Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gravid kvinna funderar

Så påverkas kvinnors hälsa under och efter graviditet av corona

Mamatummy day

• Katarina Woxnerud, naprapat, och personlig tränare som grundade Mammamage, instiftade
Mamatummy Day 2014 som sedan dess arrangeras årligen den 25 april.

• Syftet är att uppmärksamma kvinnors hälsa under och efter graviditet och förlossning

• Kroppen påverkas av en graviditet, exempelvis bäckenbotten och magen. Mycket kan bli bättre med rörelse och belastning, liksom stegvis återgång till motion. Vissa skador behöver dock behandlas och åtgärdas, en del via operation.

Mer isolering och oro, onödig smärta, uppskjutna operationer och mindre kontakt med andra kvinnor i samma situation.
Det här är några av effekterna på kvinnors hälsa i spåren av coronakrisen, tror Katarina Woxnerud, grundaren av Mammamage.

Man räknar med att omkring 40 000 kvinnor varje år riskerar att få bestående problem efter graviditet och förlossning. Besvären tas inte alltid på allvar av vården och klassas ofta som skönhetsbesvär.
Katarina Woxnerud är naprapat, personlig tränare och grundare av Mammamage och också initiativtagare till Mamatummy day som inträffar 25 april årligen. Kurera ställde några frågor om hur kvinnors hälsa påverkas av den rådande situationen.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning om underlivets muskler på gång

Hur riskerar kvinnors hälsa under och efter graviditet drabbas av coronakrisen?
– Den naturliga motionen påverkas genom att man är hemma mer och rör sig mindre.
Efter förlossning är rörelse och motion viktigt, både för fysisk och psykisk hälsa för mamman, men många kanske drar sig för att gå ut och gå. Nu ställs även föräldragrupper hos MVC in och då försvinner den naturliga kontakten med andra mammor. Man får inte lika mycket information om den egna kroppen, man kan inte ventilera oro och frågor med andra nyblivna mammor och får inte heller svar från barnmorskan direkt på plats – vilket kan öka oron och känslan av isolering och det blir lättare att bli stillasittande hemma. Med föräldragrupperna uppkommer ofta promenadgrupper med andra mammor i samma situation, något som nu också ställs in. Summan kan bli en känsla av mer isolering, mer oro, mindre rörelse och mindre kontakt med andra kvinnor i samma situation.

LÄS OCKSÅ: Olga Rönnbergs sju träningstips till nyblivna mammor

Finns det ett ökat behov av mamatummy day just i år?
– Ja, eftersom många känner en större isolering än andra år.
Man träffar färre andra mammor och har färre fysiska träffar med barnmorskan. Genom mamatummy day vill vi genom föreläsningar berätta vad som händer i kroppen, vad som är naturligt och när man bör söka hjälp.

Vad betyder det att inte ha tillräckligt mentalt stöd, exempelvis om ens partner inte får följa med på förlossningen, för risken att drabbas av bestående skador?
– Hur det kan påverka risken att drabbas av fysiska förlossningsskador är svårt att säga. Främst påverkar nog den nuvarande situationen risken att drabbas av en känsla av isolering och eventuellt nedstämdhet under graviditeten, vilket kan innebära att man inte orkar att röra sig och motionera lika mycket. Motion är en viktig faktor för att må bra och för att minska den mentala stressen inför en förlossning.

LÄS OCKSÅ: Psykologens 10 bästa karantäntips

Hur kan man få hjälp med bäckenbottenträning på distans?
– På distans finns appar som Tät och Mammamage där det nu finns särskilda bäckenbottenprogram inuti appen. Men det behövs helst en fysisk kontroll att man faktiskt kniper rätt. Vissa studier tyder på att 30 procent av de som får instruktioner om knipet inte gör rätt första gångerna. Och knipet kan inte kontrolleras på distans utan här behövs en fysisk träff. Det finns även knipkulor som kan ge en indikation på knipet i väntan på en fysisk träff.

 

LÄS OCKSÅ: Två barnmorskor bättre än en vid förlossning?

Vilka utmaningar ser du på det här området framöver?
– Mer utbildning behövs för barnmorskor, både under utbildningen och för de redan yrkesverksamma. Fler studier behövs och även en mer homogen syn där man tar in många olika aspekter på hela kvinnan. Jag upplever att det lätt blir att man ser på en sak i taget: antingen bäckenbottenmusklerna. Eller magen. Eller buktande slidväggar. Eller… Men allt hänger ihop och kroppen samverkar med de mentala aspekterna. En mamma som är orolig och upplever att hon inte får svar på sina frågor kan bli mer rörelserädd, kan uppleva mer smärta och därigenom kanske inte våga belasta sig och röra på kroppen. Jag önskar ett större samarbete mellan olika yrkesgrupper och sakkunniga. Jag tror på ett ökat samarbete mellan offentligt driven sjukvård och privatfinansierad, för att kunna tillgodose lika vård och undersökning oavsett var i landet man bor. Jag önskar även att man börjar se på graviditets- och förlossningsskador på liknande sätt som idrottsskador. Inom idrottsmedicin har man relativt tydliga tankar om läkning, stegvis återgång till belastning, rehab och återträning efter muskel-, sen- och vävnadsskador. Tänk att ha en liknande syn på den påverkan som graviditet och förlossning har på exempelvis magen och bäckenbotten. Även efter en graviditet och förlossning uppkommer strukturell påverkan, och vävnaderna reagerar på liknande sätt oavsett om de sitter i bäckenbotten eller lårets baksida.

– Jag skulle även gärna se mer förebyggande arbete och information för kvinnan, mer uppföljning och noggrannare kontroll av kvinnan efter förlossningen för att upptäcka skador. Nu i och med coronakrisen skjuts mycket av behandling och operation upp på framtiden, av förklarliga skäl, och det blir mycket att jobba igen. Risken är att man prioriterar de som har absolut störst besvär, vilket självklart är bra att de får hjälp, men de med mildare besvär – som ändå har funktionella besvär – kanske inte får den hjälp de behöver med onödiga sjukskrivningsdagar och onödig smärta som följd. Dessutom är risken stor att resurserna för att ta hand om ”vanlig” sjukvård, och att utöka vården som jag efterfrågar, inte kan ske som en följd av minskade resurser.

Av Tina Harr


Mamatummy day

• Katarina Woxnerud, naprapat, och personlig tränare som grundade Mammamage, instiftade
Mamatummy Day 2014 som sedan dess arrangeras årligen den 25 april.

• Syftet är att uppmärksamma kvinnors hälsa under och efter graviditet och förlossning

• Kroppen påverkas av en graviditet, exempelvis bäckenbotten och magen. Mycket kan bli bättre med rörelse och belastning, liksom stegvis återgång till motion. Vissa skador behöver dock behandlas och åtgärdas, en del via operation.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.