Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

ett sovrum där ena halvan av rummet är vitt och andra halvan orange

Så påverkas du av färgerna i ditt hem

Vet du att både ditt humör och din hälsa påverkas av färgvalen runt dig?
Här får du veta mer om hur du påverkas av sju vanliga kulörer.

Inredning handlar om så mycket. Din stil och smak, din ekonomi, din inställning till miljötänk, huruvida platsen behöver vara barn- eller djuranpassad, ditt eventuella intresse för feng shui – etcetera. Men vad få tänker på är att även färgerna runt dig är något du bör ta i beräkning när du inreder. Både i hemmet och på kontoret.

► Läs också: Så inreder du miljösmart

 

Glöm trendigt och inred med färger som får DIG att må bra
Enligt magasinet Elle Decoration kan ditt välbefinnande styras med hjälp av färger. Deras råd är att du ska glömma rådande trender och andras åsikter och istället lära dig mer om vilken färg som får dig att må bra – och inreda därefter.

1. Gult
Gult är lyckan och energins färg. Den är pigg och fin, och då inte bara i form av en fondvägg utan även med hjälp av gula inredningsdetaljer, vilket skapar ett varmt och välkomnande intryck som påverkar humöret positivt. Men Elle Decoration höjer ett varningens finger för att överdriva eftersom för mycket gult kan få direkt motsatt effekt.
Lagom är bäst, tycker ofta vi svenskar ändå – så det borde ju vara lugnt. 🙂

 Läs också: Helt vanlig väggfärg kan förorena ditt hem

2. Grönt
Grönt är känt som en färg gynnsam för välmående och psykisk hälsa. Den är naturligt stresslindrande och eftersom den associeras med naturen upplevs den såväl uppfriskande som lugnande och passar i de flesta rum, till alla möbler och alla material. Kombineras med fördel med mycket gröna växter för att förhöja känslan av natur.
Grönt är enligt Expressens Leva & Bo också årets modefärg – i alla nyanser – och anses både uppfriskande och lugnande på samma gång.

 

3. Blått
Blå nyanser har med sina toner av himmel av hav en naturligt lungnade inverkan på sinnet, vilket gör att färgen passar väldigt bra i sovrummet där man ska just koppla av. Ju ljusare desto mer lugn, skriver tidningen, men även mörkare nyanser får den lugnande effekten. Färgen passar även bra på kontoret – eller hemmakontoret – eftersom den även förknippas intelligens och produktivitet.

 Läs också: Experten om feng shui – och vikten av yin och yang i hemmet

4. Rosa
Rosa ger en känsla av stillhet och lugn och är därför, enligt Elle Decoration, ett extra bra val för sovrummet. Svalt och ljust bör det vara eftersom starka nyanser kan ge ett allt för intensivt intryck i ett rum. Har du inte tänkt att måla om räcker inredningsdetaljer och möbler, blommor och textiler långt för att framana känslan av lugn, skriver tidningen.

5. Vitt
Vitt utstrålar positivitet, glädje och renhet och gör att rummet upplevs både som fräscht och större. Eftersom färgen inte tar så mycket "plats" framhäver vitt, precis som färgen beige, även andra kulörer, möbler, material och inredningsdetaljer på ett bra sätt.

 

► Läs också: Det här finns i en vanlig dammtuss

6. Beige
Färgen beige kan uppfattas väldigt olika beroende på nyanser och hur resten av hur rummet är inrett. Beige kan uppfattas både som kallt och varmt beroende på övriga inredningsdetaljer i rummet. Inred ditt beiga rum med varma detaljer om du vill ha ett varmt rum och med kalla detaljer om du vill att det ska uppfattas som kallt. Samtliga beiga toner kommer dock att ge känslan av trygghet och avkoppling. Färgen är en bra neutral baskulör och ett bra val om man vill att rummets andra färger ska "poppa" mer.

7. Grått
Grått har varit en supertrendig färg länge - och det av en anledning. Grå nyanser skapar en diskret bas och symboliserar kunskap, intellekt och kreativitet - och såväl mörka som ljusa nyanser kommer göra att den som stiger in i rummet upplever känslan av harmoni och lugn - utan att för den sakens skulle uppleva rummet som tråkigt. Inte på grund av dess färg i alla fall.

► Läs också: Så påverkas du av din konst

Av Isabelle G Hedander

Källa: Elledecoration.se / Expressen Leva & Bo

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.