Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så maximerar du din stund i badet

Tillhör du dem som njuter av att krypa ned i badet mellan varven? Då är detta läsning för dig. De flesta av oss nöjer oss oftast med en snabb dusch men inget går upp mot ett långt, njutningsfullt bad. Det är dessutom avkopplande och bjuder på återhämtning – något många av oss lider brist på. Här kommer några tips på hur du gör din badstund extra njutningsfull. 

Avkoppling och återhämtning är en bristvara för många. Vi behöver kanske lite till mans inventera vår vardag och hitta luckor för att koppla av, då passar badet utmärkt.

Om du tillhör dem vars bostad är utrustad med ett badkar – se till att använda det och beroende på vad som känns skönt och avslappnande för dig kan du även passa på att ägna dig åt lite välbehövlig egenvård som exempelvis att lägga en ansiktsmask, eller göra en hårinpackning som får verka medan du ligger nedsänkt i det ljumna vattnet. Vi frågade Kureras hudexpert Johanna Bjurström om hennes bästa tips för ett riktigt skönt och välgörande bad.

 

Hur ofta är det lämpligt att bada?
– Så ofta man vill, men någon gång i veckan är inte fel.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Hur varmt är egentligen lagom?
– Jag rekommenderar att man tar ett kroppstempererat bad, det vill säga 37 grader och absolut inte högre än 42 grader – vilket är väldigt varmt. Personligen föredrar jag bad som är åt det kallare hållet som jag upplever väcker kroppen, ger energi och ökar upp cirkulationen. De som vill pröva rekommenderar jag att börja med varmt vatten och successivt gå över till kallare. Avsluta gärna med en kalldusch över nacken, det ökar ämnesomsättningen och kan göra att du både får mer energi och minskar i vikt.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hur länge rekommenderar du att man ligger i badet?
– Är det väldigt varmt räcker det med en liten stund. Men som regel är 20 minuter lagom, även om man för avslappningens skull kan ligga längre.

Finns det några förberedelser man kan göra innan man lägger sig i badet?
– Torrborstning är bra att göra innan du badar för att få bort döda hudceller. Jag brukar även passa på att göra en ansiktspeeling för att sedan låta en mask ligga på när jag badar.

Vad rekommenderar du att man har i badvattnet, badskum, salt eller olja?
– Ha gärna i några droppar med olja, exempelvis lavendel för ett lugnande bad och rosmarin för att öka upp cirkulationen. Man kan även att ha i magnesiumsalt, det hjälper musklerna att slappna av och är särskilt bra för de som tränar hårt. Det kallas även epsomsalt och finns att köpa i hälsokosten.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Vad kan man passa på att göra medan man ligger i badet?
– Jag brukar göra en ansiktsmask när jag ligger i badet. En hårinpackning med avokadoolja är också bra att göra samtidigt.

När är det bäst att peela?
– Jag tycker att det är bäst att peela innan, efteråt kan huden vara för mjuk av vattnet och det finns risk att du peelar för mycket, vilket kan göra huden mer känslig.

Efteråt kan det vara skönt att smörja in sig med en olja eller lotion. Vilket som passar bäst beror på hur torr du är.
– Behöver du extra fukt kan du smörja in huden med en närande olja och efteråt smörja lite extra med en fuktrik lotion på de ställen du är extra torr på. I ansiktet brukar jag lägga ett extra näringsrikt serum och efter det en kräm för natten. Jag brukar även smörja in kroppen med avokadoolja, då det är den oljan som går längst ner i huden, som en extra boost.

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Fixa fossningarna
Johanna Bjurström tipsar även att göra en pedikyr och fila fötterna i samband med badet.
– Efteråt kan du smörja in hälarna med avokadoolja samt extra fotkräm om det behövs. Du kan även smörja in nagelbanden på både händer och fötter med myrraolja som är extra vårdande för naglar och nagelband.

Och för den som har möjlighet rekommenderar Johanna att försöka få lite massage när kroppen är mjuk och avslappnad.
– Be någon massera dina händer och fötter eller varför inte hela kroppen efter badet, tipsar hon.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mejerivaror

Mejerifett verkar inte påverka hjärthälsan

Forskning

Länge har det diskuterats om mejerifetter är bra eller dåliga för kroppen. Nu redovisar svenska forskare en data där de analyserat 4 150 60-åringars blodprover. Studien visade att de som hade ett högt intag av mejerifett i sitt blod hade lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar.

glad kvinna i höstskog

Magnesium ger bättre upptag av D-vitamin

Hälsa

D-vitamin lagras i kroppens fettvävnad under soliga dagar, men efter höstdagjämningen står solen för lågt för att vi ska kunna tillgodogöra oss D-vitamin från solen. Mitt i vintern kan därför dina lager av D-vitamin vara relativt tomma. Då kan det vara viktigt att komplettera kosten med ett kosttillskott, och om du ser till att fylla på depåerna av magnesium – ja, då blir ditt D-vitamintillskott ännu effektivare. Det visar en nyligen gjord studie.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Kvinna sover på rygg

5 hälsofördelar med att sova på rygg

Naturlig hälsa

Sover du på sidan, mage eller rygg? Din sovställning kan faktiskt påverka såväl hälsa som sömnkvalitet. Att sova på rygg är inte lika vanligt bland vuxna som att sova på sidan. Det kan visserligen orsaka snarkning, men i gengäld ge flera positiva effekter – som minskad risk för ryggvärk och rynkor!

 

Glasstrutar mot turkos bakgrund

Tillsatser mer regel än undantag i glass

Eko/miljö

Vad finns egentligen i glassen som du unnar dig på helgen? Inte bara rena råvaror visar det sig. De flesta sorter är fulla av tillsatser, även de som utger sig för att vara handgjorda. Här listar vi 5 tillsatser att välja bort – och 6 äkta och riktigt goda glassar att välja istället!

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Så kan du slippa klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

 

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

 

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

 

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

 

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.