karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Fakta

Karins bok heter "Omstart för en starkare, renare och friskare kropp" och är utgiven på Semic förlag.
Karin har utbildat sig till lymfmassör hos Bebe Gransten, som driver Lymfsalongen i Stockholm och håller kurser i hur man sköter om sitt lymfsystem.
Läs mer om Karin på hennes hemsida.

Foto: Anneli Hildonen

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

Inom den traditionella kinesiska medicinen och den indiska hälsoläran ayurveda har lymfsystemet dock alltid tillskrivits stor betydelse som vid tröghet, svaghet eller stopp anses viktigt att behandla. Först i mitten av 1600-talet upptäckte – oberoende av varandra – den svenske medicinprofessorn Olof Rudbeck den äldre och den danske vetenskapsmannen Thomas Batholin lymfsystemet och de presenterade sina upptäckter med bara något års mellanrum.

Fick besvär efter canceroperationen
Karin blev extra uppmärksammad på sin lymfa efter en bröstcanceroperation och strålning. Det är vanligt att patienter som genomgår den typen av cancerbehandling efteråt får problem med lymfödem då lymfnoder avlägsnats och lymfkärl ofta skadas i samband med ingreppet.
– Jag märkte att resten av kroppen fylldes med vätska trots att det bara var armen som hade lymfödem. Egentligen är det inte konstigt eftersom det är ett system som sträcker sig i hela kroppen.
Det fascinerade Karin att så litet var skrivet om lymfsystemet och att läkarna visste så lite. Karin tror att livet i sig, hur vi lever, ärr på kroppen och vaccinationer skapar stopp i kroppen.
– Även om det som i mitt fall togs bort 17 lymfknutor i höger armhåla, så hade jag blockeringar på andra ställen i kroppen, som gjorde att benen och andra armen också svullnade.
Karin tror att många kvinnor har ett trögt lymfsystem. Det kan anses fåfängt att vilja bli av med celluliter men det är viktigt för hälsan att lymfsystemet inte är trögflytande förklarar hon. För Karins del ledde hennes nyväckta intresse till att hon utbildade sig till lymfmassör.
– Jag ville helt enkelt hjälpa mitt lymfsystem att göra sitt livsviktiga jobb.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du detoxa – Sanna Ehdin berättar

Kroppens rengöringssystem
Det lymfatiska systemet har som uppgift att bekämpa infektioner, transportera fett från tunntarmen till blodet och föra bort uttjänta celler, proteiner och vätska från kroppens vävnader och att bryta ner cancerceller. Det finns i hela kroppen, i armhålorna, ljumskarna och i buken finns större anhopningar av lymfknutor. Till de lymfatiska organen räknas lymfknutor, mjälten och thymus, tonsillerna och benmärgen. Men även slemhinnor, bihålor, svalg, tonsiller, vagina och huden tillhör lymfan samt viss vävnad i magen och tarmarna, förklarar Karin i boken.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Varför är det då så viktigt för alla att hålla igång lymfsystemet?
– För att hålla oss friska.
Ett trögt lymfsystem jobbar långsamt och kan ge svullna fötter, ben och fingrar. Och när vi till exempel stukar foten och den svullnar upp är det lymfsystemet som ska transportera bort överskottsvätskan så att svullnaden kan lägga sig, förklarar Karin. Om lymfsystemet är trögt och inte klarar av att rensa bort slaggprodukterna kommer de att samlas upp i bindväven och kan med tiden bli till fibroser. Fibroser är förtätningar i fettväven när bindväv, hud och slaggprodukter växer ihop. Fibroserna gör ofta ont vid beröring skriver Karin i boken. De vanligaste områden där du kan märka om ditt lymfsystem är trögt, är nacken, runt vristerna, knäna, låren, överarmarna och buken. Men också vid gamla skador och ärr där det kan ha bildats fibroser som gör det svårt för lymfvätskan att passera.

Hur vet jag om mitt lymfsystem är trögt?
• Några tecken är att du ofta känner dig frusen och kall. Ömma och svullna ben och fötter som nämndes tidigare samt åderbråck och celluliter kan vara tecken på att lymfan inte flödar på som den ska. Det kan också vara svårt att gå ner i vikt och bli av med de där extra kilona. Men även sömnproblem kan något otippat vara kopplat till lymfan så även ben som somnar.
• Andra besvär kan vara återkommande förkylningar samt slembildning.
• ”Har man ofta problem med bihålorna och slem i hals och näsa kan det vara ett tecken på ett stagnerat lymfsystem” skriver Karin. Även huden kan påverkas i form av acne eller torr hud.

Hur gör jag då för att få fart på lymfan?
• Högst upp listar Karin lågintensiv träning, det är viktigt att röra på sig för att hålla lymfan i rörelse. Själv vurmar hon lite extra för yoga som träningsform, då det även motverkar stress. I yogan finns dessutom andningsövningar som är bra för lymfsystemet.
• Torrborstning är en klassisk metod när det kommer till att få igång lymfsystemet. All borstning ska ske mot hjärtat, armålorna och groparna vid nyckelbenen. Avsluta gärna torrborstningen med att växelvis duscha i kallt och varmt vatten rekommenderar Karin.
• Studsmatta Lymfsystemet verkar gilla studsmattor, skriver Karin
• Huden. Passa på när du smörjer in dig ”varje liten smekning och puffning i rätt riktigt är mums för lymfsystemet”, skriver Karin.
• Karin slår även ett slag för stödstrumpbyxor för den som har lätt att svullna upp i benen.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Karins bok heter "Omstart för en starkare, renare och friskare kropp" och är utgiven på Semic förlag.
Karin har utbildat sig till lymfmassör hos Bebe Gransten, som driver Lymfsalongen i Stockholm och håller kurser i hur man sköter om sitt lymfsystem.
Läs mer om Karin på hennes hemsida.

Foto: Anneli Hildonen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.