Så lyckas du med dina nyårslöften | Kurera.se
Kvinna tränar, en cigarettfimp, en överkryssad hamburgare, en våg, två hantlar och två äpplen med ett måttband runt sig

Så lyckas du med dina nyårslöften

Vi svenskar är experter på att avge nyårslöften – men usla på att hålla dem.
– Man vill mycket men orkar inte hela vägen, ofta för att man inte gjort upp någon handlingsplan. Man går "all in" i några veckor men kroknar ofta snart, säger Carolin Helt, diplomerad kostrådgivare och licensierad personlig tränare.

Nyårslöften rör nästan alltid den egna hälsan, på ett eller annat sätt.
Kostrådgivaren och PT:n Carolin Helt är väl medveten om människors problem att hålla sina löften mer än några veckor. Men för dem som känner till knepen brukar det gå bättre, berättar hon.

 

Genvägar fungerar sällan - däremot hjälpmedel
För att komma i form och behålla formen krävs det en livsstilsförändring. Det kanske låter stort men det handlar egentligen bara om att hitta balansen och hålla den. Balans mellan energiintag och energiförbrukning.
– Många vill ha en quick fix för att "gå ner fyra kilo på en vecka" men det är inte en metod, det kallas vinterkräksjuka. Det finns inga genvägar men det finns hjälpmedel, säger Carolin Helt.

Här är 4 vanliga nyårslöften:
... och tipsen som kan få dig att lyckas hålla dem.

1. Gå ner i vikt
Ett av de absolut vanligaste nyårslöftena varje år är att gå ner i vikt.
– Det finns ett stort sortiment av viktminskningsprodukter på marknaden, en del bra, andra mindre bra. För att gå ner i vikt krävs det att man planerar sitt ätande och det är ofta där det brister. Då finns många bra måltidsersättare, shakes och bars som fungerar fint som nödlösning. Köp dina produkter i butiker med personal som kan sitt sortiment och som kan ge dig råd om vad som passar just dig, och undvik att handla på lustiga internetsajter, säger Carolin Helt.

2. Sluta röka
Vi blir alltid nedringda efter nyår, det är jättemånga som vill sluta då. Hur man sedan väljer att sluta är väldigt olika. En del slutar tvärt medan andra behöver trappa ner och ta längre tid på sig, berättar Ninni Gustafsson på Sluta-Röka-Linjen.
Många är oroliga för att må dåligt efter rökstopp och en del är rädda för att misslyckas, fortsätter hon.
– Knepet är att förbereda sig ordentligt, och inte minst att fundera på vad man ska göra istället för att röka. Motivation,vanor, hinder och planer utforskas och vägen mot ett tobaksfritt liv blir individuell.

Bra att motionera mer

Personerna som arbetar på Sluta-Röka-Linjen fungerar som ett bollplank och ett stöd, berättar Ninni.
–Vi pratar om vad som gått fel de tidigare gångerna man försökt sluta och vad man nu kan göra istället för att lyckas. Att ändra vanor som till exempel att motionera mer eller att ändra sina matvanor är något vi ofta kommer in på och en del behöver läkemedel som stöd.
– Att sluta röka är den finaste present man kan ge till sig själv. Du slipper beroendet, får bättre hälsa, andedräkt, ekonomi, kondition, etcetera. Det är väldigt obekvämt att vara rökare i dag och många tycker också att det är skämmigt. De här argumenten känner de flesta redan till. Det enda du själv egentligen måste göra är att hitta din egen motivation, det är den viktigaste rekommendationen av dem alla.
Ring Sluta-Röka-Linjen på 020-84 00 00  eller få fler tips på www.slutarokalinjen.org

3. Börja träna
Januari är månaden då folk strömmar till gymmen. Men redan efter åtta, tio veckor börjar det oftast att lugna ner sig. Men varför är det så?
– Jo, för att nå resultat måste man ha tålamod, många har tyvärr inte så mycket av den varan. Blir man dessutom drabbad av förkylning, influensa eller något annat som stör de nya goda vanorna så har man snabbt tappat dem. Tränar du förbrukar du mer energi och näringsämnen.
Maten du äter är den absolut viktigaste källan till energi men man kan tjäna på att komplettera kosten med ett vitamin- och mineraltillskott, berättar Carolin.
– Framför allt tränande kvinnor och personer som uthållighetstränar mår ofta bra av att komplettera med extra järn. Vill du bygga och bevara muskelmassa är ett bra proteintillskott att rekommendera. Detta kan även användas som mellanmål om du har fettreducering som mål.

Resultatet sitter i huvudet
Det som avgör om du kommer att nå ditt mål är, hur man än vrider och vänder på det, ditt eget huvud, hävdar Carolin.
– Har du ett tydligt mål du verkligen vill nå? Har du motivationen kommer du att nå ditt mål. Saknar du motivationen bör du skaffa dig en bra coach, säger Carolin Helt.

 

4. Börja leva mera hälsosamt
Att leva hälsosamt behöver inte innebära så stora uppoffringar som många tror.
– Det kan räcka långt att lägga till 30 minuters fysisk aktivitet om dagen, det betyder endast två procent av den tid vi alla har på ett dygn, säger Carolin Helt.
Att prioritera kvalitet när det kommer till maten vi äter är också av högsta vikt, förklarar hon.
– Komplettera gärna med så kallade superfoods som till exempel gojibär, acai pulver och incabär. Superfoods är väldigt rika på vitaminer, antioxidanter och nyttiga fetter.

Ät kokosfett – och bränn fett
Dessutom kan ett byte av fettet till matlagningen också vara en bra idé, menar Carolin.
– Välj ett ekologiskt kokosfett eller kokosolja av hög kvalitet från hälsokostaffären till exempel. De fungerar inte bara för personer som kör lågkolhydratsdieter utan är ett ultimat stekfett även för andra. Det finns så många fördelarmed kokosfettet: det gynnar till exempel immunförvaret, ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle, vilket gör oss uthålligare, lagras inte i fettcellerna och sedan är det ju dessutom vansinnigt gott.
Linfröolja är ytterligare en vegetabilisk olja som har god effekt på vår fettförbränning, berättar hon och fortsätter:
– Välj rätt fett om du vill minska på ditt eget fett alltså. Linfröolja är dessutom extremt rik på nyttiga omega-3-fetter som hämmar inflammationer i kroppen, vilket är extra bra att tänka på för alla som tränar.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.