Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så maximerar du din stund i badet

Tillhör du dem som njuter av att krypa ned i badet mellan varven? Då är detta läsning för dig. De flesta av oss nöjer oss oftast med en snabb dusch men inget går upp mot ett långt, njutningsfullt bad. Det är dessutom avkopplande och bjuder på återhämtning – något många av oss lider brist på. Här kommer några tips på hur du gör din badstund extra njutningsfull. 

Avkoppling och återhämtning är en bristvara för många. Vi behöver kanske lite till mans inventera vår vardag och hitta luckor för att koppla av, då passar badet utmärkt.

Om du tillhör dem vars bostad är utrustad med ett badkar – se till att använda det och beroende på vad som känns skönt och avslappnande för dig kan du även passa på att ägna dig åt lite välbehövlig egenvård som exempelvis att lägga en ansiktsmask, eller göra en hårinpackning som får verka medan du ligger nedsänkt i det ljumna vattnet. Vi frågade Kureras hudexpert Johanna Bjurström om hennes bästa tips för ett riktigt skönt och välgörande bad.

 

Hur ofta är det lämpligt att bada?
– Så ofta man vill, men någon gång i veckan är inte fel.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Hur varmt är egentligen lagom?
– Jag rekommenderar att man tar ett kroppstempererat bad, det vill säga 37 grader och absolut inte högre än 42 grader – vilket är väldigt varmt. Personligen föredrar jag bad som är åt det kallare hållet som jag upplever väcker kroppen, ger energi och ökar upp cirkulationen. De som vill pröva rekommenderar jag att börja med varmt vatten och successivt gå över till kallare. Avsluta gärna med en kalldusch över nacken, det ökar ämnesomsättningen och kan göra att du både får mer energi och minskar i vikt.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hur länge rekommenderar du att man ligger i badet?
– Är det väldigt varmt räcker det med en liten stund. Men som regel är 20 minuter lagom, även om man för avslappningens skull kan ligga längre.

Finns det några förberedelser man kan göra innan man lägger sig i badet?
– Torrborstning är bra att göra innan du badar för att få bort döda hudceller. Jag brukar även passa på att göra en ansiktspeeling för att sedan låta en mask ligga på när jag badar.

Vad rekommenderar du att man har i badvattnet, badskum, salt eller olja?
– Ha gärna i några droppar med olja, exempelvis lavendel för ett lugnande bad och rosmarin för att öka upp cirkulationen. Man kan även att ha i magnesiumsalt, det hjälper musklerna att slappna av och är särskilt bra för de som tränar hårt. Det kallas även epsomsalt och finns att köpa i hälsokosten.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Vad kan man passa på att göra medan man ligger i badet?
– Jag brukar göra en ansiktsmask när jag ligger i badet. En hårinpackning med avokadoolja är också bra att göra samtidigt.

När är det bäst att peela?
– Jag tycker att det är bäst att peela innan, efteråt kan huden vara för mjuk av vattnet och det finns risk att du peelar för mycket, vilket kan göra huden mer känslig.

Efteråt kan det vara skönt att smörja in sig med en olja eller lotion. Vilket som passar bäst beror på hur torr du är.
– Behöver du extra fukt kan du smörja in huden med en närande olja och efteråt smörja lite extra med en fuktrik lotion på de ställen du är extra torr på. I ansiktet brukar jag lägga ett extra näringsrikt serum och efter det en kräm för natten. Jag brukar även smörja in kroppen med avokadoolja, då det är den oljan som går längst ner i huden, som en extra boost.

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Fixa fossningarna
Johanna Bjurström tipsar även att göra en pedikyr och fila fötterna i samband med badet.
– Efteråt kan du smörja in hälarna med avokadoolja samt extra fotkräm om det behövs. Du kan även smörja in nagelbanden på både händer och fötter med myrraolja som är extra vårdande för naglar och nagelband.

Och för den som har möjlighet rekommenderar Johanna att försöka få lite massage när kroppen är mjuk och avslappnad.
– Be någon massera dina händer och fötter eller varför inte hela kroppen efter badet, tipsar hon.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.