Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Så har vi då gjort det igen – ställt fram klockorna en timme och ”förlorat” en timmes sömn.
Men det är en tidsomställning allt fler börjat ha åsikter om. Allt mer forskning visar också att omställningen har negativa effekter på vår hälsa. 
I veckan röstade EU i frågan – och om bara två år kan sommartiden avskaffas.
r får du veta mer om vad det skulle kunna innebära, rent praktiskt och för hälsan.

Sommarmöbler som ställs fram respektive plockas tillbaka in i förrådet. Eller engelskans: "Fall back, spring forward". Alla har sina egna knep för att komma ihåg  åt vilket håll klockan ska ställas.
Men snart kan det vara knep som inte längre behövs.

 

Sommartid vs normaltid
På senare år har rösterna höjts om att slopa tidsomställningen mellan vinter och sommar. Detta valde beslutade EU-parlamentet att tisdagen den 26 mars ställa sig bakom.
Den obligatoriska sommartiden ska enligt deras förslag avskaffas – och varje enskilt medlemsland ska från och med 2021 själva få bestämma om de vill införa evig sommartid eller evig vintertid – så kallad "normaltid".

Förslaget gick igenom med bred marginal i parlamentet. 410 parlamentsledamöter röstade ja, 192 röstade nej och 51 stycken lade ner sin röst, skriver Metro.

LÄS OCKSÅ: Sommartid utreds av EU – kan göra mer skada än nytta

Så vilka tider finns att "välja" mellan?
Så kallad normaltid är den tid vi har i Sverige vintertid. Då är vi i den tidszon då solen står som högst klockan 12 på dagen, vilket mycket forskning menar är bäst för oss. Sommartid ställer vi om klockan och byter till östeuropeisk tidszon. Vilket föredrar du? Kanske ett tredje alternativ: brittisk tidszon, som skulle innebära att vi fick sova en timme längre på morgonen? Ett alternativ en del menar är värt att åtminstone diskuteras.

Planerna på att slopa tidsomställningen tog fart 2018
Diskussionerna om att slopa vinter- respektive sommartid tog fart på allvar 2018 efter att det i en enkät bland EU:s medborgare framkommit att ungefär åtta av tio (eller 84 procent av de 4,6 miljoner personer som deltog) helst ville slippa tidsomställningen, rapporterar BBC.

Sverige uppdelat i två läger
Sverige är till synes uppdelat i två läger i frågan. I början av 2018 verkade en majoritet enligt flera undersökningar vara för att behålla sommartid. Nu verkar det ha svängt och antalet som istället vill ha kvar enbart vintertid har ökat allt mer.
På Facebook har till exempel gruppen "Behåll normaltid året runt! (Avskaffa sommartid)" på kort tid vuxit sig stor.

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Upp till varje enskilt land att välja sin tidszon
Har du inte tagit ställning  frågan behöver du i och för sig inte göra det heller. Vår regering kommer troligtvis att göra det åt oss. Gissningsvis efter att, tillsammans med övriga medlemsländers regeringar i EU-rådet, ha förhandlat fram en gemensam position om hur detta ska tillämpas i respektive lands lagtexter.

För de länder som väljer att ha vintertid året runt innebär det att den sista tidsomställningen kommer att ske den 21 oktober 2021. Länderna som istället skulle välja sommartid året om får uppleva den sista omställningen redan den 21 mars samma år, skriver DN.

Varje land föreslås dock även kunna välja att ha kvar tidsomställningen om de vill.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Fakta

När vi ställer fram klockorna förlorar vi en timmes sömn (vi får tillbaka den först i höst), vilket av naturliga skäl har viss inverkan på oss.
Studier har visat att sommartiden försämrar sömnen för många. Detta kan i sin tur leda till en rad fallgropar – som inte bara gäller när vi vrider fram klockan utan även när vi av andra skäl förlorar sömn, skriver tidningen Doktorn.

Här är några saker att tänka på för att få en smidigare övergång.

Ta en tupplur – och håll dig friskare
Sommartid innebär sämre sömn för många enligt studier. Sämre sömn (och även mindre sömn) försämrar kroppens immunförsvar. Vi kan alltså lättare drabbas av sjukdom.
Tips: Kan du ta igen den förlorade sömnen, för att därmed stärka immunförsvaret igen, så ta då chansen. Genom en tupplur till exempel. Och gå gärna och lägga dig tidigare på kvällen under minst några dagar, då underlättar du också övergången till sommartid.

Ut i solen – och le
Sämre sömn ger av naturliga skäl även en negativ inverkan på vårt humör och vi blir både mer snarstuckna och får lättare till tårar.
Tips: Ta en extra promenad för motion i vårsolen – gärna med en god kollega eller uppskattad vän – och ansträng dig för att hitta saker som får dig att le.
Känner du dig inte glad så le ändå. Studier visar att "fake it til you make it" faktiskt fungerar.

Rör dig lite extra – och ta en massage
Sämre sömn leder till sämre koncentration och mindre känslighet för stress. Dålig sömn är i sig en stressfaktor. Och ja, alla vet att stress långsamt förgör oss.
Tips: Ägna dig åt saker som du vet får dig att stressa ner. Då kommer du automatiskt även att boosta dina kognitiva förmågor (som koncentrationen). Det finns få nästan ingenting mer effektivt när det gäller att få ner stresshormonet kortisol än träning och fysisk aktivitet. Så det är ett extremt bra knep. Förutsatt att du inte är för trött förstås... I så fall kan knep som massage och närhet vara en lika god idé. Det gör nämligen att må bra-hormonet oxytocin frigörs, vilket också effektivt tar ner kortisolet – och därmed också minskar stressen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.