Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så lindrar du rosacea – 11 knep!

Fakta

Rosacea är en hudsjukdom som innebär att man får utslag som oftast sitter i ansiktet. Sjukdomen är vanligast hos medelålders personer, den drabbar endast vuxna och något fler kvinnor än män får den.

Besvären kan utlösas och förvärras av starkt solljus, alkohol, varma drycker, starkt kryddad mat eller stress. Om man får behandling brukar man bli bra, men det händer att besvären kommer tillbaka.
Det är oklart vad sjukdomen beror på, men den smittar inte.

Symtom
Om man har rosacea brukar det kännas som att det hettar eller sticker i huden. Andra vanliga besvär kan vara att:

...ytliga blodkärl vidgas
...huden blir röd
...man får små varfyllda blåsor
...porerna blir grova
...talgkörtlarna blir förstorade.

Ofta sitter hudförändringarna i pannan, på näsan, kinderna eller hakan. Ibland blir man röd och irriterad i och omkring ögonen.

Vanliga triggerfaktorer: Miljöfaktorer som stark sol, värme, kyla, vind, temperatursvängningar, datorskärmsarbete.
Kosmetiska krämer och makeup med stark doft, ansiktsvatten, peeling, solskyddsmedel, hårspray.
Psykologiska faktorer som nervositet och stress.
Kemiska ämnen som teofyllinhaltiga, kärlutvidgande samt kortisonhaltiga läkemedel och insektsmedel.
Kost som kryddstark mat, bönor och baljväxter, mjölkprodukter, choklad, citrusfrukter, ost, aubergine, spenat, kaffe och alkohol (framför allt rött vin).
Källa: Vårdguiden 1177.se, rozex.se, internetmedicin.se

Forskarna vet idag inte exakt vad rosacea är men man tror att det är ärftligt.
Vid rosacea är huden väldigt känslig, kapillärerna utvidgade och blodkärlen väldigt ytliga - vilket är anledningen till de röda partier som uppstår på huden, särskilt på kinder och näsa.
Här ger hudterapeuten Hilda-Li Küsel 11 tips på hur du lindrar din rosacea.

Rosacea är en relativt vanlig hudåkomma som drabbar ungefär 2-10 procent av alla vuxna svenskar och som huvudsakligen sätter sig centralt i ansiktet. Ungefär en tiondel drabbas av den hudrodnad som kännetecknar rosacea och omkring två procent av knottrorna.

Läs också: Näring för huden lindrade psoriasis

 

Fler kan få hjälp
Långt ifrån alla som har rosacea vet om att det är en hudsjukdom de har och ännu färre känner till namnet. Många går därför omkring med obehandlad rosacea helt i onödan.
Hud- och spaterapeuten Hilda-Li Küsel berättar hur du får hjälp.

11 tips som lindrar din rosacea

 

1. Undvik kaffe och alkohol
– Både kaffe och alkohol vidgar blodkärlen vilket förvärrar problemen på grund av att blodkärlen som ligger ytligt  vidgas ytterligare och gör problemen mer omfattande och huden rödare.
Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

2. Undvik stark mat
– Även stark mat bör undvikas vid rosacea eftersom stark mat gör att de ytliga blodkärlen vidgas och problemet blir värre samt huden rödare - precis som vid intag av kaffe och alkohol.

3. Se till att få dig tillräckligt med näring
– Ge kroppen rätt näring som är återuppbyggande, lugnande och läkande.
Läs också: Så blir du fri från akne inifrån – med B5, zink och GLA-fettsyror

Hudterapeut Hilda-Li Küsel.

Hudterapeut Hilda-Li Küsel.

 

4. Aloe vera-juice
– Drick gärna ren aloe vera-juice varje dag, det är mycket läkande och bra vid hudbesvär.
Läs också: Sju tillfällen när aloe vera hjälper

5. Ät extra D-vitamin och zink
– Ät näringstillskott med D-vitamin och zink som båda är bra för huden.
Läs också: Därför behöver du zink

6. Undvik kemikalier och mineraloljor
– Använd så lite ansiktsprodukter som möjligt om du har rosacea. Undvik också produkter med kemikalier och mineraloljor. Naturliga och ekologiska hudvårdsprodukter passar bäst när man har rosacea.
Läs också: Kemikalier i smink och tvättmedel orsak till astma hos barn

7. Använd ansiktshandduk
– Använd en separat handduk till ansiktet och tvätta den ofta.

8. Tvätta inte ansiktet för ofta
– Tvätta endast ansiktet på kvällen, det räcker för att huden ska bli ren. Om du tvättar ansiktet även på morgonen tvättar du bort hudens naturliga skydd.
Läs också: 6 naturliga tips för problemhy

 

9. Undvik ansiktsoljor - om den inte är väldigt torr och balanserande
– Undvik ansiktsoljor, dock är Rosenseriens jojobaolja det enda undantaget vid rosacea då det är en torr olja som lugnar och balanserar huden. Man kan även använda den som ansiktsrengöring på kvällen.

10. Låt huden andas
– Använd naturlig makeup som låter huden andas samtidigt som de röda partierna döljs. Mineralmakeup är det som är bäst när man har hudproblem.

11. Använd hög solskyddsfaktor
– Använd alltid solskyddsfaktor 50 när du vistas i solen.
Läs också: Hannah Sjöström tipsar om naturliga solskydd

Av Saara Olsson Sillanpää


Fakta

Rosacea är en hudsjukdom som innebär att man får utslag som oftast sitter i ansiktet. Sjukdomen är vanligast hos medelålders personer, den drabbar endast vuxna och något fler kvinnor än män får den.

Besvären kan utlösas och förvärras av starkt solljus, alkohol, varma drycker, starkt kryddad mat eller stress. Om man får behandling brukar man bli bra, men det händer att besvären kommer tillbaka.
Det är oklart vad sjukdomen beror på, men den smittar inte.

Symtom
Om man har rosacea brukar det kännas som att det hettar eller sticker i huden. Andra vanliga besvär kan vara att:

...ytliga blodkärl vidgas
...huden blir röd
...man får små varfyllda blåsor
...porerna blir grova
...talgkörtlarna blir förstorade.

Ofta sitter hudförändringarna i pannan, på näsan, kinderna eller hakan. Ibland blir man röd och irriterad i och omkring ögonen.

Vanliga triggerfaktorer: Miljöfaktorer som stark sol, värme, kyla, vind, temperatursvängningar, datorskärmsarbete.
Kosmetiska krämer och makeup med stark doft, ansiktsvatten, peeling, solskyddsmedel, hårspray.
Psykologiska faktorer som nervositet och stress.
Kemiska ämnen som teofyllinhaltiga, kärlutvidgande samt kortisonhaltiga läkemedel och insektsmedel.
Kost som kryddstark mat, bönor och baljväxter, mjölkprodukter, choklad, citrusfrukter, ost, aubergine, spenat, kaffe och alkohol (framför allt rött vin).
Källa: Vårdguiden 1177.se, rozex.se, internetmedicin.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.