Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så säkrar du dina sparpengar

Varsel, uppsägningar och rejält svajigt på börsen.
Osäkra tider gör att fler nu ser över sin privatekonomi.
Här tipsar experten om hur du räddar dina sparpengar.

Coronavirusets framfart har skapat ringar på vattnet i form av historiens snabbaste börskrasch – men också en rekordsnabb återhämtning.
Men det finns ingen garanti för att botten är nådd, utan vi måste vara beredda på att det kommer vara stökigt på börsen ett bra tag framöver. Det menar Johanna Kull, sparekonom på Avanza.
Så hur säkrar vi upp våra sparpengar?
– Ett av de största misstagen är att vi slutar spara när börsen vänder ner, och köper aktier och fonder när börsen har gått upp.

LÄS OCKSÅ: Privatekonomen: Ta kontroll över dina ekonomiska beslut!

Sitt stilla i båten
Johanna Kull uppmanar istället spararna att sitta stilla i båten, fortsätta månadsspara, eller till och med öka upp sparandet om du har möjlighet.
– Sparar du långsiktigt är aktier med största sannolikhet den bästa sparformen. Nu är det dessutom köpläge då du får fler fondandelar för pengarna. Satsa i så fall på en bred globalfond med max 0,4 i fondavgift, så blir du inte beroende av en särskild bransch eller marknad.
För den som snart ska gå i pension eller behöver använda sina sparpengar inom de närmsta åren kan det i stället vara läge att sälja av en del aktier, säkra upp mer pengar i ett sparkonto och snabbt bygga upp en buffert - och det gör vi genom att dra ner på våra kostnader. Här gäller det att börja i rätt ände, enligt Johanna Kull.
– Första steget är att få en klar och tydlig bild vilka kostnader vi har. Vi är ofta medvetna om de stora utgifterna som hyra och lån men desto mer omedvetna om småutgifterna som alla olika abonnemang och prenumerationstjänster exempelvis. Gå igenom dina kontoutdrag de senaste månaderna. Även om summorna låter blygsamma så kan det tillsammans bli en betydande del av vår månadsbudget.

 

LÄS OCKSÅ: Störst risk för hjärt-kärlsjukdom för den med svag ekonomi 

Se över boräntan
Johanna Kull tipsar om Konsumentverkets budgetkalkyl där du kan få en överblick över vad som är en rimlig summa för ett hushåll att spendera på olika utgiftsposter en vanlig månad.
Och har du ett bolån är det ett ypperligt tillfälle att se över boräntan.
– Använd dig av en jämförelsetjänst som Compricer, där du kan jämföra både vad andra kunder på din nuvarande bank har för ränta men också hur räntan ser ut på andra banker. Här finns mycket pengar att spara. En halv procent lägre ränta innebär 5 000 kronor mindre per år och per lånad miljon.

LÄS OCKSÅ: “Shoppingberoende kan drabba såväl fattig som rik”

Inget facit för framtiden
Det kan även vara läge att se över om du ska binda boräntan eller inte.
– Det finns inget som talar för att Riksbanken kommer höja räntan, snarare tvärtom. Men räntorna kan ändå höjas lite eftersom riskpremien riskerar att öka något, men det är inga tydliga tecken åt något håll. Historiskt har det varit lönsammare att ha rörlig ränta. Men det är inget facit för framtiden. Har du små marginaler eller vill ha mer kontroll över dina utgifter så kan det vara läge att binda räntan. Men då ska man vara säker på att bo kvar under de fem åren räntan är bunden, då det är dyrt att bryta ett bundet lån.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.