Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så här lyckas du på första dejten – med 7 enkla knep

Första dejten innebär ofta en extra stor press. För hur den går är ju oftast avgörande för huruvida det blir en andra dejt eller ej. 
Så hur tusan beter man sig?
Här delar den brittiska psykologen och dejtingcoachen Madeleine Mason med sig av sina bästa tips för hur du gör succé när det gäller.

Att ens våga sig ut på en dejt kan för många vara oerhört läskigt. Kanske var det många år sedan man dejtade sist och man undrar om "reglerna" är desamma.
När man sedan väl tagit mod till sig slår kanske nervositeten eller/och tunghäftan till - och man framstår bara som en himla galning.
Aaaa, nog lika bra att stanna hemma, tänker en del. Att inte ens försöka.
Eller?

Friskt vågat, hälften vunnet
Nej, för tusan! Upp på hästen igen, säger vi på Kurera. Kärlek är härligt och du har inget att förlora, förutom möjligtvis ditt hjärta. Och om det inte faller väl ut riskerar du så klart även en del smärta. Men vad vore livet utan lite risk?
Nu kör vi.

 

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

7 tips för att lyckas på första dejten

- enligt psykologen Madeleine Mason, grundare av dejtcoachfirman Passionsmiths i London, som intervjuats i Daily Mail om sina bästa knep för just detta.

1. Gör ett bra första intryck – redan innan ni ses!
– Vi skapar oss en uppfattning om personer inom någon minuter när vi träffar dem, säger hon till tidningen.
Ett sätt är att ringa upp innan dejten. På detta sätt kan du skapa ett bra första intryck redan innan ni ses, utöver det intryck du redan gjort förstås, i eventuella mejl eller meddelanden (om ni träffats genom dejtingsajt eller app).
– Var glad och entusiastisk i telefon utan att låta för angelägen. Och le medan du pratar trots att ingen ser dig. Experter säger att man kan ”höra” ett leende, säger hon.

2. Håll det enkelt!
Att ta en kopp kaffe på en parkbänk är en mycket bättre första dejt än en dyr restaurangkväll, eftersom detta visar att du är intresserad av personen och inte bara av att få en utekväll.
– Håll det enkelt, säger hon.

 

► Läs också: 10 tips som ger ditt kärleksliv en skjuts

3. Visa intresse snarare än att själv vara intressant!
– Ställ frågor om personens intressen, passioner, hobbys, hur personen dricker sitt te, dennes barndom och bästa minnen, tycker Madeleine Mason.
Lyssna mer än att prata. Ställ frågor och visa intresse. Frågorna kommer att vara uppskattade, dessutom får du veta saker om dejten som kan hjälpa dig att avgöra om ni passar ihop.

4. Skratta!
... okej, inte på fel plats förstås, eller i tid och otid. Då verkar du bara galen. Eller hyper. Men ha roligt.
– Är du uttråkad blir din dejt också uttråkad. Försök att ha roligt och plocka fram barnet inom dig. Våga vara annorlunda. Våga ha kul.
Har du kul kommer din dejt att smittas av det och tycka att ni har det trevligt. Och vem vill inte ha trevligt igen?

5. Våga visa dig sårbar!
Du kan med fördel berätta något känslosamt om dig själv, det skapar ett band och en vi-känsla, resonerar psykologen. Du ska inte vara rädd för att säga till dejten att du gillar denne.
– Men förvänta dig inte att få gensvar, säger hon.

 

6. Rör din dejt – men subtilt!
– När vi blir berörda utlöses en dos av hormonet oxytocin som får oss att må bra. Och när vi mår bra tillskriver vi den känslan personen vi är tillsammans med, säger experten.
Men beröringen ska vara försiktig, menar hon. Det räcker med till exempel en hand på axeln när du reser dig eller liknande.

► Läs också: Så är den perfekta beröringen enligt forskningen

7. Spela inte svår!
Är du intresserad bör du agera som att du är det också. Allt annat vore dumt. Så vänta inte med att svara på sms och sådant trams. Dessutom: Var snäll, inte kaxig - vilket är lätt hänt när man är nervös och osäker.
– Är du snäll blir du mer åtråvärd i dejtens ögon. Men det är inte samma sak som att vara utan egen vilja och säga ja till allting, avslutar Madeleine Mason.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år som vi uppmanats att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men musik eller en film som assoccieras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.