Kureras experter

Så ser experternas nyårslöften ut

Skapa mer tid för familjen, lära sig ett nytt språk och boosta tarmen.
Här är Kureras experters inspirerande nyårslöften inför det nya året.

Efter midnatt imorgon går vi in ett nytt årtionde, och många har formulerat nyårslöften inför det nya året.
Se bara till att löftena är rimliga och inte ger prestationsångest. Kanske kan det handla om att vara mer snäll mot sig själv, visa uppskattning eller lägga mindre tid på att scrolla i telefonen, tipsar Kureras experter om.
Här berättar de själva om hur de önskar sig sitt 2020.

LÄS OCKSÅ: Syrade heta grönsaker eller: Kimchi

Johanna Bjurström, hudvårdsexpert

Jag älskar att agera utifrån kärlek och kommer 2020 fokusera på det mer. Det gör att jag mår bättre men är också något som smittar över på andra. Det kan vara att le åt folk på stan eller att ge de som behöver en kram.
Jag behöver även boosta min tarm extra mycket och det ska jag göra genom att lägga till kimchi och andra syrade grönsaker på tallriken, samt göra egen kombucha.
Jag vill också träna minst 30 minuter om dagen och variera de olika träningsformerna yoga, gymmet och pilates. För att komma ner i varv vill jag utöka min dagliga mindfulness från tio till 20 minuter. Sist men inte minst vill jag fortsätta att inspirera andra till en bättre hudhälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Skåla in det nya året ekologiskt

Zarah Öberg, näringsexpert

Jag ger sällan löften knutet till en högtid, utan ger mig själv löften nästan dagligen, om att vara en så bra mamma som möjligt, och hela tiden göra mitt bästa för att bli en bättre människa. Sen rör jag mig mycket, lever hälsosamt, undviker socker, och dricker inte alkohol med mera så jag har inte så mycket att lova på så vis.

Om jag trots det ska ge ett löfte till nästa år, så är det att göra det jag kan för att förbättra, genom att både ta hand om mig och min familj, men också genom att hjälpa andra på de sätt jag kan. Det finns också en önskan i mig att skapa mer tid för familjen och att ha möjlighet att bistå mer till välgörenhet.

Eva Rusz, relationsexpert

Jag ska lära mig ett nytt språk. Jag arbetar och bor på den lilla tropiska ön Aruba, i Karibien. På Aruba talas lokalspråket papiamento som är en blandning av spanska, portugisiska och franska och som uppstod under 1700-talets slavhandel i Afrika.

Mitt arbete som psykolog åt regeringens nyinrättade kristeam kräver att jag kan förstå, tala och skriva på papiamento. Jag har faktiskt tvivlat på om jag verkligen kan lära mig ett främmande språk. Jag har nyss fyllt 63 år och misslyckades för många år sedan att lära mig spanska. Men skam den som ger sig! Att lära in ett nytt språk kan faktiskt minska risken för alzheimer vilket vi dessvärre har i släkten och det håller också hjärnan i trim. Så en en timme om dagen ska jag läsa papiamento under våren 2020.

 

LÄS OCKSÅ: “Detta ger vi som nyårslöfte”

Cathrine Schück, kostrådgivare

För ett par år sedan gick jag själv hela pilgrimsvandringen från Frankrike till Spanien, över Pyrenéerna och bort till Santiago de Compostela. En på många sätt fantastisk resa och äventyr att under fem veckor vandra över 80 mil.
Mina bästa lärdomar från vandringen var tacksamhet, ödmjukhet och glädje. Man lärde sig att vara tacksam för så lite, glad för så mycket och ödmjuk inför allt underbart som hände längs vägen. Människor man mötte, härbärgen man sov på och en natur som bjöd på så mycket.

Jag känner att jag fortfarande flera år efter vandringen bär med mig så mycket så mycket av allt bra som hände under tiden. Så det som nu står högst upp på min önskelista inför 2020 är mer av kroppslig karaktär.
Jag vill bli ännu piggare, ännu friskare och ännu starkare. Unna mig mer träning, bygga upp kroppen ännu bättre, vara ute i naturen och gå mycket och bli frisk och stark. Äta ännu bättre mat, dricka ännu mindre, unna mig mer sömn och på så vis bli den absolut bästa versionen av mig.
Jag är dessutom lycklig i en ny relation, nyförlovad och ser fram emot ett bröllop nästa sommar och då ska jag vara i mitt livs toppform.

Jamina och Anders Gatti, träningsexperter

Istället för nyårslöften tycker vi bättre om att säga nyårsmålsättningar. Precis som att sätta mål med träningen så tycker vi om att sätta mål i livet och sträva efter att uppnå dem.
Och för 2020 hoppas vi på ännu mer familjetid, vi vill gå minst en extern utbildning, läsa ut en bok i månaden och åka till Gotland med familjen.

Vi vill också skapa fler tillfällen till stillhet, reflektion och lugn, vara helt skadefria hela året och Anders har som mål att springa ett så kallat Spartan Trifecta i april och med det kvala in till VM i november. En Trifecta innebär att man springer tre olika Spartan-race, vilket är väldigt tuffa hinderbanelopp, under ett kalenderår.

 

LÄS OCKSÅ: “Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Ulrika Davidsson, kostrådgivare

Numer handlar mina nyårslöften om att vara frisk och ge min kropp mat som ger, och inte tar min energi! Om jag kan vara hälsosam 300 dagar av årets 365 dagar så har jag uppnått ett bra nyårslöfte. Då kan jag unna mig allt det jag njuter av som inte tillhör min vardagliga kostplan i lagom dos, det vill säga 65 dagar. De flesta gör tvärtom och är hälsosamma i januari och efter påsk och hittar inte en hälsosam livsstil resten av året.

Några av mina nyårslöften är att skratta och umgås med vänner samt fylla mitt år med upplevelser istället för att konsumera i prylar och kläder. Jag vill också äta olika mängd kalorier varje dag för en bättre förbränning samt vill jag fortsätta med periodisk fasta, göra regelbunden vattenfasta och reningskurer var sjätte vecka och ge min kropp antioxidanter från regnbågens alla färger men främst gröna grönsaker som dessutom ger extra järn och vitamin K och gör min tarmflora basisk.

Av erfarenhet vet jag att om jag håller dessa löften kommer jag att ha alla chanser att fortsätta att vara frisk och må bra under nästa år. Jag tänker också långsiktigt och vet att jag måste påminna mig varje vecka, varje månad om mina egna hälsolöften till mig själv. Detta är något många ofta glömmer bort.

Av redaktionen

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny rapport: Vi äter mindre socker och rött kött

Kost

Den koständring som flest svenskar har gjort det senaste året är att minska på sockret. Var fjärde äter mindre kött och en fjärdedel äter mer grönsaker. Samtidigt har mer än var tredje invånare inte gjort några koständringar alls enligt en färsk undersökning.

Över 700 000 bilister kör med olaglig syn – är du en av dem?

Hälsa

Har du kollat din syn nyligen? Visste du att en av tio bilförare kör med olaglig syn? Det vill säga med så nedsatt syn att de är en direkt trafikfara eftersom de har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav. 2019 års Synbesiktning, som är ett samarbete mellan Bilprovningen och Synoptik för att belysa att nedsatt syn är en trafikfara, visade att 700 000 bilister kör med trafikfarlig syn.

Håller du löftet om minskat midjemått?

Vikt

Nystart och nytt år får oss avlägga löften som inte alltid hålls. Framförallt handlar det om löften om en hälsosammare livsstil. Endast en av fem som klarar av att gå ner i vikt lyckas bibehålla den nya vikten efter ett halvår. Brist på inspiration och en stressig vardag är främsta orsaken att man ger upp. Men visst går det att förändra. Det handlar om långsiktigt och bra verktyg. Här får du några tips om hur du ska göra.

Filmen “The Game Changers – en milstolpe i det gröna kostskiftet”

Kurera debatt

Dokumentärfilmen "The Game Changers" har gjort stort avtryck och fått ett stort antal kända och okända personer att ta klivet och lägga om till en mer växtbaserad eller vegansk kost. Den veganska kosten – och filmen – har fått oförtjänt hård kritik av mer eller mindre självutnämnda och insatta experter menar cancerläkaren David Stenholtz i detta debattinlägg där han uppmanar alla att se den kontroversiella filmen.

 

Kinesiskt nyårsfirande ställs in på flera platser på grund av coronaviruset

Virus

Under helgen skulle råttans år firas i Kina men nu ställs firandet in på många platser på grund av rädsla för spridning av de fruktade coronviruset. För att stoppa spridningen av viruset har 18 städer hittills satts i karantän och skolor stängs. Antalet insjuknande ökar snabbt och imorse rapporterades 41 personer ha dött på grund av coronaviruset. Hongkong klassificerar virusutbrottet som nödläge.

vegetarisk mat

Så slipper du höga blodfettvärden

Kost

Tiotusentals svenskar lider av höga blodfettvärden - många utan att veta om det. Något som kan utvecklas till livshotande åderförkalkning. Men höga blodfetter kan sänkas genom kostomläggning, här kan du läsa mer om vilka livsmedel som kan bidra till att minska risken för infarkt.

 

Lennart är smärtfri med hjälp av nypon

Hälsa

Golf är en stor del av livet för Lennart Andersson, 78 år. För snart ett år sedan satte en smärta i axeln stopp för golfandet, och Lennart trodde han att skulle behöva hitta andra intressen. Men tack vare ett extrakt av nypon är han numera smärtfri och tillbaka på golfbanan.

Rapport: “Renare luft ger snabbt goda hälsoresultat”

Eko/miljö

Minskade utsläpp och förbättringar av vår luftkvalitet ger snabbt positiva effekter på folkhälsan, visar en rapport. Exempel från bland annat städer som stått värd för OS, visar att problemen med astma, hjärt-kärlsjukdom men också för tidig födsel minskade som ett resultat av åtgärder för att förbätta luften i samband med evenemanget.

Ny studie: Fåglar flyttar tio dagar efter fullmåne

Övrigt

Svårt att sova vid fullmåne? Ja, hävdar en del och är tvärsäkra, men analyser och vetenskapliga studier säger oftast, men inte alltid, det motsatta. Och huruvida månen påverkar oss människor eller inte är en debatt som lär fortsätta. Flyttfåglarna, de rör i alla fall på sig i måncykler. Vid Lunds universitet har man sett att nattskärror påverkas av månens sken och de synkroniserar sin flytt söderut tio dagar efter fullmånen.

Därför påverkas du av mörker och sömnbrist

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att både kropp och själ inte mår bra. Och när mörkret sänker sig över vårt vinterlandskap – ja, då blir vi ännu tröttare. Maria Nordin som är forskare vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet berättar varför och ur den mörka årstiden påverkar oss och varför en dålig sömn är så farligt för oss.

 

Glutamin kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt

Forskning

En studie gjord vid Karolinska Institutet och universitet i Oxford visade att aminosyran glutamin kan reducera fettvävnad men också minska inflammation i fettväven. Överviktiga personer hade i genomsnitt lägre nivåer av glutamin i fettväven än normalviktiga personer. Mer forskning krävs innan glutamin kan rekommenderas som ett kosttillskott vid fetma.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Forskning

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare i Skåne jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

 

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i “Årets matbluff” utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Sojagrädde med två procent soja och glutenfritt teff- och bovetemjöl med tre procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

 

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.