Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Så har vi då gjort det igen – ställt fram klockorna en timme och ”förlorat” en timmes sömn.
Men det är en tidsomställning allt fler börjat ha åsikter om. Allt mer forskning visar också att omställningen har negativa effekter på vår hälsa. 
I veckan röstade EU i frågan – och om bara två år kan sommartiden avskaffas.
r får du veta mer om vad det skulle kunna innebära, rent praktiskt och för hälsan.

Sommarmöbler som ställs fram respektive plockas tillbaka in i förrådet. Eller engelskans: "Fall back, spring forward". Alla har sina egna knep för att komma ihåg  åt vilket håll klockan ska ställas.
Men snart kan det vara knep som inte längre behövs.

 

Sommartid vs normaltid
På senare år har rösterna höjts om att slopa tidsomställningen mellan vinter och sommar. Detta valde beslutade EU-parlamentet att tisdagen den 26 mars ställa sig bakom.
Den obligatoriska sommartiden ska enligt deras förslag avskaffas – och varje enskilt medlemsland ska från och med 2021 själva få bestämma om de vill införa evig sommartid eller evig vintertid – så kallad "normaltid".

Förslaget gick igenom med bred marginal i parlamentet. 410 parlamentsledamöter röstade ja, 192 röstade nej och 51 stycken lade ner sin röst, skriver Metro.

LÄS OCKSÅ: Sommartid utreds av EU – kan göra mer skada än nytta

Så vilka tider finns att "välja" mellan?
Så kallad normaltid är den tid vi har i Sverige vintertid. Då är vi i den tidszon då solen står som högst klockan 12 på dagen, vilket mycket forskning menar är bäst för oss. Sommartid ställer vi om klockan och byter till östeuropeisk tidszon. Vilket föredrar du? Kanske ett tredje alternativ: brittisk tidszon, som skulle innebära att vi fick sova en timme längre på morgonen? Ett alternativ en del menar är värt att åtminstone diskuteras.

Planerna på att slopa tidsomställningen tog fart 2018
Diskussionerna om att slopa vinter- respektive sommartid tog fart på allvar 2018 efter att det i en enkät bland EU:s medborgare framkommit att ungefär åtta av tio (eller 84 procent av de 4,6 miljoner personer som deltog) helst ville slippa tidsomställningen, rapporterar BBC.

Sverige uppdelat i två läger
Sverige är till synes uppdelat i två läger i frågan. I början av 2018 verkade en majoritet enligt flera undersökningar vara för att behålla sommartid. Nu verkar det ha svängt och antalet som istället vill ha kvar enbart vintertid har ökat allt mer.
På Facebook har till exempel gruppen "Behåll normaltid året runt! (Avskaffa sommartid)" på kort tid vuxit sig stor.

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Upp till varje enskilt land att välja sin tidszon
Har du inte tagit ställning  frågan behöver du i och för sig inte göra det heller. Vår regering kommer troligtvis att göra det åt oss. Gissningsvis efter att, tillsammans med övriga medlemsländers regeringar i EU-rådet, ha förhandlat fram en gemensam position om hur detta ska tillämpas i respektive lands lagtexter.

För de länder som väljer att ha vintertid året runt innebär det att den sista tidsomställningen kommer att ske den 21 oktober 2021. Länderna som istället skulle välja sommartid året om får uppleva den sista omställningen redan den 21 mars samma år, skriver DN.

Varje land föreslås dock även kunna välja att ha kvar tidsomställningen om de vill.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Fakta

När vi ställer fram klockorna förlorar vi en timmes sömn (vi får tillbaka den först i höst), vilket av naturliga skäl har viss inverkan på oss.
Studier har visat att sommartiden försämrar sömnen för många. Detta kan i sin tur leda till en rad fallgropar – som inte bara gäller när vi vrider fram klockan utan även när vi av andra skäl förlorar sömn, skriver tidningen Doktorn.

Här är några saker att tänka på för att få en smidigare övergång.

Ta en tupplur – och håll dig friskare
Sommartid innebär sämre sömn för många enligt studier. Sämre sömn (och även mindre sömn) försämrar kroppens immunförsvar. Vi kan alltså lättare drabbas av sjukdom.
Tips: Kan du ta igen den förlorade sömnen, för att därmed stärka immunförsvaret igen, så ta då chansen. Genom en tupplur till exempel. Och gå gärna och lägga dig tidigare på kvällen under minst några dagar, då underlättar du också övergången till sommartid.

Ut i solen – och le
Sämre sömn ger av naturliga skäl även en negativ inverkan på vårt humör och vi blir både mer snarstuckna och får lättare till tårar.
Tips: Ta en extra promenad för motion i vårsolen – gärna med en god kollega eller uppskattad vän – och ansträng dig för att hitta saker som får dig att le.
Känner du dig inte glad så le ändå. Studier visar att "fake it til you make it" faktiskt fungerar.

Rör dig lite extra – och ta en massage
Sämre sömn leder till sämre koncentration och mindre känslighet för stress. Dålig sömn är i sig en stressfaktor. Och ja, alla vet att stress långsamt förgör oss.
Tips: Ägna dig åt saker som du vet får dig att stressa ner. Då kommer du automatiskt även att boosta dina kognitiva förmågor (som koncentrationen). Det finns få nästan ingenting mer effektivt när det gäller att få ner stresshormonet kortisol än träning och fysisk aktivitet. Så det är ett extremt bra knep. Förutsatt att du inte är för trött förstås... I så fall kan knep som massage och närhet vara en lika god idé. Det gör nämligen att må bra-hormonet oxytocin frigörs, vilket också effektivt tar ner kortisolet – och därmed också minskar stressen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

 

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

 

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Ny antibiotikaresistent bakterie funnen

Forskning

Inom samma familj som salmonella och E-colibakterier har det påträffats en hittills okänd antibiotikaresistent bakterie hos en patient i Kungälv. Fyndet gör att läkare kan undvika bredspektrumantibiotika som driver utvecklingen av resistenta bakterier.

Vanligt att överskatta sitt miljöengagemang

Eko/miljö

En studie från Göteborgs universitet visar att flesta av oss är övertygade om att vi överlag är mer miljövänliga än andra. Något som riskerar minska vårt framtida miljöengagemang enligt forskarna som uppmanar oss att ha en mer realistisk syn på våra insatser.

 

Tinas livsgnista kom tillbaka

Intervju

Förändringen kom smygande. Tina Rittemar, 53, var både arg och ledsen under samma dag. Så småningom sjönk hon in i nedstämdhet och håglöshet. Inget var roligt längre. När livet kändes som mest grått fick Tina hjälp att hitta tillbaka till sitt vanliga energiska och glada jag. Lösningen fanns i ett tillskott designat för kvinnor i klimakteriet.

Ny forskning: Allt fler vuxna stödjer ungas klimatkamp

Eko/miljö

Det som började den där måndagen i augusti 2018 spred sig sedan som en löpeld runt hela jorden. Greta Thunbergs klimatengagemang nådde först ungdomar runt om i världen. Men nu klimatstrejkar allt fler vuxna i solidaritet med de unga. Forskare har studerat aktivisternas motiv. Och nu är den svenska rapporten klar.

Så slipper du uppblåst mage

Hälsa

Plötsligt är magen uppblåst som en ballong och kläderna känns alldeles för trånga. Känner du igen problemet? Lösningen: Matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas som kan motverka gaser och uppblåsthet snabbt och effektivt. 

Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Hälsa

Vinter, snuva, förkylning och influensa har varit synonymt sedan tidernas begynnelse. Och naturligtvis fanns det bot att få långt innan våra moderna mediciner uppfanns. Svampar, rötter, blommor, blad och bär är stommen i naturens apotek för en hälsosam vinter – här är några som du kanske inte kände till tidigare.

 

Professor Micael Dahlen: “Jag vill bli tusen år gammal”

Mental hälsa

Micael Dahlens liv är något av en framgångssaga. Som 34-åring blev han professor på Handelshögskolan i Stockholm, han har sedan dess skrivit flera böcker och spelat för utsålda hus på Dramatens scen. Men för sju år sedan gick han in i väggen och fick ompröva hur han levt fram tills dess. Resulterat har blivit ett mindre perfektionistiskt men också ett mer glädjefyllt liv och med sin senaste bok vill han lära oss andra lite mer om lycka,

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många av oss bor i städer och i lägenhet och det är inte ovanligt att skaffa så kallad innekatt. Men katter är inte skapta för att leva inomhus, det är därför viktigt att ta väl hand om dem och bland annat se till att de får utlopp för sina instinkter för att de ska må bra.