Så maximerar du din stund i badet

Tillhör du dem som njuter av att krypa ned i badet mellan varven? Då är detta läsning för dig. De flesta av oss nöjer oss oftast med en snabb dusch men inget går upp mot ett långt, njutningsfullt bad. Det är dessutom avkopplande och bjuder på återhämtning – något många av oss lider brist på. Här kommer några tips på hur du gör din badstund extra njutningsfull. 

Avkoppling och återhämtning är en bristvara för många. Vi behöver kanske lite till mans inventera vår vardag och hitta luckor för att koppla av, då passar badet utmärkt.

Om du tillhör dem vars bostad är utrustad med ett badkar – se till att använda det och beroende på vad som känns skönt och avslappnande för dig kan du även passa på att ägna dig åt lite välbehövlig egenvård som exempelvis att lägga en ansiktsmask, eller göra en hårinpackning som får verka medan du ligger nedsänkt i det ljumna vattnet. Vi frågade Kureras hudexpert Johanna Bjurström om hennes bästa tips för ett riktigt skönt och välgörande bad.

 

Hur ofta är det lämpligt att bada?
– Så ofta man vill, men någon gång i veckan är inte fel.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Hur varmt är egentligen lagom?
– Jag rekommenderar att man tar ett kroppstempererat bad, det vill säga 37 grader och absolut inte högre än 42 grader – vilket är väldigt varmt. Personligen föredrar jag bad som är åt det kallare hållet som jag upplever väcker kroppen, ger energi och ökar upp cirkulationen. De som vill pröva rekommenderar jag att börja med varmt vatten och successivt gå över till kallare. Avsluta gärna med en kalldusch över nacken, det ökar ämnesomsättningen och kan göra att du både får mer energi och minskar i vikt.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hur länge rekommenderar du att man ligger i badet?
– Är det väldigt varmt räcker det med en liten stund. Men som regel är 20 minuter lagom, även om man för avslappningens skull kan ligga längre.

Finns det några förberedelser man kan göra innan man lägger sig i badet?
– Torrborstning är bra att göra innan du badar för att få bort döda hudceller. Jag brukar även passa på att göra en ansiktspeeling för att sedan låta en mask ligga på när jag badar.

Vad rekommenderar du att man har i badvattnet, badskum, salt eller olja?
– Ha gärna i några droppar med olja, exempelvis lavendel för ett lugnande bad och rosmarin för att öka upp cirkulationen. Man kan även att ha i magnesiumsalt, det hjälper musklerna att slappna av och är särskilt bra för de som tränar hårt. Det kallas även epsomsalt och finns att köpa i hälsokosten.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Vad kan man passa på att göra medan man ligger i badet?
– Jag brukar göra en ansiktsmask när jag ligger i badet. En hårinpackning med avokadoolja är också bra att göra samtidigt.

När är det bäst att peela?
– Jag tycker att det är bäst att peela innan, efteråt kan huden vara för mjuk av vattnet och det finns risk att du peelar för mycket, vilket kan göra huden mer känslig.

Efteråt kan det vara skönt att smörja in sig med en olja eller lotion. Vilket som passar bäst beror på hur torr du är.
– Behöver du extra fukt kan du smörja in huden med en närande olja och efteråt smörja lite extra med en fuktrik lotion på de ställen du är extra torr på. I ansiktet brukar jag lägga ett extra näringsrikt serum och efter det en kräm för natten. Jag brukar även smörja in kroppen med avokadoolja, då det är den oljan som går längst ner i huden, som en extra boost.

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Fixa fossningarna
Johanna Bjurström tipsar även att göra en pedikyr och fila fötterna i samband med badet.
– Efteråt kan du smörja in hälarna med avokadoolja samt extra fotkräm om det behövs. Du kan även smörja in nagelbanden på både händer och fötter med myrraolja som är extra vårdande för naglar och nagelband.

Och för den som har möjlighet rekommenderar Johanna att försöka få lite massage när kroppen är mjuk och avslappnad.
– Be någon massera dina händer och fötter eller varför inte hela kroppen efter badet, tipsar hon.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.