sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt?
Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

Det är härligt att njuta av solens värmande strålar, men det är viktigt att spendera lagom med tid i solen för att undvika att bränna sig. För vad händer egentligen med huden när vi bränner oss?

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Naturliga solskydd

Komma smygandes efter några timmar
Solens strålar har olika våglängder och når ner till huden i olika djup. Får vi för mycket sol så säger huden till genom att vidga kärlen och "varna" för en kommande inflammation i huden. När man har bränt sig har man fått för mycket sol på kort tid och en bränna uppstår, vilket alltså är en inflammation i huden. UVA som går djupare ner i huden kan ge en rodnad direkt medan UVB har en längre process för rodnad och istället kan komma smygandes efter några timmar, förklarar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström.
– Varje gång du bränner dig uppstår det skador i ditt DNA, vilket gör att du åldras snabbare och ökar din risk för att drabbas av hudcancer, säger hon och poängterar att alla har olika slags hudtyper och känslighet för solen.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Ökad risk för att bränna sig
De som äter kortison regelbundet eller andra mediciner kan få en känsligare och skörare hud och därför bränna sig lättare. Och de med en känslig och torr hud, eksem eller psoriasis kan få ännu mer besvär av solen. Även rödhåriga och de med fräknar har en ökad risk att bränna sig.
– Det kan också ha att göra med mängden D-vitamin du har i kroppen, mer D-vitamin innebär ett bättre motstånd mot solens strålar, då det bidrar till bättre pigment. Låga nivåer av omega-3 samt låga nivåer av olika sorters betakarotener har också en inverkan på hur lätt man bränner sig, säger hon.

Är det något särskilt ställe på huden som är farligare att bränna än något annat?
– Man har sett i en studie från Harvard University att det är farligast att bränna sig på ryggen, då det ökade risken att få malignt melanom, alltså hudcancer. Man tror att det har att göra med att man mer sällan solar ryggen och att den därför är mindre exponerad för solen och alltså är känsligare för att bränna sig.

LÄS OCKSÅ: Brun av solen istället för bränd!

Så här lindrar du brännan

  • Kyl ner med kallt vatten först, helst genom en kall dusch eller ta ut frysta bär eller liknande i från frysen och lägg på området. Gör detta flera gånger under dagen. Vatten innehåller basiska mineraler som exempelvis magnesium, vilket kan ha en lugnande effekt på hudrodnad. Drick också mer vatten för att ge kroppen energi som hjälper till med en bättre läkning.
  • Tillsätt magnesium inifrån för att få kroppen att slappna av och minska eventuell smärta. Här är det dock viktigt att inte ta magnesiumsprej direkt på solskadad hud då det kan svida och göra väldigt ont, eftersom den är så koncentrerad.
  • Stärk upp huden inifrån med hjälp av betakarotener som finns i exempelvis morötter och nypon för att ge ett ökat skydd mot solen och återuppbyggnad på sikt.
  • Kylsprej eller aloe vera är skönt och behagligt att lindra akut rodnad med. Aloe vera finns oftast som en ingrediens i många after sun-produkter och består av näringsrikt vatten, olika vitaminer och mineraler samt aminosyror och har en hel del växtkemikalier som har lugnande egenskaper. Annars kan man använda sig av en naturlig och ekologisk fuktkräm, undvik dock en med fett i utan använd bara ren fukt, glycerin och hyaluronsyra är exempel på naturliga fuktämnen, för att inte aktivera området för mycket. Stryk på fuktkräm eller aloe vera tills huden känner sig mättad.
  • Håll dig borta från solen några dagar och har du bränt dig mycket med blåsor eller mycket smärta - uppsök en hudläkare som kan lägga förband och liknande för att lindra det mesta akuta.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

 

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.