Kvinna tränar, en cigarettfimp, en överkryssad hamburgare, en våg, två hantlar och två äpplen med ett måttband runt sig

Så lyckas du med dina nyårslöften

Vi svenskar är experter på att avge nyårslöften – men usla på att hålla dem.
– Man vill mycket men orkar inte hela vägen, ofta för att man inte gjort upp någon handlingsplan. Man går "all in" i några veckor men kroknar ofta snart, säger Carolin Helt, diplomerad kostrådgivare och licensierad personlig tränare.

Nyårslöften rör nästan alltid den egna hälsan, på ett eller annat sätt.
Kostrådgivaren och PT:n Carolin Helt är väl medveten om människors problem att hålla sina löften mer än några veckor. Men för dem som känner till knepen brukar det gå bättre, berättar hon.

 

Genvägar fungerar sällan - däremot hjälpmedel
För att komma i form och behålla formen krävs det en livsstilsförändring. Det kanske låter stort men det handlar egentligen bara om att hitta balansen och hålla den. Balans mellan energiintag och energiförbrukning.
– Många vill ha en quick fix för att "gå ner fyra kilo på en vecka" men det är inte en metod, det kallas vinterkräksjuka. Det finns inga genvägar men det finns hjälpmedel, säger Carolin Helt.

Här är 4 vanliga nyårslöften:
... och tipsen som kan få dig att lyckas hålla dem.

1. Gå ner i vikt
Ett av de absolut vanligaste nyårslöftena varje år är att gå ner i vikt.
– Det finns ett stort sortiment av viktminskningsprodukter på marknaden, en del bra, andra mindre bra. För att gå ner i vikt krävs det att man planerar sitt ätande och det är ofta där det brister. Då finns många bra måltidsersättare, shakes och bars som fungerar fint som nödlösning. Köp dina produkter i butiker med personal som kan sitt sortiment och som kan ge dig råd om vad som passar just dig, och undvik att handla på lustiga internetsajter, säger Carolin Helt.

2. Sluta röka
Vi blir alltid nedringda efter nyår, det är jättemånga som vill sluta då. Hur man sedan väljer att sluta är väldigt olika. En del slutar tvärt medan andra behöver trappa ner och ta längre tid på sig, berättar Ninni Gustafsson på Sluta-Röka-Linjen.
Många är oroliga för att må dåligt efter rökstopp och en del är rädda för att misslyckas, fortsätter hon.
– Knepet är att förbereda sig ordentligt, och inte minst att fundera på vad man ska göra istället för att röka. Motivation,vanor, hinder och planer utforskas och vägen mot ett tobaksfritt liv blir individuell.

Bra att motionera mer

Personerna som arbetar på Sluta-Röka-Linjen fungerar som ett bollplank och ett stöd, berättar Ninni.
–Vi pratar om vad som gått fel de tidigare gångerna man försökt sluta och vad man nu kan göra istället för att lyckas. Att ändra vanor som till exempel att motionera mer eller att ändra sina matvanor är något vi ofta kommer in på och en del behöver läkemedel som stöd.
– Att sluta röka är den finaste present man kan ge till sig själv. Du slipper beroendet, får bättre hälsa, andedräkt, ekonomi, kondition, etcetera. Det är väldigt obekvämt att vara rökare i dag och många tycker också att det är skämmigt. De här argumenten känner de flesta redan till. Det enda du själv egentligen måste göra är att hitta din egen motivation, det är den viktigaste rekommendationen av dem alla.
Ring Sluta-Röka-Linjen på 020-84 00 00  eller få fler tips på www.slutarokalinjen.org

3. Börja träna
Januari är månaden då folk strömmar till gymmen. Men redan efter åtta, tio veckor börjar det oftast att lugna ner sig. Men varför är det så?
– Jo, för att nå resultat måste man ha tålamod, många har tyvärr inte så mycket av den varan. Blir man dessutom drabbad av förkylning, influensa eller något annat som stör de nya goda vanorna så har man snabbt tappat dem. Tränar du förbrukar du mer energi och näringsämnen.
Maten du äter är den absolut viktigaste källan till energi men man kan tjäna på att komplettera kosten med ett vitamin- och mineraltillskott, berättar Carolin.
– Framför allt tränande kvinnor och personer som uthållighetstränar mår ofta bra av att komplettera med extra järn. Vill du bygga och bevara muskelmassa är ett bra proteintillskott att rekommendera. Detta kan även användas som mellanmål om du har fettreducering som mål.

Resultatet sitter i huvudet
Det som avgör om du kommer att nå ditt mål är, hur man än vrider och vänder på det, ditt eget huvud, hävdar Carolin.
– Har du ett tydligt mål du verkligen vill nå? Har du motivationen kommer du att nå ditt mål. Saknar du motivationen bör du skaffa dig en bra coach, säger Carolin Helt.

 

4. Börja leva mera hälsosamt
Att leva hälsosamt behöver inte innebära så stora uppoffringar som många tror.
– Det kan räcka långt att lägga till 30 minuters fysisk aktivitet om dagen, det betyder endast två procent av den tid vi alla har på ett dygn, säger Carolin Helt.
Att prioritera kvalitet när det kommer till maten vi äter är också av högsta vikt, förklarar hon.
– Komplettera gärna med så kallade superfoods som till exempel gojibär, acai pulver och incabär. Superfoods är väldigt rika på vitaminer, antioxidanter och nyttiga fetter.

Ät kokosfett – och bränn fett
Dessutom kan ett byte av fettet till matlagningen också vara en bra idé, menar Carolin.
– Välj ett ekologiskt kokosfett eller kokosolja av hög kvalitet från hälsokostaffären till exempel. De fungerar inte bara för personer som kör lågkolhydratsdieter utan är ett ultimat stekfett även för andra. Det finns så många fördelarmed kokosfettet: det gynnar till exempel immunförvaret, ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle, vilket gör oss uthålligare, lagras inte i fettcellerna och sedan är det ju dessutom vansinnigt gott.
Linfröolja är ytterligare en vegetabilisk olja som har god effekt på vår fettförbränning, berättar hon och fortsätter:
– Välj rätt fett om du vill minska på ditt eget fett alltså. Linfröolja är dessutom extremt rik på nyttiga omega-3-fetter som hämmar inflammationer i kroppen, vilket är extra bra att tänka på för alla som tränar.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

 

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

 

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.