Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så nyttigt är havre

Havre och andra spannmål har hamnat lite i skymundan som livsmedel när kolhydratsnåla dieter som LCHF och Paleo-kosten dominerat marknaden under flera år. Men trots att havre är ett glutenfritt spannmål utesluter vissa som inte är glutenintoleranta havre, vilket är synd eftersom man går miste om flera nyttigheter.

Havre har i alla tider främst används som foder till kor och hästar men med tiden har det kommit att betraktas som närmast ett av våra svenska näringsbomber. Havre innehåller få kalorier, det är mättande och har ett lågt GI. Det är dessutom lätt att tillaga och äter du havregrynsgröt ger det en snabb och god frukost som håller dig mätt fram till lunch.

 

I havre finns viktiga näringsämnen som kalcium, mangan, zink, järn, tiamin, E-vitamin, flera olika B-vitaminer samt folsyra. Ämnen som har gynnsamma effekter på hälsan. Till exempel kan beta-glukanerna i havre vid regelbundet intag bidra till att sänka höga kolesterolvärden. Något andra spannmål inte kan hjälpa till med.

LÄS OCKSÅ: Ekologiskt spannmål ökar allt mer – havre i topp

Gör gott för hjärtat
Havre är rik på polyfenoler och bidrar de till att motverka uppkomsten av hjärt-kärlsjukdom. Det kan hämma utvecklandet av åderförkalkning, sänka blodfetterna hos de med ökad risk för hjärtkärlsjukdom. Blodtrycket påverkas positivt och även blodsockret stabiliseras. Om du inkluderar havre i en måltid höjs inte blodsockret lika mycket. Studier visar att havre kan bli en del av behandling av typ 2 diabetes.

LÄS OCKSÅ: Liten lathund till gluten i kosten

Även för glutenintoleranta
Havre är dessutom ett av de få spannmål som många med glutenintolerans. Dock vet man att vissa sorters havre kan påverka tarmslemhinnans förmåga att läka och är man känslig ska man vara försiktig.

Beroende på havretyp kan glutenfri havre, det vill säga havre framställd i en skyddad miljö så att den inte kontamineras av andra spannmål, vara ätbart för vissa.

 

Havre kan hjälpa de med celiaki att ta upp näring, något som skadorna på tarmluddet annars försvårar. En studie visade att upptaget av vitamin B1, magnesium och zink ökade.

Havre är gynnsamt för tarmhälsan i allmänhet och bidrar till att minska genomsläppligheten i slemhinnan, till exempel deb orsakad av hög alkoholkonsumtion. En flavonid i havre antas även kunna bidra till att motverka bildandet av cancerceller i tarmen.

Av Inger Palm

Källa: Greenmedinfo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.