Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sträcker händerna över huvudet

Så ska ungas psykiska ohälsa minskas

Psykisk ohälsa ökar bland barn och ungdomar i utvecklingsländerna. En forskargrupp vid Lunds universitet har under flera år undersökt unga människors psykiska hälsa. Nu ska gymnasieelever få träna upp förmågan att handskas med motgångar och stress.

Docent Daiva Daukantaitė har lett en forskargrupp vid Lunds universitet som kartlagt den psykiska hälsan och ohälsan bland unga människor under deras första skolår. Forskarna fokus har legat på att förbättra det allmänna välbefinnandet och den psykiska hälsan.

 

Eva Hoff, som är docent i psykologi säger i ett pressmeddelande att det är en vanligt att psykiska hälsoproblem ökar bland barn och ungdomar i många utvecklade länder, inte minst bland tonårsflickor även om anledningarna inte är helt kända.

– Vi utforskar olika metoder för hur unga kan stärkas i sin förmåga att bemästra livets utmaningar, säger Eva Hoff, docent i psykologi.

I Lund ska två skolklasser få träna upp sin förmåga att hantera stress och motgångar. Liknande försök i andra länder visar på goda resultat, enligt säger forskarna.

LÄS OCKSÅ: Folkhälsomyndigheten: Psykisk ohälsa hos barn och unga ökar

Fokusera på styrkor
Vi är olika och unika, precis som världen omkring oss. Men studier har visat att vi kan träna upp oss i att bli mer förstående och även förlåtande mot oss själva. Det handlar inte om att man ska var lycklig hela tiden utan att man ska eftersträva att bli äkta och genuin.

Mia Maurer är doktorand i psykologi. Hon har utarbetat kursen som eleverna ska få gå och hon kommer även hålla i den.

– Vi människor är mycket mer mottagliga för negativa signaler än positiva. Därför riskerar vi att få en skev uppfattning om oss själva och vår omvärld. Vi vill träna ungdomar att notera och förstärka det positiv. Med bättre självkännedom ökar chansen till att bättre klara av motgångar, stress och oro i livet, säger Mia Maurer.

Till exempel så ska eleverna få lära sig att tänka om och agera på nya sätt. Det handlar också om att kunna peppa sig själv om man misslyckats med något.

 

Ett annat moment går ut på att hitta sina styrkor och lära sig dessa kan användas, istället för att fokusera på hur man ska få bort sina dåliga sidor. Forskning visar att positiv självförstärkning är mer motiverande.

Det här sättet att träna unga på skoltid har aldrig förekommit i Sverige. I USA och Australien har man gjort detta med goda resultat på den psykiska hälsan och betygen.

Av Inger Palm

Källa: Lunds universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.