Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så maximerar du din stund i badet

Tillhör du dem som njuter av att krypa ned i badet mellan varven? Då är detta läsning för dig. De flesta av oss nöjer oss oftast med en snabb dusch men inget går upp mot ett långt, njutningsfullt bad. Det är dessutom avkopplande och bjuder på återhämtning – något många av oss lider brist på. Här kommer några tips på hur du gör din badstund extra njutningsfull. 

Avkoppling och återhämtning är en bristvara för många. Vi behöver kanske lite till mans inventera vår vardag och hitta luckor för att koppla av, då passar badet utmärkt.

Om du tillhör dem vars bostad är utrustad med ett badkar – se till att använda det och beroende på vad som känns skönt och avslappnande för dig kan du även passa på att ägna dig åt lite välbehövlig egenvård som exempelvis att lägga en ansiktsmask, eller göra en hårinpackning som får verka medan du ligger nedsänkt i det ljumna vattnet. Vi frågade Kureras hudexpert Johanna Bjurström om hennes bästa tips för ett riktigt skönt och välgörande bad.

 

Hur ofta är det lämpligt att bada?
– Så ofta man vill, men någon gång i veckan är inte fel.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Hur varmt är egentligen lagom?
– Jag rekommenderar att man tar ett kroppstempererat bad, det vill säga 37 grader och absolut inte högre än 42 grader – vilket är väldigt varmt. Personligen föredrar jag bad som är åt det kallare hållet som jag upplever väcker kroppen, ger energi och ökar upp cirkulationen. De som vill pröva rekommenderar jag att börja med varmt vatten och successivt gå över till kallare. Avsluta gärna med en kalldusch över nacken, det ökar ämnesomsättningen och kan göra att du både får mer energi och minskar i vikt.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hur länge rekommenderar du att man ligger i badet?
– Är det väldigt varmt räcker det med en liten stund. Men som regel är 20 minuter lagom, även om man för avslappningens skull kan ligga längre.

Finns det några förberedelser man kan göra innan man lägger sig i badet?
– Torrborstning är bra att göra innan du badar för att få bort döda hudceller. Jag brukar även passa på att göra en ansiktspeeling för att sedan låta en mask ligga på när jag badar.

Vad rekommenderar du att man har i badvattnet, badskum, salt eller olja?
– Ha gärna i några droppar med olja, exempelvis lavendel för ett lugnande bad och rosmarin för att öka upp cirkulationen. Man kan även att ha i magnesiumsalt, det hjälper musklerna att slappna av och är särskilt bra för de som tränar hårt. Det kallas även epsomsalt och finns att köpa i hälsokosten.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Vad kan man passa på att göra medan man ligger i badet?
– Jag brukar göra en ansiktsmask när jag ligger i badet. En hårinpackning med avokadoolja är också bra att göra samtidigt.

När är det bäst att peela?
– Jag tycker att det är bäst att peela innan, efteråt kan huden vara för mjuk av vattnet och det finns risk att du peelar för mycket, vilket kan göra huden mer känslig.

Efteråt kan det vara skönt att smörja in sig med en olja eller lotion. Vilket som passar bäst beror på hur torr du är.
– Behöver du extra fukt kan du smörja in huden med en närande olja och efteråt smörja lite extra med en fuktrik lotion på de ställen du är extra torr på. I ansiktet brukar jag lägga ett extra näringsrikt serum och efter det en kräm för natten. Jag brukar även smörja in kroppen med avokadoolja, då det är den oljan som går längst ner i huden, som en extra boost.

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Fixa fossningarna
Johanna Bjurström tipsar även att göra en pedikyr och fila fötterna i samband med badet.
– Efteråt kan du smörja in hälarna med avokadoolja samt extra fotkräm om det behövs. Du kan även smörja in nagelbanden på både händer och fötter med myrraolja som är extra vårdande för naglar och nagelband.

Och för den som har möjlighet rekommenderar Johanna att försöka få lite massage när kroppen är mjuk och avslappnad.
– Be någon massera dina händer och fötter eller varför inte hela kroppen efter badet, tipsar hon.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!