Så kommer du över ditt ex

Att göra slut är tufft – tiden därpå likaså.
Det är viktigt att få sörja ett uppbrott men det finns saker som gör det lättare att gå vidare.

Flera faktorer avgör hur lång tid det tar att komma över sitt ex. Bland annat vilken anknytningsstil du har. Det menar beteendevetaren och breakup-coachen Johanna Danis.

 

LÄS OCKSÅ: Så slutar du välja fel kärlekspartner

Våra hjärnor blir som fixerade
Har man mer eller mindre alltid svårt att släppa taget om relationer, så kan det ha att göra med en otrygg-ambivalent anknytning

Johanna Danis
Foto: Per Törner

i botten.
– Om relationen präglats av växelvis värme och kyla från partnern kan en så kallad traumatisk bindning ha uppstått. Det gör att våra hjärnor blir som fixerade vid att få lättnad från den anspänning som kylan skapar inom oss, och massvis med belöningshormoner frigörs när den lättnaden väl kommer. Det skapar en stor upptagenhet av att få den “resursen” och för hjärnan skapar det ett slags beroende. Då blir abstinensbesvären förstås extra plågsamma, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så tar du dig igenom skilsmässan

Svårt att släppa taget
Att ha ouppklarade saker emellan sig kan också göra det svårt att släppa taget. Därför kan det hjälpa att göra en sorgbearbetning där man kan blottlägga sådant som borde ha kommunicerats, poängterar Johanna Danis.
– Ett visst mått av undanträngande av känslor behöver vi för att klara vardagen, men bjuder vi aldrig in sorgen och reder i konflikterna inombords så kommer de puttra under ytan och skapa en viss stress eller skapa tillitsproblem i kommande relationer.

LÄS OCKSÅ: “En skilsmässa är också början på något nytt”

Så här kommer du över ditt ex:

Källa: Beteendevetaren och breakup-coachen Johanna Danis

1. Om möjligt bryt kontakten helt i några månader.

2. Bearbeta relationen och förlusten. Allt som ligger kvar och skaver i såret gör det svårt att bilda en skorpa och läka. Ta hjälp.

3. Ifrågasätt “sanningar” om dig själv och omvärlden som följt med från relationen och uppbrottet, de som inte är hjälpsamma på vägen framåt. Det kan vara “spådomar” som “jag kommer aldrig träffa någon igen”. Försök stilla sinnet och acceptera att du faktiskt inte vet något om vad framtiden bär med sig.

 

4. Bryt ältandet genom att skriva ner tankar som kommer under dagen och avsätt 15-30 minuter varje kväll för att sörja aktivt genom att skriva och meditera.

5. Gör vad du kan för att lugna ner hjärnan, andningsövningar är makalöst bra och enkelt. Gör dem åtminstone tre gånger om dagen. Musik, medveten närvaro, fysisk träning, förtroliga samtal - allt kan hjälpa dig att vara mer närvarande i det du känner. När ditt inre system är lugnt, kan du tänka klarare och få närvaro i sorgen, vilket är nödvändigt för att läka.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.