Kureras experter

Så ser experternas nyårslöften ut

Skapa mer tid för familjen, lära sig ett nytt språk och boosta tarmen.
Här är Kureras experters inspirerande nyårslöften inför det nya året.

Efter midnatt imorgon går vi in ett nytt årtionde, och många har formulerat nyårslöften inför det nya året.
Se bara till att löftena är rimliga och inte ger prestationsångest. Kanske kan det handla om att vara mer snäll mot sig själv, visa uppskattning eller lägga mindre tid på att scrolla i telefonen, tipsar Kureras experter om.
Här berättar de själva om hur de önskar sig sitt 2020.

LÄS OCKSÅ: Syrade heta grönsaker eller: Kimchi

Johanna Bjurström, hudvårdsexpert

Jag älskar att agera utifrån kärlek och kommer 2020 fokusera på det mer. Det gör att jag mår bättre men är också något som smittar över på andra. Det kan vara att le åt folk på stan eller att ge de som behöver en kram.
Jag behöver även boosta min tarm extra mycket och det ska jag göra genom att lägga till kimchi och andra syrade grönsaker på tallriken, samt göra egen kombucha.
Jag vill också träna minst 30 minuter om dagen och variera de olika träningsformerna yoga, gymmet och pilates. För att komma ner i varv vill jag utöka min dagliga mindfulness från tio till 20 minuter. Sist men inte minst vill jag fortsätta att inspirera andra till en bättre hudhälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Skåla in det nya året ekologiskt

Zarah Öberg, näringsexpert

Jag ger sällan löften knutet till en högtid, utan ger mig själv löften nästan dagligen, om att vara en så bra mamma som möjligt, och hela tiden göra mitt bästa för att bli en bättre människa. Sen rör jag mig mycket, lever hälsosamt, undviker socker, och dricker inte alkohol med mera så jag har inte så mycket att lova på så vis.

Om jag trots det ska ge ett löfte till nästa år, så är det att göra det jag kan för att förbättra, genom att både ta hand om mig och min familj, men också genom att hjälpa andra på de sätt jag kan. Det finns också en önskan i mig att skapa mer tid för familjen och att ha möjlighet att bistå mer till välgörenhet.

Eva Rusz, relationsexpert

Jag ska lära mig ett nytt språk. Jag arbetar och bor på den lilla tropiska ön Aruba, i Karibien. På Aruba talas lokalspråket papiamento som är en blandning av spanska, portugisiska och franska och som uppstod under 1700-talets slavhandel i Afrika.

Mitt arbete som psykolog åt regeringens nyinrättade kristeam kräver att jag kan förstå, tala och skriva på papiamento. Jag har faktiskt tvivlat på om jag verkligen kan lära mig ett främmande språk. Jag har nyss fyllt 63 år och misslyckades för många år sedan att lära mig spanska. Men skam den som ger sig! Att lära in ett nytt språk kan faktiskt minska risken för alzheimer vilket vi dessvärre har i släkten och det håller också hjärnan i trim. Så en en timme om dagen ska jag läsa papiamento under våren 2020.

 

LÄS OCKSÅ: “Detta ger vi som nyårslöfte”

Cathrine Schück, kostrådgivare

För ett par år sedan gick jag själv hela pilgrimsvandringen från Frankrike till Spanien, över Pyrenéerna och bort till Santiago de Compostela. En på många sätt fantastisk resa och äventyr att under fem veckor vandra över 80 mil.
Mina bästa lärdomar från vandringen var tacksamhet, ödmjukhet och glädje. Man lärde sig att vara tacksam för så lite, glad för så mycket och ödmjuk inför allt underbart som hände längs vägen. Människor man mötte, härbärgen man sov på och en natur som bjöd på så mycket.

Jag känner att jag fortfarande flera år efter vandringen bär med mig så mycket så mycket av allt bra som hände under tiden. Så det som nu står högst upp på min önskelista inför 2020 är mer av kroppslig karaktär.
Jag vill bli ännu piggare, ännu friskare och ännu starkare. Unna mig mer träning, bygga upp kroppen ännu bättre, vara ute i naturen och gå mycket och bli frisk och stark. Äta ännu bättre mat, dricka ännu mindre, unna mig mer sömn och på så vis bli den absolut bästa versionen av mig.
Jag är dessutom lycklig i en ny relation, nyförlovad och ser fram emot ett bröllop nästa sommar och då ska jag vara i mitt livs toppform.

Jamina och Anders Gatti, träningsexperter

Istället för nyårslöften tycker vi bättre om att säga nyårsmålsättningar. Precis som att sätta mål med träningen så tycker vi om att sätta mål i livet och sträva efter att uppnå dem.
Och för 2020 hoppas vi på ännu mer familjetid, vi vill gå minst en extern utbildning, läsa ut en bok i månaden och åka till Gotland med familjen.

Vi vill också skapa fler tillfällen till stillhet, reflektion och lugn, vara helt skadefria hela året och Anders har som mål att springa ett så kallat Spartan Trifecta i april och med det kvala in till VM i november. En Trifecta innebär att man springer tre olika Spartan-race, vilket är väldigt tuffa hinderbanelopp, under ett kalenderår.

 

LÄS OCKSÅ: “Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Ulrika Davidsson, kostrådgivare

Numer handlar mina nyårslöften om att vara frisk och ge min kropp mat som ger, och inte tar min energi! Om jag kan vara hälsosam 300 dagar av årets 365 dagar så har jag uppnått ett bra nyårslöfte. Då kan jag unna mig allt det jag njuter av som inte tillhör min vardagliga kostplan i lagom dos, det vill säga 65 dagar. De flesta gör tvärtom och är hälsosamma i januari och efter påsk och hittar inte en hälsosam livsstil resten av året.

Några av mina nyårslöften är att skratta och umgås med vänner samt fylla mitt år med upplevelser istället för att konsumera i prylar och kläder. Jag vill också äta olika mängd kalorier varje dag för en bättre förbränning samt vill jag fortsätta med periodisk fasta, göra regelbunden vattenfasta och reningskurer var sjätte vecka och ge min kropp antioxidanter från regnbågens alla färger men främst gröna grönsaker som dessutom ger extra järn och vitamin K och gör min tarmflora basisk.

Av erfarenhet vet jag att om jag håller dessa löften kommer jag att ha alla chanser att fortsätta att vara frisk och må bra under nästa år. Jag tänker också långsiktigt och vet att jag måste påminna mig varje vecka, varje månad om mina egna hälsolöften till mig själv. Detta är något många ofta glömmer bort.

Av redaktionen

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.