Ölander.

– I december är det många av oss som vill unna oss något mer utöver det vanliga. Det är lätt hänt att det drar iväg och blir svårt att få stopp på. Har man då lätt att gå upp i vikt kan några kilon sätta sig runt magen ganska snabbt. Det tråkiga är att det oftast tar mer tid och framförallt kraft och viljestyrka att bli av med dessa kilon än vad det var att skaffa sig dom, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Socker en kortsiktig stötdämpare
Först ska du fråga dig själv varför du äter för mycket. Är det för att du har tråkigt, vill unna dig något, kan inte säga nej eller för att du är ledsen eller stressad. Alkohol, socker och alla härliga kolhydrater som är inbäddade all sköns läckra efterrätter ger en dopaminkick och får oss att må bra. Om än bara för en kort stund.

– Problemet är bara att vi måste öka sockerintaget successivt för att få samma reaktion från belöningscentrat i hjärnan. I december och under jul- och nyår är det helt klart skönare att krypa upp i soffan och fortsätta fika än att äta näringsrik mat och bege sig ut på en promenad, säger Fredrik Ölander.

December är också en månad som inbjuder till att vi dricker mer socker, som vin, öl och glögg. Socker i dryck stimulerar dessutom mer ätande, och det är en riktig kalorifälla. Om du lägger dryckeskalorierna på en tallrik med näringstät mat så blir det väldigt mycket mat.

– För personer där sockersuget snabbt triggas igång kan julen bli kämpig. Även om socker dämpar stress och får oss att må bra så är det bara tillfälligt. När man mår dåligt och konsumerar socker så skapar man små intervaller av lycka som i längden kan bytas ut till en depression och ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: ”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Så bryter du ett dåligt matbeteende
Året som gick med social distansering och andra förbud har gjort många mentalt trötta. Maten kan för många ha fått ersätta sällskap och umgänge. Fredagsmyset kan ha blivit till varje kväll myset. Om du inte mår bra av detta, så ska du försöka bryta ditt beteende.

Hur slutar man äta fel, Fredrik Ölander?
– Var snäll mot dig själv och tala om för dig själv att det är bara du som har makten över ditt ätande. Det här är en bra start:

  • Rensa kylskåpet på allt du vet inte är bra för dig. Det är dumt att kasta mat, men ät helst inte upp det du har som inte är så nyttig. Kanske kan du ge bort det söta till någon du vet inte har samma problem som du själv.
  • Planera in veckans måltider och skriv en inköpslista på bra mat. Handla bara det du skrivit ner. Gör inga spontanköp.
  • När sockret är borta från köket ställ in det nya du handlat och se till att ha kylskåpet fullt av det som är bra.
  • Välj krispiga grönsaker för dessa ger tuggmotstånd. Plocka rödbetor, spetskål och annat med mycket näring som gör dig mätt.
  • Ha mycket proteiner hemma och när du vänjer dig av med socker-maten kan du välja bort kolhydraterna och rikta in dig på grönsaker, fett och proteiner.
  • Drick mycket vatten och tugga måltiderna ordentligt. Var medveten om att de första dagarna är kämpiga. Det tar två veckor för kroppen och knoppen att fatta vad som pågår.
  • Städa hemma. Det förstärker ditt hälsosamma ätande. Byt tvättmedel, skaffa nytt schampo och nya tvålar. Får du in en friskare och fräschare doft hemma känns godis mer främmande. Gäller även om du vill sluta röka.
  • Ta flera promenader per dag. De behöver inte vara långa. Blir du svettig känns en varm dusch härlig. Eller ett uppfriskande vinterdopp.
  • Jobba på den mentala biten för att du ska känna dig nöjdare med dig själv. Det blir inte bättre av att tänka negativ och vara missnöjd. Skrid till handling istället.
  • Se det som är bra i ditt liv, och bli duktigare på att glädjas över det som är bra. Tyck om dig själv, Var snäll mot dig själv och fira dina framsteg med något nyttigt.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

 

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.