Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

färska mörklila björnbär

Så nyttiga är björnbär

Det pratas om det bästa bäråret på länge.
Ett bär värt att hålla lite extra utkik efter är björnbär - de är både smakrika och fullproppade med antioxidanter.

Björnbär är ett samlingsnamn för många olika arter och är egentligen inte ett bär – utan en stenfrukt och tillhör hallonsläktet. De växer främst i mellersta och södra Sverige och kan vara något snåriga att plocka, då de växer oåtkomligt i taggiga buskar. Men det är värt mödan.

LÄS OCKSÅ: Bären som vi älskar

Används vid tarmbesvär
Björnbär innehåller nämligen höga nivåer av C-vitamin, folat och mindre mängd av vitamin E, vitamin K, B-vitaminer, kalcium, magnesium, kalium, zink och järn. De är även rika på tanniner och fibrer. De tanniner som finns i björnbär är sammandragande och kan användas vid tarmbesvär, och det höga innehåller av antioxidanter kan motverka infektioner.
Björnbär är dessutom väldigt antioxidantrika. Desto mer intensiv blåsvart färg, desto mer antioxidanter. Därför är det viktigt att plocka bären när de är helt mogna, då björnbär inte mognar ytterligare efter plockning.

 

LÄS OCKSÅ: 5 teer och oljor du kan göra från din egen trädgård

Torka både bär och blad
Och glöm inte att plocka bladen, tipsar Kureras näringsexpert Zarah Öberg om.
– Björnbärste från björnbärsblad användes förr i tiden för att motverka diarré. Om man vill kan man torka både bär och blad och sedan använda som te.
Hon tycker att det är synd att inte björnbär nämns och används oftare, när man pratar om svenska superbär.
– Björnbär har en förmåga att sprida sig lätt, på samma vis som till exempel vildhallon, och ses därför ofta som ogräs. Men både björnbär och blåbär är näringsrika, fiberrika och fulla med antioxidanter.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Goda i en smoothie
Björnbär är goda i sylt och saft, eller i en smoothie. Tänk bara på att c-vitaminer och b-vitaminer påverkas negativt av höga temperaturer.
– När man kokar bären så förstörs framförallt de vitaminer som är vattenlösliga, och som oxiderar lätt.
Om man inte vill att de ska påverkas av kokning eller annan tillagning, så är det bättre att använda dem färska och oprocessade. Ett tips är att blanda björnbär och hallon i olika raw food-baserade bakverk. Har man inte möjlighet att äta bären direkt går de också att frysa in.
– Givetvis är att det bäst ur näringssynpunkt att äta bär direkt när de har skördats och innan de behandlas, men frysning eller frystorkning kan vara ett alternativ om man vill plocka på sommaren och spara för resten av året, säger Zarah Öberg.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!