Så här lyckas du på första dejten – med 7 enkla knep

Första dejten innebär ofta en extra stor press. För hur den går är ju oftast avgörande för huruvida det blir en andra dejt eller ej. 
Så hur tusan beter man sig?
Här delar den brittiska psykologen och dejtingcoachen Madeleine Mason med sig av sina bästa tips för hur du gör succé när det gäller.

Att ens våga sig ut på en dejt kan för många vara oerhört läskigt. Kanske var det många år sedan man dejtade sist och man undrar om "reglerna" är desamma.
När man sedan väl tagit mod till sig slår kanske nervositeten eller/och tunghäftan till - och man framstår bara som en himla galning.
Aaaa, nog lika bra att stanna hemma, tänker en del. Att inte ens försöka.
Eller?

Friskt vågat, hälften vunnet
Nej, för tusan! Upp på hästen igen, säger vi på Kurera. Kärlek är härligt och du har inget att förlora, förutom möjligtvis ditt hjärta. Och om det inte faller väl ut riskerar du så klart även en del smärta. Men vad vore livet utan lite risk?
Nu kör vi.

 

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

7 tips för att lyckas på första dejten

- enligt psykologen Madeleine Mason, grundare av dejtcoachfirman Passionsmiths i London, som intervjuats i Daily Mail om sina bästa knep för just detta.

1. Gör ett bra första intryck – redan innan ni ses!
– Vi skapar oss en uppfattning om personer inom någon minuter när vi träffar dem, säger hon till tidningen.
Ett sätt är att ringa upp innan dejten. På detta sätt kan du skapa ett bra första intryck redan innan ni ses, utöver det intryck du redan gjort förstås, i eventuella mejl eller meddelanden (om ni träffats genom dejtingsajt eller app).
– Var glad och entusiastisk i telefon utan att låta för angelägen. Och le medan du pratar trots att ingen ser dig. Experter säger att man kan ”höra” ett leende, säger hon.

2. Håll det enkelt!
Att ta en kopp kaffe på en parkbänk är en mycket bättre första dejt än en dyr restaurangkväll, eftersom detta visar att du är intresserad av personen och inte bara av att få en utekväll.
– Håll det enkelt, säger hon.

 

► Läs också: 10 tips som ger ditt kärleksliv en skjuts

3. Visa intresse snarare än att själv vara intressant!
– Ställ frågor om personens intressen, passioner, hobbys, hur personen dricker sitt te, dennes barndom och bästa minnen, tycker Madeleine Mason.
Lyssna mer än att prata. Ställ frågor och visa intresse. Frågorna kommer att vara uppskattade, dessutom får du veta saker om dejten som kan hjälpa dig att avgöra om ni passar ihop.

4. Skratta!
... okej, inte på fel plats förstås, eller i tid och otid. Då verkar du bara galen. Eller hyper. Men ha roligt.
– Är du uttråkad blir din dejt också uttråkad. Försök att ha roligt och plocka fram barnet inom dig. Våga vara annorlunda. Våga ha kul.
Har du kul kommer din dejt att smittas av det och tycka att ni har det trevligt. Och vem vill inte ha trevligt igen?

5. Våga visa dig sårbar!
Du kan med fördel berätta något känslosamt om dig själv, det skapar ett band och en vi-känsla, resonerar psykologen. Du ska inte vara rädd för att säga till dejten att du gillar denne.
– Men förvänta dig inte att få gensvar, säger hon.

 

6. Rör din dejt – men subtilt!
– När vi blir berörda utlöses en dos av hormonet oxytocin som får oss att må bra. Och när vi mår bra tillskriver vi den känslan personen vi är tillsammans med, säger experten.
Men beröringen ska vara försiktig, menar hon. Det räcker med till exempel en hand på axeln när du reser dig eller liknande.

► Läs också: Så är den perfekta beröringen enligt forskningen

7. Spela inte svår!
Är du intresserad bör du agera som att du är det också. Allt annat vore dumt. Så vänta inte med att svara på sms och sådant trams. Dessutom: Var snäll, inte kaxig - vilket är lätt hänt när man är nervös och osäker.
– Är du snäll blir du mer åtråvärd i dejtens ögon. Men det är inte samma sak som att vara utan egen vilja och säga ja till allting, avslutar Madeleine Mason.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.