Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Livet på sommaren är enklare i många avseenden. Vi har till exempel tillgång till mat från naturens skafferi på ett annat sätt än på vintern. Skogen är full av lingon och blåbär, och vi har lätt att få tag på färska och nyskördade hallon, jordgubbar, körsbär, svarta vinbär och andra näringsrika primörer. 

Fredrik Ölander

 

Just nu mår de flesta av oss bra tack vare sommarens vila och näringsrika mat samt att solen bidragit till att tanka våra kroppar med D-vitamin. Höstmörkret gör oss i regel tröttare. En del av den tröttheten beror på att kroppen, på ett naturligt sätt, gått ner på sparlåga för att klara vintern. 

– Vinterhalvåret här i Norden är normalt en fattig tid för vitaminer. En del av tröttheten vi upplever beror på att vi inte får i oss tillräckligt med näring i maten. Till exempel är det viktiga att äta C-vitaminrik mat, och att äta varierat. Det vill säga mycket bär och grönsaker. Men det man ska ha med i bakhuvudet är att C-vitamin är känsligt och förstörs av ljus, värme och vid matlagning, säger näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander.

Råkost är därför bra att få i sig varje dag eftersom den inte värms upp. Vitkål till exempel är en bra C-vitaminkälla för oss nordbor, och innehåller tre gånger så mycket C-vitamin som exempelvis potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram C-vitamin per 100 gram, men den är förstås lite för stark för att ätas i stora mängder. Då är broccoli, grönkål, havtorn, paprika och persilja att föredra. Acerola som påminner om körsbär, är en tropisk frukt som innehåller mycket C-vitamin, liksom svartvinbär, nypon och kiwi.

LÄS OCKSÅ: "Svårt sjuka kan behöva höga doser C-vitamin”

Individuella behov

– Det är inte särskilt svårt att få i sig rätt mängd C-vitamin varje dag om du äter en varierad kost. Livsmedelsverkets rekommendation ligger på 75 milligram per dag. Deras rekommendationer bygger på att vi inte ska få brister, men tar inte hänsyn till dig som individ. Varje person lever ju sitt liv individuellt, vilket innebär att generaliseringar är just generaliseringar. 

– Är du rökare, äldre, diabetiker, lider av mag-tarmbesvär, tränar hårt, är utsatt för toxiska ämnen eller lider av fysisk eller psykisk stress så ska du absolut säkerställa att du får i dig en bra mängd C-vitamin, säger Fredrik Ölander.

 

Har man någon eller några av dessa påfrestningar tycker Fredrik att en bra nivå kan ligga mellan 2000 och 5000 milligram per dag. Det är dock viktigt att inte ta allt på en gång utan att fördela intaget under dagen. Fredrik rekommenderar 2000 milligram till frukost, 1000 milligram på förmiddagen och 1000 milligram under eftermiddagen.

C-vitamin fyller många funktioner och är viktigt för kroppen eftersom vi inte kan tillverka vitaminet själva. Förutom att det ger motståndskraft mot infektioner så är C-vitamin bra för bildandet av kollagen, det är alltså bra för vår hud och för bindvävens ämnesomsättning. C-vitamin stärker blodkärl, tänder och skelett. För kroppens upptag av järn så behövs också C-vitamin. 

Den som röker gör av med mycket mer C-vitamin, så rökare behöver tänka på att fylla på mer. Detsamma gäller om du dricker alkohol.

– Den som äter mycket skräpmat, bantar, har problem med mage och tarm eller är äldre behöver också äta betydligt mer C-vitamin för att få ett bra upptag. För dessa grupper kan det vara klokt att lägga till ett tillskott för att försäkra sig om en tillräcklig C-vitaminstatus, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Välj kvalitet

Har du allergi eller är astmatiker får din kropp hjälp av C-vitamin. Blöder du näsblod, har lätt att få blåmärken eller har blödande tandkött så kan C-vitamin bidra till att förbättra läkningen. Brist på C-vitamin kan ge torr hud, orsaka trötthet och håravfall och bidra till sämre matsmältning.

 

Vad säger studier om C-vitamin?

– Det finns studier som visar att det inte sker någon förbättring om du tar C-vitamin via ett tillskott, men dessa studier har tittat på tillskott av sämre kvalitet, som har en form och teknik som inte gynnar kroppens upptag. I de studier där man sett bra resultat så har man även slagit vakt om att C-vitaminet kommer från rätt råvara, har rätt form, är tillverkat med rätt teknik, har givits i rätt doser vid rätt tidpunkt i rätt kombinationer under tillräckligt lång tid, förklarar Fredrik Ölander.

– När man tar C-vitamin så brukar jag rekommendera att man tar det flera gånger per dag. Men med alla produkter är det inte så. Det beror på vilket C-vitamin du väljer. Det finns C-vitamin som du bara behöver ta en gång per dag. Och glöm inte att C-vitamin piggar upp. Har du svårt att sova ska du inte ta tillskott efter klockan tre på eftermiddagen.

C-vitamin är en vattenlöslig vitamin och går snabbt ur kroppen, hur vet jag att det stannar kvar så länge som möjligt?

– Det finns något som heter esterifiering som är bra för alla med känsliga magar och som har behov av att vitaminet dröjer sig kvar lite längre i kroppen. Esterifiering är en process där syra omvandlas till en ester. Vanlig askorbinsyra utsöndras ganska snabbt ur kroppen medan en esterform utsöndras mycket långsammare, den stannar i ungefär 24 timmar i kroppen. Som bekant är C-vitamin riktigt surt då det har ett lågt pH-värde, men när C-vitaminet blir esterifierat så blir det kalciumbundet och därför inte surt. Ph-värdet blir neutralt. Därav att det är skonsammare för känsliga magar. Den i mitt tycke bästa fördelen med esterifierat C-vitamin är att denna form absorberas upp till fem gånger mer.

Av Inger Palm


Esterifierat C-vitamin

Vattenlösliga vitaminer som B- och C-vitaminer har begränsad lagringstid i kroppen. Ett så kallat esterifierat C-vitamin har i studier visat att det lagras längre i kroppen än vanlig askorbinsyra eller kalciumaskorbat. 

”Vanlig” askorbinsyra minskar efter fyra timmar och är oftast borta ur kroppen efter cirka åtta timmar. Ester-C är ett esterifierat C-vitamin och har därför ett högre upptag och stannar i kroppen i mer än 24 timmar.

Vita blodkroppar med högt innehåll av C-vitamin ger tydligare immunfunktion än de med låga nivåer, därför är det bra att bibehålla vitamin C i kroppen. Ester-C är gjort på majs som är GMO-fri. Glukosen i majs är en del av fermenteringsprocessen där askorbinsyra bildas. Framställningsprocessen gör den därmed skonsam för magen. Just denna produkt finns i pulver med bioflavonoider och en immunstärkande tablett med tillägg av vitamin D3 och zink.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.