Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy?
Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer.
Här är några tips längs vägen.

 

Att långvarig stress utan chans till återhämtning är dåligt för oss – det vet vi. Men att stress påverkar även kroppens största organ, vår hud, faller ibland i glömska. Men faktum är att flera hudproblem i högsta grad hänger ihop med stress. Bland annat eksem och inte minst herpesinfektioner brukar blomma upp när man känner sig pressad och trött.
Här radar Lena Losciale, ört-, aroma och hudvårdsterapeut och samtalsterapeut inom psykosyntes, upp några olika former av stress – och ger tips på hur du kommer tillrätta med dina hudproblem.

LÄS OCKSÅ: Experternas tips för att undvika stressad hud

    • Produktstress
      Huden utsätts för starka produkter, många produkter, du testar olika preparat, behandlingar, metoder och till slut ”kollapsar” huden och utvecklar en ytlig till djup stress i form av inflammation, utslag, beröringskänslighet och produktkänslighet.
      Tips! "Nollbehandla" huden under en tid - använd max en eller två milda produkter, till exempel en hydrolat och en växtolja. Nästa steg är att blanda rent mineralpigment, vilket är en form av pigment som utvinns naturligt från jord, kisel och andra mineraler, med lite växtolja eller växtsmör och lägga som skydd på morgonen.
      LÄS OCKSÅ: Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen
    •  Fysisk stress
      Krampade muskler, uppdragna axlar, spänd hals, stel nacke, spända armar och händer, käkar som gnisslar och är spända, frysta ansiktsmuskler, spänd mun och panna. Fysisk stress som sätter sig i våra muskler, bindväv och andning gör att cirkulation i blod och lymfa stryps och att syre, vatten och näring får svårare att komma fram till ansiktets och kroppens hud.
      Tips! Fysisk aktivitet verkar reparerande för kroppen. Gör någon form av fysisk rörelse som gör att du kan slappna av och använder upp den lagrade energin eller spänningarna. Ta en snabb promenad, hoppa hopprep eller gå upp och ner i en backe eller i en trappa.
      LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten tipsar: Så motverkar du rosacea
    • Psykisk stress
      Ständig oro, ångest, låg självkänsla, bristtänkande, att inte hinna med, överkrav, tankar som maler, känslor som bubblar eller låses fast. Allt detta leder ofta till att vi utsöndrar mer stresshormoner och flykthormoner som på sikt blir nedbrytande och startar större och mindre bränder i kroppens vävnader. Kroppen försöker släcka ”bränderna” med bland annat kortisol som under korta stunder är bra men under lång tid kan detta verka nedbrytande på hudens vävnader.
      Tips! Lyssna på avslappningsövningar, guidade meditationer, skön musik eller dofta på en eterisk oljeblandning i ett doftsalt så fort stressen kommer krypande. Salt och lavendel, mandarin och frankincense är en fin blandning som kan ha stor effekt på mental och psykisk stress.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.