Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras experter

Så ser experternas nyårslöften ut

Skapa mer tid för familjen, lära sig ett nytt språk och boosta tarmen.
Här är Kureras experters inspirerande nyårslöften inför det nya året.

Efter midnatt imorgon går vi in ett nytt årtionde, och många har formulerat nyårslöften inför det nya året.
Se bara till att löftena är rimliga och inte ger prestationsångest. Kanske kan det handla om att vara mer snäll mot sig själv, visa uppskattning eller lägga mindre tid på att scrolla i telefonen, tipsar Kureras experter om.
Här berättar de själva om hur de önskar sig sitt 2020.

LÄS OCKSÅ: Syrade heta grönsaker eller: Kimchi

Johanna Bjurström, hudvårdsexpert

Jag älskar att agera utifrån kärlek och kommer 2020 fokusera på det mer. Det gör att jag mår bättre men är också något som smittar över på andra. Det kan vara att le åt folk på stan eller att ge de som behöver en kram.
Jag behöver även boosta min tarm extra mycket och det ska jag göra genom att lägga till kimchi och andra syrade grönsaker på tallriken, samt göra egen kombucha.
Jag vill också träna minst 30 minuter om dagen och variera de olika träningsformerna yoga, gymmet och pilates. För att komma ner i varv vill jag utöka min dagliga mindfulness från tio till 20 minuter. Sist men inte minst vill jag fortsätta att inspirera andra till en bättre hudhälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Skåla in det nya året ekologiskt

Zarah Öberg, näringsexpert

Jag ger sällan löften knutet till en högtid, utan ger mig själv löften nästan dagligen, om att vara en så bra mamma som möjligt, och hela tiden göra mitt bästa för att bli en bättre människa. Sen rör jag mig mycket, lever hälsosamt, undviker socker, och dricker inte alkohol med mera så jag har inte så mycket att lova på så vis.

Om jag trots det ska ge ett löfte till nästa år, så är det att göra det jag kan för att förbättra, genom att både ta hand om mig och min familj, men också genom att hjälpa andra på de sätt jag kan. Det finns också en önskan i mig att skapa mer tid för familjen och att ha möjlighet att bistå mer till välgörenhet.

Eva Rusz, relationsexpert

Jag ska lära mig ett nytt språk. Jag arbetar och bor på den lilla tropiska ön Aruba, i Karibien. På Aruba talas lokalspråket papiamento som är en blandning av spanska, portugisiska och franska och som uppstod under 1700-talets slavhandel i Afrika.

Mitt arbete som psykolog åt regeringens nyinrättade kristeam kräver att jag kan förstå, tala och skriva på papiamento. Jag har faktiskt tvivlat på om jag verkligen kan lära mig ett främmande språk. Jag har nyss fyllt 63 år och misslyckades för många år sedan att lära mig spanska. Men skam den som ger sig! Att lära in ett nytt språk kan faktiskt minska risken för alzheimer vilket vi dessvärre har i släkten och det håller också hjärnan i trim. Så en en timme om dagen ska jag läsa papiamento under våren 2020.

 

LÄS OCKSÅ: “Detta ger vi som nyårslöfte”

Cathrine Schück, kostrådgivare

För ett par år sedan gick jag själv hela pilgrimsvandringen från Frankrike till Spanien, över Pyrenéerna och bort till Santiago de Compostela. En på många sätt fantastisk resa och äventyr att under fem veckor vandra över 80 mil.
Mina bästa lärdomar från vandringen var tacksamhet, ödmjukhet och glädje. Man lärde sig att vara tacksam för så lite, glad för så mycket och ödmjuk inför allt underbart som hände längs vägen. Människor man mötte, härbärgen man sov på och en natur som bjöd på så mycket.

Jag känner att jag fortfarande flera år efter vandringen bär med mig så mycket så mycket av allt bra som hände under tiden. Så det som nu står högst upp på min önskelista inför 2020 är mer av kroppslig karaktär.
Jag vill bli ännu piggare, ännu friskare och ännu starkare. Unna mig mer träning, bygga upp kroppen ännu bättre, vara ute i naturen och gå mycket och bli frisk och stark. Äta ännu bättre mat, dricka ännu mindre, unna mig mer sömn och på så vis bli den absolut bästa versionen av mig.
Jag är dessutom lycklig i en ny relation, nyförlovad och ser fram emot ett bröllop nästa sommar och då ska jag vara i mitt livs toppform.

Jamina och Anders Gatti, träningsexperter

Istället för nyårslöften tycker vi bättre om att säga nyårsmålsättningar. Precis som att sätta mål med träningen så tycker vi om att sätta mål i livet och sträva efter att uppnå dem.
Och för 2020 hoppas vi på ännu mer familjetid, vi vill gå minst en extern utbildning, läsa ut en bok i månaden och åka till Gotland med familjen.

Vi vill också skapa fler tillfällen till stillhet, reflektion och lugn, vara helt skadefria hela året och Anders har som mål att springa ett så kallat Spartan Trifecta i april och med det kvala in till VM i november. En Trifecta innebär att man springer tre olika Spartan-race, vilket är väldigt tuffa hinderbanelopp, under ett kalenderår.

 

LÄS OCKSÅ: “Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Ulrika Davidsson, kostrådgivare

Numer handlar mina nyårslöften om att vara frisk och ge min kropp mat som ger, och inte tar min energi! Om jag kan vara hälsosam 300 dagar av årets 365 dagar så har jag uppnått ett bra nyårslöfte. Då kan jag unna mig allt det jag njuter av som inte tillhör min vardagliga kostplan i lagom dos, det vill säga 65 dagar. De flesta gör tvärtom och är hälsosamma i januari och efter påsk och hittar inte en hälsosam livsstil resten av året.

Några av mina nyårslöften är att skratta och umgås med vänner samt fylla mitt år med upplevelser istället för att konsumera i prylar och kläder. Jag vill också äta olika mängd kalorier varje dag för en bättre förbränning samt vill jag fortsätta med periodisk fasta, göra regelbunden vattenfasta och reningskurer var sjätte vecka och ge min kropp antioxidanter från regnbågens alla färger men främst gröna grönsaker som dessutom ger extra järn och vitamin K och gör min tarmflora basisk.

Av erfarenhet vet jag att om jag håller dessa löften kommer jag att ha alla chanser att fortsätta att vara frisk och må bra under nästa år. Jag tänker också långsiktigt och vet att jag måste påminna mig varje vecka, varje månad om mina egna hälsolöften till mig själv. Detta är något många ofta glömmer bort.

Av redaktionen

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.