Kvinna tränar, en cigarettfimp, en överkryssad hamburgare, en våg, två hantlar och två äpplen med ett måttband runt sig

Så lyckas du med dina nyårslöften

Vi svenskar är experter på att avge nyårslöften – men usla på att hålla dem.
– Man vill mycket men orkar inte hela vägen, ofta för att man inte gjort upp någon handlingsplan. Man går ”all in” i några veckor men kroknar ofta snart, säger Carolin Helt, diplomerad kostrådgivare och licensierad personlig tränare.

Nyårslöften rör nästan alltid den egna hälsan, på ett eller annat sätt.
Kostrådgivaren och PT:n Carolin Helt är väl medveten om människors problem att hålla sina löften mer än några veckor. Men för dem som känner till knepen brukar det gå bättre, berättar hon.

Genvägar fungerar sällan – däremot hjälpmedel
För att komma i form och behålla formen krävs det en livsstilsförändring. Det kanske låter stort men det handlar egentligen bara om att hitta balansen och hålla den. Balans mellan energiintag och energiförbrukning.
– Många vill ha en quick fix för att ”gå ner fyra kilo på en vecka” men det är inte en metod, det kallas vinterkräksjuka. Det finns inga genvägar men det finns hjälpmedel, säger Carolin Helt.

 

Här är 4 vanliga nyårslöften:
… och tipsen som kan få dig att lyckas hålla dem.

1. Gå ner i vikt
Ett av de absolut vanligaste nyårslöftena varje år är att gå ner i vikt.
– Det finns ett stort sortiment av viktminskningsprodukter på marknaden, en del bra, andra mindre bra. För att gå ner i vikt krävs det att man planerar sitt ätande och det är ofta där det brister. Då finns många bra måltidsersättare, shakes och bars som fungerar fint som nödlösning. Köp dina produkter i butiker med personal som kan sitt sortiment och som kan ge dig råd om vad som passar just dig, och undvik att handla på lustiga internetsajter, säger Carolin Helt.

2. Sluta röka
Vi blir alltid nedringda efter nyår, det är jättemånga som vill sluta då. Hur man sedan väljer att sluta är väldigt olika. En del slutar tvärt medan andra behöver trappa ner och ta längre tid på sig, berättar Ninni Gustafsson på Sluta-Röka-Linjen.
Många är oroliga för att må dåligt efter rökstopp och en del är rädda för att misslyckas, fortsätter hon.
– Knepet är att förbereda sig ordentligt, och inte minst att fundera på vad man ska göra istället för att röka. Motivation,vanor, hinder och planer utforskas och vägen mot ett tobaksfritt liv blir individuell.

Bra att motionera mer

Personerna som arbetar på Sluta-Röka-Linjen fungerar som ett bollplank och ett stöd, berättar Ninni.
–Vi pratar om vad som gått fel de tidigare gångerna man försökt sluta och vad man nu kan göra istället för att lyckas. Att ändra vanor som till exempel att motionera mer eller att ändra sina matvanor är något vi ofta kommer in på och en del behöver läkemedel som stöd.
– Att sluta röka är den finaste present man kan ge till sig själv. Du slipper beroendet, får bättre hälsa, andedräkt, ekonomi, kondition, etcetera. Det är väldigt obekvämt att vara rökare i dag och många tycker också att det är skämmigt. De här argumenten känner de flesta redan till. Det enda du själv egentligen måste göra är att hitta din egen motivation, det är den viktigaste rekommendationen av dem alla.
Ring Sluta-Röka-Linjen på 020-84 00 00  eller få fler tips på www.slutarokalinjen.org

3. Börja träna
Januari är månaden då folk strömmar till gymmen. Men redan efter åtta, tio veckor börjar det oftast att lugna ner sig. Men varför är det så?
– Jo, för att nå resultat måste man ha tålamod, många har tyvärr inte så mycket av den varan. Blir man dessutom drabbad av förkylning, influensa eller något annat som stör de nya goda vanorna så har man snabbt tappat dem. Tränar du förbrukar du mer energi och näringsämnen.
Maten du äter är den absolut viktigaste källan till energi men man kan tjäna på att komplettera kosten med ett vitamin- och mineraltillskott, berättar Carolin.
– Framför allt tränande kvinnor och personer som uthållighetstränar mår ofta bra av att komplettera med extra järn. Vill du bygga och bevara muskelmassa är ett bra proteintillskott att rekommendera. Detta kan även användas som mellanmål om du har fettreducering som mål.

Resultatet sitter i huvudet
Det som avgör om du kommer att nå ditt mål är, hur man än vrider och vänder på det, ditt eget huvud, hävdar Carolin.
– Har du ett tydligt mål du verkligen vill nå? Har du motivationen kommer du att nå ditt mål. Saknar du motivationen bör du skaffa dig en bra coach, säger Carolin Helt.

4. Börja leva mera hälsosamt
Att leva hälsosamt behöver inte innebära så stora uppoffringar som många tror.
– Det kan räcka långt att lägga till 30 minuters fysisk aktivitet om dagen, det betyder endast två procent av den tid vi alla har på ett dygn, säger Carolin Helt.
Att prioritera kvalitet när det kommer till maten vi äter är också av högsta vikt, förklarar hon.
– Komplettera gärna med så kallade superfoods som till exempel gojibär, acai pulver och incabär. Superfoods är väldigt rika på vitaminer, antioxidanter och nyttiga fetter.

Ät kokosfett – och bränn fett
Dessutom kan ett byte av fettet till matlagningen också vara en bra idé, menar Carolin.
– Välj ett ekologiskt kokosfett eller kokosolja av hög kvalitet från hälsokostaffären till exempel. De fungerar inte bara för personer som kör lågkolhydratsdieter utan är ett ultimat stekfett även för andra. Det finns så många fördelarmed kokosfettet: det gynnar till exempel immunförvaret, ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle, vilket gör oss uthålligare, lagras inte i fettcellerna och sedan är det ju dessutom vansinnigt gott.
Linfröolja är ytterligare en vegetabilisk olja som har god effekt på vår fettförbränning, berättar hon och fortsätter:
– Välj rätt fett om du vill minska på ditt eget fett alltså. Linfröolja är dessutom extremt rik på nyttiga omega-3-fetter som hämmar inflammationer i kroppen, vilket är extra bra att tänka på för alla som tränar.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.