Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leende kvinna sträcker upp armarna på strand

Så påverkar din livsstil dina hormoner

Därför behöver kvinnor fett

Fett är livsnödvändigt och avgörande för hormoner i balans, men också för att kunna ta upp näringen i det vi äter (vissa vitaminer och mineraler). Äter vi för lite fett och får i oss för lite energi kommer kroppen tro att den är i krissituation vilket gör att den stänger av alla processer som inte är nödvändiga för överlevnad, som till exempel fertilitet, förklarar Sara och Susanna. Att utesluta fett kanske fungerar för en kort period men i slutändan kommer det ge konsekvenser för hälsan. Som:

  • Utebliven mens, oregelbunden cykel, ökad PMS då kroppen inte har byggstenar för att producera hormoner.

  • Det kan även märkas genom blodsockersvängningar, lägre ämnesomsättning, snabbare och ökat åldrande, sämre kvalitet på hud, hår och naglar, näringsbrister.

Att hjälpa kvinnor att må bra under menscykelns och livets alla faser är något som Susanna Moen och Sara Norrbom brinner för. Här förklarar de hur din livsstil, i fyra olika delar, kan hjälpa dig att få hormoner i balans – och må bättre.

Tillsammans driver Sara Norrbom och Susanna Moen plattformen Womensync som består av en podd, en blogg, en mängd recept och en bok med samma namn. Saras och Susannas mission är att underlätta för kvinnor att må så bra som möjligt genom menscykelns och livets alla skeden. Och de framhåller att vår livsstil påverkar vår hälsa och vårt hormonella mående.

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: Örter för kvinnors hälsa och välbefinnande

Livsstilen kan förebygga obalanser

– Det forskning också visar, men som få av oss vet om, är hur pass stor inverkan livsstilen har på vår menscykel och hormonrelaterade problem. Livsstilsförändringar kan förebygga eller lindra många hormonobalanser kopplade till menscykeln. Den här kunskapen är helt fantastisk, eftersom det betyder att vi själva har möjlighet att påverka vårt mående, säger Sara Norrbom och Susanna Moen.

 

Livsstil kan delas upp i fyra delar: näring, fysisk aktivitet, återhämtning och miljö.

Här förklarar Sara och Susannahur livsstilen kan förebygga och lindra hormonella obalanser och få dig att må bra.

  1. Fysisk aktivitet

Kvinnors fysiska förutsättningar förändras under menscykelns gång. Det påverkar hur du upplever fysisk aktivitet och hur kroppen känns. Rekommendationerna för hur du ska träna är ofta samma, oavsett om du är kvinna eller man, trots de fysiologiska skillnaderna. Kvinnor har till exempel som högst testosteron under fas två i menscykeln (ägglossningen) och har då extra bra förutsättningar för styrketräning.

Det finns två vinnande aspekter i att öka medvetenheten kring fysisk aktivitet, sett utifrån din kvinnliga biologi. Det handlar dels om att undvika och minska mensrelaterade besvär, dels om att anpassa och optimera träning för den fas du befinner dig i.

  1. Återhämtning

Återhämtning är avgörande för att du ska kunna fungera som du är ämnad att göra. Vilken typ av och hur mycket återhämtning du behöver varierar från person till person, men också beroende på var du befinner dig i din menscykel och livet. Ju mer fysisk, mental och emotionell energi du gör av med, desto mer återhämtning behöver du. Det är en ganska enkel ekvation, men den är inte lika enkel att leva efter. Om du tänker efter, kan du urskilja ett mönster där din kropp, beroende på vilken fas den är i, behöver olika mycket återhämtning? I takt med att din medvetenhet om din menscykel ökar blir det enklare att identifiera mönster. Den självkännedomen gör det lättare att synka aktiviteter till energinivån du har.

LÄS OCKSÅ: Hur mycket socker kan man egentligen äta?

  1. Näring

Näring har en central påverkan på menscykeln och hur vi kan förebygga symtom kopplade till den. Genom att stötta kroppen med näring kan du minska dina mensrelaterade besvär och öka ditt välmående, din energi och närvaro. Om du äter för lite, för näringsfattig mat eller om din kropp inte kan ta upp näringen i det du äter, kan du inte producera de hormoner du behöver för att fungera på ett optimalt sätt.

Det finns också forskning som visar hur näring kan användas för att lindra PMS. Exempelvis hur magnesium kan hjälpa till att minska menssmärtor. Man har även sett hur ämnen som kalium, D-vitamin och kalcium på olika sätt kan ha effekt på menscykeln. Mer om hur du kan anpassa ditt näringsintag under menscykeln kan du läsa i denna intervju med Sara och Susanna.

 

LÄS OCKSÅ: Martina Johansson: Hormonella obalanser på grund av stress

  1. Miljö

Genom miljön du befinner dig i och produkterna du använder i din vardag utsätts du för många olika  kemikalier. Dessa påverkar frisättning och transport av, eller till och med eliminerar, kroppens egna hormoner. De skadliga kemikalierna liknar ofta dina naturliga hormoner, vilket kan orsaka överproduktion eller underproduktion av dina egna hormoner. Ett exempel på hormonstörande ämne är xenoöstrogener, som liknar vårt vanliga östrogen och finns i en rad produkter för kvinnor. Bland annat i tamponger, smink, hudkräm och p-piller. Och dessa kan rubba balansen mellan dina naturliga könshormoner.

Sara Norrbom och Susanna Moen driver Womensync ihop. (Foto: Dan Lainio)


Av Carolina Eriksson


Därför behöver kvinnor fett

Fett är livsnödvändigt och avgörande för hormoner i balans, men också för att kunna ta upp näringen i det vi äter (vissa vitaminer och mineraler). Äter vi för lite fett och får i oss för lite energi kommer kroppen tro att den är i krissituation vilket gör att den stänger av alla processer som inte är nödvändiga för överlevnad, som till exempel fertilitet, förklarar Sara och Susanna. Att utesluta fett kanske fungerar för en kort period men i slutändan kommer det ge konsekvenser för hälsan. Som:

  • Utebliven mens, oregelbunden cykel, ökad PMS då kroppen inte har byggstenar för att producera hormoner.

  • Det kan även märkas genom blodsockersvängningar, lägre ämnesomsättning, snabbare och ökat åldrande, sämre kvalitet på hud, hår och naglar, näringsbrister.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

 

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.