Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Animerad streckgubbe äter från tallrik

Illustration: Malin Duvstedt

Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Trött? Sjuk ofta? Ont i huvudet? Trasiga, sköra naglar? Dålig hy med akne? Dåliga träningsresultat? Högt kolesterol eller blodtryck?
För att verkligen må bra och få ut det bästa av sin kropp behöver vi näring. Och det räcker inte alltid med att äta allsidigt.
Här är lite annat som är bra att tänka på.

Det allra bästa är att göra en hårmineralanalys för att få veta exakt hur du ligger till.
Här är några saker som bidrar till att vitaminer och mineraler ”går åt” i kroppen – eller att man får överskott.

Läs också: Maximera dina träningsresultat med rätt kost

 

Mineraler för träning:

Här kommer en kort sammanfattning av det viktiga för varje mineral av de mineraler som ingår i en hårmineralanalys.

Kalcium
Spelar en viktig roll muskeltillväxt. Har man lågt kalcium kan man få slapp muskulatur. Paradoxalt nog så kan både magnesiumbrist och kalciumbrist ge muskelkramper. Brist kan ge domningar i armar och ben. Brist kan bero på intag av läsk (på grund av högt fosforinnehåll) och kaffe.
Läs mer om kalcium

Magnesium
Verkar kramplösande på kroppens inre och yttre muskler och minskar bildning av mjölksyra vid hård träning. Magnesiumförbrukningen ökar även vid fysisk och mental stress.
Läs mer om magnesium

Natrium
Natrium och kalium utgör elektrolyter som reglerar vätskebalansen i kroppen. Det motverkar värmeslag och uttorkning. Natrium och kalium hjälper till med musklernas kontraktion och avslappning. Brist kan ge muskelkramper. Vanligast är dock att vi har överskott.
Läs mer om natrium

Kalium
Se till att hålla natrium och kalium i balans. Brist kan ge muskelkramper och muskelsvaghet, dålig muskelkontroll och trötthet. Både natrium och kalium försvinner när man svettas. Man kan oftast öka kaliumvärdena genom ökat intag av frukt och grönsaker.
Läs mer om kalium

 

Koppar
Mycket koppar slår ut zink. Zink och koppar har ett viktigt förhållande – liksom natrium och kalium.
Läs mer om koppar

Zink
Vanligt att vi har zinkbrist. Zink krävs för att kroppen ska kunna göra sig av med mjölksyra och för att transportera koldioxid från cellerna genom blodet till lungorna. Zink är bra för sårläkning och är viktigt för vårt immunförsvar.
Läs mer om zink

Fosfor
Finns alldeles för mycket i kosten – speciellt i snabbmat och läsk! Stor risk för att få överskott vilket till exempel gör att magnesium binds och blir otillgängligt för kroppen. Kalcium och zink störs också av fosfor. Överskott av fosfor kan ge andfåddhet och oregelbundna hjärtslag.
Läs mer om fosfor

Järn
Ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. Järnbrist kan göra dig andfådd och trött. Överskott är dock inte alls bra så järntillskott är inget man ska äta om man inte vet att man har brist. För lite eller för mycket järn orsakar problem med immunförsvaret.
Läs mer om järn

Mangan
Är en viktig komponent i en smörjsubstans för lederna som heter hyaluronsyra. Mangan ger bra muskelreflexer och är viktig för upptaget av magnesium. Är stärkande för ledband och skelett. För stort intag stör järnupptaget.
Läs mer om mangan

 

Krom
Minskar sötsuget och kan öka fettförbränningen. Kan användas vid hård träning och bodybuildning för att påskynda fettförbränningen och öka muskelmassan. (ta 400–600 µg). Vid hård träning ökar behovet. Brist kan ge muskelsvaghet.
Läs mer om krom

Selen
Selen stärker vävnadens elasticitet samt kroppens immunförsvar. Stärker hjärtats och musklernas funktioner.
Läs mer om selen

Övrig intressant fakta
All nattlig benkramp orsakas inte av kalcium- och/eller magnesiumbrist. Viss kramp kan bero på dålig cirkulation och kan ofta avhjälpas med extra tillskott av E-vitamin.

Läs också: Näring för dig som tränar

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.