Animerad streckgubbe äter från tallrik

Illustration: Malin Duvstedt

Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Trött? Sjuk ofta? Ont i huvudet? Trasiga, sköra naglar? Dålig hy med akne? Dåliga träningsresultat? Högt kolesterol eller blodtryck?
För att verkligen må bra och få ut det bästa av sin kropp behöver vi näring. Och det räcker inte alltid med att äta allsidigt.
Här är lite annat som är bra att tänka på.

Det allra bästa är att göra en hårmineralanalys för att få veta exakt hur du ligger till.
Här är några saker som bidrar till att vitaminer och mineraler ”går åt” i kroppen – eller att man får överskott.

Läs också: Maximera dina träningsresultat med rätt kost

 

Mineraler för träning:

Här kommer en kort sammanfattning av det viktiga för varje mineral av de mineraler som ingår i en hårmineralanalys.

Kalcium
Spelar en viktig roll muskeltillväxt. Har man lågt kalcium kan man få slapp muskulatur. Paradoxalt nog så kan både magnesiumbrist och kalciumbrist ge muskelkramper. Brist kan ge domningar i armar och ben. Brist kan bero på intag av läsk (på grund av högt fosforinnehåll) och kaffe.
Läs mer om kalcium

Magnesium
Verkar kramplösande på kroppens inre och yttre muskler och minskar bildning av mjölksyra vid hård träning. Magnesiumförbrukningen ökar även vid fysisk och mental stress.
Läs mer om magnesium

Natrium
Natrium och kalium utgör elektrolyter som reglerar vätskebalansen i kroppen. Det motverkar värmeslag och uttorkning. Natrium och kalium hjälper till med musklernas kontraktion och avslappning. Brist kan ge muskelkramper. Vanligast är dock att vi har överskott.
Läs mer om natrium

Kalium
Se till att hålla natrium och kalium i balans. Brist kan ge muskelkramper och muskelsvaghet, dålig muskelkontroll och trötthet. Både natrium och kalium försvinner när man svettas. Man kan oftast öka kaliumvärdena genom ökat intag av frukt och grönsaker.
Läs mer om kalium

 

Koppar
Mycket koppar slår ut zink. Zink och koppar har ett viktigt förhållande – liksom natrium och kalium.
Läs mer om koppar

Zink
Vanligt att vi har zinkbrist. Zink krävs för att kroppen ska kunna göra sig av med mjölksyra och för att transportera koldioxid från cellerna genom blodet till lungorna. Zink är bra för sårläkning och är viktigt för vårt immunförsvar.
Läs mer om zink

Fosfor
Finns alldeles för mycket i kosten – speciellt i snabbmat och läsk! Stor risk för att få överskott vilket till exempel gör att magnesium binds och blir otillgängligt för kroppen. Kalcium och zink störs också av fosfor. Överskott av fosfor kan ge andfåddhet och oregelbundna hjärtslag.
Läs mer om fosfor

Järn
Ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. Järnbrist kan göra dig andfådd och trött. Överskott är dock inte alls bra så järntillskott är inget man ska äta om man inte vet att man har brist. För lite eller för mycket järn orsakar problem med immunförsvaret.
Läs mer om järn

Mangan
Är en viktig komponent i en smörjsubstans för lederna som heter hyaluronsyra. Mangan ger bra muskelreflexer och är viktig för upptaget av magnesium. Är stärkande för ledband och skelett. För stort intag stör järnupptaget.
Läs mer om mangan

 

Krom
Minskar sötsuget och kan öka fettförbränningen. Kan användas vid hård träning och bodybuildning för att påskynda fettförbränningen och öka muskelmassan. (ta 400–600 µg). Vid hård träning ökar behovet. Brist kan ge muskelsvaghet.
Läs mer om krom

Selen
Selen stärker vävnadens elasticitet samt kroppens immunförsvar. Stärker hjärtats och musklernas funktioner.
Läs mer om selen

Övrig intressant fakta
All nattlig benkramp orsakas inte av kalcium- och/eller magnesiumbrist. Viss kramp kan bero på dålig cirkulation och kan ofta avhjälpas med extra tillskott av E-vitamin.

Läs också: Näring för dig som tränar

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.