ett sovrum där ena halvan av rummet är vitt och andra halvan orange

Så påverkas du av färgerna i ditt hem

Vet du att både ditt humör och din hälsa påverkas av färgvalen runt dig?
Här får du veta mer om hur du påverkas av sju vanliga kulörer.

Inredning handlar om så mycket. Din stil och smak, din ekonomi, din inställning till miljötänk, huruvida platsen behöver vara barn- eller djuranpassad, ditt eventuella intresse för feng shui – etcetera. Men vad få tänker på är att även färgerna runt dig är något du bör ta i beräkning när du inreder. Både i hemmet och på kontoret.

► Läs också: Så inreder du miljösmart

 

Glöm trendigt och inred med färger som får DIG att må bra
Enligt magasinet Elle Decoration kan ditt välbefinnande styras med hjälp av färger. Deras råd är att du ska glömma rådande trender och andras åsikter och istället lära dig mer om vilken färg som får dig att må bra – och inreda därefter.

1. Gult
Gult är lyckan och energins färg. Den är pigg och fin, och då inte bara i form av en fondvägg utan även med hjälp av gula inredningsdetaljer, vilket skapar ett varmt och välkomnande intryck som påverkar humöret positivt. Men Elle Decoration höjer ett varningens finger för att överdriva eftersom för mycket gult kan få direkt motsatt effekt.
Lagom är bäst, tycker ofta vi svenskar ändå – så det borde ju vara lugnt. 🙂

 Läs också: Helt vanlig väggfärg kan förorena ditt hem

2. Grönt
Grönt är känt som en färg gynnsam för välmående och psykisk hälsa. Den är naturligt stresslindrande och eftersom den associeras med naturen upplevs den såväl uppfriskande som lugnande och passar i de flesta rum, till alla möbler och alla material. Kombineras med fördel med mycket gröna växter för att förhöja känslan av natur.
Grönt är enligt Expressens Leva & Bo också årets modefärg – i alla nyanser – och anses både uppfriskande och lugnande på samma gång.

 

3. Blått
Blå nyanser har med sina toner av himmel av hav en naturligt lungnade inverkan på sinnet, vilket gör att färgen passar väldigt bra i sovrummet där man ska just koppla av. Ju ljusare desto mer lugn, skriver tidningen, men även mörkare nyanser får den lugnande effekten. Färgen passar även bra på kontoret – eller hemmakontoret – eftersom den även förknippas intelligens och produktivitet.

 Läs också: Experten om feng shui – och vikten av yin och yang i hemmet

4. Rosa
Rosa ger en känsla av stillhet och lugn och är därför, enligt Elle Decoration, ett extra bra val för sovrummet. Svalt och ljust bör det vara eftersom starka nyanser kan ge ett allt för intensivt intryck i ett rum. Har du inte tänkt att måla om räcker inredningsdetaljer och möbler, blommor och textiler långt för att framana känslan av lugn, skriver tidningen.

5. Vitt
Vitt utstrålar positivitet, glädje och renhet och gör att rummet upplevs både som fräscht och större. Eftersom färgen inte tar så mycket "plats" framhäver vitt, precis som färgen beige, även andra kulörer, möbler, material och inredningsdetaljer på ett bra sätt.

 

► Läs också: Det här finns i en vanlig dammtuss

6. Beige
Färgen beige kan uppfattas väldigt olika beroende på nyanser och hur resten av hur rummet är inrett. Beige kan uppfattas både som kallt och varmt beroende på övriga inredningsdetaljer i rummet. Inred ditt beiga rum med varma detaljer om du vill ha ett varmt rum och med kalla detaljer om du vill att det ska uppfattas som kallt. Samtliga beiga toner kommer dock att ge känslan av trygghet och avkoppling. Färgen är en bra neutral baskulör och ett bra val om man vill att rummets andra färger ska "poppa" mer.

7. Grått
Grått har varit en supertrendig färg länge - och det av en anledning. Grå nyanser skapar en diskret bas och symboliserar kunskap, intellekt och kreativitet - och såväl mörka som ljusa nyanser kommer göra att den som stiger in i rummet upplever känslan av harmoni och lugn - utan att för den sakens skulle uppleva rummet som tråkigt. Inte på grund av dess färg i alla fall.

► Läs också: Så påverkas du av din konst

Av Isabelle G Hedander

Källa: Elledecoration.se / Expressen Leva & Bo

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.