Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas! | Kurera.se
Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Så har vi då gjort det igen – ställt fram klockorna en timme och ”förlorat” en timmes sömn.
Men det är en tidsomställning allt fler börjat ha åsikter om. Allt mer forskning visar också att omställningen har negativa effekter på vår hälsa. 
I veckan röstade EU i frågan – och om bara två år kan sommartiden avskaffas.
r får du veta mer om vad det skulle kunna innebära, rent praktiskt och för hälsan.

Sommarmöbler som ställs fram respektive plockas tillbaka in i förrådet. Eller engelskans: "Fall back, spring forward". Alla har sina egna knep för att komma ihåg  åt vilket håll klockan ska ställas.
Men snart kan det vara knep som inte längre behövs.

 

Sommartid vs normaltid
På senare år har rösterna höjts om att slopa tidsomställningen mellan vinter och sommar. Detta valde beslutade EU-parlamentet att tisdagen den 26 mars ställa sig bakom.
Den obligatoriska sommartiden ska enligt deras förslag avskaffas – och varje enskilt medlemsland ska från och med 2021 själva få bestämma om de vill införa evig sommartid eller evig vintertid – så kallad "normaltid".

Förslaget gick igenom med bred marginal i parlamentet. 410 parlamentsledamöter röstade ja, 192 röstade nej och 51 stycken lade ner sin röst, skriver Metro.

LÄS OCKSÅ: Sommartid utreds av EU – kan göra mer skada än nytta

Så vilka tider finns att "välja" mellan?
Så kallad normaltid är den tid vi har i Sverige vintertid. Då är vi i den tidszon då solen står som högst klockan 12 på dagen, vilket mycket forskning menar är bäst för oss. Sommartid ställer vi om klockan och byter till östeuropeisk tidszon. Vilket föredrar du? Kanske ett tredje alternativ: brittisk tidszon, som skulle innebära att vi fick sova en timme längre på morgonen? Ett alternativ en del menar är värt att åtminstone diskuteras.

Planerna på att slopa tidsomställningen tog fart 2018
Diskussionerna om att slopa vinter- respektive sommartid tog fart på allvar 2018 efter att det i en enkät bland EU:s medborgare framkommit att ungefär åtta av tio (eller 84 procent av de 4,6 miljoner personer som deltog) helst ville slippa tidsomställningen, rapporterar BBC.

Sverige uppdelat i två läger
Sverige är till synes uppdelat i två läger i frågan. I början av 2018 verkade en majoritet enligt flera undersökningar vara för att behålla sommartid. Nu verkar det ha svängt och antalet som istället vill ha kvar enbart vintertid har ökat allt mer.
På Facebook har till exempel gruppen "Behåll normaltid året runt! (Avskaffa sommartid)" på kort tid vuxit sig stor.

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Upp till varje enskilt land att välja sin tidszon
Har du inte tagit ställning  frågan behöver du i och för sig inte göra det heller. Vår regering kommer troligtvis att göra det åt oss. Gissningsvis efter att, tillsammans med övriga medlemsländers regeringar i EU-rådet, ha förhandlat fram en gemensam position om hur detta ska tillämpas i respektive lands lagtexter.

För de länder som väljer att ha vintertid året runt innebär det att den sista tidsomställningen kommer att ske den 21 oktober 2021. Länderna som istället skulle välja sommartid året om får uppleva den sista omställningen redan den 21 mars samma år, skriver DN.

Varje land föreslås dock även kunna välja att ha kvar tidsomställningen om de vill.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Fakta

När vi ställer fram klockorna förlorar vi en timmes sömn (vi får tillbaka den först i höst), vilket av naturliga skäl har viss inverkan på oss.
Studier har visat att sommartiden försämrar sömnen för många. Detta kan i sin tur leda till en rad fallgropar – som inte bara gäller när vi vrider fram klockan utan även när vi av andra skäl förlorar sömn, skriver tidningen Doktorn.

Här är några saker att tänka på för att få en smidigare övergång.

Ta en tupplur – och håll dig friskare
Sommartid innebär sämre sömn för många enligt studier. Sämre sömn (och även mindre sömn) försämrar kroppens immunförsvar. Vi kan alltså lättare drabbas av sjukdom.
Tips: Kan du ta igen den förlorade sömnen, för att därmed stärka immunförsvaret igen, så ta då chansen. Genom en tupplur till exempel. Och gå gärna och lägga dig tidigare på kvällen under minst några dagar, då underlättar du också övergången till sommartid.

Ut i solen – och le
Sämre sömn ger av naturliga skäl även en negativ inverkan på vårt humör och vi blir både mer snarstuckna och får lättare till tårar.
Tips: Ta en extra promenad för motion i vårsolen – gärna med en god kollega eller uppskattad vän – och ansträng dig för att hitta saker som får dig att le.
Känner du dig inte glad så le ändå. Studier visar att "fake it til you make it" faktiskt fungerar.

Rör dig lite extra – och ta en massage
Sämre sömn leder till sämre koncentration och mindre känslighet för stress. Dålig sömn är i sig en stressfaktor. Och ja, alla vet att stress långsamt förgör oss.
Tips: Ägna dig åt saker som du vet får dig att stressa ner. Då kommer du automatiskt även att boosta dina kognitiva förmågor (som koncentrationen). Det finns få nästan ingenting mer effektivt när det gäller att få ner stresshormonet kortisol än träning och fysisk aktivitet. Så det är ett extremt bra knep. Förutsatt att du inte är för trött förstås... I så fall kan knep som massage och närhet vara en lika god idé. Det gör nämligen att må bra-hormonet oxytocin frigörs, vilket också effektivt tar ner kortisolet – och därmed också minskar stressen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

 

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.