Kureras experter

Så ser experternas nyårslöften ut

Skapa mer tid för familjen, lära sig ett nytt språk och boosta tarmen.
Här är Kureras experters inspirerande nyårslöften inför det nya året.

Efter midnatt imorgon går vi in ett nytt årtionde, och många har formulerat nyårslöften inför det nya året.
Se bara till att löftena är rimliga och inte ger prestationsångest. Kanske kan det handla om att vara mer snäll mot sig själv, visa uppskattning eller lägga mindre tid på att scrolla i telefonen, tipsar Kureras experter om.
Här berättar de själva om hur de önskar sig sitt 2020.

LÄS OCKSÅ: Syrade heta grönsaker eller: Kimchi

Johanna Bjurström, hudvårdsexpert

Jag älskar att agera utifrån kärlek och kommer 2020 fokusera på det mer. Det gör att jag mår bättre men är också något som smittar över på andra. Det kan vara att le åt folk på stan eller att ge de som behöver en kram.
Jag behöver även boosta min tarm extra mycket och det ska jag göra genom att lägga till kimchi och andra syrade grönsaker på tallriken, samt göra egen kombucha.
Jag vill också träna minst 30 minuter om dagen och variera de olika träningsformerna yoga, gymmet och pilates. För att komma ner i varv vill jag utöka min dagliga mindfulness från tio till 20 minuter. Sist men inte minst vill jag fortsätta att inspirera andra till en bättre hudhälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Skåla in det nya året ekologiskt

Zarah Öberg, näringsexpert

Jag ger sällan löften knutet till en högtid, utan ger mig själv löften nästan dagligen, om att vara en så bra mamma som möjligt, och hela tiden göra mitt bästa för att bli en bättre människa. Sen rör jag mig mycket, lever hälsosamt, undviker socker, och dricker inte alkohol med mera så jag har inte så mycket att lova på så vis.

Om jag trots det ska ge ett löfte till nästa år, så är det att göra det jag kan för att förbättra, genom att både ta hand om mig och min familj, men också genom att hjälpa andra på de sätt jag kan. Det finns också en önskan i mig att skapa mer tid för familjen och att ha möjlighet att bistå mer till välgörenhet.

Eva Rusz, relationsexpert

Jag ska lära mig ett nytt språk. Jag arbetar och bor på den lilla tropiska ön Aruba, i Karibien. På Aruba talas lokalspråket papiamento som är en blandning av spanska, portugisiska och franska och som uppstod under 1700-talets slavhandel i Afrika.

Mitt arbete som psykolog åt regeringens nyinrättade kristeam kräver att jag kan förstå, tala och skriva på papiamento. Jag har faktiskt tvivlat på om jag verkligen kan lära mig ett främmande språk. Jag har nyss fyllt 63 år och misslyckades för många år sedan att lära mig spanska. Men skam den som ger sig! Att lära in ett nytt språk kan faktiskt minska risken för alzheimer vilket vi dessvärre har i släkten och det håller också hjärnan i trim. Så en en timme om dagen ska jag läsa papiamento under våren 2020.

 

LÄS OCKSÅ: “Detta ger vi som nyårslöfte”

Cathrine Schück, kostrådgivare

För ett par år sedan gick jag själv hela pilgrimsvandringen från Frankrike till Spanien, över Pyrenéerna och bort till Santiago de Compostela. En på många sätt fantastisk resa och äventyr att under fem veckor vandra över 80 mil.
Mina bästa lärdomar från vandringen var tacksamhet, ödmjukhet och glädje. Man lärde sig att vara tacksam för så lite, glad för så mycket och ödmjuk inför allt underbart som hände längs vägen. Människor man mötte, härbärgen man sov på och en natur som bjöd på så mycket.

Jag känner att jag fortfarande flera år efter vandringen bär med mig så mycket så mycket av allt bra som hände under tiden. Så det som nu står högst upp på min önskelista inför 2020 är mer av kroppslig karaktär.
Jag vill bli ännu piggare, ännu friskare och ännu starkare. Unna mig mer träning, bygga upp kroppen ännu bättre, vara ute i naturen och gå mycket och bli frisk och stark. Äta ännu bättre mat, dricka ännu mindre, unna mig mer sömn och på så vis bli den absolut bästa versionen av mig.
Jag är dessutom lycklig i en ny relation, nyförlovad och ser fram emot ett bröllop nästa sommar och då ska jag vara i mitt livs toppform.

Jamina och Anders Gatti, träningsexperter

Istället för nyårslöften tycker vi bättre om att säga nyårsmålsättningar. Precis som att sätta mål med träningen så tycker vi om att sätta mål i livet och sträva efter att uppnå dem.
Och för 2020 hoppas vi på ännu mer familjetid, vi vill gå minst en extern utbildning, läsa ut en bok i månaden och åka till Gotland med familjen.

Vi vill också skapa fler tillfällen till stillhet, reflektion och lugn, vara helt skadefria hela året och Anders har som mål att springa ett så kallat Spartan Trifecta i april och med det kvala in till VM i november. En Trifecta innebär att man springer tre olika Spartan-race, vilket är väldigt tuffa hinderbanelopp, under ett kalenderår.

 

LÄS OCKSÅ: “Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Ulrika Davidsson, kostrådgivare

Numer handlar mina nyårslöften om att vara frisk och ge min kropp mat som ger, och inte tar min energi! Om jag kan vara hälsosam 300 dagar av årets 365 dagar så har jag uppnått ett bra nyårslöfte. Då kan jag unna mig allt det jag njuter av som inte tillhör min vardagliga kostplan i lagom dos, det vill säga 65 dagar. De flesta gör tvärtom och är hälsosamma i januari och efter påsk och hittar inte en hälsosam livsstil resten av året.

Några av mina nyårslöften är att skratta och umgås med vänner samt fylla mitt år med upplevelser istället för att konsumera i prylar och kläder. Jag vill också äta olika mängd kalorier varje dag för en bättre förbränning samt vill jag fortsätta med periodisk fasta, göra regelbunden vattenfasta och reningskurer var sjätte vecka och ge min kropp antioxidanter från regnbågens alla färger men främst gröna grönsaker som dessutom ger extra järn och vitamin K och gör min tarmflora basisk.

Av erfarenhet vet jag att om jag håller dessa löften kommer jag att ha alla chanser att fortsätta att vara frisk och må bra under nästa år. Jag tänker också långsiktigt och vet att jag måste påminna mig varje vecka, varje månad om mina egna hälsolöften till mig själv. Detta är något många ofta glömmer bort.

Av redaktionen

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.