Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Så har vi då gjort det igen – ställt fram klockorna en timme och ”förlorat” en timmes sömn.
Men det är en tidsomställning allt fler börjat ha åsikter om. Allt mer forskning visar också att omställningen har negativa effekter på vår hälsa. 
I veckan röstade EU i frågan – och om bara två år kan sommartiden avskaffas.
r får du veta mer om vad det skulle kunna innebära, rent praktiskt och för hälsan.

Sommarmöbler som ställs fram respektive plockas tillbaka in i förrådet. Eller engelskans: "Fall back, spring forward". Alla har sina egna knep för att komma ihåg  åt vilket håll klockan ska ställas.
Men snart kan det vara knep som inte längre behövs.

 

Sommartid vs normaltid
På senare år har rösterna höjts om att slopa tidsomställningen mellan vinter och sommar. Detta valde beslutade EU-parlamentet att tisdagen den 26 mars ställa sig bakom.
Den obligatoriska sommartiden ska enligt deras förslag avskaffas – och varje enskilt medlemsland ska från och med 2021 själva få bestämma om de vill införa evig sommartid eller evig vintertid – så kallad "normaltid".

Förslaget gick igenom med bred marginal i parlamentet. 410 parlamentsledamöter röstade ja, 192 röstade nej och 51 stycken lade ner sin röst, skriver Metro.

LÄS OCKSÅ: Sommartid utreds av EU – kan göra mer skada än nytta

Så vilka tider finns att "välja" mellan?
Så kallad normaltid är den tid vi har i Sverige vintertid. Då är vi i den tidszon då solen står som högst klockan 12 på dagen, vilket mycket forskning menar är bäst för oss. Sommartid ställer vi om klockan och byter till östeuropeisk tidszon. Vilket föredrar du? Kanske ett tredje alternativ: brittisk tidszon, som skulle innebära att vi fick sova en timme längre på morgonen? Ett alternativ en del menar är värt att åtminstone diskuteras.

Planerna på att slopa tidsomställningen tog fart 2018
Diskussionerna om att slopa vinter- respektive sommartid tog fart på allvar 2018 efter att det i en enkät bland EU:s medborgare framkommit att ungefär åtta av tio (eller 84 procent av de 4,6 miljoner personer som deltog) helst ville slippa tidsomställningen, rapporterar BBC.

Sverige uppdelat i två läger
Sverige är till synes uppdelat i två läger i frågan. I början av 2018 verkade en majoritet enligt flera undersökningar vara för att behålla sommartid. Nu verkar det ha svängt och antalet som istället vill ha kvar enbart vintertid har ökat allt mer.
På Facebook har till exempel gruppen "Behåll normaltid året runt! (Avskaffa sommartid)" på kort tid vuxit sig stor.

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Upp till varje enskilt land att välja sin tidszon
Har du inte tagit ställning  frågan behöver du i och för sig inte göra det heller. Vår regering kommer troligtvis att göra det åt oss. Gissningsvis efter att, tillsammans med övriga medlemsländers regeringar i EU-rådet, ha förhandlat fram en gemensam position om hur detta ska tillämpas i respektive lands lagtexter.

För de länder som väljer att ha vintertid året runt innebär det att den sista tidsomställningen kommer att ske den 21 oktober 2021. Länderna som istället skulle välja sommartid året om får uppleva den sista omställningen redan den 21 mars samma år, skriver DN.

Varje land föreslås dock även kunna välja att ha kvar tidsomställningen om de vill.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Allt mer forskning om hälsoeffekter talar för bibehållen normaltid året runt. Att införa sommartid året runt skulle i och med sina betydligt mörkare morgnar under vinterhalvåret innebära flera starkt negativa effekter och vara en hälsorisk, menar experter.

Den samlade folkhälso- och biologiska vetenskapen i frågan pekar istället på att vi mår bäst av att leva i en tidszon där klockan följer solens gång, och där solen står som högst på himlen klockan 12.00 - och särskilt på våra breddgrader.

Många menar att sommartid bör slopas eftersom det sätter många naturliga rytmer ur spel. På sommaren blir dagarna för ljusa och på vintern blir dagarna för mörka. Vilket får negativa effekter gällande flertalet saker, däribland sömnkvalitet och ökad depressionsbenägenhet. Om vi däremot skulle ha vintertid året runt skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vilket enligt många experter vore bättre för vår mentala hälsa.

Forskning visar att vi är mycket mer styrda av kroppens cirkadiska rytm, som styrs av solen, än vad som tidigare trotts.
Störningar i den cirkadiska rytmen, det vill säga kroppens biologiska klocka, har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar. Särskilt viktigt är det enligt denna forskning med solljus tidigt på dagen. Detta beskrivs bland annat i Läkartidningen.

Källor: DN, Må bra och Behåll normaltid året runt

Fakta

När vi ställer fram klockorna förlorar vi en timmes sömn (vi får tillbaka den först i höst), vilket av naturliga skäl har viss inverkan på oss.
Studier har visat att sommartiden försämrar sömnen för många. Detta kan i sin tur leda till en rad fallgropar – som inte bara gäller när vi vrider fram klockan utan även när vi av andra skäl förlorar sömn, skriver tidningen Doktorn.

Här är några saker att tänka på för att få en smidigare övergång.

Ta en tupplur – och håll dig friskare
Sommartid innebär sämre sömn för många enligt studier. Sämre sömn (och även mindre sömn) försämrar kroppens immunförsvar. Vi kan alltså lättare drabbas av sjukdom.
Tips: Kan du ta igen den förlorade sömnen, för att därmed stärka immunförsvaret igen, så ta då chansen. Genom en tupplur till exempel. Och gå gärna och lägga dig tidigare på kvällen under minst några dagar, då underlättar du också övergången till sommartid.

Ut i solen – och le
Sämre sömn ger av naturliga skäl även en negativ inverkan på vårt humör och vi blir både mer snarstuckna och får lättare till tårar.
Tips: Ta en extra promenad för motion i vårsolen – gärna med en god kollega eller uppskattad vän – och ansträng dig för att hitta saker som får dig att le.
Känner du dig inte glad så le ändå. Studier visar att "fake it til you make it" faktiskt fungerar.

Rör dig lite extra – och ta en massage
Sämre sömn leder till sämre koncentration och mindre känslighet för stress. Dålig sömn är i sig en stressfaktor. Och ja, alla vet att stress långsamt förgör oss.
Tips: Ägna dig åt saker som du vet får dig att stressa ner. Då kommer du automatiskt även att boosta dina kognitiva förmågor (som koncentrationen). Det finns få nästan ingenting mer effektivt när det gäller att få ner stresshormonet kortisol än träning och fysisk aktivitet. Så det är ett extremt bra knep. Förutsatt att du inte är för trött förstås... I så fall kan knep som massage och närhet vara en lika god idé. Det gör nämligen att må bra-hormonet oxytocin frigörs, vilket också effektivt tar ner kortisolet – och därmed också minskar stressen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.