Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Livet på sommaren är enklare i många avseenden. Vi har till exempel tillgång till mat från naturens skafferi på ett annat sätt än på vintern. Skogen är full av lingon och blåbär, och vi har lätt att få tag på färska och nyskördade hallon, jordgubbar, körsbär, svarta vinbär och andra näringsrika primörer. 

Fredrik Ölander

 

Just nu mår de flesta av oss bra tack vare sommarens vila och näringsrika mat samt att solen bidragit till att tanka våra kroppar med D-vitamin. Höstmörkret gör oss i regel tröttare. En del av den tröttheten beror på att kroppen, på ett naturligt sätt, gått ner på sparlåga för att klara vintern. 

– Vinterhalvåret här i Norden är normalt en fattig tid för vitaminer. En del av tröttheten vi upplever beror på att vi inte får i oss tillräckligt med näring i maten. Till exempel är det viktiga att äta C-vitaminrik mat, och att äta varierat. Det vill säga mycket bär och grönsaker. Men det man ska ha med i bakhuvudet är att C-vitamin är känsligt och förstörs av ljus, värme och vid matlagning, säger näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander.

Råkost är därför bra att få i sig varje dag eftersom den inte värms upp. Vitkål till exempel är en bra C-vitaminkälla för oss nordbor, och innehåller tre gånger så mycket C-vitamin som exempelvis potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram C-vitamin per 100 gram, men den är förstås lite för stark för att ätas i stora mängder. Då är broccoli, grönkål, havtorn, paprika och persilja att föredra. Acerola som påminner om körsbär, är en tropisk frukt som innehåller mycket C-vitamin, liksom svartvinbär, nypon och kiwi.

LÄS OCKSÅ: "Svårt sjuka kan behöva höga doser C-vitamin”

Individuella behov

– Det är inte särskilt svårt att få i sig rätt mängd C-vitamin varje dag om du äter en varierad kost. Livsmedelsverkets rekommendation ligger på 75 milligram per dag. Deras rekommendationer bygger på att vi inte ska få brister, men tar inte hänsyn till dig som individ. Varje person lever ju sitt liv individuellt, vilket innebär att generaliseringar är just generaliseringar. 

– Är du rökare, äldre, diabetiker, lider av mag-tarmbesvär, tränar hårt, är utsatt för toxiska ämnen eller lider av fysisk eller psykisk stress så ska du absolut säkerställa att du får i dig en bra mängd C-vitamin, säger Fredrik Ölander.

 

Har man någon eller några av dessa påfrestningar tycker Fredrik att en bra nivå kan ligga mellan 2000 och 5000 milligram per dag. Det är dock viktigt att inte ta allt på en gång utan att fördela intaget under dagen. Fredrik rekommenderar 2000 milligram till frukost, 1000 milligram på förmiddagen och 1000 milligram under eftermiddagen.

C-vitamin fyller många funktioner och är viktigt för kroppen eftersom vi inte kan tillverka vitaminet själva. Förutom att det ger motståndskraft mot infektioner så är C-vitamin bra för bildandet av kollagen, det är alltså bra för vår hud och för bindvävens ämnesomsättning. C-vitamin stärker blodkärl, tänder och skelett. För kroppens upptag av järn så behövs också C-vitamin. 

Den som röker gör av med mycket mer C-vitamin, så rökare behöver tänka på att fylla på mer. Detsamma gäller om du dricker alkohol.

– Den som äter mycket skräpmat, bantar, har problem med mage och tarm eller är äldre behöver också äta betydligt mer C-vitamin för att få ett bra upptag. För dessa grupper kan det vara klokt att lägga till ett tillskott för att försäkra sig om en tillräcklig C-vitaminstatus, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Välj kvalitet

Har du allergi eller är astmatiker får din kropp hjälp av C-vitamin. Blöder du näsblod, har lätt att få blåmärken eller har blödande tandkött så kan C-vitamin bidra till att förbättra läkningen. Brist på C-vitamin kan ge torr hud, orsaka trötthet och håravfall och bidra till sämre matsmältning.

 

Vad säger studier om C-vitamin?

– Det finns studier som visar att det inte sker någon förbättring om du tar C-vitamin via ett tillskott, men dessa studier har tittat på tillskott av sämre kvalitet, som har en form och teknik som inte gynnar kroppens upptag. I de studier där man sett bra resultat så har man även slagit vakt om att C-vitaminet kommer från rätt råvara, har rätt form, är tillverkat med rätt teknik, har givits i rätt doser vid rätt tidpunkt i rätt kombinationer under tillräckligt lång tid, förklarar Fredrik Ölander.

– När man tar C-vitamin så brukar jag rekommendera att man tar det flera gånger per dag. Men med alla produkter är det inte så. Det beror på vilket C-vitamin du väljer. Det finns C-vitamin som du bara behöver ta en gång per dag. Och glöm inte att C-vitamin piggar upp. Har du svårt att sova ska du inte ta tillskott efter klockan tre på eftermiddagen.

C-vitamin är en vattenlöslig vitamin och går snabbt ur kroppen, hur vet jag att det stannar kvar så länge som möjligt?

– Det finns något som heter esterifiering som är bra för alla med känsliga magar och som har behov av att vitaminet dröjer sig kvar lite längre i kroppen. Esterifiering är en process där syra omvandlas till en ester. Vanlig askorbinsyra utsöndras ganska snabbt ur kroppen medan en esterform utsöndras mycket långsammare, den stannar i ungefär 24 timmar i kroppen. Som bekant är C-vitamin riktigt surt då det har ett lågt pH-värde, men när C-vitaminet blir esterifierat så blir det kalciumbundet och därför inte surt. Ph-värdet blir neutralt. Därav att det är skonsammare för känsliga magar. Den i mitt tycke bästa fördelen med esterifierat C-vitamin är att denna form absorberas upp till fem gånger mer.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som hjälper traumadrabbade

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.