Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hundvalp i famnen på kvinna

Så minskar du separationsångesten mellan dig och din hund

Många har skaffat hund under coronapandemin då det blivit en riktig valpboom i Sverige. Men om det snart är dags att återvända till arbetsplatsen behöver du vänja både din hund och dig själv vid att skiljas åt på dagarna. Här är sex tips från experten, som gör det lite enklare att skiljas åt.

Har din hund inte vant sig vid att vara själv i hemmet så kan den bli både orolig och stressad när du eventuellt återvänder till arbetsplatsen igen. Så för att undvika separationsångest, vilket dessvärre är vanligt bland sällskapshundar idag, är det därför viktigt att bygga upp en trygghet och vänja hunden i tid vid en vardag utan sällskap hela tiden, berättar Åsa Dufva, husdjursagronom på Royal Canin, i ett pressmeddelande.

 

Börja träna på separation i tid

Men börja redan när valpen är ung, för ju längre tid ni väntar, desto mer kommer ni behöva träna hunden på att vara ensam. Separationsångest kan märkas på flera sätt, som att hunden gnäller, ylar, skäller eller bits och krafsar sönder saker eller inredning. Ett knep kan vara att låta valpen vara i ett rum bredvid det som du själv befinner dig i. Kanske med hjälp av ett kompostgaller eller barngrind  i dörröppningen mellan er. Sedan kan du börja lämna hemmet under kortare stunder, som gradvis blir längre. Här nedan följer fler tips från husdjursagronom Åsa Dufva.

ÄS OCKSÅ: Husdjur gör dig till en bättre ledare

6 tips som vänjer din hund (och dig) vid att skiljas åt!

  • Börja träna tidigt på en kommande separation. Ju tidigare din valp/hund blir bekant med att vara själv, desto bättre är det, men ta det i lagom dos. Börja med korta stunder då hunden lämnas ensam och öka sedan successivt tiden till så många timmar som du behöver lämna din hund till vardags. Jordbruksverkets allmänna skötselråd säger att en hund måste rastas var sjätte timme dagtid exempelvis. Kanske kan någon ur din familj, vänner eller ett hunddagis  rasta din hund när du är borta? I så fall bör även den träningen börja i god tid innan du ska tillbaka till jobbet på heltid. 
  • Rasta och lek med hunden före "adjö". Om du ser till att din fyrbente vän har fått mental stimulans genom lek och träning (utan stress) innan du lämnar den ensam, så är chansen större att din vovve sedan kan koppla av, och kanske rentav vill ta en tupplur när du är borta.

LÄS OCKSÅ: Kel med husdjur i coronatider ökar våra oxytocinnivåer

  • Ordna en trygg viloplats. När du inte är hemma behöver hunden inte ha tillgång till hela hemmet, det går bra att begränsa ytan till ett rum där hunden är trygg och har en lugn och bekväm plats att vila på. Där kan du också gärna lämna några säkra leksaker framme.
  • Gör aldrig en stor sak av att du lämnar hunden, till exempel genom att kela extra mycket med den och visa mer ömhet än annars. Inte heller när du kommer hem. Istället är det bättre att ge hunden en självständig uppgift att lösa såsom att leta foderbitar.
  • Gör så att separationen innebär något positivt. Om du ger hunden något kul som den kan sysselsätta sig med när du gått hemifrån så lä den sig snart att förknippa ditt avsked med något trevligt. Göm några foderkulor, eller kanske en hel måltid, i rummet eller någonstans i hemmet. Sedan säger du "varsågod, hejdå" och går därifrån utan dramatik, samtidigt som hunden kan börja leta rätt på foderbitarna. Då blir hunden stimulerad till att använda både nos och hjärna, och får utlopp för sina naturliga instinkter.
  • Rådfråga en expert!  Sist men inte minst, separationsångest går att förebygga och behandla med beteendeterapi. Kontakta en veterinärklinik som erbjuder beteendekonsultationer. Där kan även bakomliggande medicinska tillstånd uteslutas. Utöver beteendeterapi kan en sådan klinik vid behov hjälpa din hund med lugnande feromoner, dietfoder, fodertillskott eller läkemedel.

LÄS OCKSÅ: Kattägare lämnar hellre sin allergiske partner än katten

 Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.